به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۲۲:۴۳
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۱/۱۴ ساعت ۱۳:۰۵
کد مطلب : ۳۹۵۲۸۸

خودروی نوستالژی ایرانی ها الکتریکی شد!

گروه فناوری: رنو ۵ را می‌توان یکی از خاطره‌انگیزترین خودروهای فرانسوی در بازار ایران دانست. حال خودروساز فرانسوی می خواهد در مدل ۲۰۲۴ همگام با عصر مدرن دنیای خودرو، رنو ۵ را با پیشرانه برقی بازتولید کند‌.
خودروی نوستالژی ایرانی ها الکتریکی شد!
اواخر سال ۲۰۲۱  مدیران خودروساز فرانسوی به بازگشت مدل ۵ اشاره کرده و کانسپتی جذاب را برای پیش‌نمایش سوپرمینی برقی خود به نمایش گذاشتند. در آستانه معرفی نسخه تولیدی رنو ۵ در سال آینده، سرانجام برخی جزئیات این مدل در دسترس رسانه‌ها قرار گرفته است.
رنو ۵ برقی از پلتفرم CMF-B EV استفاده خواهد کرد و ۷۰ درصد قطعات آن از هاچبک کلیو و کراس اوور کامپکت کپچر گرفته خواهند شد. این دو خودرو از پلتفرم CMF-B استفاده می‌کنند.

استفاده از سخت‌افزار موجود به رنو در کاهش ۳۰ درصدی هزینه‌های تولید نسبت به خودروی Zoe کمک خواهد کرد. بد نیست بدانید دیگر خبری از نسل جدید Zoe نخواهد بود هرچند یک تفاوت عمده بین دو خودروی برقی رنو تعداد ماژول‌های باتری آن‌ها خواهد بود به ‌گونه‌ای که رنو ۵ مدل ۲۰۲۴ تنها از ۴ ماژول بزرگ با آرایش تک لایه استفاده خواهد کرد درحالی‌که تعداد ماژول‌های بکار رفته در Zoe به ۱۲ عدد می‌رسد. البته ماژول‌های Zoe ابعاد کوچک‌تری دارند. استفاده از ماژول‌های کمتر به مهندسان رنو اجازه کاهش وزن ۱۵ کیلوگرمی را می‌دهد. آن‌ها همچنین قول تولید باتری‌هایی با تراکم انرژی بالاتری نسبت به Zoe را داده‌اند و می‌گویند با قرار دادن بهتر باتری در پلتفرم استحکام قطعات زیر بدنه نیز بیشتر می‌شود. همچنین بهبودهای رخ داده در بخش زیرین خودرو موجب کاهش میزان سر و صدا، لرزش و ناهنجاری خواهد شد.

باید گفت رنو ۵ مدل ۲۰۲۴ از سیستم تعلیق چند اتصالی در عقب استفاده خواهد کرد، چیزی که به ندرت در خودروهای کلاس B دیده می‌شود. آلپین نیز تائید کرده نسخه مخصوص خودش از R5 احیا شده را معرفی خواهد کرد و می‌توانیم مطمئن شویم این مدل از مزیت آرایش چند اتصالی سیستم تعلیق عقب به منظور ارائه سواری هیجان‌انگیز در جاده‌های پر پیچ و خم سود خواهد برد. باتری نیز زیر کف خودرو جای خواهد گرفت تا مرکز ثقل محصول آلپین پایین‌تر باشد و خودرویی چابک‌تر تولید شود.

رنو اشاره‌ای به قدرت تولیدی ۵ جدید نکرده هرچند گفته که مدل R5 از پیشرانه برقی با تکنولوژی برگرفته از مگان E-Tech برقی سود خواهد برد. معماری داخلی جدید نیز باعث کاهش ابعاد پیشرانه و وزن خودرو می‌شود. قبلاً نیز تصاویر جاسوسی متنوعی از R5 که به بدنه کلیو مجهز بوده منتشر شده است. رنو در حال تست ۹ خودرو در شمال اروپا، پاریس و نرماندی است. تأسیسات چند صد هکتاری رنو شامل بخش‌هایی همچون ۴۲ لاین تست، ۲ تونل باد و… است.
مرجع : پدال
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها