به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۲۹ - ۱۵:۰۴
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۳/۰۲/۱۵ ساعت ۱۲:۳۱
کد مطلب : ۴۶۸۸۱۰
به هشدارها توجه شود

آخرین وضعیت مناطق سیل زده

آخرین وضعیت مناطق سیل زده
گروه جامعه: سخنگوی سازمان مدیریت بحران کشور درباره آخرین وضعیت مناطق سیل زده توضیحاتی ارائه کرد.
به گزارش ایلنا، «حسین ظفری» سخنگوی سازمان مدیریت بحران کشور درباره آخرین وضعیت امدادرسانی در مناطق سیل زده گفت: از روز چهارشنبه آماده باشی را برای همه استان‌هایی که احتمال بارندگی داشتند صادر کردیم به ویژه در استان‌های غربی و جنوب غربی به ویژه در استان‌های خوزستان، چهارمحال بختیاری، ایلام و بوشهر نیروهای امدادی در حالت آماده باش قرار گرفتند. 

وی ادامه داد: در این استان‌ها پلیس، راهداری، هلال احمر و… و در برخی از مناطق سپاه و ارتش نیز در حالت آماده باش قرار گرفتند و اطلاع‌رسانی‌ها صورت گرفت. تمام تجهیزات مورد نیاز از جمله پمپ‌های تخلیه آب، تجهیزات لجستیک آماده شده همچنین به استان‌های معین این استان‌ها نیز اطلاع‌رسانی شد تا در حالت آماده باش بوده و در صورت نیاز تجهیزات مورد نیاز را به این استان‌های درگیر نظر ارسال کنند. 

سخنگوی سازمان مدیریت بحران کشور خاطرنشان کرد: روز پنجشنبه بارش‌هایی در این استان‌ها مشاهده شد حجم این بارش‌ها زیاد بود به ویژه در استان خوزستان حجم بارش‌ها بسیاری به صورت نقطه‌ای و لحظه‌ای داشتیم به طور مثال در دزفول طی یک ساعت حدود ۱۲۷ میلی متر بارش اتفاق افتاد و همین امر باعث شد که مجبور شدیم بخشی از سد دز را تخلیه کنیم تا بتوانیم مدیریت منابع آبی را داشته باشیم. 

ظفری تصریح کرد: در استان‌های کرمانشاه و لرستان، ایلام و شمال خوزستان راه‌های عشایری تخریب شده بود البته اطلاع‌رسانی در خصوص احتمال وقوع سیلاب در این مناطق از روزهای قبل صورت گرفته بود و هم از طریق بزرگان عشایر و هم از طریق پیامک این اطلاع‌رسانی‌ها انجام شده بود. متاسفانه بارش به قدری بود که باعث تخریب راه‌های عشایری شد همچنین در مواردی هم تلفات دام‌های عشایری را شاهد بودیم. 

وی با بیان اینکه تاکنون خسارت جانی یا تلفات جانی به ما درخصوص سیل در روزهای اخیز گزارش نشده است، گفت: در استان‌های خوزستان، ایلام، کرمانشاه، چهارمحال و بختیاری و خراسان جنوبی بیش از ۳۰۰ نفر در محاصره آب بودند که با کمک نیروهای امدادی نجات پیدا کرده و به محل امن منتقل شده اند. 

سخنگوی سازمان مدیریت بحران کشور با بیان اینکه در برخی از استان‌ها خسارت به بخش‌های کشاورزی وارد شده است، گفت: در برخی از نقاط مانند حاشیه ایلام، بندر امام و شهر اهواز و سایر مناطق در استان‌های درگیر آبگرفتگی منازل گزارش شده بود که تاکنون این آبگرفتگی تخلیه شده است. برق شهر معلولان نیز برای ساعاتی قطع بود در مناطقی نیز در استان‌های درگیر برای حفظ ایمنی مردم تعمدا برق از سوی اداره برق قطع شده بود تا مشکلی برای افراد ایجاد نشود. خسارت‌هایی هم به بخش کشاورزی وارد شده بود که در حال ارزیابی هستیم. 

به گفته وی ستاد بحران به ریاست استاندار در این استانها تشکیل شده و دستورات لازم داده شده است و هماهنگی‌های ملی نیز در سطح مدیریت بحران انجام داده ایم. مدیریت سدها نیز از طریق وزارت نیرو پیگیری شده است. جهاد کشاورزی و سایر دستگاه‌ها در حوزه کشاورزی با توجه به اینکه در برخی از مناطق شاهد بارش تگرگ بودیم اطلاع‌رسانی‌های لازم را انجام داده تا کشاورزان برای محصولات خود تدابیر لازم را داشته باشند. 

ظفری تصریح کرد: احتمال دارد امروز در بخش‌های مختلف آذربایجان‌های غربی و شرقی و استان‌های نیمه شمالی مانند سمنان، خراسان شمالی، رضوی و بخش‌هایی از خراسان جنوبی نیز بارش‌هایی پیش بینی شده است که برای این مناطق نیز هشدار سطح نارنجی صادر شده است. تمام تلاش ما این است که خسارت جانی نداشته باشیم البته با توجه به اینکه در تعطیلات هستیم از شهروندان درخواست داریم تا به توصیه‌ها و تذکرات پلیس عمل کنند و اگر جاده‌ای مسدود می‌شود حتما از تردد در آن محور خودداری کنند چرا که در اتفاقات گذشته حوادث تلخی به دلیل اصرار بر عدم توجه به اخطارهای پلیس ایجاد شده بود. 
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها