به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۴ - ۱۹:۲۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۵/۱۹ ساعت ۱۷:۰۸
کد مطلب : ۲۸۷۳۶۲

رسیدگی به موضوع «ترک فعل» نخریدن واکسن!

رسیدگی به موضوع «ترک فعل» نخریدن واکسن!
گروه جامعه: سایت امتداد در گزارشی نوشت: در اوج بحران کرونا و در دسترس قرار گرفتن واکسن این بیماری که همه جهان را درگیر خود کرده بود ایران از خرید واکسن های معتبر جهانی که محصول شرکت های آمریکایی بود منع شد. صرفنظر از اینکه اسپوتینک و روسیه تنها برای جبران فشار عجیبی که در آن زمان از سوی جامعه وجود داشت تعدادی محدود واکسن به ایران تحویل دادند، باید به بررسی و بازخوانی مواضعی پرداخت که منجر شد امروز کشور به جایی برسد که در پیک های سلسله وار، رکورد مرگ و میر را بشکند. نکته مهم در این میان این است که بدانیم در تقابل میان توده های مردم که به واکسن نیاز داشتند و عده ای محدود که با هر دلیل و مبنایی مانع از خرید واکسن کرونا شدند، عده ای تصمیمی مبنی بر عدم ورود واکسن کرونا گرفتند که این تصمیم مسئولیت و براساس ماده  ۲۹۵ بار حقوقی دارد.
پس از شکست ترامپ در رقابت های آمریکا فایزر به عنوان یک کمپانی آمریکایی چندملیتی با مشارکت یک کمپانی آلمانی توانست نخستین واکسن موثر برای ویروس کرونا را تولید کند. اما در ایران نه تنها ورود فایزر بلکه ورود واکسن از کشورهای انگلیس و فرانسه نیز ممنوع شد.
دقیقا دو روز بعد از اینکه رهبری در سخنرانی برای ورود واکسن کرونا ممنوعیت قائل شدند، ۲۰۰ نماینده مجلس اصولگرا در بیانیه ای تاکید کردند که «مجموعه ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) با لبیک به فرمان مقام معظم رهبری در میدان مقابله با شیوع ویروس کرونا ورود کردند» و این «افتخار بزرگ الهی بود که نصیب این نهاد غیرمنفعل، توانا» شده است. لذا از دولت خواستند تا «به جهت عدم تهدید سلامت هموطنان هرگونه واردات واکسن‌های تولیدی شرکت‌های آمریکایی، انگلیسی و فرانسوی را ممنوع» کند. به عقیده آنها توفیق های «ستاداجرایی فرمان امام» (که از نهادهای زیرنظر رهبری است) «تهدید ها را تبدیل به فرصت کرده» و «جلوی یک بحران بزرگ» را گرفته، و «چشم جهانیان را به خود خیره کرده است». (ایسنا ۲۱ دی ۹۹)
امیرحسین قاضی زاده که امروز گزینه وزارت بهداشت دولت رئیسی است مدعی بود که به علت اینکه «شرکت آمریکایی حاضر به تضمین دادن» برای واکسن خود و پرداخت خسارت نیست» باید مانع از ورود آن شد! علیرضا مرندی رئیس تیم پزشکی رهبری و ریاست فرهنگستان علوم پزشکی هم ضمن مخالفت با ورود واکسن آمریکایی معتقد بود که این واکسن به «میزان کافی آزمایش نشده است!»
مالک شریعتی نماینده تهران و از نزدیکان علیرضا زاکانی هم گفت: «تزریق ‎ واکسن کرونا آلوده به کل مردم ایران، بهترین فرصت برای انتقام آمریکا، انگلیس و فرانسه از ژن ایرانی بود!»  محمدرضا میرتاج الدین، نماینده مردم تبریز نیز ضمن متهم کردم مردم به حاشیه سازی گفت: «فرمایشات مقام معظم رهبری درباره‌ی ممنوعیت ورود واکسن کرونا از آمریکا و انگلیس را حکیمانه بود.»
علی اصغر عنابستانی نماینده سبزوار که سیلی به گوش سرباز در خیابان زد در نطق خود مدعی شد: «واکسن‌های آمریکایی و انگلیس هم سرطان‌زا و هم عقیم‌کننده هستند و حتی ۶۰ درصد نظام بهداشت و درمان خودشان هم حاضر به استفاده از آنها نیستند.» به اعتقاد این نماینده اصولگرا «واکسن‌های آمریکایی و انگلیسی بر اساس برخی گزارشات هم سرطان‌زا و هم عقیم‌کننده هستند.»
٢٣ دی ماه ٩٩ نامه ای به رئیس جمهور از جانب ۲۵۰۰ پزشک منتشر شد که در آن از روحانی خواسته بودند مانع از ورود واکسن های آمریکایی و انگلیسی شود. در ابتدای این لیست ۲۵۰۰ نفره اسامی این افراد مشاهده می‌شود:
۱- دکتر علیرضا مرندی۲- دکتر علیرضا زاکانی ۳- دکتر زهره الهیان ۴- دکتر حسینعلی شهریاری ۵- دکتر حسین قناعتی
۲۴ دی ماه ۹۹، خبرگزاری مهر وابسته به سازمان تبلیغات اسلامی خبر داد که بیش از ۱۰ هزار پرستار در «پویش سپاس رهبرم» شرکت کردند و حمایت خود را از مواضع حکیمانه، مقتدرانه و افتخار آفرین رهبر معظم انقلاب در مورد واکسن کرونا اعلام داشتند.
۲۹ دی ماه اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه‌های سراسر کشوربیانیه ای صادر کرد و در آن دلایلی که برای عدم ورود واکسن به ایران ذکر کرد مشابه همان حرفهایی بود که نمایندگان مجلس از تریبون های مختلف تکرار می کردند. آنها تحریم دارویی ایران و موضوع واردات خون های آلوده از فرانسه را دلیلی بر عدم اعتماد به واکسن آمریکایی ذکر می کردند و مدعی بودند تولید این نوع واکسن با مدلی جدید صورت گرفته که قابل اعتماد نیست.
سیدیاسر جبرائیلی از رئیس مرکز پژوهش های مجمع تشخیص مصلحت نظام هم در گفت وگو با صداوسیما صراحتا مشکل واردات واکسن را «مصرف شدن ارز» و «وجود واکسن ایرانی برکت» اعلام کرد و گفت: «تاکنون مبلغ ۲۰۰ میلیون دلار صرف هزینه واکسن داخلی شده است. من خواهش می کنم از مسئولان دولتی با توجه به این افتخار ملی (واکسن برکت) مانع از واردات این واکسن شوند.» او به ملت ایران هم توصیه کرد که «از واکسن خارجی استفاده نکنند»
هرچه بود وضعیت کشور امروز به جایی رسیده است که آمار رسمی فوت بیش از ۵۴۰ نفر در روز را نشان می دهد و براساس آمار واکسن اسپوتنیک روسیه ۸۰۰ هزار دوز به ایران تحویل داده است که نشان می دهد رفتار ناجی گونه روسیه تنها برای همان چند روز اول بود که بعد از آن هیچ اقدامی صورت نگرفته است. واکسن برکت نیز از میلیون ها دوزی که کشور به آن نیاز دارد تنها ۱ میلیون دوز تزریق شده است.
پزشکان، نمایندگان و کسانی که برای حمایت از ستاداجرایی و شرکت زیر مجموعه آن با ورود واکسن های کواکس مخالفت کردند، آیا مسئولیت کشته شدن هموطنان را می پذیرند؟
دکترظفر قندی،رئیس سازمان نظام پزشکی در همین رابطه در توئیتی نوشته بود: «امروز رکود ابتلا و مرگ کرونا شکست. درحالی که تعداد تست انجام شده کاهش و آمار واقعی بسیار بیشتر از موارد اعلام شده است. مورتالیتی در کشورهایی که بدون محدودیتی و مرزبندی، ملت را واکسینه کردند بسیار کاهش یافته. ایا آنهایی که برای تحدید ورود واکسن بیانیه دادند امروز پاسخگو هستند؟»
اگر نگاهی به قانون مجازات اسلامی بیندازیم می بینیم که در ماده ۲۹۵ آمده است: «هرگاه کسی فعلی که انجام آن را برعهده گرفته یا وظیفه خاصی را که قانون بر عهده او گذاشته است، ترک کند و به سبب آن، جنایتی واقع شود، چنانچه توانایی انجام آن فعل را داشته باشد جنایت حاصل به او مستند می شود و حسب مورد عمدی، شبه عمدی، یا خطای محض است، مانند این که مادر یا دایه ای که شیر دادن را برعهده گرفته است، کودک را شیر ندهد یا پزشک یا پرستار وظیفه قانونی خود را ترک کند.» چه کسی مسئولی رسیدگی به این موضوع است که مشخص شود این «ترک فعل» چگونه جان انسان های بیگناه را گرفته است؟ آنها که بیانیه دادند و از تریبون های مختلف علیه ورود واکسن هایی که می توانست در همان روزهای اول جان انسان های زیادی را نجات دهد، امروز مسئولیت خون مردم را می پذیرند؟

۱۴۰۰/۰۵/۲۰ ۰۱:۱۵
پذیرفتن یا نپذیرفتن انها فرقی در پاسخی که باید در پیشگاه خداوند بدهند نمی کند.
مرگ هر انسان در جای خود دردی است، اما به بازماندگان فکر کنید. کودکان یتیم، مردان و زنان همسر از دست داده، سرپرستان خانواده ها
شرم بر این مسئولین
که به معاد ایمان ندارند (375754)
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها