به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۷:۳۰
 
۲
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۰۶/۲۵ ساعت ۱۶:۴۵
کد مطلب : ۱۵۹۸۹۶
سد گتوند، جلگه خوزستان را شوره‌زار کرد

بزرگترین آب‌شوركن جهان باید تخریب شود

بزرگترین آب‌شوركن جهان باید تخریب شود
گروه جامعه: روزنامه كارون در شماره امروز خود نوشت: خشت ابتدایی سد گتوند به عنوان یک شاهکار مهندسی پر هزینه از ابتدا کج بر زمین گذاشته شد و مشکلات فراوانی را برای خوزستان به وجود آورد. اکنون همه منتظر آن هستند تا راهکارهای ارائه شده برای حل مشکلات این سد به شکلی باشد که دیوار سد گتوند تا ثُریا کج نرود و برای یکبار هم که شده دردی از دردهای خوزستان کم شود. چالش‌های زیست‌محیطی سد گتوند برای خوزستان و مشکلاتی که احداث و آبگیری این سد برای مردم استان به وجود آورده است، بر کسی پوشیده نیست و کم و بیش همه مردم و مسئولان از این مشکلات اطلاع دارند. مساله و دغدغه اصلی در خصوص سد گتوند، ارائه راهکاری برای حل مشکل آن است تا شاید یکی از دردهای خوزستان برای همیشه آرام بگیرد. راهکاری که به گفته مسئولان در حال اجرایی شدن است اما اینکه اقدامات انجام گرفته در بحث علاج بخشی سد گتوند تا چه میزان برای خوزستان قابل لمس بوده مساله‌ای است که باید مورد بحث قرار بگیرد.
 
* هیچ اتفاقی برای سد گتوند نخواهد افتاد
عیسی کلانتری رئيس سازمان حفاظت محیط‌زیست در خصوص مساله علاج بخشی سد گتوند گفت: هیچ اتفاقی برای سد گتوند در خوزستان نخواهد افتاد و علت این‌که در خوزستان آب برخی از مناطق شور شده به دلیل کم شدن آب است. وی پیش از این نیز در نشستی با دانشجویان انجمن اسلامی دانشگاه امیرکبیر با اشاره به مشکلات کم‌آبی در استان خوزستان اشتباهات مهندسی در ساخت سد گتوند را عامل شوری آب خوزستان عنوان کرده بود. این‌که مسئولان تا چه میزان به دنبال حل مشکل سد گتوند و ارائه راهکاری برای علاج بخشی آن هستند، مساله‌ای است که برای یافتن پاسخ آن می‌توان به مشکلات ایجاد شده در بحث شوری آب برخی از شهرستان‌های خوزستان و هزاران مشکل دیگر در بحث آب، کشاورزی و... رجوع کرد. برای حل مشکلات این سد دانشگاه تهران با همکاری دانشگاه چمران اهواز راهکارهایی را ارائه داده و در این زمینه به شکلی اقداماتی در حال انجام است اما این‌که این راهکارهای ارائه شده تا چه میزان می‌توانند به حل این معضل کمک کنند، شاید چیزی شبیه آزمون و خطا باشد و باید دید که این بار قرار است چه بلایی بر سر خوزستان بیاید.

* در حال کار بر روی سد گتوند هستیم
در این زمینه ستار محمودی مشاور عالی وزیر نیرو در آخرین سفر خود به خوزستان با اشاره به موضوع سد گتوند به ایسنا گفت: برای سد گتوند مطالعاتی با دانشگاه تهران و به کمک اساتید دانشگاه‌های خوزستان انجام گرفت و در این زمینه راهکارهای چند گزینه‌ای ارائه شد. این راهکارها در جلسات مشترکی در دولت مورد بررسی قرار گرفت. در حال حاضر معاونت آب وزارت نیرو با کمک سازمان محیط‌زیست در حال کار بر روی مساله سد گتوند هستند اما از آخرین وضعیت و جزییات دقیق اقدامات انجام‌گرفته اطلاعات کافی در اختیار ندارم.

* مخزن سد گتوند به صورت مدیریتی در حال کنترل است
همچنین هوشنگ حسونی‌زاده معاون مطالعات پایه سازمان آب و برق خوزستان با اشاره به آخرین وضعیت سد گتوند اظهار کرد: در حال حاضر مخزن سد گتوند به صورت مدیریتی در حال کنترل است و قرار نیست کار سازه‌ای خاصی برای حل مشکل سد گتوند انجام شود. معاون مطالعات پایه سازمان آب و برق خوزستان تصریح کرد: کار مدیریتی در مخزن برای حل مشکل شوری آب سد گتوند به معنای آن است که با توجه به عدد سطح آب در مخزن، میزان رهاسازی مشخص و آب مورد نظر از سد گتوند رهاسازی می‌شود. معتقد هستیم راه حلی که از سوی دانشگاه تهران برای حل مشکل سد گتوند ارائه شده است، به صورت کامل اجرایی شود تا شاهد حل مشکل سد گتوند باشیم. احداث سد گتوند به عنوان یک شاهکار مهندسی پر هزینه علاوه بر اینکه باید زمینه را برای رشد و توسعه کشاورزی در مناطق پایین دست احداث خود فراهم و بخش اعظمی از مشکلات آبی شهرستان‌های تحت پوشش را حل می‌کرد، بلکه باید شرایط را برای ایجاد اشتغال و رونق اقتصادی در منطقه و ایجاد جاذبه‌های گردشگری نیز فراهم می‌کرد اما با گذشت زمان اندکی از آبگیری آن، شرایط به شکل دیگری رقم خورد و سد گتوند به زنگ خطری برای نابودی خوزستان تبدیل شد، زنگ خطری که هنوز هیچکس نتوانسته آن را خاموش کند.

* گتوند، جلگه خوزستان را شوره‌زار کرد
در این زمینه مسعود اسدی رئيس نظام صنفی کشاورزی خوزستان با اشاره به بحث سد گتوند گفت: موضوع سد گتوند در خوزستان یک موضوع فراموش شده است و دیگر کمتر به آن پرداخته می‌شود. در آن زمان بسیاری از نمایندگان با شعار حل مساله سد گتوند به روی کار آمدند اما اکنون این موضوع را به باد فراموشی سپرده‌اند. وی عنوان کرد: نمک‌های خروجی از سد گتوند باعث می‌شود تا جلگه خوزستان به شوره‌زار تبدیل شود اما متاسفانه هر موضوعی در استان زیاد عنوان شود، دیگر خاصیت خود را از دست می‌دهد و به آن توجه خاصی نمی‌شود. در این زمینه از نمایندگان استان و استاندار خوزستان درخواست دارم تا مساله سد گتوند را پیگیری ویژه کنند.

* عدم توجه به بحث زمین شناسی
همچنین راضیه لک معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و رئيس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور، با اشاره به مشکلاتی که در بحث ساخت سد گتوند در استان خوزستان به وجود آمده است، بیان کرد: زمانی که سد گتوند ساخته شد اگر از سازمان زمین شناسی استعلامی گرفته می‌شد یا حداقل نقشه‌های زمین‌شناسی منطقه مورد بررسی قرار می‌گرفت، قطعا متوجه می‌شدند که در محلی که سد گتوند در حال ساخت است رسوبات تبخیری و نمک در آنجا فراوان است. وی ادامه داد: متخصصی که مکان سد گتوند را انتخاب و در آنجا طراحی خود را انجام داده، حتی ساده‌ترین کار که یک نقشه زمین شناسی بوده را نگاه نکرده است و این عدم توجه به بحث زمین شناسی منطقه باعث شده تا احداث سد گتوند با چنین مشکلاتی مواجه شود.

با توجه به راهکارهای ارائه شده در بحث علاج بخشی سد گتوند، اقداماتی برای حل این معضلات در حال انجام است اما این‌که این اقدامات تا چه حد موثر هستند و می‌توانند به حل مشکل سد گتوند کمک کنند، شاید اکنون قابل قضاوت نباشند و آینده‌ای نه چندان دور پاسخ همه این سؤالات را مشخص خواهد کرد. خشت ابتدایی سد گتوند از ابتدا کج بر زمین گذاشته شده است و اکنون همه منتظر آن هستند راهکارهایی که برای حل مشکلات این طرح ارائه می‌شود، صحیح و علمی باشد تا دیوار سد گتوند تا ثریا کج نرود و برای یک بار هم که شده دردی از دردهای خوزستان کم شود.

علیرضا رییس زاده
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۷/۰۶/۲۶ ۰۸:۳۷
باید قبل از انکه این سد تخریب شود (که البته به معنای هزاران میلیارد تومان دفن پول مملکت است)
باید طراحان و عاملین ساخت این سد در پیشگاه ملت محاکمه و رسوا شوند شما تصور کنید با این بودجه می توانستند به راحتی چندین طرح بزرگ عمرانی در خوزستان اجرا کنند پانزده سال است که مترو اهواز بخاطر نبود بودجه هنوز 27 درصد پیشرفت کرده و مردم اهواز را اسیر کرده ان موقع.....خدایا....در خوزستان معلوم نیست چه اتفاقی دارد می افتند
به یزدان اگر خرد داشتیم..... (361214)