به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۲۱:۲۶
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۶/۱۴ ساعت ۱۴:۵۸
کد مطلب : ۲۳۰۰۳۶
قالیباف به دنبال کشف واکسن ریاست جمهوری در خوزستان است؟

کارناوال تبلیغاتی قالیباف با شعار نظارت ‌میدانی!

کارناوال تبلیغاتی قالیباف با شعار نظارت ‌میدانی!
گروه سیاسی: «قالیباف به عنوان رئیس مجلس، تو دل گرما با لباس جهادی رفته بین مردم خوزستان برای شنیدن حرفاشون؛ اونوقت روحانی به عنوان رئیس دولت از ترس کرونا حاضر نشد تو جلسه شیک و خنک رای اعتماد وزیرش شرکت کنه»

به گزارش دیده بان ایران؛ این یکی از صدها توییتی است که ظرف دو روز گذشته و پس از سفر محمدباقر قالیباف به استان خوزستان از سوی طرفداران مجازی اش در شبکه اجتماعی توییتر منتشر شده و این کاربران با کنایه به حسن روحانی، قالیباف را به عنوان مرد میدان جهادی در شرایط کنونی کشور معرفی می کنند. هر چند در این بین برخی دیگر از کاربران بر این باورند که سفرهای استانی رئیس مجلس، آغازی چهارباره از سوی فرمانده و خلبان و شهردار پیشین تهران برای شرکت در کارزار انتخابات ریاست جمهوری سال آینده است.

با توجه به دیداری های دو روز گذشته و اظهارات عجیب نماینده اول تهران در مجلس یازدهم برخی کارشناسان سیاسی اعتقاد دارند که با توجه به اینکه احتمالاً انتخابات سال آینده هم با مشارکت پایین مردم مواجه خواهد شد به همین منظور طیف های مختلف اصولگرایان، این بهترین فرصت برای رسیدن به ساختمان پاستور را به راحتی از دست نخواهند داد. ضمن اینکه با تکذیب نامزدی ابراهیم رئیسی برای شرکت در این انتخابات به نظر می رسد نزدیک ترین فرد برای ریاست جمهوری سیزدهم کسی نیست به جز «محمدباقر قالیباف» که هم اکنون ساکن ساختمان هرمی شکل مجلس در بهارستان شده است و در سفر اخیرش به استان خوزستان هم نه در قامت یک رئیس مجلس، بلکه در حال قسمت کردن وعده هایش به مردم منطقه است. همانطوریکه محمود احمدی نژاد طی دوران شهرداری اش از هر فرصتی برای گره کردن مشت هایش جهت انتقاد به دولت وقت استفاده می کرد و دست آخر هم از خیابان بهشت به پاستور رسید.

قالیباف برای رسیدن به بزرگترین صندلی سبز مجلس مسیر غیرمعمولی را پیمود. طبق گفته برخی از منتقدان او، اعضای جبهه پایداری و اصولگرایان سنتی برای حمایتش شرط نامزد نشدن در ۱۴۰۰ را گذاشتند. شرطی که هر چند برخی از پذیرفتنش از سوی قالیباف سخن گفته اند اما به نظر می رسد، رییس مجلس یازدهم هیچگاه صراحتاً آن را قبول نکرده است. تا جاییکه او قبل از اینکه دل نمایندگان مجلس و به خصوص حاجی بابایی را برای رسیدن به جایگاه ریاست مجلس یازدهم به دست آورد در روزهای کرونایی هم به چند استان سفر کرد تا هم از نزدیک با نمایندگان شهرستان ها دیداری تازه کند و هم قول همکاری آنها را برای آینده بگیرد.

قالیباف قصد دارد به سبک محمود احمدی نژاد طی یکسال آینده به همه استان ها سفر کند و همانطور که طرفدارانش به او لقب داده اند در لباس جهادی، با مردم محرومترین نقاط کشور رو در رو صحبت کند. او در روز اول سفر خود به خوزستان از شهرستان آبادان، خرمشهر، شادگان و ماهشهر دیدن می‌کند. در روز دوم سفر به امیدیه، بهبهان، رامهرمز، ایذه و مسجدسلیمان و روز سوم به شوشتر، اندیمشک، احمد فداله و شوش سفر می‌کند و در روز چهارم سفر خود به خوزستان در اهواز و سوسنگرد حضور می‌یابد. قالیباف همزمان با آغاز نخستین سفر استانی اش در توئیتر نوشت: «به یاری خدا، #نظارت_میدانی از استان خوزستان برای پیگیری حل مشکلات مردم مقاوم و صبور این منطقه آغاز شد. امیدوارم با فهم بدون واسطه مشکلات و به کارگیری توان نمایندگان محترم استان و همکاری مسئولان اجرایی محلی و ملی، بتوانیم برای حل مشکلات مردم، اقدامات ملموس و موثری به انجام رسانیم.»

«نظارت میدانی» هشتگی که به نظر می رسد از این به بعد از سوی او و طرفدارانش به عنوان شعار انتخاباتی بیش از پیش بکار گرفته خواهد شد. اما نکته حائز اهمیت در این بین پوشش ویژه رسانه ها و تیم رسانه ای اطرف قالیباف است. خبرگزاری خانه ملت طی چند روز گذشته به شیوه های مختلف خبر این سفر استانی را بارها و بارها به صورت ویژه پوشش داده است و از آن جالب تر خبرگزاری فارس هم اقدام به بازنشر این اخبار از خبرگزاری خانه ملت می کند. اقدامی که تا پیش از این و در دوران ریاست علی لاریجانی بر مجلس از سوی خبرگزاری فارس سابقه نداشت. از سوی دیگر بخش خبری 20:30 که نقش مهمی در انتشار اخبار طیف تندروی اصولگرایان را برعهده دارد و به عنوان تریبون اصلی تبلیغاتی این دست از اصولگرایان شناخته می شود هم ظرف دو روز گذشته بخش های مهم خبری خود را به بازتاب سفر محمدباقر قالیباف اختصاص داده است و سعی می کند از قالیباف نه یک نماینده پایتخت، بلکه نماینده ای برای کل کشور به نمایش بگذارد.

علاوه بر این موارد تیم رسانه ای و همراه ای که با رئیس مجلس یازدهم به استان خوزستان سفر کرده اند شائبه‌ انتخاباتی بودن این سفر را بیشتر در ذهن بسیاری از فعلان سیاسی کشور تقویت می کند. دو روز قبل از سفر قالیباف به خوزستان یک تیم بیست نفره از مشاوران رسانه ای او برای فراهم کردن مقدمات سفر در این استان حضور بهم رسانده و برای انجام تشریفات سفر قالیباف مقامات را درجریان قرار داده اند. مشاور رسانه ای رییس مجلس، مدیرکل فرهنگی و روابط عمومی مجلس و.. از جمله افرادی بودند که در این سفر محمدباقر قالیباف را همراهی می کنند. نکته دیگر اینکه علی رغم اینکه گفته می شود رییس مجلس با پرواز عادی به خوزستان سفر کرده است اما اطلاعات رسیده به دیده بان ایران نشان می دهد که تمامی افراد حاضر در این پرواز از نزدیکان و مشاوران شخص رئیس مجلس بوده است و هیچ مسافر عادی در این پرواز به اصطلاح عادی(!) حضور نداشتند.

با توجه به همه نکاتی که دربالا به آن اشاره شد قالیباف نه تنها نمی‌خواهد از قالب توصیف‌شده خود یعنی مدیر جهادی بیرون بیاید بلکه کماکان قصد دارد برای رسیدن به ساختمان پاستور به مبارزه خودش ادامه دهد.  رئیس مجلس و برخی نمایندگان تهران در حالی به خوزستان در حال رفت و آمدند که طبق قانون این وظیفه نماینده های استان (خوزستان) است که از حوزه نمایندگی‌ شان سرکشی کنند نه نماینده های تهران. تا به حال سابقه نداشته که نماینده‌ای وارد حوزه نماینده دیگر شود! اما رئیس مرکز حوزه ریاست مجلس در همین رابطه به رسانه ها گفته است که "این سفرها در قانون اساسی آمده است"

بابک نگاهداری می گوید: "سفرهای نظارتی ریاست مجلس شورای اسلامی، ‌در راستای انجام وظیفه نظارت بر اجرا،‌ عواید و فواید گوناگونی می‌تواند داشته باشد که حتما این فواید به مجلس در حل مشکلات مردم کمک شایانی خواهد نمود." اما سوالی که در بین مطرح می شود این است که چرا اساساً حوزه نظارت مجلس فقط بر عملکرد دولت است و اینکه اگر قرار باشد نماینده های پایتخت به حوزهای دیگر سرکشی کنند، سرکشی و حل مشکلات بیشمار مردم پایتخت بر عهده نماینده کدام استان است؟