به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۲:۲۵
 
۲۸
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۷/۰۱ ساعت ۱۴:۴۲
کد مطلب : ۵۵۶۵۸
این هنرمند را «کُرد خودفروخته» نامیدند!

ماجرای لغو کنسرت سیروان خسروی

گروه هنري: سیروان خسروی، خواننده‌ی پاپ، متولد تهران و اصالتا کُرد است؛ چندی پیش تعدادی از هموطنان کُرد، با ایجاد کمپینی این هنرمند را یک «کُرد خودفروخته» نامیدند. کمپینی که موجب شد کنسرت این هنرمند در سنندج نیز لغو شود!
ماجرای لغو کنسرت سیروان خسروی
چندی پیش این خواننده و آهنگساز که در میان گروهی از جوانان طرفداران زیادی دارد، خبر برگزاری کنسرتی را در شهر مادری‌اش، سنندج، اعلام کرد و این خبر با ایجاد کمپین‌های «تحریم سیروان خسروی» همراه بود که به نوع خود عجیب بود. خسروی در این راستا، در صفحه‌ی اجتماعی‌اش نوشت: «چند روز گذشته، پس از اعلام برگزاری کنسرتم در سنندج، با سیل پیغام‌های غیردوستانه و کمپِین‌های "تحریم سیروان خسروی" مواجه شدم.

بعد متوجه شدم که دلیلش عکسی از برج میلاد و آلودگی هوا بوده که من در صفحه شخصی‌ام گذاشتم و زیر آن نوشتم «شهر من!» و ظاهرا عده‌ای از هموطنان کُرد با دیدن این عکس و نوشته‌ی آن، به این نتیجه رسیدند که من چه‌جور کُردی هستم که زیر عکسی از تهران نوشتم «شهر من!» و در نتیجه بیانیه دادند که از این تاریخ به بعد سیروان خسروی، این کُرد خودفروخته، تحریم می‌باشد!

عذر می‌خواهم که کُردی نمی‌خوانم، لباس کُردی نمی‌پوشم و در تهران به دنیا آمدم و زندگی می‌کنم! خوشحالم که ایرانی‌های سراسر دنیا جدا از این‌که من ترک، لر یا کُرد هستم، آنقدر به من لطف دارند و متأسفم برای افکار پوسیده‌ی بعضی‌ها. از همین‌جا هم اعلام می‌کنم که در شهر مادری‌ام هیچ‌وقت اجرا نخواهم داشت.»

تاریخ برگزاری کنسرت سیروان خسروی در سنندج 18 شهریورماه اعلام شده بود که بنا به درخواست این خواننده‌ی پاپ لغو شد. او در توضیحی در این‌باره نوشت: «برای هر خواننده‌ای، لذت‌بخش‌ترین بخش زندگی‌اش دیدن مخاطبانش و همخوانی با آن‌هاست. اجرای کنسرت در سنندج هم یکی از همین لحظات بود که سه سال منتظرش بودم تا این‌که بالاخره شرایط برگزاری آن فراهم شد و من نیز با انگیزه‌ی بسیار زیادی برای اجرا در زادگاه مادرم لحظه‌شماری می‌کردم؛ ولی متأسفانه برخلاف تصوراتم فضای شهر کاملا خلاف چیزی بود که پیش‌بینی می‌کردیم و متأسفانه از لحظه اعلام اجرای این کنسرت با پیام‌هایی توهین و تهدیدآمیز مواجه شدیم. من و تیم برگزارکننده، این موضوع را جوسازی اقلیت شهر به حساب آوردیم، به همین دلیل من دو روز قبل از اجرا وارد شهر سنندج شدم و برای اجرای کنسرت نیز کاملا مصمم بودم.

افزایش تعداد پیام‌ها به‌حدی بود که با توجه به فضای موجود به هیچ‌وجه حاضر نبوده و نیستم که شأن و امنیت عده‌ای که مخاطب هنر هستند، در شب اجرای کنسرت به خطر بیفتد. به همین دلیل برای حفظ شأن و شخصیت این مخاطبان٬ تصمیم به لغو این کنسرت گرفتم.

درست بودن این تصمیم را بازخوردهایی که در طول این مدت دریافت کرده‌ام، نشان می‌دهد. از تک‌تک عزیزانی که دوست داشتند در این کنسرت شرکت کنند، عذرخواهی می‌کنم و امیدوارم روزی فرا برسد که همه مخاطبانم را در فضایی مهربانانه‌تر و زیباتر ببینم. بدانید که مثل بسیاری از شما٬ من هم از این اتفاق دلم شکست. در آخر باید بگویم که اول از همه به انسانیت خودم و بعد از آن به ایرانی و کُرد بودنم افتخار می‌کنم.»
***
خدا بیامرزد «مارشال مک لوهان» نظریه‌پرداز معروف و مطرح‌کننده‌ی مفهوم «دهکده جهانی» را که می‌گفت: «محیط الکترونیکی عصر حاضر، فضای قدیمی تصویری را که سال‌هاست به آن خو گرفته‌ایم، نامطبوع و بدون ارزش خواهد ساخت. در دنیای الکترونیک حوادث، اشیا و موجودات در یکدیگر فرو می‌روند، با یکدیگر رابطه پیدا می‌کنند، جدایی‌ها از بین می‌رود،‌ تمایزات فراموش می‌شود، شباهت‌ها خودنمایی می‌کند و به این ترتیب، یک دهکده‌ی بزرگ جهانی به‌وجود می‌آید که خصوصیات قبیله‌ای را در مقیاس وسیع‌تر محفوظ می‌دارد.»

پس منطقی است که بگوییم در دنیایی که دیگر مرزهای جغرافیایی اهمیت چندانی ندارد، اقدام افراد معدودی به تمایزهای قومی، علیه یکی از هموطنان، اقدامی منطقی به‌نظر نمی‌رسد. نکته‌ی دیگر این‌که بارها و بارها شنیده‌ایم، موسیقی با ویژگی‌های منحصر‌به‌فردی که دارد، نه‌تنها باعث پیوند قومیت‌ها، بلکه باعث پیوند ملیت‌ها می‌شود. موسیقی یک علم شخصی نیست و به مملکتی خاص بستگی ندارد، بلکه یک زبان جهانی است. در این صورت درست به‌نظر نمی‌رسد که این هنر به‌عنوان بهانه‌ای برای منفصل کردن اقوام به کار گرفته شود.

دیگر این‌که سیروان خسروی هنرمندی اصالتا کُرد محسوب می‌شود که بارها شاهد افتخار کردن او به کُرد بودنش بوده‌ایم؛ اما نباید فراموش کنیم که او در تهران متولد و در این شهر بزرگ شده است و خیلی باعث تعجب نیست که این هنرمند از تهران به‌عنوان شهرش، یعنی محل زندگی‌اش یاد کند.

حتی در مبانی دینی هم وقتی شما 10 روز در جایی اقامت داشته باشید، آن‌جا وطن موقت شما محسوب می‌شود. ضمن آن‌که حتی اگر در جای دیگری به‌ دنیا آمده باشید، اقامت 10 ساله در یک شهر، موجب می‌شود آن‌ شهر به‌عنوان وطن دوم شما رسمیت یابد که البته نافی تعلق به وطن نخست نیست. بارها شاهد لغو کنسرت‌ها در شهرستان‌ها به‌دلیل اعمال فشار نیروهای موسوم به «خودسر» بوده‌ایم، اما لغو کنسرت به‌دلیل اعمال فشار اقلیتی از یک قوم ایرانی به هموطن منسوب به خودشان، اگر قرار باشد تکرار شود، قطعا روند خوبی نخواهد بود.
مرجع : ايسنا