به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۴:۳۲
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۰۶/۰۶ ساعت ۱۶:۴۶
کد مطلب : ۱۸۶۳۴۱
جوان‌هایی که قرار است در زندان پیر شوند

بازداشت و احکام سنگین علیه فعالان مدنی

صبا کردافشاری
صبا کردافشاری
گروه سیاسی: دویچه‌وله آلمان در گزارشی از ایران نوشت: قوه قضاییه جمهوری اسلامی ایران روزهای پرکاری را پشت سر می‌گذارد. روز گذشته (۵ شهریور) حکم ۲۴ سال حبس تعزیری به صبا کردافشاری، فعال مدنی ابلاغ شد و زرتشت احمدی راغب یکی دیگر از امضاکنندگان بیانیه ۱۴ نفره، بازداشت شد.

بنا بر گزارش سازمان حقوق بشر، روز گذشته (۵ شهریور)، صبا کردافشاری، به ۲۴ سال حبس تعزیری محکوم شده است. حکم این فعال مدنی که از پیش در زندان اوین به سر می‌برد را روز گذشته به حسین تاج، وکیل او ابلاغ کرده‌اند. دادگاه انقلاب تهران کردافشاری را در مجموع به ۲۴ سال حبس تعزیری محکوم کرده که ۱۵ سال آن اجرایی می‌شود. حسین تاج در توییتی اعلام کرده است که قصد دارد به این رأی اعتراض کند. اتهام‌هایی که بر پایه آنها حکم صبا کردافشاری صادر شده، عبارتند از، "اشاعه فساد و فحشا از طریق کشف حجاب و پیاده‌روی بدون حجاب"، "اجتماع و تبانی به قصد ارتکاب جرم علیه امنیت کشور" و "فعالیت تبلیغی علیه نظام" است. با استناد به ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی مجازات اشد یعنی ۱۵ سال حبس تعزیری از بابت اتهام "اشاعه فحشا از طریق کشف حجاب و پیاده روی بدون حجاب" در خصوص وی قابل اجرا خواهد بود.
وکیل صبا کردافشاری می‌‌نویسد که به نقض حکم صادره علیه موکلش امیدوار است.

صبا کردافشاری شنبه ۱۱ خردادماه در منزل پدرش بازداشت و به بازداشتگاه وزرا منتقل شد. او پس از ۱۱ روز بازجویی و فشار برای اعتراف تلویزیونی، سه شنبه ۲۱ خرداد به زندان قرچک ورامین منتقل شده و تاکنون از حق داشتن وکیل و مشاوره حقوقی محروم بوده است. در تفهیم اتهام اولیه او از جمله به "فعالیت تبلیغی از طریق ارتباط با مسیح علی‌نژاد و خبرگزاری هرانا" اشاره شده است. بازداشت این فعال مدنی در شبکه‌های اجتماعی هم واکنش‌های زیادی در پی داشت. بیشتر کاربران به سن کم صبا اشاره می‌کنند و سال‌های درازی که طبق این حکم باید در زندان سپری کند. روز گذشته با انتشار خبر صدور حکم صبا کردافشاری، یک خبر بازداشت دیگر هم منتشر شد که نشان از افزایش فشار بر فعالان مدنی، روزنامه‌نگاران، هنرمندان و منتقدان در هفته‌های گذشته است.

زرتشت احمدی راغب، یکی از امضاکنندگان بیانیه ۱۴ نفره بازداشت شد
در همین حال، زرتشت احمدی راغب، فعال مدنی و از امضاكنندگان نامه ۱۴نفره شب گذشته (۵ شهریور) در منزل شخصی خود در شهریار بازداشت شده است. مأموران با در دست داشتن حکم، خانه احمدی راغب را تفتیش کرده و شماری لوازم شخصی او را با خود برده‌اند. زرتشت احمدی راغب در سال‌های اخیر، بارها با اتهام‌هایی گوناگونی چون "تبلیغ علیه نظام" بازداشت شده است. شش ماه حبس تعزیری و ۹ ماه حبس به دلیل آنچه "فعالیت‌های تبلیغی علیه نظام" خوانده شد، از احکام صادره برای این فعال مدنی در سال‌های گذشته بود. بیانیه ۱۴ نفر، نام بیانیه‌ای است که در خردادماه سال ۹۸ با سالگرد انتخابات سال ۸۸ توسط ۱۴ تن از فعالان مدنی داخل ایران منتشر شد. هدف از انتشار این بیانیه طرح خواسته‌های سیاسی و مدنی و انتقاد از وضعیت جاری کشور در زمینه‌های سیاسی و اجتماعی و اقتصادی عنوان شده بود. از دیگر چهره‌های امضاکننده می‌توان به محمد نوری‌زاد، گوهر عشقی و محمد ملکی اشاره کرد. اغلب این 14 نفر طی دو هفته اخیر بازداشت شده و در زندان به سر می‌برند. متعاقب بیانیه ۱۴ نفره اول، چهارده تن از کنشگران زن درون ایران هم  بیانیه‌ای در مورد مطالبات مدنی و سیاسی خود منتشر کردند كه تاکنون 7 نفرشان بازداشت شده‌اند.
۵۸ سال حبس در مجموع برای سه نفر
فشار بر فعالان مدنی و روزنامه‌نگاران و هنرمندان ناراضی در هفته‌های گذشته افزایش یافته و قوه‌ی قضاییه ایران روزهای پرکاری را پشت سر گذاشته است. حکم صادره ۲۴ سال حبس تعزیری برای کردافشاری یکی از چندین حکمی است که در روزهای گذشته علیه فعالان مدنی و رونامه‌نگاران صادر شده است. خبر محکومیت مرضیه امیری، روزنامه‌نگار شرق هم چند روز پیش منتشر شد. این خبرنگار به اتهامات متعددی از جمله "اجتماع و تبانی و تبلیغ علیه نظام و اخلال در نظم عمومی" به ده سال زندان و شش ماه حبس تعزیری و تحمل ۱۴۸ ضربه شلاق محکوم شد. کیومرث مرزبان طنزپردازی است که به حکم دادگاه انقلاب چند روز پیش با برشمردن چندین اتهام از جمله "ارتباط با دول متخاصم" و "توهین به رهبری" و "توهین به مسئولین"، در مجموع به ۲۳ سال و سه ماه زندان محکوم شد.