به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۰۲:۲۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۰۹/۰۲ ساعت ۱۷:۴۷
کد مطلب : ۱۹۲۴۷۷
گزارش ویژه

نکات کلیدی در اجاره خانه و آپارتمان

نکات کلیدی در اجاره خانه و آپارتمان
گروه اقتصادی: برای همه اجاره نشین‌ها اتفاق افتاده است که به بازدید ملکی رفته و زندگی خود را درآن تصور کرد‌ه‌اند؛ آن هم بعد از روزها به دنبال خانه مناسب گشتن و رزرو بازدید، آنهم برای بازدید از خانه‌های مختلف. بعد بلافاصله جملاتی از مشاور املاک می‌شنوند که با این قیمت و ویژگی‌ها نمی‌توانند خانه دیگری پیدا کنند. بنابراین افراد عزم خود را جزم می‌کنند که بلافاصله قرارداد ببندند اما باید کمی صبر کنند. تصمیم عجولانه برای اجاره آپارتمان اصلا درست نیست و باید ملک را کامل ارزیابی کرد. براساس راهنمای اجاره خانه در تهران که در ادامه بیشتر راجع به آن صحبت شده چندین سوال از خود و مشاور املاک بپرسید. اگر پاسخ همه سوال‌ها رضایت بخش بود آن وقت پای معامله می‌توان رفت.
نکات اجاره خانه
از پس هزینه‌های جانبی اجاره این خانه برمی‌آیید؟ جستجوی خود برای رهن یا اجاره خانه را با یک بودجه مشخص شروع کنید و سپس اگر آپارتمان مناسبی پیدا نکردید کمی آن را افزایش دهید. چون به هر حال هزینه‌های دیگری وجود دارند که باید آنها را محاسبه کرد. اینکه چه سیستم گرمایشی در ساختمان استفاده شده، شارژ ماهیانه چقدر است، تعمیرات جزئی، هزینه بنگاه و مراحل اداری اجاره خانه را در نظر بگیرید. گاهی نیاز است برخی از وسایل خود را نیز تعویض کرد برای مثال سوئیت سابق شما متراژ ۵۰ متری بوده اما این بار قصد دارید آپارتمان مبله دو خوابه اجاره کنید بنابراین نیاز دارید سرویس چوب بخرید تا اقامت راحت‌تری داشته باشید.
آیا شرایط خانه مناسب نیازهای شماست؟
باید تعادل مناسبی بین احساسی که شما به خانه دارید و تامین نیازهای شما وجود داشته باشد. برای اینکار یک چک لیست تهیه کنید و همه بخش‌های خانه را با جزئیات بیشتر مورد بررسی قرار دهید. می‌توانید خانه را به بخش‌های مختلف تقسیم کرده و هریک را جداگانه مورد ارزیابی قرار دهید.
 مناطق مناسب اجاره در تهران
شاید به لحاظ قیمت و ویژگی همانی باشد که شما می‌خواهید اما ۴۵ دقیقه مسیرتان از محل کارتان دورتر می‌شود و هزینه‌ای که بابت رفت و آمد باید بپردازید از مبلغ اجاره در محله‌ای نزدیک‌تر بیشتر شود. بنابراین انتخاب منطقه‌ای که دسترسی حمل و نقل شهری بهتری داشته باشد صرفه‌جویی در هزینه‌هاست. برای مثال فرض کنید قصد اجاره آپارتمان در سعادت آبادرا دارید اما محل کارتان تهرانپارس است، جدا از زمانی که در‌ترافیک بسر می‌برید تا به محل کارتان برسید و هزینه‌ای که باید پرداخت کنید اصلا به صرفه نیست و بهتر است که برای اجاره خانه در تهرانپارس اقدام کرد. فراتر از این حرف‌ها آیا در این محله احساس امنیت می‌کنید؟ می‌توانید شب در خیابان قدم بزنید؟ شلوغی خیابان و سروصدایی که قطارهای مترو ایجاد می‌کند قابل تحمل است؟ وقتی برای جواب این سوال به نتیجه رسیدید آن وقت برای قولنامه و تنظیم قرارداد اجاره خانه اقدام کنید.
قوانین اجاره مسکن
موجر و مستاجر هریک در هنگام عقد قرارداد حقوقی دارند که باید رعایت شود و سوالات بسیاری احتمالا در این زمینه وجود دارد از تنظیم اجاره نامه گرفته تا فسخ آن. اما بطور کلی می‌توان آنها را به بخش‌های زیر تقسیم کرد:
خسارت وارد نکردن به املاک مورد اجاره
مستاجر متعهد می‌شود که هیچگونه آسیبی به خانه موجر نزند و در صورت بروز چنین اتفاقی باید آن را جبران کند. در غیراینصورت موجر می‌تواند هم برای تخلیه و هم برای جبران خسارت خود با مراجعه به دادگاه مراجعه ضرر و زیان خود را دریافت کند.
تضمین تخلیه
در صورت پایان قرارداد اجاره مستاجر باید خانه را تحویل دهد که اگر از این کار اجتناب کند موجر می‌تواند چک یا سفته مستاجر را به اجرا بگذارد و حکم تخلیه بگیرد. در صورتی که مستاجر را اجبار به تخلیه کند باید مبلغ پیش پرداخت را به مستاجر بازگرداند. البته شرایط مختلفی برای این بخش وجود دارد که باید براساس آن از لحاظ قانونی بررسی انجام شود.
دقت در تنظیم قرارداد اجاره
سعی کنید که اجاره نامه را حتما در مراجع رسمی و با حضور دو شاهد تنظیم کنید تا در صورت عدم رعایت موارد ذکر شده بتوانید به لحاظ قانونی اقدام کنید.
فسخ قرارداد اجاره
گاهی موارد ذکر شده در اجاره نامه تنظیم شده با خانه دریافتی تطابق ندارد و یا هریک از طرفین بنا به دلایلی اقدام به فسخ قرارداد اجاره می‌کنند که در صورتی که به توافق نرسیدند می‌توانند به دادگاه مراجعه کرده و براساس حکم مراجع قضایی اینکار را انجام دهند.
مراحل اجاره خانه
پس از توافق بر سر مبلغ اجاره یا رهن کامل و تنظیم قرارداد اجاره موجر موظف به تحویل ملک به مستاجر است که زمانی را برای اینکار در نظر می‌گیرند. این تاریخ باید به طور دقیق مشخص شود و حتما بررسی کنید که شرایط کلی ذکر شده یکسان باشند. در نهایت صورتجلسه تحویل ملک تنظیم می‌شود که شماره قرارداد و تاریخ در آن ثبت شده و باید به امضای طرفین قرارداد برسد. علاقه مندان به کسب اطلاعات بیشتر می‌توانند به سایت آدرس به نشانی address.ir مراجعه کنند.