کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

گزارش گاردین از ووهان، مركز ویروس چینی

23 فروردين 1399 ساعت 17:44


گروه بین‌الملل: با گذشت چندین ماه از روزهای نخست شیوع ابتدایی بیماری کووید-۱۹ در چین، روزنامه گاردین در گزارشی به مرور روزهای نخست شیوع و چگونگی مقابله با آن پرداخت.
 
این رسانه انگلیسی در نوشتاری با عنوان «تولد یک بیماری همه‌گیر؛ هفته‌های نخست شیوع ویروس کرونا در ووهان» نوشت: بازار عمده‌فروشی غذاهای دریایی هوانان (Huanan) در مرکز ووهان مکانی بود که مردم اغلب در آن دچار سرماخوردگی می‌شدند. فروشندگان از ساعت ۳ صبح شروع به کار می‌کردند و در حالی که مشغول نظافت و آماده کردن محصولات برای مشتریان می‌شدند، دستان خود را برای شستن درون سطل‌های آب سرد فرو بردند. این بازار مکانی به وسعت بیش از ۲۰ خیابان در دو طرف یک جاده اصلی در یک محله گران قیمت در نزدیکی منطقه تجاری هانکو Hankou بود. قفسه‌هایی مملو از گوشت حیوانات که با قلاب آویزان شده و یا روی حصیرهایی ریخته شده بودند. این منطقه اگرچه شلوغ اما تمیز بود.

اما در اواسط ماه دسامبر (اواخر آذرماه ۹۸) یکی از فروشندگان غذاهای دریایی احساس ناخوشایندی کرد. او چندین روز برای استراحت در خانه ماند، اما در مدت سه روز، ۳ کیلو وزن کم کرد و به همین دلیل در نهایت تصمیم گرفت به بیمارستان برود اما هنگام مراجعه، به بیمارستان تخصصی بیماری‌های عفونی منتقل و در ۱۹ دسامبر (۲۸ آذر) بستری شد. این فروشنده احتمالا نمی‌دانست که از نخستین نفرات مبتلا به ویروس کرونای جدید است؛ ویروسی بسیار مسری که باعث کشته شدن بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ نفر در شهر ووهان و درگیر کردن جهان خواهد شد.

این ویروس تاکنون بیش از ۱.۶ میلیون نفر را مبتلا کرده و جان بیش از ۹۵ هزار نفر را در جهان گرفته است.  ازمان بهداشت جهانی شیوع کووید-۱۹ را بدترین بحران جهانی پس از جنگ جهانی دوم توصیف کرده است. همه اینها در حالی بود که این فروشنده غذاهای دریایی چینی گمان می‌کرد سرماخورده است. عفونت‌های ناشی از ویروس کرونا در در ماه دسامبر (آذر و دی) در ووهان و طبق برخی گزارش‌ها در اوایل نوامبر (اواسط آبان) شروع به زیاد شدن کرد اما مقام‌های چین از اطلاع‌رسانی در مورد امکان شیوع گسترده این ویروس خودداری کردند. اکنون، در حالی که چین آنچه را که به گفته خود پیروزی بر این بیماری است، جشن می‌گیرد، تعداد موارد ابتلا و مرگ و میر در جهان رو به افزایش است.

مقام‌های استرالیا، آمریکا و انگلیس، پکن را به حبس اطلاعات متهم کرده‌اند؛ کشوری که به گفته آن‌ها سبب تبدیل شیوع موضعی این بیماری به یک پاندمی(همه‌گیری) شده است. پکن ادعا می‌کند که به سرعت با گسترش بیماری، قرنطینه اجباری را وضع کرده اما کشورهای دیگر اتلاف وقت کرده‌اند. با اینحال مصاحبه‌ها با نخستین بیماران مبتلا به کووید-۱۹، کارکنان بخش بهداشت و همچنین اسناد داخلی فاش شده، از تأخیرهایی در چند هفته نخست بیماری خبر می‌دهد، اشتباهاتی که منجر به پیامدهای جهانی شد.

در اواخر ماه دسامبر (اوایل دی‌ماه)، پیش از اینکه آن فروشنده غذاهای دریایی با گذشت بیش از ۲۰ روز در بیمارستان بهبود یابد، کلمه‌ای درباره یک بیماری اسرارآمیز در ووهان دست به دست می‌شد. کاربران اینترنت در ۳۰ دسامبر (۹ دی) تصاویری از گفت‌وگوی یک پزشک در بیمارستان صلیب سرخ ووهان مشاهده کردند که در آن به همکارانش درباره موارد تائید شده از بیماری مسری ناشی از ویروس کرونا هشدار می‌داد. او تاکید می‌کرد: «دست‌هایتان را بشویید! ماسک صورت و دستکش فراموش نشود. » در همان روز، یک چشم پزشک (لی ونلیانگ) در بیمارستان مرکزی گفت که هفت نفر در این بیمارستان در اثر آنچه به عقیده‌اش سارس بود، بستری شده‌اند. (سارس بیماری بود که علت ابتلای به آن نیز نوعی ویروس کروناست که شیوع آن بین سال‌های ۲۰۰۲ تا ۲۰۰۳ به کشته شدن بیش از ۶۰۰ نفر در سرزمین اصلی چین و هنگ کنگ منجر شد).

در همان روز هشدار اضطراری کمیسیون بهداشت ووهان مبنی بر شیوع نوعی ویروس کرونا که به سینه پهلو منجر می‌شود، فاش شد. در این بیانیه به بیمارستان‌ها دستور داده شده بود هیچکس اطلاعاتی را بدون مجوز به مردم افشا نکند. حت فشار فزاینده، روز بعد کمیسیون بهداشت گفت، محققان در حال بررسی ۲۷ مورد سینه پهلو (پنومونی) ویروسی هستند. در این بیانیه هیچ شواهد واضح و مشخصی از انتقال انسان به انسان وجود نداشت و تاکید شده بود که این بیماری قابل پیشگیری و کنترل است.
 
 یک روز بعد، در یکم ژانویه (۱۱ دی) بازار غذاهای دریایی هوانان بسته شد و دفتر امنیت عمومی ووهان اعلام کرد که ۸ نفر به دلیل انتشار شایعات مجازات شده‌اند. مقام‌ها همچنین بیمارستان‌ها را مأمور کردند که افراد مشغول به کار در این بازار را مورد بررسی قرار دهند. اما در کنار رودخانه یانگ تسه، در فاصله ۶ مایلی (۱۰ کیلومتری) این بازار، افرادی که هرگز حتی به بازار مراجعه نکرده بودند، بیمار می‌شدند. در نهایت مقام‌ها از شیوع نوعی بیماری ویروسی خبر دادند، اما ویروس کار خود را کرده و پیش این بیمارستان‌ها مملو از بیماران مبتلا شده بود.

در ۲۳ ژانویه (سوم بهمن) شهر ۱۱ میلیون نفری ووهان قرنطینه شد. مناطق اطراف نیز از این وضعیت پیروی کرده و در مجموع بیش از ۵۰ میلیون نفر تحت قرنطینه قرار گرفتند. ویروس بسیار سریع عمل می‌کرد. در آغاز، همه چیز از کنترل خارج شده بود. پزشکان و کادر درمان در ابتدا نمی‌دانستند با چه ویروسی طرف هستند.
« هو فانگ هانگ - Ho-Fung Hung » استاد اقتصاد سیاسی دانشگاه جان هاپکینز پس از اقدامات دولت چین در مبارزه با بیماری گفت: پکن بسیار سخت کار کرده تا بتواند با موج انتقادهای داخلی و بین‌المللی مبارزه کند. اما این اقدامات نمی‌تواند مانع آن شود که مردم فراموش کنند مسئول وضعیت کنونی، پنهانکاری دولت بوده است.

اکنون ووهان به آرامی به زندگی باز می‌گردد. محله‌ها، پرچم‌ها و علائمی برپا کرده‌اند که نشان می‌دهد این شهر از دست ویروس خلاص شده است. با بازگشت افراد به کار، خیابان‌ها بار دیگر مملو از خودرو شده‌اند. با این حال، هنوز نشانه‌هایی از این بیماری همه‌گیر باقی مانده است. حصارهای بلند اطراف بازار غذاهای دریایی هنوز برپاست و ورودی‌های آن توسط پلیس بسته شده است. مردم نیز حاضر نیستند این ماجرا را فراموش کنند. این روزها دیوار نوشته‌هایی در برخی دیوارهای ووهان به چشم می‌خورد که نوشته شده، «من نمی‌توانم، من درک نمی‌کنم»؛ اشاره به هشدارهای «لی ونلیانگ» چشم پزشک افشاگری که خود پس از انتشار مطالبی در مورد شیوع کرونا، در اثر ابتلا به کووید-۱۹ جان سپرد. بر اساس آخرین آمار منتشره در جهان، بیش از یک میلیون و ۷۰۰ هزار و ۷۰۰ نفر در سراسر جهن به این ویروس مبتلا شده‌اند که از این تعداد، ۱۰۲ هزار و ۷۷۵ نفر جان‌باخته‌اند.


کد مطلب: 209973

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/report/209973/گزارش-گاردین-ووهان-مركز-ویروس-چینی

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir