به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۱ - ۱۶:۵۶
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۱/۱۷ ساعت ۱۱:۲۹
کد مطلب : ۳۷۱۴۰
جنگ قهرمانی فولاد با سرخابی‌ها و نفت

امروز در اهواز تكليف قهرمان مشخص مي‌شود؟

گروه ورزشي: هفته ماقبل پاياني (بیست و نهم) رقابتهای فوتبال لیگ برتر باشگاه‌های کشور، امروز با برگزاری ۸ مسابقه پیگیری مي‌شود، دیدارهایی که ممکن است منجر به معرفی قهرمان و یا تیم‌های سقوط کننده به دسته اول شود.
امروز در اهواز تكليف قهرمان مشخص مي‌شود؟
هفته ما قبل پایانی لیگ سیزدهم ، شاید هفته‌ای باشد که در آن قهرمان معرفی می‌شود، آنهم درصورت پیروزی فولاد برابر استقلال و ناکامی پرسپولیس و نفت در خانه شاید هم شرایط به شکل دیگر رقم بخورد که 5 تیم مدعی قهرمانی و آسیایی شدن در هفته سی‌ام، شانس فتح جام و رسیدن به آسیا را داشته باشند. در این هفته ذوب‌آهن - داماش فینال قعرنشینان را برگزار می‌کنند و مس به آخرین امیدهایش برای بقا چشم دوخته است.

در این روز مهمترین دیدار بین تیم‌های فولاد و استقلال برگزار می‌شود، مسابقه‌ای که شاید در آن قهرمان مشخص شود؛ هر چند دیدار پرسپولیس با راه‌آهن و ملوان با سپاهان هم اهمیت و حساسیت‌های خاص خود را دارد. همچنین در نبرد قعر جدولی‌ها دیدار ذوب‌آهن با داماش بسیار حساس و سرنوشت ساز است که در زیر اشاره‌ای به این دیدارها می‌شود.

فولاد خوزستان - استقلال تهران

این بازی یک فینال تمام عیار است و شاید تکلیف قهرمان لیگ را مشخص کند. دیدار دو تیم آسیایی که اگر با پیروزی فولاد همراه شود و دو تیم پرسپولیس و نفت هم در خانه برابر حریفان خود به برتری نرسند، تیم فولاد خوزستان برای دومین مرتبه به عنوان قهرمانی رقابتهای فوتبال لیگ برتر دست خواهد یافت، آنهم بعد از 9 دوره.

بهترین نماینده ایران در آسیا، صدرنشین فعلی لیگ برتر و تنها تیم بدون شکست در نیم فصل دوم لیگ، در حال حاضر 4 امتیاز تا قهرمانی و آسیایی شدن فاصله دارد و برای رسیدن به این هدف باید در مهمترین بازی هفته بیست و نهم به پیروزی برسد که این 3 امتیاز تاحدودی تصویر این تیم اهوازی را روی جام قهرمانی لیگ سیزدهم درج خواهد کرد.

شاگردان حسین فرکی پس از پیروزی هفته پیش برابر تراکتورسازی و برتری مقابل بنیادکار ازبکستان در لیگ قهرمانان آسیا، حالا از روحیه بالایی برای تحمیل سومین شکست متوالی به استقلال و برداشتن گامی بلند برای کسب عنوان قهرمانی لیگ برخودار شده‌اند و قصد دارند در دومین بازی متوالی و آخرین مسابقه خانگی خود در لیگ سیزدهم، به همراه هواداران خود سرود قهرمانی سر دهند؛ آنهم با کسب 3 امتیاز از استقلال و یا حتی گرفتن یک امتیاز از این بازی مهم.

در سوی دیگر میدان استقلالی ایستاده است که برای بدست آوردن دومین قهرمانی متوالی در لیگ باید در این بازی پیروز شود زیرا تساوی هم این تیم را از قهرمانی و شکست از آسیایی شدن دور خواهد کرد. آبی‌پوشانی تهرانی که در دو بازی گذشته لیگ، دو شکست تلخ را تجربه کرده و از رده نخست به رده چهارم سقوط کرده‌اند، در این بازی مرگ و زندگی باید برای دفاع از عنوان قهرمانی، رسیدن به آسیا و اعتبار فنی خود صدرنشین را شکست دهند.

شاگردان قلعه‌نویی که پس از شکست از تیم نفت تهران با جریمه کسر 20 درصد از قراردادشان مواجه شدند، حالا پس از پیروزی مقابل الجزیره امارات در هفته گذشته و جلوگیری از حذف زودهنگام خود از رقابتهای لیگ قهرمانان آسیا، انگیزه بالایی دارند تا با برتری مقابل فولاد، راهشان را برای رسیدن به قهرمانی در لیگ و یا آسیایی شدن هموار کنند.

حال باید دید در یکی از دو فینال هفته‌های پایانی لیگ، فولاد موفق می‌شود که با شکست دادن تیم قدرتمند تهرانی گامی بلند برای قهرمانی بردارد و یا استقلال با پیروزی مقابل فولاد، ضمن بازگشت به مسیر قهرمانی، دو تیم پرسپولیس و نفت تهران و حتی سپاهان را برای رسیدن به جام لیگ سیزدهم امیدوارتر خواهد کرد.

پرسپولیس - راه‌آهن سورینت

پیروزی برابر داماش در گیلان، 3 امتیاز ارزشمند را به امتیازات قبلی پرسپولیس اضافه کرد تا این تیم در نخستین دیدارش در سال 93، ضمن صعود به رده دوم و افزایش شانس قهرمانی و آسیایی شدن، عیدی خوبی به هوادارانش بدهد. حالا پرسپولیس در دومین بازی رسمی خود در سال جدید میزبان راه‌آهن است که این بازی، آخرین مسابقه خانگی سرخ‌پوشان در لیگ سیزدهم است.

شاگردان دایی برای تحقق آرزوی قهرمانی و پایان دادن به سال‌های دور از آسیا، باید در این بازی پیروز شوند و منتظر ناکامی فولاد، نفت و استقلال باشند. اگر پرسپولیس راه‌آهن را ببرد، فولاد برابر استقلال شکست بخورد و نفت برابر گسترش فولاد متوقف شود، پرسپولیس در پایان هفته بیست و نهم صدرنشین لیگ خواهد شد و با یک پیروزی در هفته پایانی برابر صنعتی خوزستان در اهواز، بار دیگر جام قهرمانی را بالای سر خود خواهد دید و سال آینده یکی از نمایندگان ایران در لیگ قهرمانان آسیا خواهند بود.

اما اگر این تیم در خانه برابر راه‌آهن متوقف شود و بدتر از همه ببازد، این احتمال وجود دارد که هفته جاری را با سقوط به رده پنجم به پایان برساند، نتیجه‌ای که شاید حسرت قهرمانی و آسیایی شدن را بر دل هواداران میلیونی این تیم بگذارد. این اتفاقات نشان می‌دهد که مردان سرخپوش تهرانی باید در این دربی کوچک پایتخت پیروز شوند تا بتوانند لیگ سیزدهم را با خاطره و نتیجه‌ای خوش به پایان برسانند.

در سوی دیگر میدان راه‌آهنی قرار دارد که با توجه به پیروزی هفته گذشته برابر صنعتی خوزستان به بقا در لیگ امیدوارتر شده اما برای قطعی کردن این مساله، نیاز به کسب 2 امتیاز در دو بازی پایانی خود دارد. بازیکنان این تیم در غیاب فرزاد آشوبی و بهادر عبدی بازیکنان پیشین پرسپولیس که محروم هستند و ابراهیم کریمی مصدوم، قصد دارند در آخرین مسابقه‌ لیگ سیزدهم که عملکردشان بصورت زنده پخش می‌شود، توانایی خود را به اثبات رسانده و ضمن بقای سهمیه تیم خود در لیگ برتر، شانس خود را برای پیوستن به تیم‌های بهتر در فصل بعدی هموارتر کنند.

نفت تهران - گسترش فولادتبریز

پیروزی برابر استقلال یک اتفاق بسیار خوب برای تیم نفت تهران بود که در نخستین روزهای سال 93 رقم خورد که این تیم را به آسیایی شدن و حتی قهرمانی لیگ امیدوار کرد. شاگردان یحیی گل‌محمدی که در 3 بازی گذشته 7 امتیاز ارزشمند از تیم‌های مدعی فولاد، تراکتورسازی و استقلال بدست آورده‌اند، در آخرین مسابقه خانگی خود در لیگ سیزدهم میزبان گسترش فولاد هستند.

نفتی‌ها اگر در این بازی به پیروزی برسند، گامی بلند برای آسیایی شدن برداشته‌ و شاید خود را به عنوان یکی از نمایندگان ایران در لیگ قهرمانان آسیا در فصل آینده معرفی کنند. به همین دلیل این 3 امتیاز برای آنها بسیار مهم است، تیمی که در دو فصل گذشته در هفته پایانی آسیایی شدن را از دست داد و نمی‌خواهد در این فصل بار دیگر چنین ناکامی تلخی را تجربه کند.

در این بازی البته شاهد رقابت دو مربی پرسپولیس هستیم، یکی یحیی گل‌محمدی که تمام فکرش آسیایی کردن نفت است و دیگری مهدی تارتار که به همراه تیم گسترش فولاد نتایج خوبی کسب کرد، توانست این تیم بحران‌زده را به آرامش برساند و بقایش در لیگ را قطعی کند. این تیم که در 5 هفته گذشته طعم پیروزی را نچشیده و امتیاز این دو بازی پایانی تنها برای ارتقای جایگاه این تیم در جدول است، جهت ارائه فوتبالی جوانمردانه و رسیدن به رده هشتم مقابل نفت به میدان می‌آید. پیروزی گسترش در این بازی می‌تواند نفت را از آسیایی شدن دور کند و سایر مدعیان را خوشحال.

ملوان بندرانزلی - سپاهان اصفهان

پیروزی مقابل گسترش فولاد در تبریز جایگاه ششمی ملوان در جدول لیگ برتر را تا حدودی تثبیت کرد و حالا این تیم در دو بازی باقیمانده تنها برای ارتقای جایگاه به میدان مي‌رود. ملوانی‌ها که شانس آسیایی شدن ندارند، در بازی فردا و در آخرین مسابقه خانگی خود در لیگ سیزدهم در حالی برابر سپاهان به میدان می‌روند که در بهترین حالت شانس این را دارند لیگ را با قرار گرفتن در رتبه چهارم به پایان برسانند.

پیروزی مقابل سپاهان و فجرسپاسی در دو بازی پایانی و شکست استقلال و این تیم اصفهانی در این دو دیدار تنها راه رسیدن ملوان به رده چهارم است که بسیار بعید به نظر می‌رسد. از سوی دیگر سپاهانی‌ها که با تساوی هفته پیش خانگی مقابل سایپا شانس قهرمانی خود را به حداقل رسانده‌اند، برای قهرمانی باید ابتدا دو بازی آینده خود را ببرند و منتظر نتایج بسیار عجیب و غریب چهار تیم بالای جدولی باشند تا این تیم بتواند پنجمین قهرمانی خود در لیگ برتر را به دست آورد. این تیم زردپوش اصفهانی برای آسیایی شدن نیز چنین شرایطی دارد و باید در دو بازی پایانی 6 امتیاز بگیرد و منتظر باشد تا فولاد، پرسپولیس، نفت و استقلال در این بازی‌ها امتیاز خود را به بالاتر از عدد 54 نرسانند تا این تیم مجددا به آسیا برود.

تمام این شرایط نشان می‌دهد دیدار ملوان با سپاهان حساسیت‌های ویژه‌ای دارد، ضمن اینکه نباید فراموش کرد ملوانی‌ها می‌خواهند با یک پیروزی شیرین خانگی، آخرین دیدار خود در فصل جاری را به پایان برسانند تا هواداران خود را خوشحال کنند و سپاهان نیز برای اینکه پس از سال‌ها حسرت حضور در آسیا را نخورد کار بسیار سختی را در این دو هفته پایانی پیش رو خواهد داشت.

تراکتورسازی تبریز - استقلال صنعتی خوزستان

یازده هفته بدون پیروزی، نتیجه‌ای بسیار تلخ در مسابقات لیگ برای تراکتورسازی تبریز است. آنها که در آسیا عملکرد خوبی داشته‌اند، با این نتایج در حال حاضر در رتبه هفتم جدول قرار دارند و اگر می‌خواهند با قرار گرفتن در جایگاهی بهتر لیگ را به پایان برسانند، باید در این دو بازی پایانی به پیروزی برسند. البته به نظر می‌رسد رتبه هفتم نایب قهرمان دو دوره گذشته لیگ قطعی به نظر می‌رسد، مگر اینکه این تیم در دو بازی آینده ببازد و سایپا آن دو مسابقه را با نتایج خوبی به پایان برساند، آن وقت تراکتور هشتم خواهد شد.

در چنین شرایطی این تیم تبریزی در آخرین مسابقه خانگی خود در لیگ سیزدهم محکوم به پیروزی است تا حداقل با یک خاطره خوش، رقابتهایی که در آن بسیار پرنوسان ظاهر شد، را به پایان رسانده و هوادارانش را خوشحال به خانه بفرستد. همچنین طلسم عدم پیروزی در لیگ را پس از هفته‌ها بشکند. در سوی دیگر میدان اما استقلال صنعتی خوزستان که همچنان خطر سقوط به دسته اول را احساس می‌کند، برای بقا در لیگ نیاز به کسب 3 امتیاز در دو بازی پایانی خود دارد، اولین بازی دیدار با تراکتور در تبریز است و دومین مسابقه بازی با پرسپولیس در اهواز. شاید پیروزی برای تراکتور آنچنان مهم نباشد اما صنعتی‌ها می‌دانند در بازی پایانی کار سختی را مقابل پرسپولیس پیش رو دارند که یا برای قهرمانی و یا برای آسیایی شدن به میدان خواهند رفت.

به همین دلیل باید این یک امتیاز را از تراکتور که انگیزه کمتری نسبت به پرسپولیس دارد، کسب کنند. در غیر این صورت آنها که در یک شرایط بسیار رویایی به لیگ سیزدهم صعود کرده‌اند، ممکن است وداع دردناکی را با این مسابقات داشته و در پایان فصل دوباره به دسته اول تبعید شوند.

ذوب‌آهن اصفهان - داماش گیلان

این یک فینال واقعی بین دو تیم قعر جدولی است، مسابقه‌ای که برنده آن خصوصا اگر داماش باشد، شانس بقای خود در لیگ برتر را افزایش می‌دهد و بازنده اگر ذوب‌آهن باشد و فجر هم پیروز شود، این تیم اصفهانی به دسته اول سلام خواهد کرد. با توجه به این شرایط ارزش پیروزی در این مسابقه را باید بیش از 6 امتیاز دانست.

ذوب ‌آهن میزبان این بازی مهم است، تیمی که هفته گذشته در نخستین مسابقه‌ تحت هدایت فیروز کریمی در زمین صبای قم شکست خورد تا ششمین بازی بدون برد خود را تجربه کرده و در رده پانزدهم باقی بماند. این تیم اصفهانی که به نخستین سقوط خود به دسته اول بسیار نزدیک شده، اگر در این بازی پیروز نشود و فجر حریفش را ببرد، همانند فصل گذشته تنها راه بقا در لیگ برتر را برنده شدن در بازی آخر و رسیدن به بازی پلی‌آف خواهد دید.

اما پیروزی در این مسابقه اگر با شکست فجر در کرج همراه شود، ذوب‌آهن را از مثلث قعرنشینان دور خواهد کرد و امیدهای این تیم را برای بقا بیشتر خواهد کرد، هرچند چنین نتیجه‌ای داماش را به جمع سه تیم قعرنشین خواهد رساند و شاید زمینه‌ سقوط دوباره این تیم گیلانی به دسته اول را فراهم کند.

داماش که به خاطر مشکلات شدید مدیریتی و مالی، پس از پیروزی برابر سایپا در نخستین دیدار نیم فصل دوم لیگ برتر، تا به امروز طعم پیروزی را نچشیده و از رده هفتم به رده سیزدهم سقوط کرده است، حتی با کسب تساوی در اصفهان هم نمی‌تواند بقای خود در لیگ برتر را قطعی کند، مگر اینکه فجر در کرج به سایپا ببازد. در چنین شرایطی این تیم گیلانی هم به این پیروزی پس از 12 هفته ناکامی نیاز دارد، درست همانند ذوب‌آهن. پس قطعا تیم برنده این بازی، تیم خوشبخت هفته لقب خواهد گرفت و تساوی در این بازی به ضرر ذوب‌آهن و به سود دیگر تیم‌های در خطر سقوط.

سایپا البرز - فجرسپاسی شیراز
سایپا با گلزنی مهاجم جوان خود یعنی کاوه رضایی و گرفتن یک امتیاز ارزشمند در اصفهان از یک سو شانس سپاهان را برای قهرمانی و آسیایی شدن به حداقل رساندند و از سوی دیگر بقای خود در لیگ را تثبیت کردند. سایپایی‌ها در این بازی تنها به فکر حفظ رده هشتم و در خوشبینانه‌ترین حالت رسیدن به رتبه هفتم هستند که با دو پیروزی در بازی‌های آینده و دو شکست تراکتورسازی به دست می‌آید.

آنها در این هفته میزبان فجرسپاسی هستند که یکی از گزینه‌های سقوط به دسته اول است، پس باید در آخرین بازی خانگی خود در لیگ سیزدهم جوانمردانه‌تر از گذشته به میدان بروند تا متهم به تبانی و یا مسائل این چنینی دیگر نشوند. اما فجر‌سپاسی که هفته پیش مقابل مس کرمان در خانه متوقف شد، می‌داند اگر در این بازی پیروز نشود و امتیاز از دست بدهد، به دسته اول نزدیک‌تر خواهد شد و شاید رتبه چهاردهم را نیز از دست بدهد.

شاگردان پیرترین مربی لیگ برتر قطعا در این بازی مقابل سایپا انتحاری‌تر از گذشته بازی خواهند کرد زیرا این سه امتیاز برای آنها حکم بقا یا سقوط را دارد. فجری‌ها اگر در این بازی به سه امتیاز برسند با خیال آسوده‌تر در آخرین بازی خود در لیگ سیزدهم از ملوان میزبانی خواهند کرد و شاید از خطر سقوط فرار کنند، پس حتی آنها نباید به فکر مساوی باشند زیرا هر امتیاز در این هفته‌ها سرنوشت یک تیم را تغییر خواهد داد.

مس کرمان - صبای قم

قعرنشین لیگ و نزدیک‌ترین تیم به دسته اول تنها محکوم به پیروزی در دو بازی پایانی است. مسی‌ها می‌دانند حتی اگر در این دو بازی هم پیروز شوند، شاید با توجه به نتایج دیگر تیم‌ها به دسته اول سقوط کنند اما در این شرایط نیز نباید امیدهای خود را از دست بدهند و برای ماندن در لیگ با جان و دل به میدان بروند.

آنها که کمترین شانس را برای بقا در لیگ برتر دارند، در این هفته میزبان صبای قم هستند که با توجه به پیروزی مقابل ذوب‌آهن در هفته گذشته هم شانس خود را برای بقا در لیگ برتر افزایش داد و هم سایر مدعیان را خوشحال. اگر مس در این بازی حتی یک امتیاز هم از دست بدهد، در پایان دیدارهای هفته بیست و نهم به دسته اول سقوط خواهد کرد اما پیروزی آنها در صورت ناکامی فجر و تساوی داماش و ذوب‌آهن شانس این تیم برای بقا در لیگ را بیشتر خواهد کرد.

در سوی دیگر میدان صبا در این بازی نیاز به امتیاز دارد زیرا از یکسو باید در این دو هفته پایانی به فکر بقایش در لیگ برتر باشد چون همچنان خطر سقوط به دسته اول را احساس می‌کند و از سوی دیگر در این دو بازی پایانی به فکر ارتقای جایگاهش نیز باشد، در این شرایط صبایی‌ها با انگیزه گرفتن حداقل یک امتیاز در کرمان برای تثبیت جایگاهشان در لیگ برتر و تلاش برای آقای گل کردن عنایتی به میدان می‌روند. پس این بازی را نیز می‌توان نبردی بین دو تیم برای سقوط نکردن دانست.

برنامه هفته بیست و نهم رقابتهای فوتبال لیگ برتر باشگاه‌های کشور به شرح زیر است:
یکشنبه - 17/01/93
فولاد خوزستان - استقلال تهران، ساعت 17:30، ورزشگاه غدیر اهواز
ملوان بندرانزلی - سپاهان اصفهان، ساعت 17:30، ورزشگاه تختی بندرانزلی
تراکتورسازی تبریز- استقلال خوزستان،‌ ساعت 17:30، ورزشگاه یادگار امام (ره) تبریز
نفت تهران - گسترش فولاد تبریز، ساعت 17:30، ورزشگاه دستگردی تهران
پرسپولیس - راه‌آهن سورینت، ساعت 17:30، ورزشگاه آزادی تهران
سایپای البرز - فجرسپاسی شیراز، ساعت 17:30، ورزشگاه انقلاب کرج
ذوب‌آهن اصفهان - داماش گیلان، ساعت 17:30، ورزشگاه ذوب‌آهن فولادشهر
مس کرمان - صبای قم، ساعت 17:30، ورزشگاه امام علی (ع) کرمان

علي
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۱۷ ۱۳:۲۰
فولاد قهرمان شايسته باشگاههاي ايران است (215538)
بختيارى
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۱۷ ۱۴:۵۲
من به عنوان يك اهوازى طرفدار پرسپوليس آرزو ميكنم اگه پرسپوليس قهرمان نشدفولاد قهرمان بشه و اگه قراره اين دوتا قهرمان نشن نفت بخاطر وجود يحيى گل محمدى و رضا نوروزى قهرمان بشه.
خلاصه استقلال قهرمان نشه (215570)
آرش پرسپولیسی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۱۷ ۱۵:۴۷
ای دمت گرم (215596)
چوبله
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۱۷ ۱۶:۰۶
در خواب بینی پنبه دانه... (215601)
جاسم
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۱۷ ۱۵:۵۷
پرسپولیس قهرمان میشه خدامیدونه که حقشه به لطف یزدان وبچه ها پرسپولیس قهرمان میشه (215599)