به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۶ - ۱۴:۰۴
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۲/۰۱ ساعت ۱۷:۰۷
کد مطلب : ۳۹۹۰۵۲
حسین کیانی با نمایش متفاوت «کافه کات» به ایرانشهر می‌آید

نمایشی از وضعیت خاص زنان ایرانی

حسین کیانی، نمایشنامه‌نویس و کارگردان سرشناس تئاتر کشور
حسین کیانی، نمایشنامه‌نویس و کارگردان سرشناس تئاتر کشور
مسعود رفیعی طالقانی
در فاصله قریب یک‌سال پس از اجرای نمایش پرگفت و گو و رئالیستی «پروین» در سالن اصلی تئاتر شهر تهران، حسین کیانی، نمایشنامه‌نویس و کارگردان سرشناس تئاتر کشور، این بار با نمایشی سخت متفاوت به صحنه بازگشته است.
«کافه کات» نام تازه‌ترین اثر کیانی است، با متنی عمیقا اجتماعی و پرتنش که در لحظه لحظه آن رویدادی در جریان است. این نمایشنامه‌نویس و کارگردان، نمایش زنانه «کافه کات» را در شرایطی به صحنه آورده که ایران، زنانه‌ترین دوران تاریخ خود را می‌گذراند و این متن، یک بازنمایی خاص از وضعیتی است که زنان ایرانی در سالیان دراز با آن مواجه بوده‌اند؛ روایتی دلهره آور در فضایی  رازآلود و درعین حال بسیار واقع گرایانه از خشمی نهفته در زنانی که امنیت سالیان زیست اجتماعی آن ها به مخاطره افتاده. این نمایش به یک ماجرای واقعی تنه می زند که طی یک پویش اینترنتی توسط برخی از قربانیان، از پرونده تجاوزهای مردی پرده برداشت که  فارغ التحصیل دانشگاه تهران بود؛ «کی سان»، نام شخصیتی است که حالا در نمایشِ کافه کات، در فضایی همسو با شرایط اجتماعی به تصویر درمی آید؛ نمایشی که در طول اجرا شما را میخکوب می کند.
کیانی خود درباره این اثر نمایشی توضیح  داده است که «طرح کوتاهی از این نمایشنامه در سال ۹۷ در قالب فیلم نامه کوتاهی نوشته شد اما فرصت ساختش فراهم نشد. بعد از پیشنهاد مجموعه ایرانشهر برای اجرای نمایشی در سالن سمندریان از ابتدای اسفند به نوشتن نمایشنامه پرداختم و تمرین‌ها از روزهای پایانی سال گذشته آغاز شد و بلافاصله از ۵ فروردین تاکنون ادامه دارد.»
بد نیست به این نکته هم اشاره شود نویسنده و کارگردان این اثر که به عنوان یکی از پیشتازان و تکتازان نمایش ایرانی است در بسیاری از مهم ترین آثارش به مسائل زنان، آسیب های تهدیدکننده آن‌ها، محدودیت‌ها و موانع رشد و رسیدن آن‌ها به آگاهی و به چالش کشیدن آن‌ها تاکید داشته.  
خانه هنر کاج با مدیریت حسام‌الدین مختاری مجری‌ طرح کافه کات است و حسام الدین مختاری تهیه‌کننده این اثر است. این موسسه در چند سال اخیر شماری از نمایش های اثرگذار را تهیه کرده است.
گفتنی است پیش فروش نمایش «کافه کات» در سایت تیوال آغاز و نمایش از سوم اردیبهشت‌ماه در تماشاخانه ایرانشهر به مدت ۲۵ شب روی صحنه خواهد رفت.
اخبار این نمایش متعاقبا در رسانه‌های رسمی و شبکه‌های اجتماعی منتشر خواهد شد.
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها