به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۲۹ - ۱۵:۵۱
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۳/۰۲/۱۵ ساعت ۱۳:۱۹
کد مطلب : ۴۶۸۸۲۸

زعفران خراسان جنوبی در وضعیت قرمز

زعفران خراسان جنوبی در وضعیت قرمز
گروه اقتصادی: زعفران یکی از گرانترین ادویه های جهان است که استفاده آن هم در طب سنتی مورد تأکید قرار گرفته و هم از دیرباز به عنوان یک رنگ دهنده طبیعی و مفید در پخت و پز غذا مورد استفاده قرار می گرفته است.
ادویه گرانی که از آن به عنوان طلای سرخ نام برده می شود و نامش یادآور خراسان جنوبی به عنوان دارنده دومین سطح زیرکشت زعفران جهان است.

به گزارش بازار،اما این روزها بازار زعفران وضعیت مناسبی ندارد و هم تولید کنندگان و کشاورزان و هم فروشندگان از شرایط راضی نیستند و مردم نیز به عنوان خریداران این محصول ارزشمند از گرانی آن گلایه مند هستند و فروش مثقالی ۵۰۰ هزار تومان را با جیب خود ناسازگار می بینند.نظر کشاورزان خراسان جنوبی را درباره وضعیت این روزهای زعفران کاری پرسیدیم.

یک دهم سال های قبل برداشت زعفران داشته ام
عبدالله رضا زاده از کشاورزان خراسان جنوبی که در قاین کشت زعفران دارد اظهار کرد: شرایط کشاورزی و زعفران کاری در حال حاضر بسیار خراب است و سود چندانی نصیب کشاورز نمی شود.وی با بیان اینکه در سال زراعی جاری یک دهم سال های قبل برداشت زعفران داشته است، گفت: این موضوع به علت خشکسالی های متعدد رخ داده است.زعفران کار خراسان جنوبی با بیان اینکه در ابتدای سال ۱۴۰۳ (فروردین و اردیبهشت ماه) هر مثقال زعفران سرگل را به قیمت ۲۲۰تا ۲۵۰هزار تومان فروخته است، یادآور شد: اما همین زعفران سرگل در مغازه های سطح شهر به قیمت هر مثقال ۵۰۰ هزار تومان فروخته می شود.

سود اصلی نصیب کشاورز نمی شود
رضازاده ادامه داد: این موضوع نشان می دهد که سود اصلی از زعفران کاری نصیب چه کسی می شود و در واقع بیشتر دلالان بهره مند می شوند.وی با اشاره به اینکه به واسطه همین خشکسالی و عدم سوددهی برخی از زعفران کاران زمین های خود را فروخته اند، یادآور شد: کسانی زمین خود را نگه داشته اند که شغل و درآمد دیگری ندارند و مجبور به ادامه کشت زعفران هستند.

این زعفران کار خراسان جنوبی ادامه داد: خرید حمایتی زعفران نیز نتوانست آن طور که باید مرهمی بر زخم زعفران کاران خراسان جنوبی باشد.یوسف عنانی از دیگر کشاورزان و زعفران کاران خراسان جنوبی در گفت و گو با خبرنگار بازار اظهار کرد: در سال جاری، در فصل برداشت زعفران میزان برداشت من حدود ۹۰ درصد کمتر از سال های قبل بوده است.

وی با اشاره به اینکه از ۳۰ سال قبل کار کشت زعفران انجام می دهد، یاداآور شد: من در یک هکتار زعفران کشت می کنم ولی به واسطه خشکسالی های متعدد در سال جاری سود چندانی از برداشت زعفران نصیب ما نشده است.عنانی ادامه داد: همه زخمت زعفرانی کاری برای کشاورز است ولی سود چندانی از آن نصیب کشاورز نمی شود.سری به بازار حراسان جنوبی می زنیم تا از قیمت ها در بازار بپرسیم.

هر مثال زعفران سرگل ۵۰۰ هزار تومان شده است
محمدعلی اکبری از فروشندگان زعفران در خراسان جنوبی اظهار کرد: قیمت زعفران در بازار به واسطه خشکسالی و کاهش تولید محصول افزایش بسیاری داشته است و هر مثقال زعفران سرگل به قیمت ۵۰۰ هزار تومان فروخته می شود.وی بیان کرد: هر قیمت زعفران دسته نیز نزدیک ۴۰۰ هزار تومان است و این افزایش قیمت موجب کاهش خریداران این محصول ارزشمند شده است.

این فروشنده زعفران گفت: در گذشته مردم برای سوغات به شهرهای دیگر که فامیل و اقوامی داشتند زعفران می بردند ولی الان شرایط متفاوت شده است و اگر کسی بخواد تنها سه چهار مثقال زعفران سوغات ببرد باید میلیونی هزینه کند که در توان بسیاری از افراد نیست.اکبری ادامه داد: برخی از مردم حتی برای مصرف شخصی شان زعفران به اصطلاح نرمه(زعفران شکسته و مخلوط) را می برند که آن هم مثقالی در حدود ۳۵۰ هزار تومان است.

سال ۱۴۰۲ میزان ۲۰ تن زعفران تولید شد
مهدی جعفری رییس جهاد کشاورزی خراسان جنوبی اظهارکرد: سطح زیرکشت زعفران در خراسان جنوبی ۱۶ هزار و ۶۸۲ هکتار است که تولید سال ۱۴۰۲ ما به میزان ۲۰ تن بوده است.وی بیان کرد: بیشترین سطح زیر کشت در خراسان حنوبی مربوط است به قاین با پنج هزار و ۲۲۲ هکتار، سرایان سه هزار و ۳۸۱ هکتار، فردوس سه هزار و ۱۲۵ هکتار، زیرکوه هزار و ۵۹۰ هکتار، بشرویه هزار و ۳۳۷ هکتار است.

جعفری با بیان اینکه تعداد زعفران کاران خراسان جنوبی ۲۳ هزار و ۶۵۵ خانوار است، گفت: خراسان جنوبی رتبه دوم از نظر سطح زیر کشت را دارد.رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی یادآور شد: صادرات زعفران خراسان جنوبی به کشورهای اروپایی و بویژه به کشورهای کانادا، فرانسه، آلمان، اسپانیا (بیشتر برای صنایع داروسازی) و به صورت سرگل، نگین و سوپر نگین است.

رییس سازمان جهادکشاورزی خراسان جنوبی: صادرات زعفران خراسان جنوبی به کشورهای اروپایی و بویژه به کشورهای کانادا، فرانسه، آلمان، اسپانیا (بیشتر برای صنایع داروسازی) و به صورت سرگل، نگین و سوپر نگین است.
سید حسن رضوی، مدیر تعاون روستایی خراسان جنوبی نیز در این زمینه به خبرنگار بازار اظهار کرد: زعفران در سال ۱۴۰۲ میزان یک تن از کشاورزان زعفران کار خراسان جنوبی خریداری شده است.

خرید حمایتی یک تن زعفران
وی با بیان اینکه این زعفران ها در چهار مرکز بصورت حمایتی خریداری شده، ادامه داد: این چهار مرکز خریداری زعفران در شهرستان های بیرجند، قاینات، سرایان و فردوس فعال بوده است و کار خرید زعفران را انجام می دادند.
مدیر تعاون روستایی خراسان جنوبی با تأکید بر اینکه زعفران کاران عزیز بر اساس قراردادی که منعقد شده تسوبه حساب شده است، یادآور شد: علت خرید زعفران نیز به جهت حمایت از زعفران کاران و ثبات بخشی بازار صورت گرفته است.

وی افزود: قیمت خریداری شده زعفران بر حسب نوع زعفران متفاوت بوده است چرا که این محصول ارزشمند به سه صورت به صورت سرگل، نگین و سوپر نگین عرضه می شود.محصولاتی چون زرشک و زعفران پیشران اقتصادی خراسان جنوبی در بخش کشاورزی است و از این جهت توجه ویژه به آن از کشت و تولید تا برداشت و فروش و صادرات از اهمیت فوق العاده ای برخوردار است.باید با حمایت ویژه از زعفران کار امید فعالیت را در او زنده نگه داریم تا همچنان خراسان جنوبی یادآور عطر خوش این ادویه گرانبها باشد.
برچسب ها: زعفران
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها