به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۲۲:۴۳
 
۲۲
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۱۰/۲۰ ساعت ۰۸:۵۲
کد مطلب : ۲۷۴۹۱
اولين سفر استاني رييس‌جمهور به خوزستان است؛

کاش‌قبل از تشريف‌فرمايي پلاکاردهایمان‌را ببينيد

گروه جامعه: پس از چندین سال پیگیری مسائل زیست محیطی و معیشتی کشورمان و همچنین وعده‌های مسئولین، مصیبتی به نام "سناریوهای متعدد" و مصیبت دیگری به نام "وعده‌هاي بدون زمان‌بندی" باعث سردرگمی مردم و مسئولین شده است و این سردرگمی‌ها زمینه را برای سوء استفاده رانت‌خواران مهیا می‌کند تا در استان‌هاي مختلف با انگیزه اقتصادی به جان طبیعت بیمار ایران بیفتند. در خصوص اولين سفر استاني رئیس‌جمهور محترم جناب آقای روحانی به خوزستان چند نکته قابل طرح و بيان است كه در ادامه مي‌خوانيد:
عماد جعفری‌پور


اولا بسیار خوشحالم که ما مردم خوزستان سهل انگاری و بیخیالی مشهورمان را کنار گذاشته ایم و با جدیت و آرامش و رعایت مقررات و نظم عمومي، مطالباتمان را به طرق مختلف از اینترنت گرفته تا تشکیل تجمع و زنجیره انسانی بیان کرده‌ایم. همچنین خوشحالم که استاندار محترم، نمایندگان و سرکار خانم دکتر ابتکار با حمایت جانانه شان باعث شدند آقای روحانی راهی سفر خوزستان شود. حال دیگر وقت نتیجه گیری از انبوه این تلاشها و حمایت هاست.

دوم
ملتمسانه از هم استانی‌هاي نازنینم تقاضا دارم از هرگونه نامه‌نگاری و مطرح کردن تقاضاهای شخصی و غیر عمومی از رئیس جمهور خودداری کنیم چرا که ارسال دهها هزار نامه به رئیس جمهور بیفایده و گیج کننده است و حتی اگر برخی از این نامه‌ها را هم رئیس جمهور محترم پاراف کند صرفا یک اقدام غیر قانونی انجام داده چرا که اصولا رئیس‌جمهور وظایف کلان اجرایی را به عهده دارد و حق ندارد در جزئیات مسائلی مثل پرداخت وام کشاورزی به حاج مرتضی یا استخدام پسر مشهدی کریم در اداره پست دخالت کند و وقتش را اینگونه تلف کند.

سوم
به نظرم هر خوزستانی یک بنر یک متر مربعی برای بیان مهم ترین خواسته اش از آقای روحانی در زمان سفرش به خوزستان در دست بگیرد تا در مجموع خواسته‌هاي اصلی مان را گفته باشیم و گوی در زمین دولت باشد. بیان اعتراض، روایت درد و سخن گفتن از مطالبات همیشه به نفع مسئولین و به نفع مردم هست چرا که تا مسائل مان را بیان نکنیم نمیتوانیم انتظار پیگیری و توجه داشته باشیم. این مورد را خواهشا سرسری نگیرید. هزینه چاپ بنر متری هفت هزار تومن هست و هزینه بالایی نیست. مهمترین حرف من به عنوان یک شهروند خوزستانی همین بنر زیر هست یعنی پرهیز ایشان از کلی گویی و پرهیز از دادن وعده‌هاي مبهم.

برایم مهم است که وخیم بودن وضعیت زیستی در خوزستان را جدی بگیرد و به ما اسکجول بدهد یعنی برنامه زمانبندی برای هر اقدام دولت. اگر چنین برنامه ای بیان شود، هر خوزستانی می‌شود یک ناظر برای دولت. هر خوزستانی میتواند این برنامه را پرینت بگیرد و به دیوار پذیرایی منزلش بچسباند و در تاریخ‌هاي مقرر سراغ تکمیل اقدامات مندرج در وعده‌ها را بگیرد و اگر تاخیری در کار باشد به مسئولین و نهادهای نظارتی در استان و در سه قوه مجریه، مقننه و قضائیه اطلاع دهد.

چهارم
این که انتظار داشتیم در زمان باران اسیدی و مراجعه پنجاه هزار خوزستانی به مراکز درمانی، ستاد بحران تشکیل شود ولی نشد. انتظار ما این است که عوامل باران اسیدی به طور شفاف به مردم گفته شود ولی متاسفانه نمی‌شود و در عوض دهها مصاحبه منتشر می‌شود که هر کدام پنج یا حتی ده سناریوی مختلف برای باران اسیدی مطرح می‌کنند و اینگونه سناریو پراکنی فقط یک نتیجه دارد "افزایش ابهام غیر ضروری".

بنده تخصصم آلودگی هوا نیست (ایمنی صنعتی است) ولی از همکاران ایرانی و خارجی که پرسیده‌ام و در اینترنت جستجو کرده‌ام عمدتا بیان می‌شود که باران اسیدی منشا برون مرزی ندارد و مثلا چنین مشکلی در بصره و کویت وجود ندارد و از آنجا نشات نمی‌گیرد بلکه توسط کارخانه‌ها و تاسیسات نفتی و غیر نفتی در همین خوزستان ایجاد می‌شود. مثال‌هایی هم می‌زنند که باران اسیدی فقط در اثر وجود ترکیبات گوگردی و نیترات در هوا و سپس ترکیب آن با آب باران در نقاط مختلف جهان رخ داده است. مثلا در مورد دی اکسید سولفور فرمول باران اسیدی به این شکل می‌شود که ترکیب مولکول‌هاي این گاز سمی با مولکول‌هاي آب اسید سولفوریک تولید می‌کند، یعنی همان اسیدی که باعث عفونت چشم‌ها و خونریزی ریه‌هاي هزاران خوزستانی شده بود.
SO2 + 2H2O = H2SO4

این عوامل یعنی گازهای گوگردی و نیترات‌ها به راحتی قابل شناسایی هستند. دستگاههای آنالیز گاز با قیمت حدودا دو میلیون تومن وجود دارد که در اکثر شرکت‌های ایرانی بزرگ نیز هم اکنون فراهم می‌باشند و اگر در کنار خروجی دود کارخانه‌ها قرار داده شوند، در مدت فقط بیست ثانیه غلظت گازهای مختلف را اندازه گیری می‌کنند و مثلا می‌گویند دی اکسید سولفور SO2 چند قسمت در میلیون PPM هست و ترکیبات نیترات چقدر است و مونوکسید کربن چقدر است و ...

بدیهی است اگر انجام این کار از خود کارخانجات خواسته شود واقعیت را نخواهند گفت. لذا ضروری است توسط سازمان محیط زیست یک تیم مستقل و صاحب اختیار از کارشناسان تشکیل شود تا با مراجعه به کارخانجات و تاسیسات مختلف در قدم اول بیان کنند که منشا انتشار گازهای گوگردی و نیترات در هوای خوزستان کدام کارخانجات هستند. حتی اگر دویست کارخانه هم باشند ایرادی ندارد، می‌خواهیم در قدم اول بدانیم و این حق ما مردم است. از نگاه مدیریتی هیچ مشکلی با پنهان کاری درست نمی‌شود. به جای تقابل و نگاه محتاطانه بین مسئولین و مردم در این مساله، بهتر است مردم و مسئولین با اعتماد به هم و دست در دست هم در یک سمت قرار بگیرند و در سمت دیگر انبوه مشکلات قرار بگیرد.

در این صورت با همکاری صمیمانه و درک متقابل خواهیم توانست به تدریج قدم‌هاي مثبت و سازنده برداریم. اگر به عنوان نمونه دولت محترم نگران تبعات اقتصادی ناشی از کاهش فعالیت یک واحد پتروشیمی است، خوب ما مردم هم نگرانیم. ما هم دلمان نمیخواهد صدها نفر به انبوه جمعیت بیکاران اضافه شوند. ولی با اعتماد و درک مشترک می‌توان اینگونه مشکلات را به تدریج حل کرد. پس از انتشار فهرست کارخانه‌هاي آلاینده از لحاظ گوگرد و نیترات، سپس قادر خواهیم بود با استفاده از کارشناسان دولت و نیز استفاده از کارشناسان سازمانهای مردم نهاد و داوطلبان مردمی در گروههای مختلف اقدام به انجام تحقیقات تکمیلی و ارائه راهکارهای موثر کنیم.

مثلا اگر فیلتر اروپایی گیر نمی آید شاید بتوانیم از فیلتر غیر اروپایی فعلا استفاده کنیم. اگر فیلتر چاره کار نمیکند شاید بتوانیم به جابجایی کارخانه‌ها فکر کنیم. اگر اراده جدی باشد حتی جابجایی چند کارخانه نیز دشوار نیست چرا که در سال 2014 و یا 1392 هستیم و حتی فونداسیون کارخانه‌ها را نیز میشود با مصالح پیش ساخته در مدت یک یا دو ماه احداث کرد و سپس قطعات کارخانه‌ها را جابه جا و نصب کرد. می‌شود مواد اولیه برخی کارخانجات را تعویض نمود یا از جنس مرغوبتری تهیه کرد و دهها اقدام موثر دیگر. در ابتدای مسیر باید چراغی برداریم و آن چراغ اعتماد بین مردم و مسئولین و فرو ریختن ترسهای کاذب هست. باید اجازه داده شود فهرست کارخانه‌هاي آلاینده به اطلاع عموم رسانده شود و گر نه همین وضعیت ادامه خواهد داشت و حتی وخیم تر خواهد شد.

پنجم

هم استانی‌هاي عزیزم، بیایید این بار با جدیت کامل برای تغییر شرایط وخیم زندگیمان تلاش کنیم. هموطنان عزیزمان در اراک و زنجان و ... ثابت کردند که اگر مردم با هم و جدی باشند، حتی تعطیلی برخی کارخانه‌هاي آلاینده هم شدنی است چرا که ساز و کارهای قانونی متعددی برای اولویت دادن به شرایط زیستس وجود دارد فقط مستلزم پیگیری‌های مستمر هست. مسائل کارون که برای همه‌مان جای خود دارد. صادقانه و با نگرانی عرض می‌کنم شاید این آخرین تلاشها قبل از متروکه شدن خوزستان مان باشند. استان ما واقعا دارد غیر قابل سکونت می‌شود، از همه لحاظ. حتی اگر فکر می‌کنید این تلاشها بی نتیجه است باز هم بیایید لا اقل پیش وجدان خودمان آسوده باشیم و بتوانیم بگوییم "تا جایی که توانستیم تلاشمان را كرديم و زورمان را زدیم اما..."


توسی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۰/۲۰ ۱۰:۱۱
جالب بود (197611)
۱۳۹۲/۱۰/۲۰ ۱۰:۱۵
من خوزستانی نیستم، مطلب را خواندم و بسیار از فهم و درک شما هم وطن گرامی لذت بردم. واقعا دوره دادن نامه های شخصی تمام شده این ها فریبی بیش نبود. ما باید ملی بیندیشیم و ملی عمل کنیم تا ایرانی آباد داشته باشیم و بدانیم که در پرتو ایران آباد حتما خانه ای آباد به دست خواهیم آورد.
امیدوارم دولت تدبیر و امید در جهت حل مشکلات هموطنان عزیز خوزستانی اهتمام ویژه داشته باشد. (197612)
ahmad
Canada
۱۳۹۲/۱۰/۲۰ ۱۰:۴۶
کاملا با نحوه درخواست موافق ام .
آقای روحانی باید همانطور که در شعار های انتخاباتی فرمودند متعهد باشند. (197614)
مسعود
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۰/۲۰ ۱۱:۳۳
مسئولین بهارنیوزاگروقت ندارید حداقل موقع چاپ این مطالب به بچه ای در منزلتان بدهید مطالعه کند و اظهارنظرش را به اطلاع شما برساند . متاسفیم که در گذشته از این همه کارشناس بلند پایه بهره نبرده ایم (197618)
۱۳۹۲/۱۰/۲۰ ۱۷:۳۰
مسعودعزیز،از چی نگرانی،نکنه منافعت با این حرفها به خطر می افته؟
اگه در گذشته از این همه کارشناس بلند پایه بهره برده بودیم که حالا وضعمون اینطوری نبود... (197678)
unknown
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۰/۲۰ ۱۹:۰۶
من خوزستانی نیستم ولی چند سال زندگی در خوزستان بهم نشون داد که متاسفانه چقد بی توجهی ها به این منطقه زیاده،به نحوی که حتی مشکل اولیه اب در خیلی از شهرها هزاران مشکل درست کرده. همینکه اینقد فضا باز شده که مردم می تونند اینطور مطالبشونو به اشتراک بذارن و راحت باشه خودش خیلی عالیه. قبلا که مردم می ترسیدن والا اعتراضم بکنن (197697)
نیما
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۰/۲۰ ۱۲:۲۷
نجات کارون و جلوگیری از طرحهای مخرب انتقال اب از سرچشمه های رود کارون اولین و حیاتی ترین خواسته مردم خوزستان از دولت تدبیر و امید است. (197620)
۱۳۹۲/۱۰/۲۰ ۱۳:۴۰
چی شد ان تراول های توزیع شده در سفرهای استننی اول و دوم و سوم و چهارم و...تبدیل به فلاکت گشته؟ (197629)
نجات کارون
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۰/۲۰ ۱۴:۰۲
اقای رییس جمهور،
ما خوزستانیها کارون پراب، هوای پاک، امنیت و اشتغال پایدار میخواهیم. (197635)
۱۳۹۲/۱۰/۲۰ ۱۵:۱۹
آره واقعا.فقط این پلاکاردا و بنرها رو جلوی چشم رئیس جمهور بزارن که ایشون هم بتونن ببینن و کاری انجام بدن (197640)
۱۳۹۲/۱۰/۲۰ ۱۵:۳۵
اگر این ها رو تعطیل کنند ؛ کجا پز خزانه ی خودشون رو بدن .
چطوری حقوق مدیرانشون رو تأمین کنند ، آلودگی تهران فقط CO2 ، ولی شهر های دیگه آلودگی های متفاوت تری و خطرناک تری دارند .
آلودگی ها ی صنعتی ، ریزگردای جغرافیایی و ... . (197644)
امیدوار
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۰/۲۰ ۱۶:۱۴
برای نجات خوزستان،"نهایت تلاشمان رامیکنیم و زورمان را میزنیم"
و با امید به خدا،
به اینده ای درخشان برای مردم خوزستان و همه ملت بزرگ ایران خواهیم رسید. (197652)
رضا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۰/۲۰ ۱۶:۱۴
به نظر میرسد آقای روحانی از طرفدارای خودش می ترسه .وزیر کشور چند روز پیش گفت ریس جمهور به میان مردم نمیایند و کار تبلیغاتی نمی کنند و سفر ها کاریست .؟>":" (197653)
اندیمشکی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۰/۲۰ ۱۶:۳۱
خوزستان دین خودش را به اسلام ادا کرد، شما هم دین خود را به خوزستان ادا کنید، ما منتظر عملیم نه شعار (197659)
هشدار !!!!
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۰/۲۰ ۱۸:۰۴
بابا دانشمندا شما چطونه !!! صدا و سیما و افراطی ها از خداشونه ما علیه روحانی بشیم و تمام تلاششون اینه که روحانی موفق نشه ، پس اگه روحانی نتونه کاری بکنه تقصیری نداره، بلکه تندروهای اصولگرا مقصرند که همه تلاششون اینه که روحانی موق نشه. پس اینقدر رو علیه دولت جبهه نگیریم چون تمام تلاششو داره میکنه (197685)
معمولی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۰/۲۰ ۱۹:۴۴
هموطن، مطالبات مردمی ربطی به این دولت و اون دولت و این جناح و اون جناح نداره و حق مردمه.
موفقیت اقای روحانی از نظر ما مردم خوزستان اینه که دولت ایشون بتونه معضلات ریشه دار و جانکاه ما رو حل کنه،اینطوری اعتبار و وجهه دولت تدبیر و امید نزد خوزستانیها بالا میره و مردم امیدوار میشن.
و نکته اخر اینکه در حال حاضر مسوولیت اداره مملکت با دولت اقای روحانی است و با اینکه احتمالا سنگ اندازیهایی در کار ایشون وجودداره ولی در نهایت مردم تحقق مطالباتشون رو از دولت اقای روحانی انتظار دارند. (197709)
۱۳۹۲/۱۰/۲۰ ۲۱:۵۶
ما نه علیه روحانی هستیم و نه هیچکس دیگه، ما فقط زندگی سالم،امن و ارام میخواهیم،فقط همین و بس هشدار جان. (197730)
مازيار
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۰/۲۰ ۱۸:۲۵
اين يعني كشور به دست افرادي عقلگرا افتاده نه پوپوليست (197688)
عماد جعفری پور
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۰/۲۰ ۱۸:۴۷
خوشحالم که این مطلبم با استقبال روبرو شده و در دهها وبسایت مختلف منتشر شده. باعث افتخاره. از دوستانی که برای خوزستان و ایران ارزوهای خوب نوشتند سپاسگزارم. راجع به اینگونه نگاه کردن به مسائل و مطالبه خواهی مطالب متعددی در وبلاگم هست که خوشحال میشم سری بزنید و نظر بدهید. بخ خصوص این مقاله و شعر من که در روزنامه سیاست روز هم چاپ شده
http://www.the-earth-country.blogfa.com/post/158 (197689)
جزايري
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۰/۲۰ ۲۲:۴۳
آقايان معتقدند سياست، مصلحت و اقتضا ميکند که خوزستان همچنان خوزستان توسري خور و ويران باشد و نه خوزستاني آباد و مرفه! اين را با تمام وجود ايمان دارم، چرا که در مورد اين استان فلک زده و به قعر برده شده، بارها و بارها، همه و همه، از شخص اول مملکت تا مسئولين دون، اعلام کرده اند که خوزستان دينش را به مملکت ادا کرد! و از آن اداي دين تا بحال 34 سال سپري شده است اما دريغ...! (197740)
۱۳۹۲/۱۰/۲۰ ۲۲:۴۸
ای کاش اضافه می کردن بیکاری و عدالت اجتماعی وحذف پارتی بازی در این استان پارتی زده (197744)
ایرانمهر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۰/۲۱ ۰۰:۲۲
فقط به فارسی بنویسند اینجا ایران است وزبان وخط رسمی فارسی (197766)
انسان مهر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۰/۲۱ ۰۱:۳۲
هزاران سال است که در خوزستان قومیتهای گوناگون ایرانی برادرانه و مصالمت امیز در کنار هم زندگی میکنند و ما فهمیدیم که انسانیت بالاتر و ارجع بر قومیت است،
دوستان،لطفا نظرات تفرقه انگیز ندهید و حرفهای سازنده بزنید. (197771)
امید
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۰/۲۱ ۰۱:۴۳
نجات کارون وجلوگیری از اجرای طرحهای مخربی که اب کارون را به استانهای دیگر انتقال میدهد و همچنین اختصاص منابع مالی کافی به این استان محروم در جهت اشتغال زایی و احیای مچدد شرکتها و صنایعی که در چند سال گذشته دچار رکود و از هم گسیختگی شده بودند در اولویت دولت تدبیر و امید قرار بگیرند مانند صنعت نفت وشرکتهای نیشکری که بخش اعظم نیروهای فعال را به خود اختصاص میدهد.به امید موفقیت دولت تدبیر و امید (197772)