به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۱:۴۲
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۲/۲۳ ساعت ۱۸:۵۷
کد مطلب : ۲۱۴۸۶۸
محمود واعظی، رئیس‌جمهور در سایه!

حاشیه روسای دفتر به دولت حسن روحانی رسید

حاشیه روسای دفتر به دولت حسن روحانی رسید
گروه سیاسی: سایت خبر فوری نوشت: عزل وزیر صمت بار دیگر نگاه ها را به رئیس دفتر رئیس جمهور جلب کرد. سمتی پرحاشیه که در دولت های مختلف بحث برانگیز بوده است. گرچه پرحاشیه ترین رئیس دفتر رئیس جمهور در تاریخ 41 سال پس از انقلاب، اسفندیار رحیم مشایی بوده، اما در دولت حسن روحانی نیز همان سنت دولت قبل احیا شده و گفته می شود رئیس دفتر رئیس جمهور در عمل، دولت را مدیریت می کند.

این موضوع در جریان خبرهایی از اختلاف جهانگیری و روحانی به اوج خود رسید و پس از استعفای محمدجواد ظریف که گفته می شد به دلیل عدم رعایت پروتکل ها از سوی دفتر رئیس جمهور بوده، جنجال به پا کرد. هرچند مدتهاست از نقش محمود واعظی در دولت سخن به میان آمده و او، چهره اصلی عزل و نصب ها خوانده می شود، اما ماجرای عزل وزیر صمت بار دیگر به این شایعات دامن زد.
مصطفی فقیهی، سردبیر سایت انتخاب دیروز و ساعتی پس از عزل رحمانی مدعی شد که واعظی رحمانی را وزیر کرده و خودش هم باعث برکناری او شده است. ادعایی که کمی بعد با انتشار نامه وزیر معزول و پاسخ دفتر رئیس جمهور تا حدودی تایید شد.
اما محمود واعظی کیست که او را رئیس جمهور در سایه می نامند؟
محمود واعظی متولد اول خرداد ۱۳۳۱ است و یک هفته دیگر شمع 68 سالگی را باید فوت کند. او دیپلمات و سیاستمدار تهرانی است، که هم‌اکنون در دولت دوازدهم، به‌عنوان رئیس دفتر رئیس‌جمهور فعالیت می‌کند. وی در دولت یازدهم برای یک دوره ۴ساله، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات بود اما در دولت دوم روحانی جای خود را به آذری جهرمی داد. محمود واعظی جزء در اول خرداد ۱۳۳۱ در خیابان خراسان، در جنوب تهران زاده شد. دوران ابتدایی خود را در دبستان اسلامی در محله صادقیه سپری کرد و در سال ۱۳۴۹ دوره دبیرستان را با اخذ دیپلم ریاضی، در مدارس میرداماد و مروی، پشت سر گذاشت.
وی در سال ۱۳۵۰ برای ادامه تحصیل به ایالات متحده آمریکا رفت و در سال ۱۳۵۵ مدرک کارشناسی مهندسی برق را از دانشگاه ایالتی کالیفرنیا در سکرمنتو اخذ نمود و برای ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد مهندسی مخابرات به دانشگاه ایالتی سن خوزه رفت. واعظی در سال ۱۳۵۷ پس از دریافت مدرک فوق‌لیسانس، از کالیفرنیا به به ایالت لوئیزیانا نقل مکان کرد و دوره دکترای مهندسی مخابرات را در دانشگاه ایالتی لوئیزیانا آغاز نمود، که با پیروزی انقلاب در ایران، از اتمام تحصیل و اخذ مدرک دکتری، صرف نظر کرد و به ایران بازگشت.
وی در دوران اقامت در آمریکا، از اعضای انجمن اسلامی دانشجویان آمریکا و کانادا بود و در دوره کوتاهی، دبیری این انجمن را برعهده داشت. واعظی همچنین دوره کوتاهی را نیز با همراهی تعدادی از دانشجویان، در نوفل لوشاتو، در حضور امام خمینی(ره) سپری کرد. به گفته واعظی، خانواده وی متشکل از ۶ برادر می‌باشد که برخی از آنها ساکن ایالات متحده آمریکا بوده‌اند. واعظی که به لحاظ خانوادگی و تحصیلی رفت و آمدهایی به آمریکا داشته، پس از پیروزی انقلاب، فعالیت سیاسی خود را از سال ۱۳۵۸ در جایگاه مدیرعامل شرکت مخابرات ایران آغاز کرد.
 اما همه سوابق اجرایی واعظی محدود به رشته تحصیلی اش نیست و وی در سال ۱۳۶۵ به وزارت امور خارجه نقل‌مکان کرد و تا سال ۱۳۶۸ بعنوان مشاور اقتصاد خارجی وزیر امور خارجه (علی اکبر ولایتی) مشغول فعالیت بود. این آشنایی باب نزدیکی واعظی به دولت سازندگی را گشود و وی از ۱۳۶۸ تا ۱۳۷۶ عهده‌دار معاونت سیاسی اروپا و آمریکا وزارت امور خارجه بود و برای یک دوره ۲ ساله، در دولت اصلاحات از ۱۳۷۶ تا ۱۳۷۸ معاونت اقتصادی وزیر امور خارجه را برعهده داشت. حضور واعظی در دولت اصلاحات چندان دوامی نداشت و این تحصیلکرده آمریکا، بار دیگر در کنار آیت الله هاشمی رفسنجانی قرار گرفت و این بار در فاصله سالهای ۱۳۷۸ تا ۱۳۹۲ در جایگاه معاونت پژوهش‌های سیاست خارجی مرکز تحقیقات استراتژیک در مجمع تشخیص مصلحت نظام فعالیت کرد.
نزدیکی واعظی به هاشمی فقط اجرایی نبود، بلکه وی به لحاظ سیاسی هم با هاشمی قرابت داشت. این قرابت در نهایت در تشکیل حزب اعتدال و توسعه نمود یافت. حزبی که بازوی راست گرای تیم هاشمی در کنار بازوی چپ گرای این تیم، یعنی کارگزاران سازندگی قرار داشت.
واعظی از اعضای موسس این حزب بود؛ حزبی که چهره های راست گرای دیگری را نیز در خود جای داده بود که هر کدام بعدها در دولت روحانی نقشی را عهده دار بودند؛ شاید مشهورترین این چهره ها، محمدباقر نوبخت باشد.
نزدیکی واعظی به هاشمی و روحانی در مجمع تشخیص مصلحت نظام، باعث شد تا او پس از پیروزی حسن روحانی در انتخابات 92 در کابینه دولت اعتدال یک کرسی داشته باشد. روحانی، محمود واعظی را به عنوان وزیر پیشنهادی وزارت ارتباطات و فناوری ارتباطات، به مجلس شورای اسلامی معرفی کرد، که وی در مجموع با ۲۱۸ رای موافق، موفق به اخذ رأی اعتماد مجلس شد. از جمله فعالیت‌های واعظی در این دوره، افزایش پهنای باند اینترنت در ایران، بهبود سرویس‌دهی اپراتورهای تلفن همراه و الحاق مجدد سازمان فضایی ایران به وزارت ارتباطات بود.
اما در دولت دوم روحانی، همزمان با افزایش سهم راست گرایان در کابینه، واعظی از تاریخ ۲۹ مرداد ۱۳۹۶ بعنوان رئیس نهاد ریاست‌جمهوری فعالیت خود را آغاز کرد و جایگزین محمد نهاوندیان شد.
پس از ان بود که حواشی سیاسی واعظی آغاز شد و حالا با برکناری وزیر صمت، مشخص شده که محمود واعظی، مردی که در روزهای قرنطینه، تنها کسی بود که کنار رئیس جمهور می نشست، بسیار بیش از یک مسئول دفتر در انتصابات کابینه نقش آفرینی می کند. جایگاهی که یادآور نقش مشایی در دولت محمود احمدی نژاد است و باید دید که سرنوشت واعظی نیز شبیه به مشایی خواهد شد یا نه.