کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

ایرانی‌ها، مردم «نجف» را ثروتمند كردند اما...!

20 خرداد 1398 ساعت 17:55


گروه بین‌الملل: به دلیل تحریم‌های آمریکا اغلب ایرانی‌ها از پس مخارج سفرهای زیارتی به شهرهای شیعه‌نشین عراق برنمی‌آیند. بیش از همه می‌توان این پیامد را در شهر نجف مشاهده کرد.

بدر الجلاوی، صاحب هتل قصر الاسد در نزدیکی نجف، نگران وضعیت آینده هتل خود در صورت ادامه تحریم‌های آمریکا علیه ایران است. او می‌گوید: ‌بسیاری از ایرانی‌ها بر اثر تحریم‌های آمریکا قادر به پرداخت هزینه سفر زیارتی به شهر نجف عراق نیستند. به همین خاطر ما پول زیادی از دست می‌دهیم.‌ هتل قصر الاسد هنوز باز است. ولی در ۱۲ ماه گذشته حدود ۵۰۰ هتل از هتل‌های نجف و بسیاری از رستوران‌های این شهر بسته شدند. بدر الجلاوی می‌گوید، ۹۰ درصد از درآمد خود را به دلیل از دست رفتن زائران ایرانی از دست داده است. او شکواییه می‌کند، اتاقی که قبلا می‌شده شبی ۱۰۰ دلار آن را کرایه دهد الان باید تخت اضافی در آن بگذارد و برای هر تختی سه دلار بگیرد. نجف از نظر اقتصادی کاملا به زائران ایرانی وابسته است.

در سال‌های گذشته به دلیل وخامت اوضاع اقتصادی در ایران سفر به خارج از کشور برای ایرانی‌ها بسیار گران شد. سفرهای زیارتی به عراق از سال ۲۰۰۳ بعد از سقوط صدام حسین، آغاز شد. بعد از قدرت گرفتن شیعیان در عراق درهای این کشور به روی زائران ایرانی باز شد و هزاران زائر از ایران راهی شهرهای زیارتی عراق شدند. نجف با این تغییرات از شهری فقیر که حدود ۵۰ هتل داشت به شهری تبدیل شد با ساختمان‌های بلند، مغازه‌ها، هتل‌ها و رستوران‌های متعدد تا بتواند پذیرای هزاران زائر ایرانی شود. بدتر از همه این است که عراق بعد از گذشت ۱۶ سال از سقوط صدام هنوز از نظر تولید برق خودکفا نشده و به برق و گاز وارداتی از ایران وابسته است. مهلت معافیت عراق از تحریم بخش انرژی ایران پایان ماه جاری (ژوئن) به سر می‌رسد و عراق دیگر قادر به خرید برق و گاز از ایران نیست.

عراق که تجربه تلخ تظاهرات خشونت‌آمیز سال گذشته در پی قطعی مرتب برق در شهر بصره را دارد می‌گوید، در این تابستان شدیدا به برق ایران نیاز دارد.همین وابستگی است که موجب شده عراق در مناقشه ایران و آمریکا بی‌طرف باقی بماند. هر دو کشور برای عراق بسیار مهم‌اند. آمریکا به عراق کمک کرده که دولت و ارتش جدید تشکیل دهد و در جنگ علیه گروه داعش و شکست آن نیز با دولت عراق همراهی کرده است.ایران نیز از احزاب سیاسی عراق حمایت می‌کند و شبه‌نظامیان این کشور را از نظر مالی تأمین و برای عراق گاز، برق، مواد غذایی، از جمله میوه و سبزی فراهم می‌کند.سعید علی موسوی، از مغازه‌داران نجف، دونالد ترامپ، را ‌دلیل بسیاری از مشکلات‌ اقتصادی این شهر می‌داند. او می‌گوید، نجف به دلیل از دست دادن زائران ایرانی مشتری‌ و پول از دست داده است. درست است که زائرانی از کشورهایی نظیر پاکستان، هند، بنگلادش و کشورهای حاشیه خلیج فارس به نجف می‌آیند، اما آن‌ها به گفته او، تنها در ایام مذهبی به نجف می‌آیند در حالی که ایرانیان در تمامی سال راهی این شهر می‌شدند.

پایین آمدن ارزش تومان ایران در برابر دلار در خیابان‌های نجف نیز رد پای خود را به جا گذاشته است. تومان ایران که زمانی نجف را ثروتمند کرده بود حالا بسیار بی‌ارزش شده و در مرکز نجف خانه‌های در حال ساخت زیادی را می‌توان دید که نیمه‌کاره رها شده است.حمید عباس، صاحب یک کباب‌فروشی نیز می‌گوید، از زمان تصمیم ترامپ به تحریم ایران دیگر این طرف‌ها ایرانی کم‌تر دیده می‌شود. او ۴۰ درصد از درآمد خود را از دست داده و می‌گوید، حتی ایرانی‌های اندکی که به نجف می‌آیند غذای خود را نیز با خود می‌آورند تا مجبور نشوند به رستوران بروند و بیرون غذا بخورند.با این حال اهالی نجف هنوز هم امیدوارند که با برداشته شدن تحریم‌های آمریکا علیه ایران اوضاع اقتصادی این کشور روبراه شود و اقتصاد نجف نیز رونق بگیرد.


کد مطلب: 179504

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/report/179504/ایرانی-ها-مردم-نجف-ثروتمند-كردند-اما

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir