به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۱۲/۱۵ ساعت ۱۲:۴۱
کد مطلب : ۲۰۳۵۱۲

ویروس کرونا، مراقب سلامت روان‌مان باشیم

ویروس کرونا، مراقب سلامت روان‌مان باشیم
گروه جامعه: آیا ویروس کرونا تهدیدی برای کودکان است؟ اسکناس‌ها‌؛ مقصران انتقال ویروس کرونا. گام‌هایی برای مدیریت آسم در هنگام شیوع ویروس کرونا. کمبود کدام ویتامین‌ها باعث اختلالات روانی می‌شود؟

به گزارش Mental Health Foundation، پوشش‌های رسانه‌ای، کووید ۱۹ را به عنوان یکی از تهدیدهای منحصر به فرد، برجسته کرده‌اند و این امر به وحشت، استرس و پتانسیل ابتلا به هیستری در میان مردم جهان افزوده است. همه‌گیری‌ها فقط یک پدیده پزشکی نیستند. آنها باعث ایجاد اختلالات روانی مانند حملات هراس و استرس می‌شوند. متخصصان حوزه سلامت روان تاکید می‌کنند که در هنگام شیوع ویروس کرونا از سلامت روان خود مراقبت کنید. سعی کنید از گمانه‌زنی‌ها خودداری و منابع معتبری را در مورد شیوع این بیماری جستجو کنید. شایعه و حدس و گمان می‌تواند اضطراب برانگیزد. دسترسی به اطلاعات با کیفیت بالا در مورد ویروس می‌تواند به شما کمک کند تسلط بیشتری به پیرامون خود داشته باشید. از همه اخبار دوری نکنید و همچنان به اطلاع‌رسانی و آموزش ادامه دهید، اما در صورت مزاحم بودن اخبار، خواندن آنها را محدود کنید. برای کسب آرامش بیشتر از تکنیک‌های مدیریت استرس مانند یوگا، مدیتیشن و تای چی استفاده کنید. در خانه فعالیت بدنی داشته باشید. نرمش‌های ساده باعث افزایش سطح هورمون‌های اندروفین و سروتونین شده و به شما احساس بهتری می‌دهد. یک رژیم غذایی متعادل داشته باشید. موضع دلسوزانه و حمایتی، شانس پیشگیری و بهبود را افزایش می‌دهد. به یاد داشته باشید که هر سرماخوردگی یا سرفه مربوط به ویروس کرونا نیست. طبیعی است که هنگام خواندن خبرهایی در مورد شیوع بیماری، احساس آسیب‌پذیری کنید. اما مهم است که این احساسات را کنترل و به دیگران یادآوری کنید تا از سلامت جسمی و روحی شما مراقبت کنند. همچنین باید از عادت‌هایی که در دراز مدت مضر هستند، مانند سیگار کشیدن و نوشیدن الکل خودداری کنید.

آیا ویروس کرونا تهدیدی برای کودکان است؟
علائم برخی از بیماری‌های عفونی به طور کلی در کودکان خفیف‌تر از بزرگسالان است. کووید ۱۹ یکی از این بیماری‌ها است. 
به گزارش اشپیگل آنلاین؛ متخصصان بیماری‌های عفونی به والدین توصیه می‌کنند که در صورت بروز علائمی مانند سرفه،‌ تب و عطسه در کودکان، آنها را فورا به مراکز درمانی انتقال ندهند. گرچه بسیاری از والدین در مورد نوع تاثیر این ویروس روی کودکان نگران هستند، خبر خوب این است که ویروس کرونا به ندرت کودکان را آلوده می‌کند. در صورت ابتلا نیز، علائم بیماری بسیار خفیف بوده یا اصلا بروز نمی‌کنند. پروفسور یاکوب ماسک، متخصص بیماری‌های کودکان در برلین می‌گوید: در بین یکهزار نفر اولی که در چین به این ویروس مبتلا شده بودند، فقط ۹ کودک زیر ۱۵ سال دیده شدند و فقط در یک مورد از این تعداد، سیر بیماری وخیم بود.
در گزارش مشترک بین سازمان جهانی بهداشت و چین در مورد شیوع ویروس کرونا نیز اعلام شده که این بیماری به ندرت در کودکان بروز می‌کند و علائم آن بسیار خفیف است.
 به طور کلی در کودکان، تشخیص تفاوت کووید ۱۹ با یک سرماخوردگی ساده بسیار سخت است. سرفه، آبریزش بینی و تب، علائمی هستند که کودکان تجربه می‌کنند. کودکان به هیچ‌ وجه مشکلات تنفسی بزرگسالان را تجربه نخواهند کرد. دکتر ماسک توصیه می‌کند که در صورت بروز علائمی مانند تب، سرفه و آبریزش بینی، در خانه از کودکان مراقبت کنید و فورا آنها را به مراکز درمانی انتقال ندهید. اگر در مورد ابتلا به ویروس کرونا مشکوک بودید، با تلفن و یا ایمیل با پزشک کودک خود در تماس باشید تا بفهمید نیازی به مراجعه وجود دارد یا خیر. او انجام تست بر روی کودکان را رد کرده و تاکید می‌کند در موارد نادر، فقط کودکانی که با بیماران بزرگسال در تماس نزدیک هستند، نیاز به انجام تست‌های تشخیصی دارند.

هشدار: اسکناس‌ها‌؛ مقصران انتقال ویروس کرونا
کارشناسان هشدار می‌دهند که اسکناس‌های کثیف ممکن است شما را در معرض ویروس کرونا قرار دهند.
به گزارش نشریه بریتانیایی سان (Sun) سازمان جهانی بهداشت از مردم می‌خواهد تا در تلاش برای "کاهش خطر انتقال" از روش‌های پرداخت،‌ بدون تماس مستقیم با اسکناس استفاده کنند. این سازمان هشدار می‌دهد مشتریان باید دست‌های خود را بعد از لمس اسکناس شستشو دهند، زیرا ویروس کرونا می‌تواند به همان روشی که سطوح مختلف را آلوده می‌کند، به اسکناس نیز بچسبد. بانک مرکزی بریتانیا نیز از مردم خواسته که بعد از لمس پول، فورا دست خود را بشویند. همچنین از عموم مردم خواسته شده است كه روزی دو بار صفحه تلفن‌های هوشمند خود را با دستمال الكلی تمیز كنند. کارت‌های بانکی نیز باید با الکل ضدعفونی شوند. این درحالی است که چین و کره ماه گذشته ضد‌عفونی کردن اسکناس‌های مورد استفاده را به عنوان بخشی از تلاشها برای متوقف کردن شیوع ویروس کرونا آغاز کردند.
گام‌هایی برای مدیریت آسم در هنگام شیوع ویروس کرونا
از آنجا که ویروس کرونا در بزرگسالان بر ریه‌ها و مجاری هوایی تأثیر می‌گذارد، مبتلایان به بیماری‌های تنفسی بخصوص آسم، باید به شدت اقدامات احتیاطی در برابر این ویروس را جدی بگیرند. به گزارش کمبریج نیوز؛ طبق اعلام انجمن آسم و آلرژی در بریتانیا، به عنوان یک بیمار مبتلا به آسم، بهترین راه برای ایمن بودن در برابر ویروس کرونا، مصرف روزانه اسپری‌های استنشاقی تجویزی است. این کار خطر ابتلا به حمله آسم در اثر ویروس کرونا را کاهش می‌دهد. اگر به بیماری آنفلوآنزا، سرماخوردگی یا هرگونه عفونت تنفسی دیگر مبتلا شدید، نکات لازم را برای مراقبت از آسم در نظر بگیرید. سازمان خدمات بهداشت ملی بریتانیا به مبتلایان به آسم توصیه می‌کند که هنگام سرفه یا عطسه، دهان و بینی خود را با یک دستمال یا آستین لباس بپوشانید.
بلافاصله دستمال مورد استفاده را داخل سطل زباله بیندازید.
دستان خود را با آب و صابون بشویید. اگر فکر می‌کنید ممکن است کرونا ویروس داشته باشید، سراغ پزشک عمومی، داروخانه یا بیمارستان نروید. با تماس تلفنی به پزشک‌تان بگویید که علائم آسم در شما تشدید شده است. توضیح دهید که چند مرتبه در روز از اسپری استنشاقی استفاده می‌کنید و این کار چقدر موثر است. 
اگر تنگی نفس شما وخیم‌تر شد، فورا با اورژانس تماس بگیرید. 
کمبود کدام ویتامین‌ها باعث اختلالات روانی می‌شود؟
همه ما می‌دانیم که برای ادامه حیات و داشتن یک جسم سالم نیازمند دریافت ریزمغذی‌ها هستیم اما شاید هنوز از تاثیر ریزمغذی‌ها بر سلامت روان چندان مطلع نباشیم. به گزارش هافینگتون پست؛ دکتر جنیفر کراکر، روانپزشک آمریکایی می‌گوید: شما برای بهبود سلامت روان،‌ نیاز به دریافت کافی ویتامین‌ها، مواد معدنی، اسیدهای آمینه و چربی‌ها به عنوان بلوک‌های اساسی ساخت سلولهای مغزی و انتقال‌دهنده‌های عصبی دارید. برای دریافت کافی انواع ویتامین‌ها، یک رژیم غذایی سالم کافیست اما اگر بدن مواد مغذی را به درستی متابولیزه نکند، ممکن است پزشک اقدام به تجویز مکمل‌ها نماید.
یکی از ضروری‌ترین ویتامین ها برای ارتقای سلامت روان،‌ ویتامین D است. این ویتامین محلول در چربی مسئول تنظیم خلق و خو، خواب و همچنین محافظت و سنتز نورون‌ها است. علائم کمبود ویتامین D می‌تواند شامل افسردگی، اضطراب، تحریک‌پذیری و خستگی باشد.
ویتامین ب ۱۲ نیز در تولید مواد شیمیایی مغز که باعث افزایش خلق و خو می‌شوند؛ مانند سروتونین و دوپامین نقش دارد. به گفته دکتر کراکر؛ علائم کمبود ویتامین ب ۱۲ می‌تواند شامل خستگی، بی حسی و تنگی نفس و موارد دیگر باشد.
اما منیزیم به تنظیم واکنش استرس کمک کرده و به عنوان یکی از تثبیت‌کننده‌های خلق و خو در نظر گرفته می‌شود. کمبود منیزیم بسیار غیر معمول است اما اتفاق می‌افتد. علائمی از قبیل خستگی، کاهش اشتها و تغییر خلق و خو همراه با این کمبود بروز می‌کند.
به گفته دکتر کراکر؛ روی یک ماده معدنی است که نقش مهمی در عملکرد مغز دارد. بیشتر افراد از طریق رژیم‌های غذایی به مقدار کافی روی دریافت می‌کنند. اما فقر آن بخصوص در زنان باردار یا گیاه‌خواران با از دست دادن اشتها کاهش خلق و خو، افسردگی و مشکلات یادگیری همراه است.
آهن نیز به ایجاد و تعادل مواد شیمیایی تنظیم‌کننده خلق و خو مانند سرتونین و دوپامین کمک می‌کند. علائم کمبود آهن شامل خستگی، مشکل در تمرکز و سرگیجه است.
و در نهایت؛ امگا ۳ حاوی مؤلفه هایی به نام DHA و EPA است که هر دو نقش مهمی در عملکرد مغز دارند: آنها از التهاب جلوگیری می‌کنند، سلامت سلول‌های مغز را حفظ می‌کنند و ارتباط بین سلول های مغز را بهبود می‌بخشند. آنها همچنین می‌توانند به بهبود خلق و خو و جلوگیری از ابتلا به اضطراب و افسردگی مزمن کمک کنند. 
مرجع : دویچه وله