به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۵:۰۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۲/۰۸ ساعت ۰۱:۲۵
کد مطلب : ۴۰۰۳۳۶
نگاهی به نقاط قدرت و ضعف رئیس جمهور آمریکا در انتخابات ۲۰۲۴

دموکرات‌ها با بایدن به کجا می روند؟

گروه بین‌الملل: علیرغم اینکه انتخابات میان‌ دوره‌ای نتیجه‌ای بهتر از انتظار را برای دموکرات‌ها به همراه داشت اما ضعف‌های سیاسی بایدن همچنان آشکار است. میزان محبوبیت او هم اکنون تنها ۴۲.۵ درصد است.
دموکرات‌ها با بایدن به کجا می روند؟
جو بایدن، بار دیگر برای انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده نامزد شد اما اگر نظرسنجی‌های اخیر را ملاک قرار دهیم اکثر آمریکایی‌ها از این خبر هیجان‌زده نیستند. طبق نظرسنجی‌های شبکه ان‌بی سی، ۷۰ درصد از پاسخ‌دهندگان می‌گویند بایدن نباید نامزد انتخابات شود اما این افراد همه جمهوری‌خواه نیستند بلکه ۵۱ درصد دموکرات‌ها معتقدند که این اتفاق نباید رخ دهد.


رتبه محبوبیت پایین جو بایدن
در بین برخی از روسای جمهوری آمریکا

علیرغم اینکه انتخابات میان‌ دوره‌ای نتیجه‌ای بهتر از انتظار را برای دموکرات‌ها به همراه داشت اما ضعف‌های سیاسی بایدن همچنان آشکار است. میزان محبوبیت او هم اکنون تنها ۴۲.۵ درصد است. از سوی دیگر مساله سنی وجود دارد. بایدن هم اکنون ۸۰ ساله است و اگر بار دیگر در دوره دوم رئیس جمهور شود، در پایان دوره ۸۶ ساله می‌شود. میشل گلدبرگ، ستون نویس نیویورک تایمز در مطلبی نوشت: «نادیده گرفتن سن بایدن سخت است.» همه این مسائل می‌تواند شانس او را برای برنده شدن به خطر بیاندازد.

یک بار آزموده شده است
با این حال سایت «وکس» در گزارشی می‌نویسد که بایدن دارای نقاط قوت سیاسی قدرتمندی است که نباید آن‌ها را نادیده گرفت، او مشخصا یکبار نامزد احتمالی حزب جمهوری‌خواه یعنی دونالد ترامپ را شکست داده است. طبق این گزارش، عاملی که به بهترین وجه تداوم حضور او را توجیح می‌کند این است که گزینه‌های دیگر برای حزب نیز عالی به‌نظر نمی‌رسند. ایرادات بایدن هر چه که باشد، روشن نیست که کدام سیاستمدار دموکرات می‌تواند نامزد بهتری باشد و اینکه آیا آن شخص حتی می‌تواند نامزدی را کسب کند یا خیر، و در نهایت هرگونه تلاش برای جانشینی بایدن در انتخابات مقدماتی به ناچار اختلاف‌افکن و بحث برانگیز خواهد بود زیرا تاریخ نشان می‌دهد که چنین تلاش‌هایی به چشم‌انداز برنده انتخابات عمومی آسیب می‌زند. بایدن با تمرکز بر ملی‌گرایی اقتصادی و سیاست‌های عوام‌پسند در تضاد با افراط‌گرایی جمهوری‌خواه در سخنرانی سالانه خود یک نسخه قوی از مبارزات انتخاباتی‌اش را به نمایش گذاشت. با این حال مبارزات انتخاباتی به‌طور کامل طبق شرایط او انجام نمی‌شود و جنبه‌های منفی نامزدی او همچنان قابل توجه است.
طبق گزارش «وکس» بخش اعظم قدرت سیاسی بایدن به عوامل ساختاری و الگوهای تاریخی بستگی دارد. اولا او در حال حاضر رئیس جمهور است که مزایای خاصی به همراه دارد. از ۳۱ رئیس جمهور ایالات متحده که برای انتخابات عمومی بعد نامزد شدند، ۱۱ نفر شکست خوردند و ۲۰ نفر پیروز شدند. از این منظر، پیروزی در انتخابات از سوی یک مقام فعلی یک الگوی طولانی مدت و مستند است. این مورد در انتخابات میان‌دوره‌ای سال ۲۰۲۲ تکرار شد و مدیران فعلی هر دو حزب عملکرد بسیار خوبی داشتند. از این منظر برای دموکرات‌ها کنار گذاشتن یک مزیت بالقوه در سمت ریاست جمهوری به نفع یک نامزد آزمایش نشده، کاملا خطرناک خواهد بود.
آیا میزان محبوبیت بایدن کفایت نمی‌کند؟
از سوی دیگر طبق گزارش «وکس» میزان محبوبیت بایدن در حال حاضر بد ارزیابی نمی‌شود چراکه رونالد ریگان، بیل کلینتون، باراک اوباما و دونالد ترامپ همگی در دوره‌ای از دوره نخست ریاست جمهوری خود دارای محبوبیت مشابهی بودند و همه آن‌ها به جز ترامپ در انتخابات مجدد پیروز شدند. از سوی دیگر رای‌دهندگان هم اکنون بر انتخاب دوتایی بایدن در مقابل یک نامزد جمهوری‌خواه متمرکز نیستند بنابراین میزان محبوبیت بایدن ممکن است یک معیار گمراه کننده باشد. طبق این گزارش تصورات ضعیف از اقتصاد می‌تواند در حال حاضر آرای بایدن را کاهش دهد اما نمی‌دانیم شرایط اقتصادی در سال ۲۰۲۴ چگونه خواهد بود.
از سوی دیگر طبق این گزارش، باید به سابقه انتخاباتی جو بایدن نیز نگاهی انداخت. در انتخابات مقدماتی ۲۰۲۰ بسیاری از کارشناسان و نخبگان دموکرات شانس او را نادیده گرفتند چراکه او با کاریزمای شخصیتی، مهارت‌های سخنوری یا جسارت در سیاست شهرت نداشت.
با این حال بایدن ثابت کرد که همان چیزی است که رای دهندگان واقعی دموکرات‌ها در طول انتخابات مقدماتی به دنبال آن بودند و او به اندازه کافی قدرتمند بود که توانست ترامپ را به‌عنوان رئیس جمهور مستقر شکست دهد. در انتخابات میان دوره‌ای نیز حزب بایدن بار دیگر پیش‌بینی‌ها را پشت سر گذاشت و اکثریت سنا را در اختیار گرفت و به حاکمیت در مجلس نمایندگان نزدیک شد گرچه در نهایت صحنه را به جمهوری‌خواهان در این مجلس واگذار کرد. بنابراین طبق گزارش «وکس» بایدن شاید از نظر سیاسی بسیار قدرتمندتر از آن چیزی باشد که به‌نظر می‌رسد به خصوص وقتی در نظر داشته باشید که هر نامزد جایگزینی نقاط ضعف خود را دارد. آیا الیزابت وارن، پیت بودجج یا کامالا هریس آرای کافی را در ایالت‌های کلیدی نوسانی دارند؟ آیا برنی سندرز از سوی رای‌دهندگان مردد و نوسانی خیلی چپ‌گرا محسوب نمی‌شود؟
نویسنده این گزارش با این حال می‌گوید که یک اشتباه رایج در علم سیاست این است که تصور کنیم آنچه در انتخابات گذشته رخ داد، بار دیگر تکرار می‌شود. ضعف‌های بایدن به‌عنوان یک نامزد مانع از پیروزی او در سال ۲۰۲۰ نشد اما سال ۲۰۲۴ رقابت متفاوتی خواهد بود.
این گزارش اضافه می‌کند که می‌خواهد بدیهیات را توضیح دهد. بایدن در حال حاضر مسن‌ترین رئیس جمهور تاریخ آمریکاست و جوان‌تر نمی‌شود. طبق این گزارش، عدم قطعیت اقتصادی با شرایطی که هنوز تحت تاثیر جنگ روسیه و اوکراین قرار دارد، وجود دارد جنگی که پایانی برای آن متصور نیست. نبردهایی با مجلس نمایندگان جمهوری‌خواه در پیش است از جمله بر سر سقف بدهی‌ها که می‌توانند به نفع بایدن باشند اما آشکارا غیرقابل پیش‌بینی است. از سوی دیگر چند رسوایی نیز وجود دارد. اخیرا خبرهای زیادی درباره انتشار اسناد طبقه‌بندی شدن بایدن منتشر نشده است این در حالی است که اگر این موضوع را با رسوایی ایمیل‌های هیلاری کلینتون مقایسه کنیم ماجرا متفاوت و باز به نفع بایدن است.
چه میزان از موفقیت‌های انتخاباتی دموکرات‌ها به شخص بایدن بر می‌گردد؟
اما درباره سوابق انتخاباتی بایدن باید به این موضوع هم توجه شود که چه میزان از موفقیت‌های او در انتخابات عمومی ۲۰۲۰ و میان دوره‌ای ۲۰۲۲ به شخص او مربوط می‌شود و چقدر به عوامل دیگری ربط دارد. شاید نتوان گفت که جذابیت‌های بایدن رای دهندگان دموکرات را برای رای به او بسیج کرده باشد بلکه آن‌ها به اندازه‌ای از ترامپ متنفر بودند که می‌خواستند او از قدرت کنار برود. با این حال در حال حاضر برخی از نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که ترامپ در سطح ملی نسبت به بایدن پیشتاز است گرچه برخی هم برعکس این موضوع را نشان می‌دهد اما نکته اینجاست که برتری بایدن را نسبت به ترامپ دیگر بدیهی نیست. اما اگر جمهوری‌خواه دیگری در انتخابات مقدماتی پیروز شود وضعیت بایدن چه خواهد شد؟ آیا بایدن می‌تواند تضاد خوبی با یکی دیگر از رقبای جمهوری‌خواه ایجاد کند؟
نویسنده این گزارش سپس به فرمانداران دموکراتی اشاره می‌کند که عملکرد قابل توجه بهتری نسبت به بایدن در دو سال گذشته در ایالت‌های خود داشتند. طبق این گزارش فرماندار میشیگان و پنسیلوانیا از جمله این گزینه‌ها هستند. با این حال این افراد در صحنه ملی آزمایش نشده‌اند بنابراین مشخص نیست که آیا آن‌ها نامزدهای قدرتمند ریاست جمهوری خواهند بود.
نویسنده این گزارش می‌گوید با اینکه روی آوردن به نامزدهای بالقوه قوی ممکن است در تئوری فریبنده باشد اما این کار می‌تواند باعث تفرقه شود و به انتخابات عمومی آسیب وارد کند. این گزارش نتیجه‌ می‌گیرد که شاید بایدن از نظر تئوری «بهترین» دموکرات‌ها نباشد اما با در نظر گرفتن واقعیت عملی، حمایت از او بدترین گزینه حزب نیست.
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها