کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

مراقب کلید خصوصی کیف پول دیجیتال خود باشید و رمزتان را به هیچکس ندهید

دام‌های رنگارنگ کلاهبرداران برای دارندگان رمزارزها و کیف‌پول‌ها

19 آبان 1400 ساعت 11:40


گروه جامعه: با افزایش تب خرید و فروش رمزارزها، بازار کلاهبرداری از دارندگان رمز ارزها نیز به شدت افزایش یافته است.
هرچند این کلاهبرداری در بسیاری از کشورهای جهان وجود دارد اما در ایران این کلاهبرداری چندین برابر و حتی به شکلی آشکار در کانالهای تلگرامی، اینستاگرام، توییتر و دیگر شبکه‌‌های اجتماعی در جریان است و به دلیل شرایط اجتماعی و اقتصادی خاص کشور، این شغل (کلاه برداری و دزدی در فضای مجازی) به شدت در حال توسعه است!! برای مثال، یکی از شهروندان تهرانی که خود نیز طعمه این کلاه‌برداری شده است در پیج اینستاگرامی خود نوشته است: در یکی از این شیوه‌های کلاه‌برداری، یک کانال تلگرامی با نام کریپتو، مدتهاست با فریب دارندگان رمز ارز از آنها می‌خواهد برای دریافت 100 دلار هدیه کیف پول «تراست ولت»، رمز کیف خود را در سایت این به اشتراک بگذارند! بسیاری از کاربران هم به دلیل سادگی و عدم شناخت مسائل فنی، فریب این کلاهبرداران را خورده و به هوس دریافت 100 دلار رایگان، رمز خود را وارد سایت مذکور که از قضا شباهت زیادی به سایت اصلی «تراست ولت» نیز دارد نموده، غافل از اینکه این یک سایت فیک بوده و مدیریت آن در کنترل کلاه‌برداران است و پس از ساعتی، کیف پول، توسط کلاه برداران تخلیه و مبالغ هنگفتی را به سرقت می برند!
به گفته این مال‌باخته رمزارزها، این کانالها و صفحات اینستاگرامی، برای موجه نشان دادن کلاه‌برداری و سرقت خود موضوعات هوس‌برانگیز اما سراسر کذب و دروغین همچون هدیه 100 دلاری به دلیل مناسبت‌های خاص و البته جعلی سالگرد تاسیس کیف پول‌های معتبری چون تراست ولت و کوئن‌می و ... را به کاربران خود جا انداخته و آنان را به دام ترفندهای مزورانه خود می‌اندازند! کارشناسان این حوزه هشدار می‌دهند که دارندگان و مالکان کیف‌پول‌های رمزارزها، باید بدانند رمز کیف‌های خود را نباید به احدی تحت هر عنوان ارائه بدهند و این اخطاریه در همه سایت‌های کیف‌پول‌های معتبر نیز به دارندگان کیف، داده شده است که به هیچ عنوان نبایستی رمزهای خود را در اختیار دیگران قرار داد.  

مراقب کلید خصوصی کیف پول دیجیتال خود باشید

یکی از کانال‌های تلگرامی در زمینه کلاهبرداری و سرقت رمزارزها!


کارشناسان پلیس فتا با توجه به عدم آشنایی هموطنان نسبت به سرمایه گذاری ارز دیجیتالی و کلاهبرداری در این زمینه تاکید می کنند که شهروندان هرگز نباید کلید خصوصی کیف پول دیجیتالی خودتان را در اختیار سایت یا شخصی قرار دهند و باید بدانند نحوه نگهداری ارزهای سنتی بسیار متفاوت از ارزهای دیجیتال است. شناخت کافی برخی از فعالان حوزه رمز ارز باعث شده تا در مواردی با پرونده‌هایی که منجر به سرقت ارز از کیف‌های دیجیتال آن ها می‌شود، روبرو شویم.
به دلیل اینکه رمز ارزها فرم و شکل فیزیکی ندارند پس نمی‌توان آن‌ها را در جایی نگهداری کرد، بلکه فقط می‌توان کلید خصوصی (Private Key) آنها را که اجازه دسترسی به موجودی و امضای تراکنش‌ها را می‌دهد را در جای امنی ذخیره کرد. انواع مختلفی از کیف پول‌ها مثل کیف پول کاغذی، کیف پول موبایلی، کیف پول آنلاین و تحت وب، کیف پول دسکتاپ و کیف پول سخت‌افزاری وجود دارند که همه آن ها دارای مزایا و معایب خاص خود هستند، ولی هرگز نباید کلید خصوصی خودتان را در اختیار شخص یا سایتی قرار دهید. کیف پول یا همان والت سخت‌افزاری (Hardware Wallet) نوعی خاصی از کیف پول ارزهای دیجیتال است که کلید خصوصی را در یک دستگاه سخت‌افزاری نگهداری می‌کند. این والت‌ها امن‌ترین و بهترین روش برای نگهداری ارزهای دیجیتال هست و تاکنون هیچ گزارشی مبنی بر دزدیده شدن ارزها از این نوع کیف پول‌ها ارائه نشده است، البته به شرطی که از جای امن و اصیل تهیه شده باشد. کاربران باید مراقب تبلیغات صرافی‌ها، سایت‌ها، کانال‌ها و گروه‌ها در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی باشند و تراکنش‌های خود را بعد از بررسی و اطمینان خاطر انجام دهند.
رایج‌ترین شکل‌های کلاهبرداری در حوزه ارزهای دیجیتال
در سال‌های اخیر با افزایش سطح علاقه مندی به فضای خرید و فروش ارزهای دیجیتال، ورود افراد به این حوزه رشد قابل‌توجهی داشته است و به موازات آن ورود مجرمین و کلاهبرداران سایبری نیز به حوزه ارزهای دیجیتال افزایش پیدا کرده است. متأسفانه در حوزه ارزهای دیجیتال این کلاهبرداری‌ها بسیار بیشتر به چشم می‌خورند. در حقیقت وعده سودهای نجومی از طرف طرح‌های کلاهبرداری و کسب درآمد از راه اسان دست به دست هم داده‌اند و تعداد زیادی از مردم را به دام خودمی کشانند. همچنین از آنجا که تراکنش‌های ارزهای دیجیتال ناشناس یا نیمه‌ناشناس هستند و به‌سهولت انجام می‌شوند، پیگیری قضایی این جرائم بسیار دشوار است و این امر موجب رشد کلاهبرداری در این حوزه شده است. در این گزارش به رایج‌ترین شکل‌های کلاهبرداری در حوزه ارزهای دیجیتال اشاره می شود:
طرح‌های پانزی، هرمی و شبکه‌ای:  این طرح ها نوعی کلاهبرداری در سرمایه‌گذاری است که با وعده پرداخت بازدهی مشخص به سرمایه‌گذاران موجود از محل کسب درآمد از طریق سرمایه‌گذاران جدید، افراد را فریب می‌دهد.
استخراج ابری و ربات‌های تلگرامی استخراج: بیشتر طرح‌های استخراج ابری یا ربات‌های تلگرامی در حقیقت طرح پانزی هستند. سرمایه‌گذاران فکر می‌کنند پول آنها صرف خرید تجهیزات ماینینگ و انجام استخراج می‌شود، در حالی که در حقیقت هیچ استخراجی در کار نیست.
صرافی‌ها و کیف پول‌های تقلبی: دنیای ارزهای دیجیتال پر از صرافی‌های متقلبی است که یک‌شبه به‌ وجود می‌آیند و ناپدید می‌شوند. در مورد استفاده از این صرافی‌ها باید به‌شدت جانب احتیاط را رعایت کنید، زیرا ممکن است ارزهای دیجیتال یا پول نقدتان را به سرقت ببرند. گاهی نیز هنگامی که پولی به حساب خود در صرافی واریز می‌کنید، برخی از این صرافی‌های نامطمئن، کارمزدهای هنگفت از شما می‌گیرند یا برداشت پول را بسیار دشوار می‌کنند.
صفحات جعلی و فیشینگ: کلاهبرداران در این نوع حمله، آدرس وب‌سایتی را به اشتراک می‌گذارند که دقیقاً مشابه وب‌سایت اصلی یا وب‌سایت جدیدی است که اطلاعات محرمانه شما را ضبط و سپس از آنها برای هک‌کردن سایر حساب‌ها استفاده می‌کند.
تیم‌های پشتیبانی تقلبی: نوع دیگری از حملات فیشینگ و کلاهبرداری، هنگامی اتفاق می‌افتد که کلاهبرداران ادعا می‌کنند تیم پشتیبانیِ صرافی خاص هستند و از شما اطلاعات شخصی، واریز وجوه یا رمز عبور را درخواست می‌کنند.  
اهدای رایگان ارزهای دیجیتال: افراد کلاهبردار با نام و تصویر افراد مشهور مانند ویتالیک بوترین، خالق اتریوم یا ایلان ماسک، کارآفرین نامدار، صفحه‌ای ایجاد می‌کنند و در زیر پست‌های پربازدید این افراد، به‌عنوان مثال وعده می‌دهند که می‌خواهند بیت کوین رایگان اهدا کنند و اگر ۰.۱ بیت کوین به آدرس آنها ارسال کنید، ۰.۲ بیت کوین (دوبرابر) دریافت خواهید کرد.
استخراج با موبایل و کامپیوترهای خانگی: اغلب نرم‌افزارهای استخراج با موبایل یا کامپیوتر خانگی در حقیقت کارایی ندارند و چیزی جز یک توهم نیستند.
فروش توکن بی‌ارزش: ساده‌ترین راه برای کلاهبرداری، ایجاد و بازاریابی پروژه‌ای جعلی برای فروش یک ارز دیجیتال (توکن) بی‌ارزش به افراد ناآگاه است. به این نوع کلاهبرداری، کلاهبرداری عرضه اولیه کوین (ICO) هم می‌گویند.
روش‌های برای ایمن نگه داشتن کیف پول دیجیتال
همانند زندگی واقعی، کیف پول دیجیتال شما باید ایمن باشد. ارزهای دیجیتال امکان انتقال سرمایه ارزی خود را  به هر جایی را به آسانی ممکن می‌سازد. چنین ویژگی های بزرگی نیز با خطرات امنیتی همراه هستند. در عین حال، همیشه به یاد داشته باشید که این برعهده شما است که روش‌های خوب را برای حفاظت از پولتان به کار بگیرید، چون همیشه ارز دیجیتال مورد علاقه scammers، کلاه بردارها و سارقان اینترنتی بوده است. روش های ایمنی گیف پول دیجیتال را با هم می خوانیم:
همیشه از یک اتصال امن اینترنت استفاده کنید
اکثر شبکه‌های عمومی آسیب‌پذیر هستند و نقص‌های امنیتی دارند. اگر یک کیف پول دیجیتال روی لپ‌تاپ تان دارید، سعی کنید به جای آن از شبکه شخصی خود استفاده کنید و از اتصال به شبکه‌های عمومی به هر قیمتی در هنگام دسترسی به کیف پول دیجیتال خود اجتناب کنید. بهترین کار این است که تنها از خانه یا شبکه‌های شناخته‌شده استفاده کنید، که به راحتی در معرض نقص‌های امنیتی قرار ندارند.
مراقب سرویس‌های آنلاین باشید
شما باید نسبت به هر سرویسی که برای ذخیره آنلاین پول تان طراحی شده‌است محتاط باشید. بسیاری از مبادلات و کیف‌های آنلاین از نقض امنیتی در گذشته رنج می‌برند و این خدمات به طور کلی هنوز به اندازه کافی بیمه و امنیت کافی برای ذخیره پولی مانند یک بانک وجود ندارد. بر این اساس، ممکن است بخواهید از انواع دیگر کیف پول دیجیتال استفاده کنید. در غیر این صورت باید این سرویس‌ها را با دقت انتخاب کنید. علاوه بر این، استفاده از تایید اعتبار دو عاملی توصیه می‌شود.

از نرم‌افزار آنتی ویروس و به روز استفاده کنید
در حالی که کاربران ویندوز معمولا در معرض انواع مختلفی از نرم‌افزارهای مخرب قرار دارند، تمام سیستم‌های عامل ها، سهم خود از برنامه‌های مخرب را دارند. بنابراین باید بررسی کنید که آیا کامپیوتر شما یک نرم‌افزار آنتی ویروس به روز نصب شده است یا نه. از آنجا که اغلب حملات سایبری از ویروس‌ها و بدافزار برای دسترسی و دستکاری در دستگاه شما استفاده می‌کنند، اسکن دستگاه قبل از نصب کیف پول شما مهم است.
وارد لینک‌های ناشناخته یا مشکوک نشوید
با فعالیت‌های آنلاین خود مراقب باشید و همیشه لینک وب سایت را بررسی کنید، اگر چیزی عجیب و غریب به نظر برسد. scammers اینترنتی می‌تواند کل وب سایت‌ها را شبیه‌سازی کند و از آدرس اینترنتی تقریبا مشابه آدرس‌های اینترنتی معتبر استفاده کند. اگر از یک کیف پول آنلاین یا سرویس مشابه دیگری استفاده می‌کنید که در آن باید کلید خصوصی را وارد کنید، اطمینان حاصل کنید که آدرس وب سایت معتبر است.
مقادیر کمی برای مصارف روزمره در کیف پول نگه دارید
کیف پول دیجیتال شبیه کیف پول نقد است. اگر هزار دلار در جیب خود نگاه نمی دارید، ممکن است بخواهید همین نظر را برای کیف پول دیجیتال هم داشته باشید. به طور کلی، این کار خوب است که تنها مقدار کمی از ارزدیجیتال خود را روی کامپیوتر، موبایل، یا سرور خود برای مصارف روزانه نگه دارید و بخش باقی مانده از بودجه خود را در یک محیط امن‌تر حفظ کنید.
همواره از کیف دیجیتال خود نسخه پشتیبان تهیه کنید
در یک مکان امن، یک پشتیبان کیف پول شما می‌تواند شما را در برابر شکست‌های کامپیوتری و بسیاری از اشتباهات انسانی محافظت کند. همچنین به شما این امکان را می‌دهد که کیف پول خود را پس از دزدیده شدن موبایل یا کامپیوتر خود بازیابی کنید.
رمز نگاری کیف پول دیجیتال خود
کیف پولتان را رمزنگاری کنید یا گوشی هوشمندتان به شما این امکان را می دهد که برای هر کسی که تلاش می‌کند هر گونه پول را پس بگیرد، گذرواژه تنظیم کنید. این کار به محافظت در برابر دزدها کمک می‌کند، هر چند که نمی‌تواند در برابر  keylogging نرم افزاری یا سخت افزاری محافظت کند.
هرگز گذرواژه خود را فراموش نکنید
باید مطمئن شوید که گذرواژه را فراموش نمی کنید و یا پول شما برای همیشه از دست خواهد رفت. بر خلاف بانک شما، گزینه‌های بازیابی رمز عبور بسیار محدودی با ارزهای دیجیتال وجود دارد. در واقع شما باید بتوانید گذرواژه خود را حتی پس از گذشت سال‌ها بدون استفاده از آن به یاد بیاورید. در شک، ممکن است بخواهید یک نسخه کاغذی از گذرواژه خود را در مکان امنی مانند یک گاوصندوق نگه دارید.
استفاده از گذرواژه قوی
هر رمز عبور که تنها حاوی حروف یا کلمات قابل‌تشخیص باشد می‌تواند بسیار ضعیف و آسان برای شکست درنظر گرفته شود. گذرواژه قوی باید حاوی حروف، شماره و علائم نقطه‌گذاری باشد و باید حداقل ۱۶ نویسه باشد. بیشتر پسوردهای امن توسط برنامه‌هایی که به طور خاص برای این منظور طراحی شده‌اند، ایجاد می‌شوند. گذرواژه قوی معمولا به خاطر سپردن  آن دشوار است، پس باید مراقب حفظ کردن آن باشید.
کیف پول آفلاین برای پس‌انداز استفاده کنید
یک کیف پول آفلاین، که به عنوان cold storage نیز شناخته می‌شود، بالاترین سطح امنیتی را برای پس‌انداز فراهم می‌کند. آن شامل ذخیره‌سازی یک کیف پول در مکانی امن است که به شبکه متصل نیست. زمانی که به درستی انجام شود، می‌تواند حفاظت خوبی در برابر آسیب پذیری ‌های کامپیوتری ارائه دهد. استفاده از یک کیف پول آفلاین همراه با گرفتن پشتیبان و رمزگذاری نیز یک عمل خوب است.
۱از کیف پول سخت‌افزاری استفاده کنید
ک
یف پول سخت‌افزاری بهترین تعادل بین امنیت بسیار بالا و سهولت استفاده است. اینها وسایلی هستند که از ریشه برای کیف پول دیجیتال طراحی شده‌اند. هیچ نرم‌افزاری نمی‌تواند روی آن‌ها نصب شود و آن‌ها را در برابر آسیب‌پذیری کامپیوتر و سارقان آنلاین بسیار ایمن سازد. چون آن‌ها می‌توانند به نسخه پشتیبان اجازه دهند، اگر دستگاه را از دست بدهید، می‌توانید پولتان را بازیابی کنید.
نرم‌افزار خود را به روز نگه دارید
استفاده از آخرین نسخه از نرم‌افزارهای ارز دیجیتال به شما این امکان را می‌دهد که ثبات و امنیت مهم را دریافت کنید. به‌هنگام‌سازی‌ها می‌توانند از مشکلات شدید مختلف، شامل ویژگی‌های مفید جدید و به حفظ امن کیف پول دیجیتال شما کمک کند.
راه های شناخت سامانه‌های مجاز خرید و فروش ارز دیجیتال 
این سامانه‌ها برای خرید و فروش ارزهای دیجیتال طراحی شده‌اند، که از آن طریق می‌توان در لحظه و با قیمتی رقابتی با فروشنده یا خریدار معامله صورت گیرد. در حال حاضر سامانه‌های مختلفی در حال فعالیت هستند که باید برای جلوگیری از هرگونه کلاهبرداری از بهترین و امن‌ترین سامانه استفاده کنیم، راه‌های مختلفی برای شناسایی یک سامانه امن و معتبر وجود دارد که برخی از مهمترین آنها عبارتند از:
فرآیند احراز هویت: الزامی بودن مرحله احراز هویت صرفا برای تایید صاحب حساب و کارت بانکی است تا از خرید و پرداخت با کارت‌های بانکی گمشده، دزدی و یا هک شده توسط افرادی سودجو جلوگیری شود.
امنیت: یک سامانه معتبر برای حفظ امنیت حساب کاربران ویژگی‌های امنیتی استانداردی را به کار می‌گیرد.
کارمزد: سامانه‌های معتبر میزان کارمزد خود را به ساده و شفاف اعلام می‌کنند.
شهرت: قبل از ثبت نام در یک سامانه از قانونی بودن آن اطمینان حاصل شود و تحقیقات لازم در آن خصوص صورت پذیرد.
با وجود گستردگی فضای مجازی و کلاهبرداری های مختلف در این حوزه با افزایش دانش سایبری می توان در برابر تمام تهدیدها و کلاهبرداری ها در این فضا ایمن بود براین اساس ضرورت دارد تا در دنیای دیجیتالی امروز و توسعه فناوری‌های نوین، به روز بوده و بهره مندی از ابزارهای لازم در این زمینه را منوط به افزایش دانش استفاده از این ابزارها بدانیم.


کد مطلب: 304383

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/report/304383/دام-های-رنگارنگ-کلاهبرداران-دارندگان-رمزارزها-کیف-پول-ها

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir