به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۲۸ - ۱۸:۲۴
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۴/۱۴ ساعت ۱۶:۵۷
کد مطلب : ۲۸۱۰۰۶
از کماندوهای سایبری رقیه تا ارتش سایبری بسیج

با کماندوهای جنگ سایبری سپاه آشنا شوید

با کماندوهای جنگ سایبری سپاه آشنا شوید
گروه سیاسی: سایت دیده بان ایران نوشت: شاید تا چندی پیش وقتی سخن از ارتش به میان می‌آمد در اذهان تصویر یک سازمان منسجم با افرادی که لباس متحد‌الشکل به تن دارند و همه اسلحه‌ای را همراه خود حمل می‌کنند، شکل می‌گرفت و اگر صحبت از جنگ زده می‌شد، باز هم در افکار ما توپ و تانک و هواپیما و انفجار و سنگر و خاکریز نقش می‌بست.
بله! تمامی این تعاریف درست است و می‌توان آن‌ها را تصاویری درست از ارتش و جنگ به حساب آورد، اما ورود فناوری‌های نوین مانند رایانه و تکنولوژی "آی‌تی" در کنار ورود  فضای مجازی به زندگی بشر  این تعاریف را تحت تأثیر خود قرار داد و شکل جدیدی از این دو واژه را وارد ادبیات نظامی – استراتژیک دنیا کرد. طی سال های گذشته و همزمان با گسترش اینترنت در کشور و نفوذ آن در بین مردم تشکیل ارتش سایبری برای مقابله با دشمن و یا آنچه «معاندان نظام» یاد می شود شدت بیشتری یافت. غلامرضا سلیمانی، رئیس سازمان بسیج مستضعفین، روز شنبه ۱۶ شهریور سال ۱۳۹۸ گفت که سازمان موسوم به بسیج مستضعفین برای حضور سازمان یافته جوانان انقلابی در فضای مجازی، ۱۰۰۰ گردان سایبری ساماندهی شده‌است. در همین سال نیز، رئیس سازمان فضای مجازی بسیج هدف سازمان بسیج را استفاده از ۸۰ هزار بسیجی برای سازماندهی فضای مجازی عنوان کرده‌است.
در آبان ۹۹، فرمانده سپاه محمد رسول‌الله تهران اعلام کرد که لشکر سایبری سپاه تهران متشکل از ۱۴۴ گردان سایبری در فضای مجازی است.
به گزارش مؤسسهٔ نظامی و امنیتی ایالات متحده آمریکا، ایران با استناد به آمار دریافتی از سازمان اطلاعات آمریکا جزء پنج کشور دارای قوی‌ترین نیروی سایبری است. این مؤسسه با تأکید بر اینکه ارتش سایبری ایران زیرمجموعه تیم رصد سایبری سپاه است، بودجه آن را ۷۶ میلیون دلار اعلام کرد. این مؤسسه همچنین تعداد نیروهای این ارتش را حدوداً ۲۴۰۰ نفر و ۱۲۰۰ نفر ذخیره برآورد کرده بود. ارتش سایبری حضرت رقیه(س) و یا ارتش سایبری بسیج که یک نیروی شبه نظامی محسوب می شود از هکرهای غیرحرفه ای داوطلب تحت نظارت متخصص سپاه استفاده می کند. این داوطلبان گاه «کماندوهای جنگ سایبری» خوانده می شوند. به گزارش دیده بان ایران؛ سازمان دفاع منفعل ملی- این سازمان برای محافظت از زیرساخت ها ایجاد شده و یکی از وظایف اصلی تحلیلگران آن «استفاده از همه منابع سایبری و غیر سایبری ملی برای بازداری، جلوگیری، رد کردن، شناسایی و مقابله موثر با هرگونه حمله سایبری هر عامل خارجی خصمانه (کشور یا گروه) علیه ایران» است.
فرماندهی دفاع سایبری- این گروه که همچنین تحت عنوان مقر سایبری در ارتش ایران شناخته می شود، عملیات سایبری تهاجمی انجام می دهد. برخی معتقدند که این فرماندهی به عنوان سازمانی در مقابل فرماندهی سایبری ایالات متحده ایجاد شده است. برخی گزارش ها هم حاکی از آن است که ایران گروه ها و کارشناسانی را برای عملیات سایبری به کار می گیرد که از جمله آنها می توان به هکرهای مستقل با انگیزه مالی، پیمانکاران بخش خصوصی و سازمان های شبه دولتی اشاره کرد. ارتش سایبری ایران- کارشناسان فناوری اطلاعات و هکرهای حرفه ای هستند. ارتش سایبری به طور مستقیم با سپاه در ارتباط نبوده، اما مقامات دولت ایران به استفاده از آن برای هک کردن «سایت های دشمن»، منحرف کردن ترافیک اینترنت، و هک کردن سایت های رسانه ای خارجی و بسترهای رسانه های اجتماعی اشاره کرده اند.
 
 
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها