به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۵ - ۱۹:۳۲
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۹/۱۸ ساعت ۰۰:۳۶
کد مطلب : ۳۰۹۷۲۹

روایتی از اعتراضات مردم و کشاورزان اصفهانی

روایتی از اعتراضات مردم و کشاورزان اصفهانی
گروه جامعه: سایت امتداد در گزارشی نوشت: با گذشت چند روز از اعتراضات مردم و کشاورزان اصفهانی، نسبت به بحران آبی و خشکسالی در زاینده‌رود، مطالبات مردم این شهر در این باره همچنان بر زمین مانده و به دلیل برخورد سنگین با این اعتراضات، فضای عادی هنوز به زندگی مردم زاینده‌رود بازنگشته است. در همین رابطه، یکی از فعالان مدنی و سیاسی اصفهانی در گفتگویی با امتداد، ضمن اشاره به فضای این شهر در اعتراضات جمعه دو هفته قبل، اظهار داشت: منزل ما، دقیقا در مجاورت رودخانه زاینده‌رود قرار دارد و در جریان اعتراضات این روز از همان ساعات ابتدایی روز جمعه با بوی گاز اشک آور، صدای شلیک از خواب بیدار شدیم. معمولا اعتراضات مردمی از حوالی ساعت ۱۰ آغاز می‌شود و در اعتراضات آن جمعه سیاه، شاهد آغاز حرکت مردم از ساعت ۷ و ۸ صبح بودیم. وی افزود: به نظر من، دلیل آغاز زودهنگام این اعتراضات، این بود که آغازکننده این اعتراضات کشاورزان بودند. از همان حوالی ساعت ۷ونیم صبح، صدای اعتراضات به گوش می‌رسید و کشاورزان با خانواده و فرزندان خود به اطراف زاینده‌رود آمده بودند. شکل شعارهای اعتراضی تا حوالی ساعت ۱۱ ظهر، پیرامون مسائل آبی بود.
 حضور یک بالگرد و آغاز حضور نیروهای نوپو در صحنه
این فعال مدنی اصفهانی، تصریح کرد: یک هلی‌کوپتری حوالی ساعت ۱۱ به فراز آسمان مرکز شهر آمد و با همین حضور این بالگرد بود که نیروهای یگان ویژه وارد میدان شدند. چه نوپو و چه نیروهای بسیج با لباس ساده و باتوم وارد فضای اعتراضات شدند و شلیک گاز اشک آور از همان زمان به میان معترضان آغاز شد. وی، اضافه کرد: تا حدود ۱۲ ظهر، یک شعارها و اعتراضات به هیچ عنوان تند نبود. اما با ورود نیروهای امنیتی و نظامی به صحنه و شلیک گاز اشک آور، معترضان نیز خشمگین شده و شروع به اعتراض شدید کردند.
 شلیک گلوله‌های ساچمه‌ای به معترضین
 این فعال سیاسی، همچنین با اشاره به شلیک گلوله‌های پلاستیکی و ساچمه‌ای به معترضین، یادآور شد: از ساعت ۱۲ به بعد هم شلیک گلوله‌های ساچمه‌ای به معترضین آغاز شد. نکته جالب این که من حجم گاز اشک آور و شلیک این همه گلوله ساچمه‌ای را در زمان شاه هم ندیده بودم. نیروها، گلوله جنگی استفاده نمی‌کردند اما، میزان شلیک گلوله‌های ساچمه‌ای با حجم بالا به سمت معترضین انجام می‌شد. پوکه‌های این گلوله‌ها هم به میزان زیادی در کوچه‌ها و خیابان منتهی به محل اعتراضات بر زمین ریخته بود. وی افزود: نیروها روی پل فردوسی و پل خواجو مستقر شده و گاز اشک آور و گلوله پلاستیکی و ساچمه‌ای را به سمت مردم شلیک می‌کردند. تعجب ما از این بود که گلوله‌های ساچمه‌ای، تقریبا از نیم تنه به بالا شلیک می‌شد. در کوچه‌ و خیابان محل اعتراضات، تابلوهای شماره‌گذاری کوچه‌ها، تقریبا تا کمر یک فرد بالغ است و همین الان اگر مشاهده کنید، رد اصابت گلوله ساچمه‌ای روی آن مشخص است. این فعال مدنی، اضافه کرد: بالطبع، آن شلیک‌هایی هم که از نزدیک انجام می‌شد به صورت یا پشت افراد برخورد می‌کرد. مردم هم در ابتدا نمی‌دانستند که ساچمه چیست و به همین دلیل هم مرتبا مورد اصابت قرار می‌گرفتند. حوالی ساعت ۲ هم بود که دو طرف، تقریبا به استراحت مشغول شدند و باز از حدود ساعت ۴، شاهد ادامه اعتراضات بودیم.
 برخورد نوپو با سرنشینان خودروهای عبوری
 وی در ادامه با اشاره به برخورد نیروهای یگان ویژه با رانندگان خودروهای عبوری نیز، گفت: دور بعدی برخوردها از این ساعت آغاز شد و منظوم این است که اعتراضات طولانی مدت بود و از صبح تا حدود ۱۲ شب طول کشید. برخورد نوپو با خودروهای عبوری نیز جالب توجه و تلخ بود. به این صورت که، وقتی برخورد گلوله با خودروها اتفاق افتاده و این مسئله با اعتراض صاحبان ماشین‌ها مواجه می‌شد، نیروهای نوپو به شدت و به شکل فیزیکی با سرنشینان این خودروها برخورد می‌کردند.
 کندن پلاک خودروها
این فعال مدنی، تصریح کرد: ما چند شهرستان در نزدیکی ۱۵ تا ۲۵ کیلومتری شهر اصفهان داریم که تعداد زیادی از جمعیت با ماشین‌ها و موتورسیکلت‌های خود به مرکز شهر آمده بودند. همین مسئله نیز ترافیک شدیدی را پیرامون محل اعتراضات ایجاد کرده بود. هر سرنشینی که به تعبیر این آقایان، خوشمزگی می‌کرد یا بوق خودرو را به صدا در می‌آورد به سمت آن هجوم آورده و یا شیشه خودرو را می‌شکستند، یا پلاک ماشین‌ها را جدا می‌کردند. هرکس هم به این مسئله اعتراض داشت، می‌گفتند که به اداره اطلاعات مراجعه کرده و پلاک خود را پس بگیرید. وی در ادامه همچنین با اشاره به کمک مردم به یکدیگر نیز، عنوان داشت: نکته جالب در این اعتراضات، این بود که شمار زیادی از مردم در منازل خود به کشاورزان و معترضین پناه داده و برای پانسمان صورت و بدن به هم کمک می‌کردند. مثلا حتی یک پزشک را دیدیم که در محل حاضر بود و دارو هم تزریق می‌کرد.
 آغاز دستگیری‌ها
 این فعال سیاسی همچنین، یادآور شد: از حدود ساعت ۳، یک نیروی دیگری با لباس ورزشی متحدالشکل وارد میدان شده و با شعارهای خاص به اجتماعات هجوم می‌بردند. این هجوم البته با ضرب و شتم شدید افراد با باتوم و البته دستگیری گسترده افراد همراه بود.
جمعه سرد نصف جهان
 وی، همچنین با اشاره به رخدادهای منتهی به جمعه اخیر نیز، تصریح کرد: طبیعیت مسئله، خب این بود که روی فیلم‌های گرفته شده از جمعه پیش کار می‌کردند و در هفته منتهی به این جمعه، اقدام به دستگیری افراد صورت می‌گرفت. البته، همینطور هم شد و ما شاهد دستگیری، احضار، ضبط تلفن همراه و یا ممنوع‌الخروجی افراد و کشاورزان در این هفته بودیم. اوضاع تا حدی به این شکل با دستگیری‌ها گسترده کنترل شد. این فعال مدنی، اضافه کرد: این جمعه به معنای واقعی کلمه، وضعیت حکومت نظامی کامل در مرکز اصفهان حکمفرما شد و مردم، اصلا نتوانستند به محل اعتراضات حرکت کنند. تمامی مسیرهای منتهی به اطراف رودخانه زاینده‌رود به طول حدود ۶ کیلومتر، کاملا بسته شد و هیچ احدی حق ورود به این محل را نداشت. وی در ادامه گفت: این مسیرها توسط نیروهای بسیج با لباس متحدالشکل نظامی، کلاه ضدشورش و باتوم بسته شده بود و البته از هر سنی در میان این نفرات می‌دیدیم. به این شکل که از نوجوان ۱۵ ساله در میان این افرد حضور داشت تا یک فرد ۶۰ ساله.
 مرکز شهر و اینترنت ضعیف و ماهواره تعطیل!
 این فعال مدنی، همچنین در پایان نیز با اشاره به وضعیت فعلی در مرکز شهر و پیرامون زاینده‌رود، تصریح کرد: به عنوان نمونه، وضعیت اینترنت در مرکز شهر از دو هفته اخیر، بسیار ضعیف شده و ماهواره پرپارازیتی را شاهد هستیم.
نام شما

آدرس ايميل شما
توجه: نظرات حاوی توهين، افترا، اتهام و ... به اشخاص حقيقی و حقوقی، و نظرات شعارگونه «مرگ، درود و مشابه آنها»، و همچنين نظرات طولانی تر از 500 حرف، به هيچ وجه منتشر نخواهند شد.
نظر شما *

پربيننده‎ترين مطالب و خبرها