به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۱۱۳
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۱۰/۲۱ ساعت ۱۶:۱۰
کد مطلب : ۶۵۹۸۸
نماينده‌اي كه به معين‌فر سيلي زد و بعدا ضدانقلاب شد!

حمله به نمايندگان مجلس از بازرگان تا مطهری

گروه سياسي: ساختمان هرمی شکل بهارستان نطق های نیمه کاری بسیاری را شاهد بوده است و نطق نیمه کاره علی مطهری در مجلس نهم که اکثریت نمایندگانش اصولگرا هستند ماجرای تازه ای نیست.
حمله به نمايندگان مجلس از بازرگان تا مطهری
پیش از این قدرت الله علیخانی هم نطق نیمه کاره ای در باب انتخابات 88 در مجلس داشت و برخی نمایندگان سعی کردند او را از جایگاه سخنرانی دور کنند. ماجرایی که امروز به درگیری فیزیکی کشید و علی مطهری تنشی دیگر را در پارلمان تجربه کرد.
علی مطهری امروز در مجلس شورای اسلامی تجربه ای مشابه با علی لاریجانی داشت چه آنکه علی مطهری در مجلس و توسط همکارانش نتوانست نطق خود را تمام کند و سخرانی علی لاریجانی را عده ای خود سر به هم زدند اما آنجه مسلم ست در فضای سیاسی کشور این رفتار مکرارا دیده شده و باید چاره ای اندیشید.
مهندس بازرگان در مجلس اول زمانی که می خاست درباره انتخابات آزاد صحبت کند نطقی نیمه کاره داشت آن زمان هاشمی رفسنجانی جایی نشسته بود که امروز علی لاریجانی.

با این حال به دلیل اعتراض شدید و شعارهای مرگ بر بازرگان نمایندگان، او نتوانست سخنرانی خود را تمام کند امروز هم علی مطهری همین تجربه مشترک را داشت.
آیت‌الله نوری همدانی از مراجع معظم تقلید قم در خاطرات خود به افتتاحیه این مجلس و دیدار با برخی نمایندگان در قم و ماجرای سخنرانی مهندس بازرگان اشاره می‌کند و می‌گوید: « مهندس بازرگان همین طور صحبت می‌کرد که علما خوب است در سیاست و مدیریت مملکت دخالت نکنند، چون تجربه‌شان کم است. آنها باید فقط نظارت داشته باشند. ما که تجربه‌مان زیاد است، بهتر است مدیریت مملکت را به عهده داشته باشیم و... که ناگهان آقای سید حسین موسوی تبریزی، داماد ما، که یکی از وکلای دوره اول مجلس شورای اسلامی از تبریز بود و در آخر جمعیت نشسته بود، از جایش بلند شد. آستین‌هایش را کم‌کم بالا زد و قدم به قدم جلو آمد و گفت: «گوش کردن به این حرفها خلاف شرع است.» و آمد و دستش را با سرعت و شدت بلند کرد و خواست کشیده بسیار محکمی به صورت آقای مهندس بازرگان بزند که بعضی از کسانی که در اطراف آقای بازرگان بودند بلند شدند و نگذاشتند. خلاصه مجلس به هم خورد.»

در 15 مهر سال شصت، مهندس بازرگان در نطق خود به نحوه برخورد با مردم اعتراض کرد و بارها با شعار «مرگ بر بازرگان» نمایندگان مجلس سخنان وی قطع شد و سرانجام به این جمله رسید که: «ﻣﺼﻴﺒﺖ ﺑﺎرﺗﺮ از ﻫﻤﻪ و ﺣﺎﺻﻞ ﺧﺸﻮﻧﺖ ﻫﺎ و ﺑﻲ رﺣﻤﻲ ﻫﺎ اﻓﺰوده ﺷﺪن ﻧﺎراﺿﻲ ﻫﺎ و اﻧﺘﻘﺎم خواهان و ﺑﺮﮔﺸﺖ ﻛﻨﻨـﺪﮔﺎن از اﻧﻘﻼب و دﻳﻦ اﺳﺖ و ﺣﻴﺜﻴﺖ و ﺣﻘﺎﻧﻴﺖ اﺳﻼم ﻛﻪ در دﻧﻴﺎ ﻟﻜﻪدار ﻣﻲشود...» بیان این جملات کافی بود تا صبر برخی از نمایندگان به پایان برسد و به سمت بازرگان هجوم ببرند. حجت الاسلام صادق خلخالی از جمله مشهورترین حمله کنندگان به مهندس بازرگان بعد از آن نطق معروف بود. بعد از این حمله سخنرانی بازرگان نیمه تمام باقی ماند.

بازرگان تنها کسی نیست که در مجلس اول نطق های پر تنشی داشته و نتوانسه سخنرانی اش را کامل کند سال 62هنگام نطق پیش از دستور هاشم صباغیان، نیروهای موسوم به خط امام به این نطق اعتراض کرده و جلسه مجلس متشنج می‌شود، در این هنگام معین‌فر به سمت تریبون رئیس مجلس رفته و دو دستش را بر روی میز هاشمی زده و فریاد می‌زند: «آقای رئیس، این چه وضعیتی است، چرا مجلس را آرام نمی‌کنید؟ در این هنگام عادل اسدی‌نيا، نماینده وقت اهواز، با سیلی محکمی با معین فر برخورد می‌کند.» (بهارنيوز: اين نماينده سالهاست به خارج از كشور رفته و در حال حاضر در شبكه‌هاي اهل سنت برنامه دارد و مي‌گويد سني‌مذهب شده و شديدترين مواضع عليه نظام و انقلاب را دارد!)

آیت الله هاشمی رفسنجانی که در آن زمان عهده دار ریاست مجلس شورای اسلامی بود در خاطرات خود این ماجرا را اینگونه روایت می‌کند:«سه شنبه ۱۰ آبان ۱۳۶۲ در جلسه‌ علنی‌، آقای‌ [هاشم‌] صباغیان‌ [نماینده‌ تهران‌] در نطق‌ پیش‌ از دستور، با مظلوم‌ نمایی‌، جریان‌ برخورد روز جمعه‌ را گفت‌ و آخر صحبت‌ او آقای‌ قره‌باغ‌ دخالت‌ کرد و دعوایشان‌ شد. به‌کتک‌ کاری‌ رسید. تریبون‌ را قطع‌ کردم‌ و پخش‌ از رادیو قطع‌ شد. آقایان‌ [علی‌ اکبر] معین‌فر و [هاشم‌] صباغیان‌ را به‌ اتاقی‌ منتقل‌ کردند و تحت‌ حفاظت‌ گرفتند. جلسه‌ را دوباره‌ شروع‌ کردم‌ وبرای‌ مردم‌ ماجرا را مختصرا توضیح‌ دادم.»

تا مجلس پنجم کمتر سخنرانی ای نیمه کاره ماند و درگیری فیزیکی هم بین نمایندگان در مجلس وجود نداشت اما زمانیکه عبدالله نوری« وزیر کشور دولت خاتمی» برای پاسخ گویی به سوال نماینده دزفول راهی مجلس شورای اسلامی شد و به حمله گروه‌های فشار به تجمعات قانونی اعتراض کرد محمد حسن جمشیدی، نماینده روحانی بهشهر، برای حمله فیزیکی به عبدالله نوری حرکت کرد. قدرت الله نظری نیا، نماینده روحانی کنگاور، درمیانه راه مانع جمشیدی شد و سیلی جمشیدی به نظری نیا اصابت کرد. تا سیلی که قرار بود به صورت عبدالله نوری بنشیند برچهره نظری نیا بنشیند.

مجلس ششم پر از مشکلات و تنش بود اعتراض قدرت الله علیخانی به نطق استعفای فاطمه حقیقت جو سبب شد تا بسیاری بر این واقعه بنگارند. علیخانی که با عصبانیت به سمت تریبون مجلس حرکت می‌کرد تا با حقیقت جو برخورد کند توسط نمایندگان مجلس کنترل شد تا برخوردی میان او و نماینده زن مجلس رخ ندهد.

علیخانی دو دوره بعد یعنی در مجلس هشتم نتوانست نطق خود را درباه انتخابات 88 به پایان برساند و کوچک زاده و عده دیگری از نمایندگان با شعار به سمت او حرکت کردند و سعی کردند او را از تریبون دور کنند. مجلس هشتم حاشیه های بسیاری داشت در آبان ماه سال 1387 تعدادی از نمایندگان مجلس هشتم طی نامه‌ای از محمود احمدی نژاد خواستند تا برای تجهیز مساجد حوزه‌های انتخابیه خود به آن ها کمک مالی کند. ظاهراً این موضوع با موافقت احمدی نژاد همراه نمی شود اما محمد عباسی مدیرکل وقت «دفتر دولت در مجلس» از این فرصت استفاده کرده و دست به ابتکار جالبی می زند.در آن زمان بحث استیضاح علی کردان به دلیل مدرک دکترای جعلی در مجلس داغ بود و حامیان دولت سعی داشتند تا به هر شکل ممکن نمایندگان امضاکننده طرح استیضاح علی کردان را مجاب کنند تا امضای خود را پس بگیرند.

در همین راستا محمد عباسی، رسید دریافت چک های 5 میلیون تومانی کمک هزینه مساجد را در «رو» و رسید دیگری مربوط به پس گرفتن امضای استیضاح کردان را در «زیر» قرار می دهد و از برخی نمایندگانی که استیضاح کردان را امضا کرده‌ بودند می‌خواهد تا آن برگه ها را به عنوان رسید دریافت چک امضا کنند! نمایندگان هم بی خبر از همه جا برای دریافت چک هر دو رسید را امضا می کنند اما عوض حیدرپور نماینده شهررضا بعد از امضا متوجه می‌شود که چرا دو رسید از او گرفته‌اند! و بعد از پیگیری ماجرا، قضیه روشن می‌شود. در این بین حمید رسایی و علی‌اصغر زارعی وقتی متوجه قضیه می‌شوند اول با دفتر احمدی نژاد تماس می گیرند و در این باره پرس و جو می کنند و وقتی دفتر احمدی نژاد از موضوع چک های 5 میلیون تومانی اظهار بی اطلاعی می کند، سردار زارعی هم یک سیلی آب دار بر گونه‌های فرد متخلف می‌نوازد!

درگیری فیزیکی بین دو نماینده قزوین هم در همین دوره بود این درگیری در حین بررسی لایحه اصلاح ماده 19 قانون نوسازی و عمران شهری رخ داد.این در حالی بود این دو نماینده که درگیری فیزیکی نیز با یکدیگر داشتند هر دو نماینده استان قزوین هستند. روح‌الله جانی عباسپور نماینده بوئین‌زهرا و آوج از اصولگرایان و امیر‌طاهرخانی نماینده تاکستان هستند که در حین درگیری قدرت‌الله علیخانی نماینده قزوین نیز به اعتراض پرداخت که با وساطت برخی نمایندگان همچون محمدرضا باهنر پایان یافت.»
در مجلس هشتم، اصطکاک های کوچک زاده با علی مطهری دیدنی و شنیدنی بود.در یکی از جلسات علنی علی مطهری اشاره کرد که قبلا با کوچک زاده همکلاس بوده و در دوره دبیرستان او را «کوچکف روسی» صدا می کردند. این سخن منجر به عصبانیت کوچک زاده و پرتاب یکی از اشیا دم دستش به سمت مطهری منجر شداین ماجرا سبب شد تا بارها رسانه ها و سیاسیون به این پرتاب شی در مجلس اشاره کنند.
مرجع : ايسكانيوز

ا ت ش ب ی گ زاده
Romania
۱۳۹۳/۱۰/۲۱ ۱۶:۱۷
امروز نماینده ای که حرف حق میزند و با او چنین رفتاری میکنند مطمئن باشید همین افراطی ها مردم را دیگر ادم حساب نمی کنند .امروز باید مظلومیت و بی گناهی اقایان موسوی و کروبی برای همگان ثابت شده باشد .ببینید با مطهری چه کردند پس بدانید اقایان در حصر نه تنها بی گناهند بلکه از کین همین افراطیون در بندند (277301)
کار، آزادی، جامعه ی مدنی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۲۱ ۲۰:۲۵
تاریخ درحال گذراست، امان ازعبرت نگرفتن! همان روزی که به مرحوم بازرگان بزرگ و خردمند حمله شد و عده ای سکوت کردند این بدعت نهادینه شد!! حال همانهایی که سکوت کردند و یا لبخندزدند کجایند؟خودشان هم موردآماج قرارگرفتند و تحقیرشدند و این دور همچنان ادامه خواهدداشت و یقه ی تمام ناجوانمردان را خواهدگرفت.تاریخ با هیچ کس شوخی ندارد.
بهارچاپکنی ممنونت میشم (277503)
مهربان توسی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۲۱ ۱۶:۲۰
نطق دکتر مطهری نقد شجاعانه بود و توهین و تندروی در مقابل ان اشتباه برادران محترم نمایندهگذشت و صبر بیشتری داشته باشند ضمن انکه سال88 رفت و سال 94 در راه تا کی کینه ونفرت؟ موقع نسیم رفع کدورت کی فرا میرسد؟؟؟ (277305)
منصور
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۲۱ ۱۶:۲۸
بخنده آنزمان هاشمی در عکس نگاه کنید .چرا ما انسانها از تاریخ عبرت نمیگیریم؟ (277311)
۱۳۹۳/۱۰/۲۱ ۱۸:۴۷
عجیب خنده ای کرده است آیت الله! (277409)
۱۳۹۳/۱۰/۲۱ ۱۶:۲۹
بازرگان=مطهری!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! (277312)
الف
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۲۱ ۱۸:۲۶
یعنی چی؟ من هم شجاعت آقای مطهری در مورد بیان موضوع حصر رو تحسین می کنم. ولی به هیچ وجه حرف های احساسی نباید زد و نتیجه گیری های احساسی نباید کرد. تفکرات بازرگان از بیخ و بن با مطهری فرق داره. خیلی خیلی حواسمون باشه دنبال حق باشیم ولی با احساساتی شدن به هیچ جا نمی رسیم و حتی کار خراب تر میشه. (277388)
لبخند ژوکوند
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۲۱ ۱۶:۳۳
توی این تصویر آقای هاشمی چرا داره از اون بالا می خنده؟؟!!!! (277314)
امید
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۲۱ ۱۷:۵۹
خنده بر هر درد بی درمان دواست (277373)
الف
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۲۱ ۱۸:۲۹
چون اون موقع همه با نهضت آزادی مشکل داشتن. (277393)
قاسم
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۲۱ ۱۶:۳۵
من متحیرم که چه طور . . . در مجلس شورای اسلامی یه نماینده ی خودی اجازه ی سخنرانی پیدا نمی کنه!............. (277318)
حسن
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۲۱ ۱۷:۵۲
واقعا همينطوره!!!آخرچرا!!! (277368)
ميهن پرست
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۲۱ ۱۶:۴۵
اقايون هميشه مدعي هستند كه تو كشور ازادي بيان هست!!! وقتي به نماينده مجلس اجازه نميدن سخنرانيش رو انجام بده ديگه من و امثال من كه هيچي.... (277320)
۱۳۹۳/۱۰/۲۱ ۱۶:۵۲
وقت میبینی تو مملکتت اتفاقات شرم اوره تاریخ تکرار میشه.....باید ببری و بری.....این مملکت ادم شدنی نیس (277326)
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۲۱ ۱۷:۰۲
مملکت گول و بلبل!!!! (277334)
حسین
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۲۱ ۱۷:۰۸
اقای هاشمی رفسنجانی را ببین چه میخنده !!!!!!!!
بهار سوتی دادی! یادت رفت یا ندیدی ! که اقای هاشمی از دیدن درگیری و کتک خوردن نماینده مجلس ! ایشان میخنده! خوشش اومده.....!
بهار اینقدر سانسور نکن ! بلد نیستی دمکرات باشی؟! (277340)
حامد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۲۱ ۱۸:۳۸
هیچکس فرشته نیست. هر کسی اشتباه داشته. (277404)
علیرضا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۲۱ ۱۷:۰۹
واقعا جای تاسف داره (277341)
مریم
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۲۱ ۱۷:۳۹
چرا اسم نمایندگان حمله کننده رو با عکس نمی گذارید مردم شهرشون بفهمند
کجای قانون حمله فیزیکی داریم!! چرا شورای نگهبان عکس العملی در برابر این جور حملات و بی قانونی ها نشان نمیده حتی غیر از موارد سال 88 . شرایط و موارد صلاحیت در شورای نگهبان رو برای مردم بازگو کنید. (277360)
ا ت ش ب ی گ زاده
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۲۱ ۱۹:۳۰
نماینده شهر استارا (277449)
اشکان
Romania
۱۳۹۳/۱۰/۲۱ ۱۸:۰۷
آقا واقعا می تونید از این صفحه به عنوان صفحه طنزتون هم استتفاده کنید!! ما که فیض بردیم!! (277378)
لبو فروش
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۲۱ ۱۹:۱۲
دوست عزیز این صفحه یه غمنامه ی بزرگ است نه طنز (277434)
لبو فروش
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۲۱ ۱۸:۱۰
گفتا که که را کشتی تا کشته شدی زار / تا باز که او را بکشد آنکه تو را کشت (277379)
بابک
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۲۱ ۱۸:۳۵
امیدوارم روزی برسه که دستکم بخشی از نمایندگان، هم سطح جامعه ی جوان و تحصیل کرده ی ایران باشن. (277400)
نظری
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۲۱ ۱۸:۴۵
گهی پشت بر زین گهی زین به پشت!
آقای هاشمی اگر کرد، دید و چشید! برای این آقایان که امروز مطهری را ضرب وشتم کردند و آن رییسشان که آن بالا قند در دلش آب می شد آسیاب به نوبت است! نمی دان اینها ادعای فضل و دانش وری هم دارند چرا موقه خطبه بری خلق الله خوب شعر می خوانند اما به معنای آن بی توجه اند:
روزگار است آن که گه عزت دهد گه خوار دارد!... (277407)
فرهاد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۲۱ ۱۸:۵۹
آقای مطهری نماینده راستین مردم است درود بر شرف ایشان و وای بر نمایندگان نامردمی (277418)
حمید
۱۳۹۳/۱۰/۲۱ ۱۹:۲۱
هر چه بگندد نمکش می زنند وای بروزی که بگندد نمک
اینها بزرگان قومند!!!!!! وقتی قانون گزاران اینگونه رفتار کنند چه انتظاری از مردم عادی داریم.
دوم آقای هاشمی انروز میخندد حال بعد از مدتی همین کار را به شکلی دیگر با خود او انجام می دهند. (277442)
جباری
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۲۱ ۱۹:۳۸
فقط می تونم بگم خدا پدرت رو رحمت کنه ورحمت به اون شیری که خوردی (277462)
کورش
Romania
۱۳۹۳/۱۰/۲۱ ۱۹:۳۹
دقیق که مطلب را خواندم متوجه انتقام شدم، انتقام تاریخ! هرکس که سخنرانی کسی را بهم زده بالاخره سخنرانی خودش بهم خورده (277464)
ج
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۲۱ ۲۰:۱۳
مطمعنا میزان رای ملت نیست , وگرنه هرگز چنین افرادی به مجلس راه نمیابند . (277493)
پارسا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۲۱ ۲۰:۱۳
از اسلام چیزی جز خشونت آقایان نفهمیدن! (277494)
روان کاو
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۲۱ ۲۰:۲۱
آقا من بعد یه تست پرخاشگری و کنترل خشم از آقایون نماینده بگیرید که حیثیت ایران و ایرانی را به باد ندهند. (277499)
محمد م
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۲۱ ۲۰:۲۵
البته ایشون به عنوان یک نماینده حق دارند صحبت دارند.
لیکن ایشون نباید با ارائه چنین صحبت هایی برای حضور در مجلس آینده رای جمع نماید. (277505)
حسن
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۲۱ ۲۱:۳۸
فردا افراطیون خواستار اعدام این مرد شریف خواهند شد (277533)
حسین - ج
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۲۱ ۲۱:۳۹
وقتی نمایندگان از اظهارات یک نماینده مجلس که همکار خودشون هست اینجوری با بی حرمتی و کتک کاری جلوگیری می کنند ، بدبخت و بیچاره من که توقع دارم این نماینده ها از حقوق من دفاع کنند به حال خودم گریه ام می گیرد (277535)
اکبر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۲۱ ۲۲:۵۲
دوره بعد انتخابات مجلس دکتر مطهری رد صلاحیت میشه!!!!!!!! (277592)
==========
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۲۱ ۲۲:۵۹
یک عده افراطی به ازادی بیان حمله ور شدند (277598)
فریاد از دست افراطیون
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۲۱ ۲۳:۰۶
آیا این نمایندگان متعرّض به آقای مطهّری همان نمایندگان محترم استفاده کننده از بورسیه تحصیلی غیر قانونی دکتری نیستند؟
الهی من برای دلهای رئوف اینها بمیرم که این چنین نسبت به مصالح کشور و انقلاب حسّاس هستند.
آفرین بر این نمایندگان !
بهترین دعا برای این نمایندگان :
خدایا این نمایندگان افراطی را به خودشان واگذار فرما.
آمین یا ربّ العالمین (277607)
اعظم
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۲۱ ۲۳:۲۱
بهار محترم؛ چند نکته:
کاری که امروز شد اشتباه بود؛ از هر دوطرف قضیه. هم از کسانی که با مطهری برخورد کردند و هم مطهری.
اما سیاست شما جالبه، اطوری صحبت می کنی که هر کی قراره سیلی خورد سریع بره خارج از کشور...
درست و صحیح صحبت کردن خوب هست
عدالت رسانه ای رو درست انجام بدید تا برای همیشه بیایم این سایت (277620)
رضا
United States
۱۳۹۳/۱۰/۲۱ ۲۳:۲۵
سلام درود بر فرزند شهید مطهری این نماینده شجاع و دلسوز مردم افراطیون بدان هر روز مردم از اونها متنفرمی شوند (277625)