به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۲۲:۴۳
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۱۲/۰۹ ساعت ۱۵:۴۱
کد مطلب : ۳۲۳۷۷۴

شجاعت زلنسکی، مردم را به یاد بُزدلی اشرف غنی می‌اندازد

میزان تهدید علیه زلنسکی و اشرف غنی مشابه به نظر می‌رسد، اما غنی برخلاف زلنسکی فرار کرد و کشورش را به طالبان سپرد  
شجاعت زلنسکی، مردم را به یاد بُزدلی اشرف غنی می‌اندازد
گروه بین‌الملل: حمله روسیه به اوکراین و ایستادگی ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین برای دفاع از کشور و مردمش، بسیاری‌ها را به یاد فرار اشرف غنی، هنگام محاصره کابل می‌اندازد. پس از انتشار نخستین ویدیوی زلسنکی از شهر کی‌یف، شماری از نویسندگان، روزنامه‌نگاران و سیاست‌مداران، ماندن او در کنار مردمش را درحالی‌که کی‌یف در محاصره روس‌ها است با فرار اشرف غنی هنگام محاصره کابل مقایسه می‌کنند. هم‌زمان با محاصره شهر کی‌یف به دست سربازان روس در ششم اسفند، برخی رسانه‌ها و کاربران شبکه‌های مجازی در روسیه و اوکراین شایعه فرار زلنسکی را منتشر کردند. ساعتی پس‌ازآن، ولادیمیر زلنسکی ویدیویی از خود و چند تن از رهبران دولت اوکراین را در توییتر همرسانی کرد که نشان می‌دهد آنان در کی‌یف حضور دارند و به مردم اطمینان می‌دهند که کنارشان می‌مانند.
ویلیام دالریمپل، تاریخ‌نگار اسکاتلندی، در رشته توییتی نوشت به احتمال بسیار زیاد زلنسکی از این درگیری جان سالم به در نخواهد برد، اما او آنجا حضور دارد و فرار نکرده است. این تاریخ‌نگار اسکاتلندی که با تاریخ و مردم افغانستان آشنایی دارد و اشرف غنی را نیز به‌خوبی می‌شناسد، ایستادگی زلنسکی را برای دفاع از وطن و مردمش با فرار اشرف غنی در پانزدهم اوت ۲۰۲۱ مقایسه کرد و افزود: «دشوار است او [زلنسکی] را با اشرف غنی که به جهنم رفت مقایسه نکنیم. هرچند کارنامه‌شان بسیار متفاوت است. تعداد بسیار کمی از ما در موقعیتی با چنین ترکیبی از پیامدهای تاریخی و خطر جانی مواجه خواهیم شد؛ اما بسیاری از ما با لحظاتی روبرو هستیم که در آن باید با ترس روبرو شویم و به وعده‌های خود عمل کنیم یا فرار کنیم. زلنسکی در حال گذراندن این آزمون است.» اما گراهام هریسون، نویسنده گاردین با همرسانی آخرین نوار ویدیویی ولادیمیر زلنسکی که در آن می‌گوید در کی‌یف حضور دارد و در مقابل حمله روس‌ها می‌ایستد، نوشت: «در این لحظه که پایتخت اوکراین محاصره شده است، رئیس‌جمهوری از خروج از کشورش خودداری کرده است. من به یاد رئیس‌جمهوری دیگری می‌افتم که شش ماه پیش در پایتخت کشورش محاصره شده بود. اشرف غنی، افغانستان، کابل و مردمش را به طالبان واگذار کرد.»
 سوزان گلاسر، نویسنده نیویورکر نیز در توییتی که در مورد زلنسکی نوشت به یاد اشرف غنی افتاده است. او با همرسانی خبر حضور زلنسکی در کی‌یف نوشت: «یادآوری می‌کنم که زلنسکی، مسیری متفاوت از اشرف غنی انتخاب کرد و در کنار مردمش ایستاد و می‌جنگد.» حامد میر، خبرنگار مشهور پاکستانی نیز اشرف غنی را «بزدل» خطاب و ایستادگی زلنسکی به دفاع از کشورش را ستایش کرد. حامد میر در توییتی نوشت: «در اینجا تفاوت بین رئیس‌جمهوری شجاع اوکراین که حاضر به فرار از کشورش نشد و اشرف غنی را که مانند یک بزدل فرار کرد، می‌بینیم.»
انتشار ویدیوهای ولادیمیر زلنسکی از کی‌یف درحالی‌که از ایستادگی در مقابل روس‌ها حرف می‌زند و به سربازان کشورش درود می‌فرستد باعث شد تا افغان‌ها نیز به یاد فرار اشرف غنی و سقوط افغانستان به دست طالبان بیفتند. در پانزدهم اوت سال گذشته، هنگامی‌که طالبان به اطراف شهر کابل رسید و پایتخت را محاصره کرد، هزاران نیروی نظامی در کابل و شماری دیگر از شهرها آماده‌ نبرد با طالبان بودند و هزاران نیروی خارجی نیز در فرودگاه کابل حضور داشتند. شب چهاردهم اوت، اشرف غنی با آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا تلفنی صحبت کرد و به او گفت تا آخرین گلوله در مقابل طالبان می‌جنگد و از سقوط افغانستان به دست این گروه جلوگیری می‌کند. او روزهای قبل از آن هم در سخنرانی‌هایش به مردم افغانستان اطمینان داده بود که یا با طالبان مذاکره می‌کند یا کنار آنان در میدان جنگ علیه طالبان می‌ماند.
 اما قبل از ظهر روز یک‌شنبه، پانزدهم اوت، درحالی‌که مردم امیدوار بودند رئیس‌جمهوری و رهبران دولت به وعده‌هایشان عمل می‌کنند و مانع سقوط کشور به دست طالبان می‌شوند، اشرف غنی با خانواده و ۵۵ تن از نزدیکانش در یک هواپیمای ویژه، افغانستان را به قصد امارات ترک کرد و از آن زمان تا اکنون در ابوظبی زندگی می‌کند. پخش خبر فرار اشرف غنی باعث شد تا همه‌چیز در یک‌لحظه فروبپاشد. صدها خلبان‌ نیروهای هوایی با بالگردها و هواپیماهای نظامی‌شان کابل را به مقصد کشورهای همسایه افغانستان ازجمله ازبکستان و تاجیکستان ترک کردند. کسانی که به امید یک روز عادی و صلح‌آمیز به دفترهای کارشان رفته بودند، همه‌چیز را رها کردند و به خانه‌هایشان برگشتند.
وزرای کابینه، اعضای مجلس، بازرگانان، چهره‌های سرشناس رسانه‌ای، فرماندهان ارشد نظامی و همه‌ کسانی که زندگی‌شان را در خطر می‌دیدند به سمت فرودگاه کابل که تنها نقطه امن شهر بود رفتند. پس از انتشار خبر فرار اشرف غنی، آخرین امیدها به ایستادگی در مقابل طالبان از بین رفت و طالبان بدون شلیک حتی یک گلوله، کابل را باآن‌همه ساز و بزرگ نظامی تصرف کرد. فرار اشرف غنی آخرین امیدها به ایستادگی در مقابل طالبان را نقش بر آب کرد و به جز نیروهای جبهه مقاومت ملی به رهبری احمد مسعود که در پنجشیر تجمع کردند، در هیچ جای افغانستان کسی در مقابل طالب ایستادگی نکرد.
لیندزی هیلسوم، خبرنگار شبکه خبری چهار بریتانیا (چنل فور نیوز) که تحولات اوکراین را پوشش می‌دهد، قبل از ظهر شنبه، هفتم اسفند، در توییتی نوشت: همین حالا با یک داوطلب جوان که از دنیپرو دفاع می‌کرد، صحبت کردم. او به من گفت که ماندن رئیس‌جمهوری زلنسکی در کی‌یف چقدر مهم است: «او مرد برتر ما ا‌ست». لیندزی هیلسوم افزود آنچه رئیس‌جمهوری اوکراین انجام داد کلا در تضاد با عملکرد اشرف غنی در افغانستان است که فرارش  باعث سقوط سریع افغانستان به دست طالبان شد.
ولودیمیر زلنسکی روز جمعه گفت او و خانواده‌اش هدف نخست روسیه است، اما در پایتخت کشورش می‌ماند تا از مردمش دفاع کند. اشرف غنی سه روز پس از فرار از کابل، در نوار ویدیویی از امارات برای توجیه فرارش از افغانستان گفت هدف نخست طالبان هنگام حمله به کابل بود و اگر فرار نمی‌کرد به سرنوشت دکتر نجیب‌الله، رئیس‌جمهوری سابق افغانستان که در ۱۹۹۶ طالبان او را اعدام کرد، دچار می‌شد. با وجودی که میزان تهدید برای زلنسکی و اشرف غنی مشابه به نظر می‌رسد، اما اشرف غنی که تا حدی حمایت نیروهای خارجی را نیز با خود داشت از مقاومت در برابر طالبان خودداری کرد و افغانستان را به طالبان سپرد. زلنسکی با وجودی که هنوز حمایت خارجی آن‌چنانی در مقابل حمله روسیه دریافت نکرده است، همچنان در کی‌یف حضور دارد و درخواست خروج از اوکراین را رد کرده است.
 
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها