به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۴ - ۱۶:۴۶
 
۱۷
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۸/۰۸ ساعت ۰۸:۲۸
کد مطلب : ۱۹۳۶۹
در نزدیکی تخت‌جمشید

کشف بنای بزرگ‌هخامنشی از دوره کوروش

گروه فرهنگي: هیات باستان‌شناسی ایران و ایتالیا در کاوشی مشترک موفق به کشف بنای بزرگی از دوره هخامنشی در نزدیکی تخت‌جمشید شدند. به گفته باستان‌شناسان این بنا احتمالا در دوره کوروش بزرگ ساخته شده‌است.
به گزارش CHN تل آجری، محوطه‌ای باستانی‌ است که این‌روزها با کلنگ باستان‌شناسان ایرانی و ایتالیایی جان دوباره‌ای گرفته‌است. هیات باستان شناسی چندی پیش و در پی سومین فصل کاوش خود در این محوطه، موفق به کشف بنایی بزرگ از دوره هخامنشیان شدند.
 
باستان‌شناسان موفق به کشف بنایی منحصر به‌فرد از دوره هخامنشی شدند
 
«علیرضا عسگری چاوردی»، سرپرست ایرانی هیات کاوش در تل آجری، دراین‌باره به CHN گفت: «طی کاوش‌های باستان شناسی هیات مشترک ایرانی- ایتالیایی در حریم تخت جمشید، در شهر پارسه بنایی شگفت انگیز متعلق به روزگار نخستین هخامنشیان در فارس کشف شد. ابعاد این بنا حداقل 33 در 33 متر است و هزاران آجر لعابدار در ساخت آن بکار گرفته شده است.»
 
معماری بدست آمده در تل آجری
 
وی در ادامه گفت: «ضخامت دیوارهای این بنا 10 متر است. کشف چنین بنایی با این عظمت، حجم و تعداد آجرهای لعابدار در منطقه فارس برای نخستین بار انجام می شود.»
 
بخش‌های بدست آمده از معماری در محوطه باستانی تل آجری
 
آنچه در کشف این بنا بسیار اهمیت دارد، آجرهای لعابداری است که به نقوشی از جمله حیوانات افسانه‌ای مزین شده‌اند. عسگری دراین‌باره گفت: «آجرهای لعابدار بکار رفته در این بنا مزیّن به ترکیبی از نقوش اسطوره های ایران و بین النهرین باستان است. تا آن حدود که حتی قالب های بکار رفته در تزئین نقش حیوانات با قالب نقش اسطوره های دروازه ایشتار در بابل بین النهرین یکسان است.»
 
نمونه‌از از نقش روی آجر؛ احتمالا متعلق به قسمت گردن موشخوشو
 
این باستان‌شناس می‌افزاید: «از این بنا کتیبه‌ای به خط میخی آکدی بابلی بدست آمده است. مجموع نقش‌ها، فنون بکار رفته در تزئین آجرهای لعابدار، استفاده گسترده از ملات قیر در اندود آجرها، بکارگیری انواع رنگ و نقش در تزیین بنا با استفاده از موتیف‌های اسطوره‌ای نظیر نقش سمبل ایزد مَردوک در بابل همراه با انواع گل‌های لوتوس شانزده پَر همه از جمله دلایلی است که نشان می‌دهد این بنا در دوره کوروش هخامنشی بنا شده‌است.»
 
نمونه‌از از نقش پای گاو که در تل آجری بدست آمده‌است
 
به گفته عسگری موضوع نقش‌های این بنا با آنچه در آجرهای لعابدار دوره داریوش هخامنشی و دیگر پادشاهان پس از وی در تخت جمشید بکار رفته متفاوت است. کوروش در سال 539 پیش از میلاد بابل را فتح کرد و در آن زمان کاهنان بابلی به دلیل ثروت و قدرت از بین تمام دیگر ایزدان، ایزد مَردوک را برگزیده بودند و ایزد مردوک در دوره بابل نو ایزد آسمان‌ها و زمین بود و در زمانی که کوروش بابل را فتح کرد این ایزد در بین‌النهرین بیشترین قدرت را داشت.
 
ملات قیر برای محافظت از آجرهای لعابدار
 
به اعتقاد باستان شناسان احتمالا پس از فتح بابل، کوروش به کاهنان بابلی اجازه داده است در منطقه فارس یعنی در خاستگاه ایدئولوژیک قدرت هخامنشیان بنایی ساخته شود که این بنا را هنرمندان بابلی با همان نقش‌ها و موتیف‌های مذهبی اسطوره‌ای و سمبلیک نظیر نقش موشخوشو برای ایزد مَردوک ساخته‌اند.
 
بخشی از معماری بدست آمده در تل آجری
 
عسگری در ادامه می‌افزاید: «کشف تعداد زیادی از موتیف این حیوان اسطوره ای تردیدی باقی نگذاشته که بنا مربوط به دوره کوروش است. اما اینکه این بنا در دوره داریوش هخامنشی با صبر و شکیبایی مذهبی تحمل شده و با تغییر نگرش‌های مذهبی خشایارشا از دیگر ایزدان به ایزد اهورامزدا چه کارکردی پیدا کرده است، همه از جمله مواردی است که کشف این بنا پرسش‌های جدیدی را در ارتباط با نگرش‌های مذهبی جامعه هخامنشی مطرح کرده است. تحقیقات باستان‌شناسی در ارتباط با کشف این بنای مهم ادامه خواهد داشت.»
 
باستان‌شناسان احتمال می‌دهند که این بنا نیایشگاه باشد
 
این فصل از مطالعات باستان‌شناسی شهر پارسه تخت جمشید در چارچوب برنامه‌های پژوهشی پژوهشکده باستان شناسی پژوهشگاه سازمان میراث فرهنگی، بنیاد پژوهشی پارسه پاسارگاد، سازمان میراث فرهنگی فارس و دانشگاه بولونیا ایتالیا انجام شده است.
تصویری از موشخوشو که در دروازه ایشتار بابل کشف شده‌است
 
برنامه مطالعات میدانی این فصل از شهر پارسه از اول مهرماه آغاز شده و در آبان ماه به پایان خواهد رسید. سرپرست ایرانی مطالعات شهر پارسه علیرضا عسکری چاوردی از دانشگاه شیراز و سرپرست ایتالیایی برنامه پی یر فرانچسکو کالیری از دانشگاه بولونیا است.
 
عکس و گزارش
حسن ظهوری

اشکان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۸/۰۸ ۰۸:۵۵
امید واری وجود دارد که با تلاش باستانشناسان فرهیخته ودانشمند وبا پشتیبانی جناب دکتر نجفی ریاست محترم میراث فرهنگی فصل نوینی در ارج گذاری وسرمایه گذاری در این عرصه گشوده شود . (158046)
يكي
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۸/۰۸ ۱۲:۲۰
و اميد است كه زماني كه اين مكان براي بازديد همگان قرار مي‌گيرد مردم به نشان يادگاري از اين مكان باستاني چيزي بر ندارند و به نشان يادگاري خطي بر اين آثار ننويسند و به مانند تخت جمشيد فضا را لخت نكنند كه اين يك نوع دزدي است. بايد به مردم آموزش داد اين آثار براي تمام مردم سرزمين پارس است نه تنها شما. اميد است الواح باقي مانده بعد از چندي به مانند پاسارگاد و تخت جمشيد ربوده نشود و كسي نداند كه به كجا رفته‌اند. و اميد است امكاناتي را ميراث فرهنگي براي بازديدكنندگان ديگر كشورها فراهم كند تا صنعت توريست ايران هم پايي بگيرد و درامد وارد ايران كند. به اميد آن روز (158212)
۱۳۹۲/۰۸/۰۸ ۱۶:۱۶
فرهنگ سازی باید بشه. من نمی فهمم چه مرضی دارن رو اثر باستانی یادگاری می نویسن ...!!!!! (158458)
۱۳۹۲/۰۸/۰۸ ۰۹:۱۸
نجفی متشکریم. فقط خوشحالم که این کشف در دوران احمدی نژاد نبود وگرن اصلا اثری ازش باقی نمی موند و نوز باید به خاطرش افسوس و غصه می خوردیم. آقای دکتر خواهشا با جریان وسیع قاچاق عتیقه که در این 8 سال هست و نیستمون رو به باد داد مقابله ی جدی کنید. (158051)
۱۳۹۲/۰۸/۰۸ ۱۶:۱۵
موافقم . خدا رحم کرد (158457)
سبز
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۸/۰۸ ۰۹:۲۷
ایران گهواره تمدن (158057)
۱۳۹۲/۰۸/۰۸ ۰۹:۳۱
با دروووود و ضمن تبریک و خجسته باد روز 7 آبان ماه برابر با 29 اکتبر روز زادروز و بزرگداشت مقام "کوروش بزرگ" در جهان .

دوستان بهار نیوز عزیز از شما به عنوان یکی از مخاطبان و طرفداران این سایت یک گلگی و انتقاد دارم و اونم این هست که ما به عنوان مخاطبین سایتی مثل بهار نیوز که خط و مشی اون برامون روشن و مشخصه از شما توقع داریم که در یک روز به این بزرگی و خجستگی که کل دنیا و رسانه های خارج از ایران به نیکی به آن میپردازند حداقل یک پیام شادباش و عکس یا بنری از این روز و یا گزارش و مقاله ای در این مورد بپردازید نه اینکه با سکوت کامل از کنار روزی به این بزرگی و مهمی برای ما ایرانیان و حتی برای جهانیان بگذرید . معمولا در مناسبتهای مختلف در بهار نیوز شاهد هستیم که یک بنر تبریکی در مورد اون مناسبت در کنار لوگوی سایت قرار میدهین که متاسفانه دیروز و در روز جهانی گرامیداشت کوروش بزرگ شاهد هیچ نگارش و مقاله و بنر و .. در این مورد نبودیم .

مورد بعدی هم اینکه معمولا در گزارشهای(هرچند بسیار اندک) که در مورد ایران عزیز و باستانی و پادشاهان ایرانی درج می کنید معمولا بعد از نام کوروش واژه "بزرگ" را نمیاورید و صرفا به نام خالی کوروش بسنده می کنید . در حالی که در سراسر ایران عزیز همه کوروش را با نام "کوروش بزرگ" یا "کوروش کبیر"(که البته کوروش کبیر واژه عربی و ناصحیح است که نباید استفاده شود) یاد می کنند و در خارج از ایران هم کوروش به "Cyrus The Great" (به معنی کوروش بزرگ) معروف است .

با سپاس از شما عزیزان (158060)
kave
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۸/۰۸ ۰۹:۳۳
کوروش بزرگ روحت شاد
راهت ادامه دارد (158064)
امین پرسپولیسی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۸/۰۸ ۰۹:۳۵
چه فایده که هیچ ارزشی برای کوروش بزرگ پدر ایران زمین ارزشی قائل نمیشیم. تو تقویم ما اسم هر اتفاق بی خاصیتی ثبت شد ولی اسمی از پدر ایران تو تقویم نیست. (158069)
ایرانی اصل
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۸/۰۸ ۱۹:۳۶
ما هم باید مثل ترکیه ای ها فیلم شاه شاهان کورش کبیر را بسازیم و به کشورهای دیگر دنیا نشان دهیم که کشور ماو تاریخ کشور ما بسیار فرا تر و وسیع تر از پادشاه عثمانی (سلطان سلیمان) و امثال او بوده و ایران در واقع مهد تمدن قدیم و کاخ کورش سازمان ملل دوران باستان بوده است. (158596)
۱۳۹۲/۰۸/۰۸ ۰۹:۳۶
حیف شد بخدا کاش کشف نمیشد حداقل سالم می موند. چه گلی به سر تخت جمشید زدن که حالا این رو پیدا کردن (158071)
ورهرام
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۸/۰۸ ۰۹:۳۸
خدا را شکر که برگی دیگر از تاریخ و فرهنگ و تمدن سرزمینمان کشف شد. امیدوارم این بناها با بی مهری مواجه نشوند و به عنوان برگی زرین از دفتر تمدن ایران مورد توجه قرار گیرند. (158075)
۱۳۹۲/۰۸/۰۸ ۰۹:۵۵
شرمنده ایم پدر ایران زمین که اسمت بر سر یک کوچه بن بستم نیست شرمنده ایم و بس.............. (158089)
مزرعه
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۸/۰۸ ۱۰:۴۴
امیدوارم مثل جونشون مراقبت کنن . (158127)
بزرگانمان را محترم بشماریم
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۸/۰۸ ۱۱:۴۳
هر ملتی بزرگانشان رو با احترام یاد می کنه
یونانی الکساندر که فردی خونریز و ستمگر بود رو به نام اسکندر بزرگ یاد می کنند
مغول ها چنگیزخان رو چنگیز بزرگ می خوانند
چطوره که ما کوروش بزرگ رو با عنوان کوروش خالی در تیتر خبرها قرار می دهیم؟!!! (158179)
۱۳۹۲/۰۸/۰۸ ۱۱:۴۵
این افتخاری دیگر برای تاریخ ایران است. (158181)
۱۳۹۲/۰۸/۰۸ ۱۳:۱۱
هفتم آبان روز کوروش بزرگ گرامی باد
با وجود اینکه هیچ مراسم و کاری هم در این دولت در این روز نشد. (158270)
۱۳۹۲/۰۸/۰۸ ۱۳:۱۵
آدزس دقیق بدین .! میخوایم بریم همونجا سد بزنیم....!!!؟ (158275)
۱۳۹۲/۰۸/۰۸ ۱۹:۳۷
خیلی با حال اومدی (158598)