به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۱/۲۳ ساعت ۱۸:۵۲
کد مطلب : ۲۰۹۹۷۶

دولتی که از جیب مردم به «مردم» وام می‌دهد!

دولتی که از جیب مردم به «مردم» وام می‌دهد!
گروه اقتصادی: سایت دیده‌بان ایران؛ نوشت: پرداخت وام یک میلیون تومانی به سرپرستان خانوار یارانه بگیر خبری بود که هفته گذشته از سوی رئیس جمهور اعلام شد و رئیس کل بانک مرکزی نیز بعد از آن در تشریح جزئیات این وام اعلام کرد: پیشنهاد بانک مرکزی مبنی بر اعطای وام یک میلیون تومانی اعتبار خرید به 23میلیون خانوار یارانه‌بگیر با نرخ 12 درصد و بازپرداخت 24ماهه با تنفس 4ماهه به‌تصویب ستاد اقتصادی دولت رسید که در اسرع وقت اجرایی خواهد شد.

آنطور که حسن روحانی اعلام کرد زمان پرداخت این وام هفته پایانی فروردین یا ابتدای اردیبهشت خواهد بود و زمان دقیق نیز بستگی به فرایند اجرایی دستگاه های مسئول دارد. البته بعد از آنکه رئیس کل بانک مرکزی از سود 12 درصدی برای این اعتبار خبر داد واکنش های متعددی را به همراه داشت؛ یکی از نمایندگان مجلس در همین خصوص گفت: اگر وام یک میلیونی را به بچه رئیس کل بانک مرکزی بدهند،‌قهر می کند!

حاجی دلیگانی نماینده مردم شاهین شهر در مجلس هم در تذکری خطاب به رئیس جمهور عنوان کرد که تعیین سود 12 درصد برای وام یک میلیونی به یارانه بگیران برای مردم و به ویژه اقشار ضعیف نگران کننده است و با توجه به برداشت منابع از صندوق توسعه ملی و... این وام به صورت قرض الحسنه و یا با بهره 4 درصد به مردم پرداخت شود.  گذشته از حاشیه های این طرح، برخی از مردم این سوال را داشتند که اقساط این وام چطور کسر می شود؟ همانطور که رئیس جمهور تأکید کرده اقساط این وام بناست از مبلغ یارانه های نقدی که ماهانه به حساب سرپرستان خانوار واریز می شود، کسر شود. 4 ماه بعد از واریز وام یک میلیونی به حساب سرپرستان خانوار، کسر اقساط از حساب یارانه ها آغاز خواهد شد و احتمالاً مبلغ هر قسط نیز حدود 46 هزار تومان باشد.

این در حالی است که در شرایط موجود مردم کسب وکار ندارند و حتی شاید تا ماه ها پس از مهار احتمالی بیماری کرونا پولی نداشته باشند که حتی شکم خود را سیر کنند. دولت در صدد پرداخت وام یک میلیون تومانی به مردم با سود 12 درصد است که علاوه بر سود بالای آن این مبلغ هم کمتر از یکماه تمام می شود.
بنابراین وقتی فعالیت اقتصادی رخ نمی دهد درآمدی هم حاصل نمی شود که از آن درآمد بتوان اقساط بانکی را پرداخت کرد. اما با این وجود این سوال مطرح می شود که ماجرای این وام یک میلیونی که قرار  است به مردم پرداخت شود چگونه است؟  زیرا مطابق اظهارات رئیس‌کل بانک مرکزی، مشخص شد که کمک یک میلیونی به خانوارها، اولا بلاعوض نیست و وام است، ثانیا وام قرض‌الحسنه نیست و با سود 12 درصد است.
 
محاسبات سود تسهیلات بانک‌ها نشان می‌دهد خانوارهایی که یک میلیون تومان وام دولت را دریافت کنند، باید طی دو سال،‌ ماهانه 47هزار و 70 تومان اقساط آن را بازپرداخت کنند و مجموع سود آن نزدیک به 130 هزار تومان می‌شود.  از آنجا که کل اعتبار در نظر گرفته شده برای این کار، 25 هزار میلیارد تومان است، بنابراین دولت در پایان دو سال و دریافت اقساط، حدود 3244 میلیارد تومان سود از کل مبلغ 25هزار میلیارد تومان اعتباری که برای این کار در نظر گرفته، دریافت خواهد کرد. حال این سوال مطرح می شود که این چه نوع وام است که از جیب مردم یعنی یارانه آنها برداشت می شود و یه جا به نام وام به آنها پرداخت می شود و سپس با سودش پس گرفته می شود؟ مردمی که در شرایط فعلی نه تنها منبع درآمدی ندارند. بلکه در خوشبینانه ترین حالت با این یک میلیون تومان وام تنها می توانند 10 روز خودشان را در خانه قرنطینه کنند و بعدش خطر کارکردن برای پرداخت بدهی خود به دولت را به جان خریده و از خانه بیرون بیایند.