به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۵
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۱۲/۲۲ ساعت ۱۰:۱۸
کد مطلب : ۳۹۲۱۳۹

شهرداری آبادان، توان مدیریت شهر را ندارد!

شهرداری آبادان، توان مدیریت شهر را ندارد!
حسین دلیر
 «شهر» به‌سان خانه‌ی شهروندان، هرساله به خانه‌تکانی نیاز دارد. زنگاری زدوده؛ رنگ و جلایی خورده و اثاثیه‌ای نو برایش خریده و نصب شود. به گاه فرارسیدن بهمن و اسفند، روزشمار شهرتکانی به شماره می‌افتد. برای پیشواز نوروز و میزبانی درخور از میهمانان؛ مدیریت شهری آستین همت را بالا زده تا نشان دهد شهر با سال پار و قبل‌تر تفاوت کرده‌ و مصداق «حول حالنا» گشته است.
حسنو شدن؛ سرزندگی و شادابی با آمدن سال نو در فضای شهر؛ جامعه را مبتلا به نشاط می‌سازد.برای شهروندان برخی شهرها چنین تجربه‌ایدل‌چسب و همیشگی بوده و هستند شهرهای دیگر که نوروز با دیگر روزهای سال برایشانتفاوت چندانی ندارد. شهروندان در شهرهای دسته‌ی دوم هرسالهبه‌جای حرکت در امتداد آینده از نظر سکون و تحول‌نیافتگی؛ شهر خود را محبوس در سال‌های سپری‌شده می‌بینند.
آبادان از شمار همین شهرهاست و وضع عمومی آن نشان نمی‌دهد در اندک روزهای مانده از سال، مهیای استقبال از نوروز شده باشد. نه آذینی و تزئینی؛ نه پروژه‌ای و ساخت‌وسازی که زیبنده این نوشدگی باشد! هر چه می‌شود مشتی کارهای خرد است که همسنگاین‌همه بانگ و خروش تبلیغی نیست!
کارهای رایج و وظیفه‌ی جاری شهرداری در آبادان به‌جای پروژه‌های شاخص روایت می‌شوند. لکه‌گیری خیابان؛ نهال‌کاری؛ گُل‌کاری؛ نظافت؛ جمع‌آوری پسماند و ازاین‌دست خدمت‌های پایه، با چنان طمطراقی گزارش شده که گویی اقدامی شگفت‌انگیز باید تلقی گردند!
حق شهروندان بر متولیان مدیریت شهری، انتظار و توقع به عمل‌گرایی بیشتر است. برای توضیح کم‌کاری هر چه گفته و روایت شود، در شمار بهانه و فرار از پاسخ تفسیر خواهد شد. شهروندان آبادانی عقیده دارند شهرداری و شورای این شهر به‌عنوان اصلی‌ترین اجزای تشکیل دهنده‌ی ساحت مدیریت شهری نه‌ تنها به مسئولیت خویش عمل نمی‌کنند که خودیکی از علل واپس‌گرایی این شهر بوده‌اند. در مقامبزرگ‌ترین متولی اجرایی و خدماتی؛ مهم‌ترین دغدغه‌ی شهرداری آبادان در دو دهه واپسین، معطوف به تامین منابع برای پرداخت دستمزد کارکنان و رفع چالش‌های ابتدایی چون جمع‌آوری پسماند و زباله شهری بوده است!به دیگر سخن، گویی ارجمندترین رهاورد شهرداری برای شهرمان راباید خدمت‌رسانیحداقلی به‌حساب آوریم.به‌جای دستگاهی اجتماعی با نهادی خدماتی مواجه هستیم که تنها کاریکاتوری از یک شهرداری معیاراست. 
منهای فعل و گفت رسانه‌ای؛ شهرداری در عمل کار چندانی برای رضایتمندی شهروندان انجام نمی‌دهد. طرح پرسشی ساده اما تاریخی دراین‌باره ضروری است.چرا شهرداری آبادان، ناتوان از عمل به ماموریت‌های خویشاست؟ باید پرسید و بررسید این ناتوانی تاریخی، متأثر از چیست؟ به تعبیریدانشگاهی بایددانست کانون اصلی گرفتاری‌های شهریآبادان کجاست؟
در جمله‌ای کوتاه می‌توان گفت؛ شهرداری آبادان «توان» مدیریت شهر را به‌طور کامل ندارد! یعنی شهرداری نمی‌تواند کاریدرخور تحول و توسعه مورد انتظار شهروندان انجام دهد. این ناتوانی متأثر از فقر و بنیه‌ی مالی ضعیف است. شهرداری آبادان همانند پادشاه عریان داستان معروف «هانس کریستین اندرسون»می‌باشد. به تصور اینکه لباس نامرئی پوشیده و غیر او،هیچ‌کس توان –شایستگی- دیدن چنین لباسی را ندارد. یکی باید تا از میان جمع؛ همچون کودک راستگوی داستان اندرسون، فریاد برآورد و این بار بگوید: «پادشاه عریان است».بی‌هیچ ملاحظه‌ای و با صدای بلند بگوید: «او که نمی‌تواند خودش را اداره کند؛ چگونه می‌خواهد شهر را مدیریت کند؟»
ادعای ناتوانی شهرداری نیاز به توضیح و کمی آمارخوانی دارد. از پایان جنگ تحمیلی تا هم‌اکنون؛ شهر آبادان با سه چالش اساسی مواجه بوده است. «وضع بد معابر اصلی و فرعی»؛ «معضل همیشگی پس‌زدگی فاضلاب و آب‌های سطحی» و «واپس‌ماندگی زیباسازی و امکانات شهری». دغدغه‌هایی که مطالبه شهروندان دیگر شهرها نبوده و رفع آن‌ها در آبادان همچنان خواسته‌ای اصلی به شمار می‌روند.
آبادان منهای این سه چالش نه یک شهر ایده‌آل که شهری با معضل کمتر خواهد بود. به‌واقع بزرگ‌ترین ستم در حق شهروند آبادانی، معطل گذاشتن او در تکرار مطالبه‌های اولیه است. بی‌آنکه بداند و بتواند مطالبه‌های ثانویه‌اش را طرح کند. خواسته‌های امروزش با همان‌ها که ۳۰ سال پیش تقاضایش را داشته، یکسان‌اند. گونه‌ای واپس‌گرایی که به‌جای نگریستن به افق‌های آینده؛ می‌خواهد به گذشته بازگردد و شکوفایی نادیده و نسبی دیروزش را طلب می‌کند.
بهسازی معابر آبادان به 3 هزار میلیارد؛ حل معضل فاضلاب و آب‌های سطحی به 5 هزار میلیارد و زیباسازی محیطی و افزایش امکانات شهری حدود 2 هزار میلیارد تومان بودجه نیازمند است. جمع کل این عدد؛ 10 هزار میلیارد تومان برآورد می‌شود. منهای 3 هزار میلیارد تومان هزینه‌های مرتبط با رفع چالش فاضلاب که بر عهده‌ی مدیریت آبفا بوده، شهرداری آبادان برای رفع چالش‌های ابتدایی حوزه ماموریت خود، نیازمند 7 هزار میلیارد تومان بودجه است!
برآیندداده‌های مالی شهرداری، اثبات ناتوانی این دستگاه در مدیریت بهینه شهر آبادان است.این دستگاه بخش قابل‌توجهی از منابع مالی را صرف پرداخت حقوق، بیمه و مزایای کارکنان خود می‌کند. بسیاری از این مبالغ به نیروهای مازاد و حتی افرادی اختصاص می‌یابد که حضور و عملکرد آن‌ها هیچ‌گونه بازدهی در بهبود وضع شهر و شهرداری ندارد! بر پایه نمودار سازمانی، در شهرداری آبادان باید 800 نفر مشغول به کار باشند. این در حالی است که فقط استخدامی‌های قراردادی، رسمی و پیمانی حدود 1300 نفر هستند. افزون بر این تعداد، 500 نفر نیز ذیل شرایط حجمی مشغول به کار شده‌اند؛ یعنی 1000 نفر بیش از چارت قانونی!
مجموع پرداختی به این 1800 نفر کارمند و کارگر؛ حدود 20 میلیارد تومان در هرماه است. با ضریبی ساده، شهرداری آبادان هرسال، 240 میلیارد تومان از منابع خود را صرف پرداخت حقوق و مزایا می‌کند. می‌توان دریافت، بیش از 130 میلیارد تومان از این منابع صرف پرداخت حقوق به نیروهای مازاد می‌گردد. مبلغی که باید پیشران و پشتیبان پروژه‌های شهری شود! اینبزرگ‌ترین انحراف در منابع مالی و پرداخت‌های شهرداری در تمامی سال‌های اخیر بوده است.مجموع درآمدهای شهرداری از محل ارزش‌ افزوده، درآمدهای داخلی سازمان‌ها، مناطق و عوارض ساخت‌وساز، هرماهحدود 17 میلیارد تومان بوده که براییک سال 204 میلیارد تومان می‌شود.
همین‌جا با یک تفریق ساده، می‌توان دریافت که مجموع درآمدها منهای پرداخت حقوق و مزایا؛ شهرداری را با کسری36 میلیارد تومانی در هرسال مواجه می‌کند. هرماه مبلغ 3 میلیارد تومان کسری مابه‌التفاوت درآمد و هزینه که مشخص نیست به کدام شیوه تامین خواهد شد. تامین نمی‌شود و به دیون افزوده خواهد شد. بماند که در سرفصل هزینه‌ها فقط به حقوق و مزایا اشاره شده و هزینه‌های صورت گرفته در اجرای پروژه‌ها، خدمات شهری و... در این گزارش به‌عمد نادیده گرفته شد.
تلخ‌تر از نتیجه‌ی به‌ دست‌آمده، انباشت بدهی شهرداری آبادان به اشخاص، شرکت‌ها، بازار، تامین اجتماعی و اداره برق است که این دستگاه را بیش از هر زمان به‌صرف منابع حاصل از عوارض آلایندگی جهت پرداخت حقوق و بدهی وابسته می‌کند. آلایندگی صنایع نفت و پتروشیمی بر سلامت شهروندان تاثیرگذاربوده و «قانون»؛ عوارضی را برای صنایع آلاینده مستقر در محدوده‌های شهری در نظر گرفته است. در آبادان همه‌ساله پالایشگاه مبلغ کلانی را به‌عنوان حق عوارض آلایندگی به شهرداری پرداخت می‌کند که به‌جای هزینه شدن در سطح شهر، منبع پرداخت حقوق و تسویه بدهی می‌شود!
در شرایطی که زیان آلایندگی فعالیت‌های نفتی متوجه همه‌ی شهروندان است اما تنها کارکنان و برخی بستانکاران شهرداری از این منبع؛ منتفع می‌شوند! در این رابطه با دو پرسش باید شهرداری و شورای شهر آبادان را به چالشی جدی در زمینه‌ی شفافیت و پاسخگویی دعوت کرد.
تفکیک سالیانه و جمع کل عوارض حق آلایندگی از ابتدای پرداخت توسط پالایشگاه آبادان تاکنون چه میزان بوده است؟
این مبلغ کلان، صرف چه فعالیت‌ها و چه فصل‌های هزینه‌ای در شهرداری آبادان شده است؟
این حقیقت‌های آماری را می‌توان در شمار بی‌تعادلی‌ها دانست. ناموازنه‌هایی که به فقیرتر شدن شهرداری و ناتوانی در اجرای پروژه‌های شهریمنجر شده است. در چنین شرایطی، نقش‌آفرینی شهرداری در رفع چالش‌های شهری انتظار محالی به نظر می‌رسد. شهرداری آبادان به‌ جای«حکمروایی شهری» به «خدمات شهری» اشتغال می‌ورزد. اولی را نمی‌توان با رویکردهای ساده‌اندیشانه و مدیریت روزمره‌گرا محقق ساخت و دومیاما به هر شکل قابلیت اجرا دارد. حقیقت همین است و جز این نیست؛ عملکردهای موهوم در شهرداری، همچون لباس خیالی پادشاه در آن داستان است. اولویت نخست شهرداری آبادان، پرداخت حقوق کارکنان است نه هزینه‌کرد در پروژه‌های شهری! بنابراین می‌توان استنباط کرد مردم و شهر آبادان، ناگزیر محبوس و قربانی فقر شهرداری خود شده‌اند. 
برچسب ها: شهرداری آبادان

بهمن غلا می
France
۱۴۰۱/۱۲/۲۲ ۲۰:۳۶
شهرداری آبادان را باید به آتش کشید چون همشان.....هستن نه به فکر شهر فقط به فکر جیبشان بیست سال دیگر هم کسی توی این شهر بیاد هنوز اسفالت شهر هم مال همان سی سال پیشه (423480)
حکیم زرگانی
Iran, Islamic Republic of
۱۴۰۱/۱۲/۲۲ ۲۲:۴۳
شهردار آبادان نه توانی شهردار آبادان ندارد بگو چقدر دوزدی کرده به آخرین دوزدی که تو جیب زد به شما ها نداد گفتی بزار آبروش ببریم (423487)
۱۴۰۱/۱۲/۲۲ ۲۲:۵۹
اصلا ابادان تا حالا کی بهش رسیدن که الان بخوان برسن کوچه هاهمه بوی فاضل آب آسفالت داغون ماشین صفر بگیری دو روزه قوطی میشه یعنی اومدن کوچه ها آسفالت کردن پنج سانت آسفالت زدن دو روزه کنده شد (423490)
امین
Iran, Islamic Republic of
۱۴۰۱/۱۲/۲۳ ۰۰:۵۱
سلام من یکی از ساکنان ایستگاه یازده هستم منطقه شرکتی از زمانی که منطقه ما رفته زیر نظر شهرداری فکر میکنم روستا بهتر از منطقه شرکت نفت باشه متاسفانه حتی محل جای زباله هم نداریم (423498)
۱۴۰۱/۱۲/۲۳ ۰۲:۰۹
لا حول و لا قوه الا بالله (423505)
مسیح
Germany
۱۴۰۱/۱۲/۲۳ ۰۶:۴۴
دقیقا توانایی اداره کردن ندارن ..یک شهر رشت و بی روح و خیابان و کوچها کثیف زبالها انباشته فاضلاب بیرون زده و مختص تمام شهر .تاسف .کاش کسی بود صدا آبادان رو می‌شنید.ولی خیف (423509)
۱۴۰۱/۱۲/۲۳ ۰۸:۰۰
خرمشهر هم خیلی بدتر از آبادان (423510)
منصور بغلانی
Iran, Islamic Republic of
۱۴۰۱/۱۲/۲۳ ۰۹:۰۷
سلام وقت بخیر
لطفاً رسیدگی کنید آبادان شهر مقاومت است چرا مدیریت اینقدر ناکارآمد است انشالله فرجی بشود (423518)
۱۴۰۱/۱۲/۲۳ ۱۰:۰۹
من از استان دیگه اومدم و اینجا زندگی میکنم. بخدا قسم روستای ما از این شهر تمیزتر و قانونمندتره. (423525)
۱۴۰۱/۱۲/۲۳ ۱۴:۱۹
وقتی که بیشتر کارکنان شهرداری در مسله متروپل محکوم شدند وباقی مانده اعم از شهردار وشورای شهری که بامتهمین دستشون توی یک کاسه هست چه انتظاری میشه داشت (423597)
عباس یحیی زاده
Iran, Islamic Republic of
۱۴۰۱/۱۲/۲۳ ۱۴:۲۵
نتیجه عملکرد مدیران وشورای شهر ی که فاجعه متروپل را رفم زدنی همین وضعیت شهر هست هر چه بیشتر جست کنیم بیشتر به مساعل عدم مدیریت شهر داری واعضا فاسد شورای شهر که شریک مدیرانی هستند که محکوم شدند میرم (423599)
آریا
Iran, Islamic Republic of
۱۴۰۱/۱۲/۲۳ ۱۵:۴۲
نگارنده محترم سپاسگزارم بابت درج چنین مطلبی ولی مگرشما دراین چندسال درآبادان نبودید؟ چرا حالا این مطالب رو عنوان کردید؟
چرا زمان ‌شهردار قبلی ساکت بودید (423608)
کمال
Iran, Islamic Republic of
۱۴۰۱/۱۲/۲۳ ۱۸:۴۵
شهر کثیف و بدون سطل زباله
آسفالت رو لکه گیری میکنن چند روز بعد بارون میزنه آسفالت با خودش میبره ؛فقط پول میخورن و دزدی
هر کی میاد فقط جیب خود ش پر کنه و چند سال بعد بره
دلسوز نیستن (423622)
بهمن
Iran, Islamic Republic of
۱۴۰۱/۱۲/۲۳ ۲۱:۱۷
احتمالا شما نویسنده محترم عناد دارید با این شهر دار چون بعد از سی سال امسال خیابونهای ابادان در حال اسفالت شدن هستن و خیابونها که سالها در تاریکی فرو رفته بود چراغها خیابانها در حال عوض شدن هستن من به عنوان یه شهر وند ابادانی تشکر میکنم از شهر دار جدید امید وارم با همین دست فرمان جلو بره تا شهر رنگ و رو بگیره (423639)
فرحانی
Iran, Islamic Republic of
۱۴۰۱/۱۲/۲۳ ۲۳:۴۳
مشخصه که این پیام نوشته شده توسط بهمن در جهت حمایت از شهردار و اعضای شوراس . در ۲۰ سال اخیر چقدر از این طرح های نهضت اسفالت و لکه گیری خیابان ها و 100 خیابان در 100 روز داشتیم. نتیجش چی شده . الان مشکل اصلی ابادان مگه خیابوناش نیست؟ به نظرم تا زمانی که عده ای برای منافع شخصی از مسئولان حمایت می کنن نمیشه به اثربخشی انتقادات امیدوار بود . هر دوره هر مدیری که به این شهر اومده دور خودش رو پر کرده از چند تا فعال فضای مجازی که یقه منتقدان رو بچسبن (423658)
۱۴۰۱/۱۲/۲۴ ۰۱:۴۶
جناب بهمن اگ این چند تا تیکه رو آسفالت یا چراغ نزارن فرق این شهر با شهر ارواح تو چی هست ؟تمام شهرهای ایران دعا میکنن بارون بیاد ما دعا میکنیم بارون نیاد چون تابارون بیاد تایک هفته تمام خیابونهامون زیر آب میره برادر عزیز حتما لقمه چربی تو دهنته (423669)
۱۴۰۱/۱۲/۲۳ ۲۱:۱۸
کسانی که آبادان قبل رو دیدن میدونن که این دیگه شهر نیست کلا نمیخوان آبادانو درست کنن فقط مردم دارن مهاجرت میکنن همش گردن هم میندازن (423643)
فواد
Ukraine
۱۴۰۱/۱۲/۲۳ ۲۱:۲۶
اره بخدا نه فضای سبزی نه اسفالتی نه امکاناتی واقعا فقط بفکر حقوق گرفتنه هیچ کاری در ابادان انجام نمی شود از سوی شهرداری (423645)
مدرس
United Kingdom
۱۴۰۱/۱۲/۲۴ ۰۰:۲۶
ما ابادانیها با رویای ابادان شدن شهرمون پس از جنگ برگشتیم ولی تا الان فقط رویا بوده
نتیجه مدیریتهای غیرمسولانه و فرصت طلبانه شرایطی رقم زده که در این ۳۰ سال شاهدیم
جالبه که هنوز عده ای حامی مدیران هستن مگر خانواده های شما در این شهر زندگی نمی کنن و از وضعیت بد رنج نمیبرن
از شر برخی ادمها باید یه خدا پناه برد (423662)
کارمند شهرداری
Iran, Islamic Republic of
۱۴۰۱/۱۲/۲۴ ۰۱:۳۷
نکته ها بسیار دقیق طرح شدند . شهردار آبادان در حالی با وعده هایی مانند نهالستان و نارنجستان افکار عمومی آبادان رو سرگرم می‌کنه که بدهی های شهرداری به مرز ۱۰۰۰ (هزار) میلیارد تومان رسیده. بدون اینکه پروژه ای اجرا شده باشه. این هم جای بررسی داره و کاش افراد رسانه ای بپردازند بهش (423668)
Alidaram
United Kingdom
۱۴۰۱/۱۲/۲۴ ۰۲:۰۶
دست شما درد نکنه از انتشار این خبر (423675)
۱۴۰۱/۱۲/۲۴ ۰۷:۴۶
آبادان مظلومترین شهر ایران هست ن شهرداری درستی داره ن هیچ مسئول بدرد بخور ما تو بدترین وضعیت ممکن داریم زندگی میکنیم (423690)
حسین
Iran, Islamic Republic of
۱۴۰۱/۱۲/۲۴ ۱۲:۲۹
سلام ،کل خوزستان همین طنزگزنده و تلخ را دارد زیادتعجبی ندارد که خوزستان ازعقب مانده ترین استانهای ایران است چرا که بازرسی و حراست شهرداری بعلت قومیت گرایی هیچ اشرافی بر اداره شهرداری های متبوع خود ندارندفساددربعضی از کارکنان که بیدادمیکندو هیچ دادرسی نیست (423719)
ویرانم
Iran, Islamic Republic of
۱۴۰۱/۱۲/۲۴ ۱۷:۱۷
آبادان که به پاریس ایران مشهور بود (423742)
هادی
Iran, Islamic Republic of
۱۴۰۱/۱۲/۲۴ ۱۹:۲۰
این فقط برای ابادان نیست کل شهرای خوزستان همین وضعن از سوسنگرد اهواز حمیدیه ابادان خرمشهر بگیر تاباقی شهرا کلا شهرداری اخرسال یادش میاد اونم فقط با رنگ کردن وضعیت همونه فقط میان رنگ میزنن کل بودجه ای ک میگیرن فقط صرف رنگ میشه خدایی هیچ نطارتی نیست چرا باید خوزستان اینجوری باشه (423752)
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها