کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

بهره‌گیری آشکار از ائمه‌جمعه برای تفکرات‌جناحی

خطیبان و خطبه‌هایی که جناحی می‌شوند!

12 دی 1393 ساعت 11:48

گروه سياسي: در این روزها و در این روزگار که برخی به دنبال آن هستند تا با شبهه آفرینی جوانان را دین گریز کنند متأسفانه برخی اقدامات کار به دستان ما نیز دقیقا در راستای تحقق نیت آن شبهه آفرینان است. نمونه اش بهره گیری آشکار از ائمه محترم جمعه برای تحقق تفکرات جناحی است که این روزها در حال انجام است.


اسماعیل حسین‌پور


اصولگرايان این روزها ظاهرا در بسیاری مناطق با خلاء نیروهای مرجع و اثرگذار روبرو شده اند و به خاطر این که احتمالا نیروهای نزدیک به این تفکر فاقد پایگاه و جایگاه لازم در بین مردم هستند به ناچار برای وحدت بخشی به اصولگرایان به سراغ ائمه محترم جمعه رفته اند. در حالی که نمازجمعه باید کانون وحدت باشد و همه تفکرات و سلیقه های وفادار به قانون اساسی احساس کنند که ائمه جمعه نقش پدری در جامعه دارند در بدعتی سؤال برانگیز آقای تقوی رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور، همزمان رئیس شورای همگرایی اصولگرایان شده است و از چندی قبل راهی استان های بسیاری می شود تا به مدد ائمه محترم جمعه، وحدتی بین اصولگرایان برقرار کند.

ایشان چندی قبل عازم یکی از استان های شمال شرق کشور شدند و در آن نشست جناحی بسیاری از ائمه محترم جمعه آن استان هم حضور داشتند. حضور در آن نشست جناحی شاید حق طبیعی ائمه محترم جمعه باشد ولی قطعا سؤال برانگیز و شبهه آفرین و ضد وحدت است چرا که شأن ائمه محترم جمعه در حد یک جناح خاص تنزل پیدا می کند و در این فضا ائمه محترم جمعه را پدر معنوی شهر دانستن شاید بیشتر شبیه یک طنز باشد.

با این رویه ای که آقای تقوی در پیش گرفته است احتمالا ائمه محترم جمعه در آینده رئیس ستاد انتخاباتی کاندیداهای اصولگرای مجلس هم خواهند شد و اگر رئیس ستاد هم نشود قطعا حمایت های معنوی آنها را در پی خواهد داشت و اگر در شهر و دیاری، کاندیدایی که منتسب به امام جمعه محترم و تفکر اصولگرایی است رأی نیاورد جایگاه امام جمعه و نمازجمعه به شدت تنزل پیدا خواهد کرد و باعث آسیب رسانی جدی به ائمه محترم جمعه خواهد شد.

حالا در این فضای سیاسی ایجاد شده چگونه انتظار داریم خطبه های نمازجمعه ما نماد وحدت آفرینی باشد؟ چگونه انتظار داشته باشیم آحاد مردم یک شهر امام جمعه آن شهر را به امات برگزینند؟ در چنین شرایطی ماندن آن امام جمعه در شهر قطعا آثار زیانباری برای آن شهر در پی خواهد داشت و امام جمعه نمی تواند نقطه وحدت آن شهر باشد.

آقای تقوی این روزها به خاطر مشغله های سیاسی و رسالت سنگین جناحی که دارند مجبورند راهی استان های مختلف شود و احتمالا کمتر فرصت دارد تا رهنمودهای حضرت امام(ره) و رهبر انقلاب را در مورد اهمیت ائمه جمعه و نماز جمعه مرور کند. ایشان احتمالا در جریان نیستند که با این تفکر جناحی حاکم کرده بر فضای استانها، نیمی از جامعه و به ویژه جوانان را از پشت سر ائمه محترم جمعه کنار می نهند.

کاش آقای تقوی این فرمایش بنیانگذار انقلاب را مد نظر داشت که می فرمایند:« ائمه جمعه باید خیلی مواظب باشند که خدای نخواسته اگر در یک جایی یک چیزی اتفاق افتاد و چه شد، با جهت روحانی، جهت پدری حل کنند. اگر خدای نخواسته یک وقت بنا باشد که یک اعمال قدرت بخواهد بکند ـ برای این که امام جمعه است ـ این پای خودش حساب نمی شود، پای روحانیت حساب می شود، پای اسلام حساب می شود. از این جهت اینها وظیفه شان خیلی خطیر است و باید خیلی ملاحظه بکنند.» (1) و باز با تکیه بر نقش معنوی ائمه جمعه آورده اند:« ائمه جمعه بايد توجه داشته باشند كه براى ملت، پدر هستند.» (2)

رهبر انقلاب هم در بخشی از سخنرانی شان در28/10/1377در مورد شأن نمازجمعه فرموده اند:« نمازجمعه محل وحدت است، محل جمع است، محل نزديكى دل‏ها است، نگذاريد مظهر اختلاف بشود.»
با رهنمودهای صریح و شفاف بزرگان نظام، کاش ایشان از شورای سیاستگذاری ائمه جمعه یا رئیس شورای همگرایی اصولگرایان یکی را برگزیند تا بتواند با فراغ بال، تمام همت شان را صرف دغدغه بزرگ شان که کیفیت بخشی به خطبه های نماز جمعه یا وحدت اصولگرایان است بنمایند تا شأن ائمه محترم جمعه و نمازجمعه بیش از این دچار آسیب نشود.

1- صحیفه امام، ج 15ـ ص ۲۲۷
2- همان، جلد19ص 250


کد مطلب: 65074

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/note/65074/خطیبان-خطبه-هایی-جناحی-می-شوند

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir