به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۲۲:۴۳
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۱۲/۱۸ ساعت ۰۹:۰۹
کد مطلب : ۳۹۱۴۶۶

منطقه آزاد اروند؛ بازگشت به روزگار بی‌ثباتی!

منطقه آزاد اروند؛ بازگشت به روزگار بی‌ثباتی!
حسین دلیر
یکشنبه 14 اسفند، آیین تکریم و معارفه مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند برگزار شد. «حجت‌الله عبدالملکی»؛ مشاور رئیس جمهور و دبیر شورايعالی مناطق آزاد تجاري-صنعتي و ويژه اقتصادي کشور با حضور در سالن همایش‌های سازمان منطقه آزاد اروند؛ سکان اداره‌ی این منطقه را از «محمد رضا اسکندری» گرفته و به «علی زارعی» سپرد. به موجب حکمی که از سوی وزیر اقتصاد و دارایی ابلاغ گشت، زارعی برای مدت سه سال به‌عنوان رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل این سازمان منصوب شد.

زارعی 41 ساله و اهل شوشتر خوزستان است. پیشتر مدیرعاملی شرکت صنعتی دریایی ایران (صدرا) و مدیریت منطقه جنوب این شرکت را عهده‌دار بوده است. او از این پس به طور رسمی، دوازدهمین نفری خواهد بود که مسئولیت اداره‌ی سازمان منطقه آزاد اروند را پذیرفته است. پیش از او، 11 نفر دیگر به‌عنوان مدیرعامل و سرپرست طی 6 هزار و 740 روز، چنین مأموریتی را به دوش کشیده‌اند.
آنچه در این اطلاع‌نگاشت (اینفوگرافیک) می‌بینید، نمایی دقیق از دوره‌ی مسئولیت مدیران و همپوشانی روزگار آنان با دولت‌های گوناگون است. بی‌ثباتی مدیریت در سازمان منطقه آزاد اروند در دولت‌های نهم و دهم و ثبات مدیریت در دولت‌های یازدهم و دوازدهم؛ سریع‌ترین برداشت تصویری از این گزارش داده‌نما محسوب می‌شود. ویژگی و مزیت گزارش‌های داده‌نما در همین برداشت‌های آنی است.
اسمعیل زمانی؛ جواد معصومی و مرتضی ممویی به ترتیب با 275۲؛ 783 و 756 روز؛ بیشترین زمان مسئولیت را دارا بودند. در سوی دیگر، مهدی نیک‌پی؛ حسین گروسی و محبت رئیسی با 154؛ 176 و 237 روز؛ کمترین زمان مدیریت را داشته‌اند. در نمایی کلی، میانگین عمر مسئولیت در این سازمان، حدود 612 روز به ازای هر نفر محاسبه می‌شود. اگر روزگار مدیریت «زمانی» را نادیده بگیریم، میانگین دوره مدیریت برای هر یک از 10 نفر باقیمانده به حدود 398 روز کاهش می‌یابد!
این اندازه بی‌ثباتی برای سازمانی که کمی بیش از 18 سال از تاسیس آن گذشته، نکته‌ای در خور تأمل است. برای نیمی از سکان‌داران تاریخ سازمان منطقه آزاد اروند؛ حتی فرصت اجرای برنامه‌های میان‌مدت میسر نگشته است. شیوه و مدت زمان این جابجایی البته ما را به یاد رویکرد دولت‌های اول و دوم «احمدی‌نژاد» می‌اندازد و نگران از بازگشت همان رویه‌های حاکم بر مناطق آزاد!
اسکندری که از این پس به‌عنوان مدیرعامل سابق خطاب می‌شود؛ دو دوره‌ی مدیریتی در سازمان منطقه آزاد را تجربه کرد. نخست از 23 مهر تا 30 بهمن 1400 به‌عنوان سرپرست و سپس تا 14 اسفند سال جاری در جایگاه مدیرعامل. 128 روز به ناچار، سرپرستی مسلوب‌الاختیار بود و در 378 روز بعد، مدیرعاملی مشغول به چالش‌ها و تنش‌های مختص به جغرافیای سیاسی اروند! این اطلاعات که در همین گزارش کمینه بدان اشاره شد، به یاری اطلاع‌نگاشت موجود می‌تواند فرصت بررسی‌های پسینی را فراهم سازد.

فرحانی
Iran, Islamic Republic of
۱۴۰۱/۱۲/۲۴ ۰۰:۰۳
واقعا که باید نگران آینده منطقه آزاد بود
انگار میخواد اوضاع به همون روال سابق برگرده (423660)
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها