به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۰ - ۱۳:۳۰
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۱۰/۲۲ ساعت ۱۱:۰۰
کد مطلب : ۱۶۹۴۲۸
با تصویب انتقال آب کارون به اصفهان در هیات دولت

نفس‌‌های «کارون» به شمارش خواهد افتاد

اشاره: کارون این روزها نشانی از روزهای پر ابهتش ندارد و با انتقال آب از سرچشمه بزرگ‌ترین رود ایران، جان کارون گرفته شده است. این روزها لب‌های کارون از عطش‌ترک برداشته است. نه نخل‌های در امتداد کارون دیگر نشانی از قطار نخل‌ها در شعر محمدتقی بهار دارند و نه این رود کم فروغ اجازه نواخته شدن سوت کشتی‌ها را می‌دهد و شاید شرح حال کارون این روزها در شعر فاطمه صمدی آمده است که می‌گوید: شرجی‌ترین بغض خدا اینجا شکسته است. مهدی اخوان ثالت در وصف خوزستان و کارون گفته بود اگر من پیش از این می‌دیدم اینجا را، نمی‌گفتم:« خوشا تهران و چشم‌انداز بشکوه دماوندش - لب کارون و اروندش تفرجگاه‌ها بینی که از حسرت کند خون در دل تجریش و دربندش» اما حالا اگر گذر شاعری مانند اخوان ثالث از کارون بگذرد، شاید غیر از گریه و آه نتواند نغمه‌ای بسراید. فروغ فرخزاد هم کارون را به گیسوان پریشان دختری تشبیه می‌کند که بر شانه‌های لخت زمین تاب می‌خورد و شاید به همین خاطر است که این روزها از هر طرف گیسوان پریشان این رود را بی توجه به حیات آن، روی شانه‌های زمین می‌کشند تا برای چند صباحی مایه حیات غول‌های صنعتی کویر شود.
نفس‌‌های «کارون» به شمارش خواهد افتاد
گروه جامعه: در حالی که خوزستان مدت‌هاست با کمبود آب در بخش کشاورزی و شرب روبه‌رو است و در ماه‌های اخیر شاهد اعتراضاتی علیه کم آبی در شهرهای بزرگ و پرجمعیت استان بوده ایم، استاندار اصفهان از تصویب انتقال آب کارون به اصفهان خبر داد.

عباس رضایی اظهار کرد: دولت روز یکشنبه بهترین مصوبه یعنی انتقال آب کارون به اصفهان را تصویب کرد. در واقع بدون آب هیچ چیز معنایی ندارد. وی با بیان اینکه تصویب این مصوبه در ۱۵ سال گذشته می‌توانست مانع بسیاری از مشکلات امروز حوزه آب اصفهان شود، افزود: طبق بررسی‌ها و بنا بر درخواست صنف کشاورزان در بهمن ماه و در مدت محدود آب رودخانه برای کشاورزی رها می‌شود.
پیش از این شماری از نهادهای صنفی کشاورزی، فعالان اجتماعی و کارشناسان درباره خطر انتقال آب کارون به اصفهان هشدار داده بودند. آنها می‌گویند این اقدام باعث تضعیف کارون و مرگ این رودخانه می‌شوند که روزگاری بزرگترین و پرآب‌ترین رودخانه ایران به شمار می‌رفت. پیش از این نمایندگان اصفهان در اعتراض به عدم انتقال آب به استانشان از مجلس استعفا کرده بودند.  انتقال آب کارون به اصفهان یکی از پر حاشیه‌ترین موضوعات چند سال اخیر در فضای سیاسی و رسانه‌ای کشور بوده است. این موضوع جنجالی طی سال‌های اخیر در مجالس خبرگان و شورای اسلامی، ‌تریبون‌های نماز جمعه،  جلسات و محافل سیاسی زیادی بررسی شده است که مخالفان سفت و سختی نیز دارد.

اخیراً نیز دولت در بودجه 98 که به مجلس ارائه داد، ردیف بودجه پروژه‌های انتقال آب کارون به اصفهان را حذف کرده بود که این تصمیم دولت، منجر به استعفای دسته جمعی مجمع نمایندگان اصفهان و حمایت امام جمعه این شهر از این اقدام شد. پس از این واکنش، دولت در جلساتی با نمایندگان اصفهان، خبر از افزوده شدن ردیف بودجه مذکور به بودجه را داد که این بار با واکنش نمایندگان خوزستان مواجه شد و کار تا قطع سخنرانی رئیس جمهور در صحن علنی مجلس کشیده شد.

این استعفای دسته جمعی که همراه با لابی‌های گسترده و سنگین نمایندگان و مسئولان استانی اصفهان همراه بود، تا نشان دادن چراغ سبز از سوی دولت ادامه داشت تا اینکه استاندار اصفهان خبر از تصویب انتقال آب داد.  تصویب طرح انتقال آب توسط دولت، بار دیگر نشان داد که لابی‌های گسترده، بر جلسات بی فایده و قطع سخنرانی رئیس جمهور و عدم یکصدایی مسئولان ارشد خوزستانی چربیده است.

کارونی که دیگر نیست
یک شهروند اهوازی در این خصوص می‌گوید: کارون این روزها که جان ندارد؛ اصلاً نشانی از آن کارون پر صلابت نبود و حالا فقط جوی آبی در حال‌تردد است که همه‌اش گل است و بچه‌ها خیلی راحت در آن شنا می‌کنند و حتی لازم هم نیست که شناگر ماهری باشند. حاج ثامر ادامه می‌دهد: حداقل در سال‌های گذشته 15 متر از ارتفاع آب کم شده و از هر سوی ساحل 50 متر از عرض رودخانه کارون کم شده است؛ البته جزیره‌های ایجاد شده در کارون را ببینید تا متوجه شوید که کارون این روزها هیچ نشانی از کارونی که ما دیدیم، ندارد. وی می‌گوید: من که بحث‌های علمی درباره کیفیت آب را نمی‌دانم اما تجربه‌ای که در طول عمرم کسب کردم به من می‌گوید که این آب نه به درد کشاورزی می‌خورد و نه در آشامیدن می‌تواند گره‌ای از مشکلات باز کند. این روزها تنها فایده کارون، سرریز فاضلاب است که چهره زشت فاضلاب را در روی زیبای خود پنهان می‌کند.
 
 نامه تشکر استاندار اصفهان از رئیس‌جمهور به دلیل تصویب انتقال آب کارون به اصفهان!


انتقاد شدید استاندار خوزستان از همتای اصفهانی خود

گلمرادی: دولت موافقتی نکرده است!
در همین حال، یکی از نمایندگان خوزستان مدعی است دولت با این طرح موافقت نکرده است و رسانه‌ها به اشتباه این خبر را منتشر کرده اند! نماینده بندر ماهشهر در مجلس در واکنش به انتشار اخباری مبنی بر موافقت دولت با انتقال آب کارون به زاینده رود، گفت: استاندار اصفهان وعده جاری شدن آب به زاینده رود از محل سد مذکور را داده است و این اقدام ربطی به برداشت آب از سرچشمه‌های کارون ندارد.

به گزارش ایلنا، علی گلمرادی بیان داشت: خوزستان به همان‌اندازه که شاهرگ حیاتی و اقتصادی کشور شناخته می‌شود، به همان‌اندازه هم پاشنه آشیل کشور نیز است و این مسأله را هم دولت می‌داند و هم نمایندگان محترم مجلس، بنابراین هیچ تصمیمی که بخواهد برای حل مشکل نقطه‌ای دیگر، به مشکلات این استان اضافه کند، اتخاذ نخواهد گردید، زیرا خوزستان استانی فرا منطقه‌ای بوده و همواره نگاه به معضلات آن، نگاهی ملی می‌باشد. وی افزود: در آخرین صحبتی که با ریاست محترم جمهوری داشتیم، بر این مسأله که امکان برداشت آب از سرچشمه‌های کارون وجود ندارد تأکید شد و مورد تائید رئیس‌جمهور نیز قرار گرفت. بنابراین نباید با انتشار اخباری غیر واقع، باعث ایجاد نگرانی در جامعه شویم و باید رسانه‌های ما بدانند که با طرح این مباحث، ذهنیتی را در بیرون از مرزهای خوزستان ایجاد می‌نمایند که باعث برداشت غلط از شکاف بین مردم، مسئولین و نمایندگان می‌شود، که این مسأله به منافع این استان ضربه می‌زند. اگر در جایی احساس شود که بین مردم خوزستان و نمایندگان و دولت‌مردان شکاف وجود دارد و نمایندگان فاقد جایگاه مردمی هستند، آن‌وقت باید منتظر اتخاذ تصمیماتی باشیم که در نهایت به منافع استان آسیب می‌رساند.
 پروژه‌های انتقال آب کارون به دورانی باز می‌گردد که آورد آب رودخانه بیش از حد نرمال آن یعنی 20 میلیارد متر مکعب بود اما در روزگاری که آورد آب این رودخانه به یک سوم و حتی برخی اوقات یک چهارم می‌رسد، کاری غیر اقتصادی است و پیامدهای آن مستقیماً بر محیط‌زیست تأثیر منفی می‌گذارد. اصرار به اجرای پروژه‌های انتقال آب با کارهای نمایشی مانند استعفای دسته جمعی نمایندگان اصفهان و استفاده از لابی‌های پرنفوذ در بدنه دولت و به‌ویژه در وزارت نیرو می‌تواند منجر به یک خسارت ملی شود.