به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۲:۲۵
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۱۲/۲۴ ساعت ۲۲:۴۵
کد مطلب : ۲۰۵۰۵۳
از دکتر لی تا دکتر مولایی

رمزگشایی از سخنان قهرمان‌ایرانی مبارزه با کرونا

✍صلاح الدین خدیو
محمد مولایی پزشکی که نخستین بار وجود بیماری کرونا در قم را با انتشار ویدئویی از برادر در حال مرگش فاش کرد، در گفتگو با سایت امتداد، جزئیات مهم و قابل تامل دیگری از پرونده کرونا در ایران را بازگویی کرده است. طبق گفته مولایی برادر 60 ساله متوفایش بدون هیچ سابقه مسافرت خارجی دستکم، اواخر دیماه و یا اوایل بهمن به کرونا مبتلا شده و با تشخیص عفونت داروهای ضد باکتری و ضد ویروس دریافت می کرده است.
سی تی اسکن ریه بیمار نشان می دهد که دچار نارسایی حاد ریوی شده و به داروها هم پاسخ نمی دهد. مسئولان بیمارستان می گویند در یک ماهه اخیر بیشتر بیماران با تابلوی مشابە مراجعە و نھایتا با یافتەھای موید نارسایی حاد تنفسی در سی تی اسكن ریە، فوت می كنند.

هنگامی که پزشکان معالج می خواهند داروهای ضد قارچ و ضد سل را برای مرحوم مولایی شروع کنند، برادر ایشان مخالفت کرده و با شک کردن به بیماری کرونا درخواست تست می کند. پس از مرگ بیمار جواب تست مثبت می شود و پس از آن پروتوکل وزارت بهداشت در مواجهه با مساله تغییر می کند.

توضیحات دکتر مولایی نشان می دهد که برخلاف تصور اولیه که پنهان کاری مسئولان سیاسی را عامل و مقصر اصلی شیوع ویروس کرونا می دانند، سهم غفلت و قصور وزارت بهداشت در برخورد با آن بیشتر است.
وزارت بهداشت نه تنها بیمار صفر را شناسایی نکرده ـ نخستین انسانی که در کشور با ویروس کویید 19 بیمار شده ـ بلکه در تشخیص کانون ها و خوشه های آلودگی و تشخیص های افتراقی هم توفیق چندانی نداشته است.

سخنان دکتر مولایی نشان می دهد که به لحاظ زمانی پرونده کرونا را باید دستکم تا اوایل دیماه عقب کشید. درباره بیمار صفر و کانون ها و خوشه های آلودگی هم متخصصان عفونی و اپیدیمیولوژیست ها می توانند با بازخوانی هجوم سنگین بیماران و مراجعان به بیمارستانها و درمانگاه ها در ماه های آذر و دی که عموما تحت سرفصل کلی آنفلوانزای فصلی طبقه بندی شدند، به یافته های جدیدی دست یابند. در شهر مهاباد در دو ماه یاد شده هزاران نفر بە مراکز درمانی مراجعە و میزان تلفات هم قابل مطالعه است. صد البته باید این آمار را با یافته های مشابه در سال قبل و مثلا میزان فوت بر اساس عفونت ها و نارساییهای تنفسی سنجید.

یک مورد ارزشمند جهت مطالعه و بررسی های دقیق تر بیماری از اهالی روستای "م" میاندواب بود که در اواخر آذر به قم مسافرت و با علائم تب و سرماخوردگی مراجعت و نهایتا اواسط دیماه در بیمارستان امام رضای ارومیه درگذشت. برخی گزارشات غیررسمی حاکیست تعدادی از شرکت کنندگان در مجلس ترحیم وی در فواصلی کم با علائمی از قبیل تب و سرماخوردگی و عفونت ریوی، جان خود را از دست داده اند.
این در حالیست که تست آنفلوانزای تعدادی از متوفیان منفی بوده است.

شواهد مذکور را اگر در کنار سخنان دکتر مولایی بگذاریم، به این نتیجه می رسیم که شیوع کرونا در ایران احتمالا از اواخر آذر و در سطحی گسترده تر از شهر قم بوده و در پاندمی فعلی احتمالا برخی استانها که قبلا از اپیدمی اولیه عبور کرده بودند، دوباره آلوده شده اند. سوال دیگری که اینجا پیش می آید همزمانی و یا احیانا تقدم زمانی نخستین موارد ابتلا یا ایجاد خوشه های آلودگی در چین است که منطقا ممکن نیست.

در پاسخ به این چالش باید گفت احتمالا دولت چین با پنهانکاری هنوز از تمام ابعاد پرونده کرونا رمزگشایی نکرده است. اواخر آذر زمانی است که مقامات امنیتی شهر ووهان دکتر لی قهرمان مبارزه با کرونا را بخاطر فاش گویی درباره ابعاد بیمارسازی ویروس جدید احضار کردند. طبیعتا این تاریخ را نمی توان شروع داستان کرونا دانست. یحتمل آنجا هم باید تقویم را یک ماهی عقب کشید و به اواسط آبان رفت و منتظر آغاز سفر ویروس مرگبار با هواپیما و کشتی از سواحل شرقی چین به کشورمان شد.
برچسب ها: ویروس کرونا