به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۷
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۲/۱۳ ساعت ۰۸:۳۴
کد مطلب : ۴۰۲۴۴
مقاله وارده

سهم 5 درصدي زنان ایران از ادوار مجلس!

سهم 5 درصدي زنان ایران از ادوار مجلس!
مرضيه جدا *

گروه جامعه: در حالی که بیش از سی و سه سال از اولین تجربه شکل گیري مجلس شوراي اسلامی مي‌گذرد و 9 دوره مجلس تاکنون پشت سر گذاشته شده، تاکنون در هیچ دوره مجلس تعداد نمایندگان زن از 14 نفر تجاوز نکرده است! دوره پنجم مجلس شوراي اسلامی رکورددار حضور بیشترین تعداد نماینده زن در پارلمان است كه تعداد نمایندگان زن رشد بیشتري پیدا کرد و 14نماینده زن از میان 277 نماینده به مجلس راه یافتند.

در تمام این سال‌ها تعداد کل نمایندگان مجلس نیز رقمی بین 327 نفر تا 274 نفر بوده است و این یعنی سهم زنان در کسب کرسی‌هاي پارلمان تاکنون کمتر از 5 درصد بوده است. مقایسه سهم زنان ايراني در مجلس با سهم زنان در پارلمانهاي کشورهاي خاورمیانه نشان مي‌دهد سهم زنان ایرانی در کسب کرسی‌هاي پارلمان بسیاراندك بوده و رتبه دوازدهم را در میان شانزده کشور خاورمیانه و رتبه141را در دنیا دارد.

به هر حال یک واقعیت عینی به چشم مي‌خورد و آن سهم اندك زنان در تصمیم گیري‌هاي سیاسی و اجتماعی است. جهت تغيير اين واقعيت عيني نياز به ارائه رويكردي نو و اقدام مثبت سياستگذاران و برنامه ريزان كشور نسبت به حضور زنان در سطوح كلان تصميم گيري است.آنچه مسلم است بدون آموزش و آگاهي بخشي و ايجاد حساسيت بين افكار عمومي نسبت به مساله زنان اين نتيجه حاصل نمي شد. در اين راستا مي توان از تجربه كشور‌هاي همسايه چون پاكستان بهره گرفت.

در پاكستان به دليل آنكه تغيير باورها كاري است دشوار، دولت اين كشور ميزان ارتقاي كمي و كيفي زنان را به عنوان يكي از معيارهاي توسعه يافتگي و كسب وجاهت بين المللي قلمداد نمود. گرچه به دليل باور عمومي زنان پاكستان توانسته اند از طريق كسب آرا به پارلمان راه پيدا كنند اما رويكرد دولت نسبت به اين مساله موجب شده اين خلا از راه‌هاي ديگر جبران شود. مهم ترين اقدام مثبت دولت پاكستان، ايجاد سهميه ثابت براي زنان اين كشور در پارلمان است. در حال حاضر 20 درصد كرسي‌هاي پارلمان پاكستان براي زنان رزرو شده و اين درصد سهميه زنان تثبيت شده است.

امید است در ادوار آینده مجلس، سياست‌گذاران و برنامه ريزان كشور اقدامات مثبتي نسبت به حضور زنان در سطوح كلان تصميم گيري اتخاذ نمايند تا زمينه حضور زنان در مجلس رشد قابل قبولي در عرصه‌هاي بين المللي داشته باشد و همچنين زنان بیشتری خود را در معرض انتخاب مردم قرار دهند و مردم اعتماد خود را به حضور زنان در پارلمان نشان دهند تا قوانین مصوب مجلس شورای اسلامی ضمن حمایت از زنان، بتواند از پشتوانه بیشتری در میان نیمی از جمعیت کشور برخوردار باشد.
* فعال حقوق زنان

afsaneh
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۲/۱۳ ۱۰:۲۰
همبن 5درصد هم که تشریف دارند نماینده واقهی زنان نیستند...کدوم یکی از این خانمهای نماینده مجلس در این مدت طرح یا لایحه ایی در جهت احقاق حقوق زنان یا مرتفع شدن مشکلات زنان در جامعه داد ه اند . . . (223622)
ایرانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۲/۱۳ ۱۱:۱۶
تازه اکثریت همین تعداد اندک هم از جناح خاصی هستند. بهترین زنان مجلسی ایران مربوط به مجلس ششم بود. (223632)