به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۰۲:۲۷
 
۳۳
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۰۷/۲۵ ساعت ۱۵:۳۲
کد مطلب : ۱۱۸۶۶۱
در انتخابات آينده، دولت روحاني رقيب خودش است

انتخابات رياست‌جمهوري و گزينه‌هاي اصولگرايان

انتخابات رياست‌جمهوري و گزينه‌هاي اصولگرايان
رضا صادقيان

گروه سیاسی: اصولگرايان بيشتر از هميشه در جستجوي شخصيتي هستند تا در انتخابات رياست جمهوري پيش‌رو مقابل روحاني موفق به کسب آراي بيشتري شود، در واقع فردي که بتواند حضور نسبتا پرشوري داشته باشد و ميزان آراي وي باعث شود جريان اصولگرايي نيروي تازه يابد. اينکه فرد کانديد شده پيروز ميدان انتخابات شود و يا نشود چندان برايشان مهم نيست، از منظر شماري از نيروهاي تاثيرگذار اصولگرا کانديدايي که بتواند تا حدودي نيروهاي چندتکه شده اصولگرا را آرايشي دوباره بخشد کفايت مي‌کند، شايد کسب آراي 2 الي 5 ميليوني در وضعيت فعلي کفايت کند.

با پيروزي دکتر روحاني در انتخابات رياست جمهوري دوره يازدهم بخشي از جريان اصولگرا و شخصيت‌هاي برجسته اين جريان متوجه تغيير وضعيت جامعه و بروز رو به گسترش بحران‌هاي سياسي، اجتماعي و اقتصادي که با ادامه سياست‌هاي غلط دولت نهم و دهم به اوج رسيده بود شدند و تلاش کردند همگامي افزون‌تري در قبال دولت جديد داشته باشند. دولت روحاني اگر هيچ دستاوردي در هيچکدام از حوزه‌ها هم نداشته باشد‌، ولي نمي‌توان ديدگان را بر روي آرامش حاضر در جامعه بست و فقط نظاره‌گر حاشيه‌ها و حوادث شد.

براي نمونه مي‌توان به همراهي همه‌جانبه رئيس و نايب رئيس مجلس نهم در به تصويب رساندن برجام اشاره کرد، نگاه حاکم برمجلس نهم و رويکرد اکثريت نمايندگان مجلس همراهي با دولت روحاني بود و نه تضاد و دوگانه‌سازي‌هاي پرهزينه، بدنه تصميم‌ساز و تاثيرگذار اصولگرا خواهان آرامش در کشور هستند. آنها تجربه تلخ دوره زمام‌داري احمدي‌نژاد را فراموش نکردند، به خوبي مي‌دانند کار کردن با شخصيتي همچون روحاني که اهل مذاکره است و رسيدن به نتيجه مطلوب را مد نظر دارد در مقايسه با رفتارهاي غيرقابل پيش‌بيني احمدي‌نژاد آسان‌تر است. عقلاي اصولگرا به عنوان فعالين سياسي دولت روحاني را نقد مي‌کنند، پيشنهادها و راهکارهاي خويش را در دل نقدها ارايه مي‌دهند ولي در نهايت امر مي‌دانند انتخاب دوباره روحاني در مقايسه با ديگر گزينه‌ها در شرايط فعلي کشور به صلاح همگان است.

بدون‌ترديد اصول‌گرايان گزينه‌اي را مطرح خواهند کرد که انديشه‌هاي اصولگرايي را داشته و همزمان در نقد دولت روحاني سخن بگويد، ولي مراقب هستند که نقدي ارايه کنند که به نفي منجر نگردد، حاشيه‌ساز نشود و شان بدنه دولت و رئيس دولت وقت را حفظ کند. اصول‌گرايان در انتخابات سال آينده از غيريت‌سازي دوري مي‌جويند، همچنين به سوي دوقطبي کردن فضاي سياست آنگونه که رهبر انقلاب در سخنان خود به احمدي‌نژاد اشاره داشتند گام برنمي‌دارند و همه اين تاکتيک‌ها انجام مي‌شود تا در نهايت کانديداي آنها موفق به کسب راي نسبتا خوبي شود. آرايي که بتوانند در مقابل جريان اصلاح‌طلب-اعتدالي به پايگاه اجتماعي خود اشاره کنند و در چانه‌زني‌ها قدرتمندتر ظاهر شوند.

در انتخابات پيش‌رو جريان اصولگرا تلاش مي‌کند در لحظه حضور در انتخابات رياست جمهوري دو انديشه و عمل را همگام با هم انجام دهد، نخست حضور پررنگ و گسترده در انتخابات، دو اينکه ميزان مقبوليت خويش را در کارزاري گسترده‌تر در نگاه شهروندان بسنجد، سنجشي که از دل آن بازسازي گفتمان اصولگرايي رقم بخورد. گزينه‌هاي مطرح شده در جريان اصولگرا از قبيل سعيد جليلي، عزت‌الله ضرغامي، محمدباقر قاليباف، محمدرضا باهنر و پرويز فتاح و اخيرا مسعود ميرکاظمي در صورت حضور در انتخابات رياست جمهوري مي‌توانند سخنگوي اصول‌گرايان باشند ولي شانسي براي پيروزي ندارند.

چنانچه فردي ديگر مطرح گردد شايد بتواند آراي بيشتري در مقايسه با ديگر همفکران خويش کسب کند ولي آراي وي منجر به پيروزي جريان اصولگرايي در انتخابات اخير نخواهد شد. کلام و رفتار روحاني در زمانه فعلي براي اکثريت شهروندان پذيرفته‌‌تر است، مردم رواج ادبيات نفي و راديکال و گسست جامعه در دوره احمدي‌نژاد را به خوبي ياد دارند. حداقل آنکه نظرسنجي‌هاي انجام شده در انتخابات مجلس شوراي اسلامي دوره يازدهم و همراهي اکثريت راي دهندگان با دولت روحاني و برنگشتن آنان از راي خود حکايت اقبال به دولت يازدهم را بازگو مي‌کند. دولتي که سياست‌هاي معتدل‌تري را در پيش گرفته و مي‌کوشد قطار از ريل خارج شده عقلانيت را سرجاي خود بازگرداند و ادامه سياست‌هاي مخرب و پرهزينه دولت دهم را به حداقل خود برساند.

چنانچه سخنان پرشور احمدي‌نژاد در سفرهاي ماه‌هاي قبل به شهرستان‌ها را کنار بگذاريم‌، چشم‌هايمان را براي لحظه‌اي روي مطالب نويسندگان پرشور شماري از سايت‌هاي نزديک به جبهه پايداري ببنديم که وظيفه شرعي خود را پيکار با دولت وقت تعريف کردند و کمتر به تيترهاي تند و تيز روزنامه‌هاي خاص دقت نماييم با نمايي ديگر از وضعيت سياسي کشور روبرو مي‌شويم. شرايطي که نشان مي‌دهد در صورتي که دولت روحاني کارنامه قابل قبولي در حوزه‌هاي مختلف به شهروندان ارايه دهد موفق به کسب آراي آنان در انتخابات سال آينده خواهد شد. در انتخابات آينده دولت روحاني رقيب خودش است نه کانديداي مطرح شده اصولگرايان. حضور اصول‌گرايان در انتخابات پيش‌رو جدي است، اما دورخيزي براي کسب صندلي رياست جمهوري آنچنان که بايد نمي‌کنند. مهمتر آنکه حسن روحاني از حمايت‌هاي خاص برخي از شخصيت‌هاي سياسي برخوردار هست که تجربه دو انتخابات دوره قبل نشان داد دعوت آنان از مردم براي مشارکت در انتخابات بسيار تاثيرگذار بوده است.

seyed hosein
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۷/۲۵ ۱۵:۵۵
روحانی در دور اول با اختلاف رای 0.7 درصدی از حداقل مورد نیاز یعنی کمتر از یک درصد بیش از 50 درصد آرا توانست انتخابات را ببرد آنهم با وضعیت بغرنجی که آن موقع و در دو سه سال پایانی احمدی نژاد به نام اصولگرایی و علیرغم انتقاد شدید آنان به وی وجود داشت. الان با این وضع موجود و اثبات تو خالی بودن اغلب وعده ها، شکست روحانی در دور دوم قطعی است و حتی در دور اول محتمل است.... (344108)
کاظم
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۷/۲۵ ۱۹:۵۳
اگر بخواهیم استدلال شما را بپذیریم پس باید قبول کرد در انتخابات ۸۸ تخلفات گسترده رخ داده است. زیرا احمدی نژاد در سال ۸۴ نتوانست در مرحله اول پیروز انتخابات شود و تنها با اختلاف چند هزار رای نسبت به نفر سوم به مرحله دوم راه یافت و در آنجا که فقط دو کاندید حضور داشتند توانست ۱۷ میلیون رای کسب کند. در حالیکه چهار سال بعد اعلام شد با ۲۴ میلیون رای در همان مرحله اول پیروز شده است. این در حالی است که روحانی بین ۶ نفر توانست ۱۸ میلیون رای کسب کند و در همان مرحله اول پیروز شود. ادامه در کامنت بعد... (344112)
کاظم
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۷/۲۵ ۲۰:۰۱
ادامه از کامنت قبل...پس می بینیم شرایط روحانی در سال ۹۲ بهتر از شرایط احمدی نژاد در ۸۴ بوده است. پس اگر حرف شما درست باشد احمدی نژاد که شرایط بدتری داشت نباید رای می آورد. در ضمن اگر روحانی بخاطر وضع اواخر دوره احمدی نژاد رای آورد جناب دکتر نیز بخاطر دوگانه هاشمی-احمدی نژاد رای آورد. مثلا در دور دوم انتخابات ۸۴ خیلیها او را نمی شناختند و فقط از سر مخالفت با هاشمی به او رای دادند. (344113)
امين
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۷/۲۶ ۰۷:۴۰
شما از روي چه منطقي شكست روحاني را پيش بيني كرديد ؟ معلومه كه شما اصلا سواد سياسي نداريد تا از بطن جامعه و گرايشات مردم اين پيش بيني را انجام دهيد و خيلي از دوستان شما نيز همين طور فكر مي كنند . (344120)
پورامینی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۷/۲۵ ۱۹:۰۰
امید وارم اقای روحانی ریاست جمهور قطعی دوره دوازدهم باشد (344110)
باقري
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۷/۲۵ ۲۰:۱۹
روحاني يك سال است كه حاظر نشده با خبرنگاران مصاحبه كند و بازار سهام مخصوصا بانكها داغون و بيش از هفت ميليون سهامدار بسيار خشمگين و ناراحت و من شك دارم اگر حريف قدري جلو بيايد دوباره مردم بهش رأي بدهنذ.از چي ميترسد كه يك سال مصاحبه نكرده است. (344114)
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۷/۲۵ ۲۱:۳۹
مهم نیست روحانی باشد یا یک اصولگرا،سیاست تعامل زمانی برای ملت قابل هضم است که تغییری اساسی در رفاه ملت ایجاد شود نه اینکه اوضاع از سالی که محمود رفت بدتر شود.بنظرم که اوضاع از سالی که محمود رفت بهتر نیست.حالا شاید دولتمردان یک امار تخیلی و غیر واقعی ارائه دهندو مثلا بگویند تورم کنترل شده،یا نفت بیشتر میفروشیم ... (344115)
ازاداندیش
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۷/۲۶ ۰۰:۲۹
خب اقایون اصولگرا حدود 6 ماه هست که روی نامزد نهایی خودشون اجماع کردن و تنها این وسط احمدی نژاد بود که برای خودش میچرخید که اون هم از میدان خارج شد!
شاید بهتر باشه دوستان نگاهی به سابقه و فعالیت ای اقای فتاح بندازن (344116)
عباس
United Kingdom
۱۳۹۵/۰۷/۲۶ ۰۱:۰۱
نویسنده محترم بیشتر از تحلیل کردن دنبال القای این مطلب هست که اصولگرایان بازنده های ازقبل مشخص ، هستند و فقط دنبال آوردن رای قابل قبول برای چانه زنی و امتیاز گیری های بعدی اند ، این در حالی است که عملکرد ضعیف و عملی نشدن وعده های آقای روحانی عمده ترین نقطه ضعف ایشان است و اصلاح طلبان که خود کاندیدایی برای انتخابات ندارند و می دانند مانند دوره قبل شانس ندارند با کاندیدای خودشان برنده انتخابات باشند، پشت سر آقای روحانی سنگر گرفته اند (344117)