به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۰۲:۲۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۱/۱۰ ساعت ۱۳:۲۰
کد مطلب : ۲۰۷۱۹۲
پاسخ به رایج‌ترین سوالات درباره بهترین شیوه‌ها برای جلوگیری از گسترش موج ویروس کرونا

درباره حفظ فاصله از اطرافیان و تجمعات انسانی

درباره حفظ فاصله از اطرافیان و تجمعات انسانی
نیویورک تایمز، 16 مارس 2020
ترجمه: علیرضا طالب‌زاده


تجمعات و جمع شدن مردم در یک جا خطراتی بدنبال دارد. دولت‌ها مردم را از تجمع برحذر می‌دارند و توصیه می‌کنند که بیشتر از 50 نفر در یک زمان و در یک مکان جمع نشوند. بسیاری از مدارس، کتابخانه‌ها، دانشگاه‌ها، مکان‌های مذهبی، مساجد و زیارتگاه‌ها و پرستشگاه‌ها و مراکز و موسسات فرهنگی و ورزشی نیز بسته شده‌اند. این اقدامات برای نگه داشتن حفظ فاصله بین مردم و عدم تماس آنها با همدیگر اتخاذ شده است. این قدام روشی تاییده شده برای کند ساختن گسترش و شیوع بیماری‌های همه‌گیر از جمله کرونا است.

‌فاصله‌گیری اجتماعی چیست؟
هدف این است که مردم «فاصله گیری اجتماعی یا دوری از تجمعات و حفظ فاصله با مردم» را رعایت کنند. این اصطلاحی است که برای متوقف ساختن رشد و گسترش ویروس کرونا استفاده می‌شود. اصطلاح «فاصله‌گیری اجتماعی» به معنی دور ماندن از جمع و دور نگه داشتن خود از مردم است. سوال این است که آیا مردم به حرف مسئولین و متخصصان گوش فرا می‌دهند. جواب هم مثبت است و هم منفی. با بسته شدن کافه‌ها، رستوران‌ها و غذاخوری‌ها مردم انتخاب چندانی ندارند. حتی افرادی که علایمی از ویروس کرونا نشان نمی‌دهند ممکن است این ویروس را با خود داشته باشند. این گروه ممکن است فکر کنند می‌توانند با دیگران اختلاط کنند و با آنها تماس داشته باشند. اما از این نکته غافل هستند که با این کار ویروس کرونا را پخش می‌کنند. شما باید حداقل به فاصله دو متر (شش پا) دورتر از دیگران بایسیتد. حدالامکان از وسایل نقلیه عمومی استفاده نکنید و مسافرت‌های غیرضروری خود را کاملا محدود کنید و کارهای اداره‌ را در خانه انجام دهید. از شرکت در جلسات و اجتماعات خودداری کنید و به هیچ وجه به جاهای پرجمعیت مانند استادیوم‌ها و ورزشگاه‌ها‌ نروید.متخصصان می‌گویند حتی خودداری از یک تماس و برخورد با دوستان، خویشاوندان و همکاران خود تاثیری مهم در قدرت انتشار ویروس کرونا در جمعیت دارد. این راهکار جان هزاران نفر را در آنفلوآنزای همه‌گیر اسپانیایی سال 1918 و این اواخر آنفلوآنزای همه‌گیر سال 2009 مکزیکوستی نجات داد.

من سنم پایین است و هیچ عامل خطری در خود سراغ ندارم ، آیا می‌توانم به معاشرت و اختلاط با مردم ادامه دهم؟
لطفا این فکر را از سر بدر کنید. جای هیچ بحثی نیست که افراد مسن و افرادی که دارای شرایط سلامتی ضعیف هستند، بیشتر در مقابل این ویروس آسیب‌پذیرند‌ اما افراد جوانتر هم به هیچ روی در امان نیستند. این گروه ممکن است علایم خفیفی از خود نشان دهند اما شاید ناقل ویروس باشند. این افراد نباید با اعضای خانواده و دیگران که ضعیف‌تر هستند بگردند و تماسی با آنها داشته باشند. با این کار، به احتمال بالا رقم آمار تعداد افراد آلوده به ویروس را بالا می‌برند.

آیا می‌تونم از خانه خارج شوم؟
هیچ مشکلی برای بیرون رفتن از خانه ندارید. همه محققان در این نکته اتفاق نظر دارند و جوابشان به این سوال مثبت است. مشکلی برای ورزش و استفاده از هوای آزاد، پیاده روی، گرذاندن حیوان خانگی و دوچرخه سواری ندارید. مساله این نیست که در داخل خانه بمانید بلکه مساله مهم این است که از تماس با مردم اجتناب کنید. وقتی از خانه بیرون می‌روید حتما هر سطحی را قبل از تماس و دست زدن به آن پاک کنید. همچنین دست هایتان را با یک ضدعفونی کننده پایه الکل میکروب زدایی کنید. به صورتتان دست نزنید. همیشه وقتی از بیرون به خانه می‌آیید دست هایتان را بشویید. این کار را قبل از غذا یا قبل از اینکه با افراد مسن یا کم سن و سال تماس داشته باشید انجام دهید.

آیا می‌توانم به سوپرمارکت بروم؟
برای کاهش تعداد دفعات رفتن به سوپرمارکت، هر بار که به خرید می‌روید به مقدار زیاد خرید کنید. اوقات و ساعاتی را برای خرید انتخاب کنید که مغازه‌ها خلوت و کم‌جمعیت هستند. هر سطحی در داخل مغازه ممکن است آلوده باشد. برای تمیز کردن دسته سبد یا دسته چرخ مغازه از یک دستمال ضدعفونی کننده استفاده کنید. متخصصان استفاده از دستکش را توصیه نمی‌کنند اما اگر از دستکش استفاده می‌کنید تا زمانی که دستکش‌هایتان را درنیاورد‌ه‌اید اصلا به صورتتان دست نزنید. یک متخصص توصیه می‌کند که قبل از خرید، موبایلتان را بسته‌بندی کرده و در یک جای محکم و تا حدودی غیرقابل دسترسی قرار دهید تا ناخودآگاه و از روی عادت هنگام خرید آن را بدست نگیرید. این می‌تواند فرصتی برای انتقال و گسترش به ویروس بدهد. 

آیا می‌توانم برای خوردن غذا به رستوران بروم؟
بعضی کشورها رستوران‌ها، کافه‌ها و غذاخوری‌ها را بسته‌اند. در رستوران‌های کوچک ممکن است به دیگر مشتریان خیلی نزدیک باشید و نیز رعایت «فاصله‌گیری اجتماعی» از کارکنان رستوران یا مشتری‌ها غیرممکن است. در کل، خودتان را از رفتن به رستوران‌ها معاف کنید. یک متخصص توصیه می‌کند که اگر قصد دارید که به رستوران بروید به جایی بروید که به آن اعتماد و اطمینان دارید. رستوران‌هایی را انتخاب کنبد که فضای بیشتر و بزرگتری دارند و گارسن‌ها و کارکنانش بهداشت را رعایت می‌کنند و اینکه بهتر است به جای خوردن غذا در داخل رستوران آن را بسته‌بندی کرده و بیرون ببرید.

آیا اعضای خانواده می‌توانند برای دید و بازدید بیایند؟
این بستگی به این دارد که چه کسی در خانواده و با چه شرایط جسمانی و سلامتی دارید. افراد مریض اصلا نباید به دید و بازدید بپردازند. یک متخصص می‌گوید که اگر در خانواده افراد ضعیف و آسیب‌پذیر یا مسن دارید در این صورت تماس‌های بین شخصی را محدود کنید. اما اگر اعضای خانواد سالم و جوان هستند شاید تعاملات بدقت برنامه ریزی شده در گروه‌های کوچک بلااشکال باشد. هر چقدر این تجمعات خانوادگی کوچکتر باشد بهتر بوده و خطرش کمتر است.  با این حال اگر نمی‌خواهید اعضای خانواده احساس تنهایی کنند در این صورت می‌توان از طریق تلفن یا ویدیو هم با آنها تماس گرفت و حالشان را جویا شد.

آیا می‌توانم بچه‌ها را به زمین‌های بازی ببرم؟
این مورد هم بستگی دارد. اگر بچه‌های شما بیماری دارند حتی اگر بیماریشان ربطی به کروناویروس نداشته باشد آنها را در خانه نگه دارید. اگر کودکان سالم باشند نیاز دارند که انرژی بسوزانند و فعالیت‌های بیرون از خانه مانند دوچرخه‌سواری انجام دهند. زمین‌های بازی ممکن است در مواقعی محیط‌هایی خطرناک برای آنها باشد. کودکان همچنین تمایل دارند که زیاد به دهان، بینی و صورتشان دست بزنند. پارک‌ها و زمین‌های بازی با جمعیت اندک و سطوح آلوده کمتر برای آنها گزینه مناسبی است. با خودتان ضدعفونی کننده دست بردارید و هر سطحی را قبل از بازی آنها پاک کنید. کودکان باید به طور مرتب دست‌های خود را بشویند، مخصوصا زمانی که با اعضای مسن خانواده یا اعضای با ریسک بالا تماس دارند.

«فاصله‌گیری اجتماعی» را تا چه زمانی ادامه خواهیم داد؟
کسی بدرستی نمی‌داند چه مدت زمانی باید «فاصله‌گیری اجتماعی» را رعایت کنیم. بیشتر بستگی به این دارد که حفظ فاصله تا چه اندازه در متوقف ساختن این بیماری همه‌گیر مثمرثمر واقع خواهد شد. اما خودتان را برای حداقل یک ماه و یا شاید بیشتر آماده کنید. یک متخصص اعتقاد دارد که ما در قلمرویی ناشناخته قدم برمی‌داریم و تجربه‌ای در این حیطه نداریم. 
برچسب ها: ویروس کرونا