به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۵ - ۱۵:۰۲
 
۷
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۵/۱۳ ساعت ۱۰:۴۰
کد مطلب : ۱۴۲۷۹
براي کودکان کار؛ درد رو مي‌بینی و درمون را...

نمی‌دانيم کجای راه را کج رفته‌ایم...!

گروه جامعه: همزمان با گسترش زندگی ماشینی و پیچیده عصر کنونی، در جوامع مختلف شاهد بروز پدیده‌هاي اجتماعی متفاوتی هستیم.در جوامع صنعتی و پیشرفته همزمان با بروز این پدیده‌هاي اجتماعی برای، مقابله یا هدایت درست آن، برنامه ریزی‌هاي وسیعی صورت مي‌گیرد؛ اما در کشورهای در حال توسعه، مانند ایران فاصله بین بروز پدیده تا برنامه ریزی برای حل آن ممکن است چندین دهه طول بکشد و عملا آن پدیده را هرچند اشتباه و خلاف عرف و عادت باشد؛ به هنجار یا حداقل به رفتار عادی تبدیل کند.
نمی‌دانيم کجای راه را کج رفته‌ایم...!
ليلا واحدي

یکی از این پدیده‌هایی که در کشور ما و مخصوصا شهرهای بزرگ روز به روز در حال گسترش است پدیده کودکان کار خیابانی هستند. کودکان معصوم و نوجوانان مغرور، امروزه برای تامین زندگی خود یا حتی خانواده ای مجبور به انجام انواع کارهای کاذب و حتی خطرناک مي‌شوند که متاسفانه هیچ نهاد و سازمانی هم درصدد حمایت یا سر و سامان دادن به وضع آنان نیست.

برخوردهای ما با این کودکان؛ مقوله ای عجیبی است. گاهی برخی از افراد با آنان مهربان مي‌شوند و گاهی برخی مانند آنچه من از نزدیک شاهدش بودم؛ مانند دزد با آنها برخورد مي‌کنند.
دخترکی که شادمان از فروختن بسته ای آدامس به خانم و کودک همراهش در حال برگشت بود؛ با فریاد آن خانم محترم ترسان برگشت که ببیند چه کار خلافی انجام داده که مستحق چنین فریادی است و در نهایت تعجب فهمید که بسته آدامس پانصد تومانی که به خانم فروخته بود، تاریخ انقضایش گذشته است. و تا بخواهد مفهوم انقضا را در ذهن کوچک خود آنالیز کند؛ ان بانوی محترم پانصد تومان را از دستش کشید و غر زنان دست کودکش را در دست گرفت و رفت.

نگاه دخترک روی دستان کودک که در دستان مادر گره خورده بود مات ماند.
شاید به همین انقضایی اندیشید که به سبب آن، نانش آجر شد.
شاید هم به این فکر مي‌کرد که خودش هم در این دنیای وانفسا، تاریخ انقضایش گذشته است. شاید در این شهر، بی هویت بی رحم منقضی شده است. شاید انصاف هم مانند؛ آدامس دخترک، در وجدان آن خانم منقضی شده بود که برای پانصد تومان، مفهوم انقضا را به این سختی به دخترک فهماند. و غرورش را جریحه دار چیزی کرد که از آن سر در نمي‌آورد.

شاید فرهنگ نوع دوستی هم در این شهر منقضی شده است که بسیاری از ما به آن طفلکان معصوم به چشم دزد؛ یا بر هم زننده آرامشمان نگاه مي‌کنیم. که سر هر چهار راه؛ یا کنار ورودی هر پارک دست به دامانمان مي‌شوند که روزی شان را تامین کنیم. شاید عدل و عدالت هم تاریخ انقضایش گذشته است که با پول بیت المالی که دخترک هم در آن سهیم است؛ پورشه مي‌خرند و مي‌اندازند زیر پای کسانی که؛ هیچ کس نمي‌تواند دستان درازشان را از سهم بیت المال قطع کنند.

اگر دخترک را نمادی از پابرهنه هایی بدانیم که بنیانگذار جمهوری اسلامی، انان را بر تمام شرق و غرب ارجحیت داد. مي‌توان گفت برای این قشر در کنار تمام کارهایی که انجام شده است؛ در واقع هیچ کاری انجام نشده است. دخترک و امثال او، در کشاکش ربا و نزول و اختلاس و یک شبه میلیاردر شدن در دعوای بی سر انجام قدرت، در هیاهوی آمار و جدول و ارز و دلار، در جولان جمشید بسم الله، منقضی شده اند. منقضی شده اند که پولی بزرگتر و بیشتر از پنج هزار تومانی را نمي‌شناسند. اگر برایشان بگویی که در این کشور پر مدعا، دزدی صورت گرفته است به اندازه سه هزار میلیارد تومان؛ برایشان از معادلات کهکشانی فیزیک هم غیر قابل فهم تر خواهد بود.

کرامت انسانی؛ و عزت نفس و غرور و شخصیت، واژگان شکیلی هستند که برای دخترک؛ زیر لاستیک‌هاي خارجی شاسی بلند‌هاي؛ تهران له شدند و از بین رفتند. تا کمی بالاتر پیدا شوند اقازاده هایی که زیر سایه بلند رانت و رانت خواری برج‌ها ساختند و پول‌ها به جیب زدند.

منقضی شدن دخترکان کار این سرزمین؛ از پدیده تلخی حکایت دارد که بسیاری از ما یا اصلا از آن خبر نداریم یا به مانند همیشه خود را طلبکار تر از آن مي‌دانیم که به چنین تلخی هایی بیندیشیم و با جملاتی چون "ربطی به من ندارد " شانه خالی مي‌کنیم از آنچه به عنوان انسان تکلیف است بر دوش ما. پدیده تلخ یعنی سرزمین پرادعا؛ و مسئولی که با وجود این همه بیکاری و فقر معتقد است که هفت میلیون شغل ایجاد کرده است.

پدیده تلخ یعنی رسوخ عوام فریبی در عالی ترین سطوح اداره مملکت. یعنی در طول هشت سال فقط نامه جمع کني و وعده بدهي! مسئولانی که قرار بود عدالت علوی را به کام مردم بچشانند اما همان عدالت نصفه و نیمه را هم از آنان گرفتند و موجب شدند هر روز تعداد بیشتری از این مردم نجیب تاریخ انقضایشان تمام شود.

دخترک مانند آدامسش منقضی شد؛ نان سفره اش با نفت وعده‌ها مسموم شد. دخترک برای درک تورم نیازی به جدول و ضریب و نمودار نداشت. با گوشت و پوستش احساس مي‌کرد که آدامسش همان پانصد تومان مانده؛ اما تخم مرغ و گوجه اش دو برابر گران شده‌اند.
می‌دید که از این همه سهم عدالتی که توزیع شد، فقط تنهایی و حسرت به او رسید و می‌دید که برای گیسوان طلایی و مانتوهای تنگ گشت گذاشته‌اند؛ اما برای معتادان دریده سر محله شان هیچ گشتی وجود ندارد.
می‌دید که رسانه ملی، به هر کودکی در این دنیا جفایی شده باشد، بهایی مي‌دهد؛ اما نوبت به او که مي‌رسد؛ حلزون و سینک ظرفشویی و کفش تن تاک، مجالش نمي‌دهند.


رسانه ملی، به حکم ملی بودنش باید مي‌دید که دخترک , نه تنها درس نمی‌خواند؛ نه تنها سقفی بالای سرش ندارد؛ نه تنها خوراک و پوشاکی ندارد؛ بلکه روح کوچکش خسته‌ی، خیابان‌ها و چهار راه هایی است که برایش جز دود و بوق، چیز دیگری ندارد.

پدیده تلخی که صحبتش شد؛ در صندوق‌هاي بیمه تامین اجتماعی رونق گرفته؛ زمانی که کودکان کار این سرزمین آرزوی اینکه بی درد هزینه؛ راهی دکتری شوند تا سینوزیت شان درمان شوند. با خود به گور مي‌برند. اما همین، مثلا تامین اجتماعی؛ به جای تامین دخترک کار اجتماع، جیب عزیز کرده هایی را تامین مي‌کند که به میلیارد پول خرد مي‌گویند.

نه بهزستی، نه کمیته امداد؛ نه حمایت از کودکان بی سرپرست؛ و نه هیچ ارگان و سازمانی، کاری به کار این منقضی شده‌ها ندارند. نمی‌دانم کجای راه را کج رفته ایم که یادمان مي‌رود؛ حضرت امیری که برایش این روزها مشکی پوشیده‌ایم؛ یتیم نواز ترین مرد تاریخ بوده است.

مردی که همه عالم امکان برای نشاندن لبخندی روی لبانش در تکاپو بودند و او در پی لبخند بچه یتیمان کوفه؛ آنان را چند ساعت بر پشت خود سوار و بازی شان مي‌داد و تا خنده ی از ته دلشان را نمي‌شنید رهایشان نمی‌کرد. اگر رئیس جمهور با این همه امکانات، با میلیاردها دلار؛ فروش نفت، با هزاران رسانه ملی و غیر ملی، با نه بار سفر به نیویورک و چند ده بار سفر به این سو و آن سوی عالم؛ با اختیارات قانونی و فراقانونی که در اختیار دارد؛ اگر شهید مظلوم تهمت لقب بگیرد؛ ما قلم به دستان واژه کم مي‌آوریم تا امثال این دخترکان را لقب بدهیم و توصیف‌شان کنیم.
کاری نکنیم که برای این دخترک عدالت علی هم منقضی شده باشد.

اصفهان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۵/۱۳ ۱۰:۵۴
قشنگ ولی تلخ:(
چقدر قیافه های مظلومی دارند،حیف که کاری از دست ما ساخته نیست:( (103123)
۱۳۹۲/۰۵/۱۳ ۱۸:۳۶
حضرت امیر(ع) در واکنش به ظلمی که بر یک زن یهودی رفته بود از شدت خشم فریاد برآورد که:
"اگر مسلمانی از این ننگ بمیرد قابل سرزنش نیست."
... چه میتوانم گفت که چقدر علی مظلوم و تنهاست...؟! (103495)
بندرگناوه
۱۳۹۲/۰۵/۱۳ ۱۱:۲۰
مگركودكان غزه عزيزتراز اين عزيزان هستند؟ . . . واقعا متاثر شدم وقتي ديدم بسته غذايي در غزه بين مردم پخش ميشود ولي كودك كار ايراني تكه نآن خشكي را براي سهولت جويدن در اب ميتراند؛ بايد زار زار به حال خودمان گريه كنيم كه چه غافل مانده ايم؛ افسوس (103133)
۱۳۹۲/۰۵/۱۳ ۱۱:۴۵
نمیدانم چه بگویم که دلم پراست
گل کاشتی لیلا خانم... (103158)
lj
Latvia
۱۳۹۲/۰۵/۱۳ ۱۱:۴۸
مقصر پدر ومادرانی هستند که بی هف فرزند نولید می کنند (103161)
میثم
۱۳۹۲/۰۵/۱۳ ۱۲:۱۶
والله هرچی آدم بدبخت بیچاره به پست من می خوره همه میگن تحت پوشش نهادهای حمایتی نیستیم تازه اگه هم باشند مگه چقدر حمایت می کنند 10 درصد نیازهاشون رو هم براورده نمی کنند مجبورند با تکدی گری و کارهای اجباری چهره شهر و روحیه شهروندان رو خراب کنند (103183)
۱۳۹۲/۰۵/۱۳ ۱۲:۲۹
متاسفانه ما مردمان خیال پردازی هستیم ، بیشتر شعارمیدیم تا اینکه عمل کنیم ای کاش بجای اسطوره ساختن وخیال پرداختن قدم کوچکی برای ساختن ،کشورمون برداریم چرا که گفته اند دو گفته چون نیم کردار نیست (103193)
afsaneh
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۵/۱۳ ۱۲:۲۹
عدالت همچنان بر سرطاقچه خودخواهي و خودكامگيها زمين گير شده است (103195)
چرامی
۱۳۹۲/۰۵/۱۳ ۱۲:۵۵
واقعا ما چ گناهی کردیم که ایرانی هستسم و باید شب وروز دروغ و ریا ببینیم؟کسی نیست به داد ما برسه؟اصلا خدا ما رو میبینه؟چرا یکی باید سالی 2میلیارد درامدش باشه یکی به زور سالی 2 میلیون هم نشه؟کی ما میخایم بیدار بشیم از این خواب زمستانی؟ (103216)
مرتضی عب...
United States
۱۳۹۲/۰۵/۱۳ ۱۳:۳۹
از لحاظ وضع مالی تو ایران دیگه خیلی بی عدالتی ها صورت گرفته که یکی نان شب ندارد ویکی برای سگش گوشت گوسفند میدهد...دقیقا زمانی ابوذر به معاویه در این مورد اعتراض میکرد ومیگفت تو جامعه اسلامی اگر به صورت اسلامی بر مردم حکومت شود هیچ وقت چنین شکافی را در جامعه نمیبینید....مراجعه کنید به کتاب دکتر علی شریعتی(ابوذر) وفیلم امام علی (103251)
۱۳۹۲/۰۵/۱۳ ۱۴:۰۳
کودکان کار نشان نا کارآمدی دولت در ایجاد اشتغال، نشان وجود خانواده های بی سرپرست و بد سرپرست فاقد هر گونه حمایت های اجتماعی، تاوان لجاجت ها و هل من مبارز طلبی های فاقد دیپلماسی قوی در سطوح بین المللی (103269)
۱۳۹۲/۰۵/۱۳ ۱۸:۴۳
اگر مسولین ما از دزدیهایشان کم میکردن الان ایران بعد از 32 سال ایران واقعی میشد مثل ژاپن که بعد از جنگ الان جزو ابر قدرت های اقتصادی شده چون مثل ما حق هم رو نمیخورند ودزدی نمیکنند (103514)
۱۳۹۲/۰۵/۱۳ ۱۸:۵۵
...و همچنان عدالت خاک میخورد. (103555)
۱۳۹۲/۰۵/۱۳ ۱۸:۵۷
کجاست عدالت امام علی (ع)..ایشان جان خود را برای دفاع از عدالت دادند ولی حالا...چی بگیم،کو گوش شنوا (103559)
صالح
۱۳۹۲/۰۵/۱۳ ۲۲:۱۱
واقعا نمی دونیم کجای راه را کج رفتیم؟؟؟ به نظرتون این جمله کافی نیست؟
پدیده تلخ یعنی سرزمین پرادعا (103910)
یه ایرانی
۱۳۹۲/۰۵/۱۳ ۲۲:۲۷
خانم واحدی چقدر خوب درد این ملت را میفهمید..واقعا ممنونم... (103922)