به روز شده در ۱۴۰۳/۰۳/۱۳ - ۱۲:۴۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۳/۰۲/۳۰ ساعت ۱۱:۵۰
کد مطلب : ۴۷۱۳۷۲

پشتوانه آرای مردمی مجلس دوازدهم کم است

پشتوانه آرای مردمی مجلس دوازدهم کم است
گروه سیاسی:سایت نامه نیوز نوشت:  انتخابات مجلس دوازدهم پیروزی دیگری برای اصولگرایان بود اما امروز آن‌ها به جای جشن گرفتن این پیروزی بیشتر متمرکز بر موضوع انتخاب رئیس هستند. ابتدا تصور آن بود که محمدباقر قالیباف بی‌هیچ دغدغه‌ای ریاست خود بر مجلس را تکرار کند اما حالا اخبار غیر رسمی از پیش رو بودن جناح خواهان تغییر حکایت می‌کند، اگر قالیباف رئیس مجلس نشود از نمایندگی استعفا خواهد کرد.
ابوالفضل حسن بیگی نماینده اسبق مجلس درباره سرنوشت محمدباقر قالیباف در صورت نرسیدن به کرسی ریاست مجلس دوازدهم گفت: در مجلس سوم وقتی آقای هاشمی رئیس جمهور شد، تصور آن بود که آقای ناطق نوری جای او را در ریاست مجلس بگیرد اما آقای کروبی رئیس شد. در مجلس هفتم آقای حدادعادل رئیس مجلس بود اما با وجودی که در انتخابات مجلس هشتم نفر اول تهران شد، این آقای لاریجانی بود که رأی اکثریت نمایندگان را برای ریاست به دست آورد و آقای حداد عادل پایین نشست.
بخش‌هایی از گفت وگوی حسن بیگی را در ادامه می‌خوانید:
امروز توجه به رأی مردم اهمیت بالایی دارد چون کسی که به رأی مردم بی‌توجهی کند، اگر بخواهد برای سایر مسئولیت‌ها نیز از مردم رأی بگیرد، قطعا مورد اقبال قرار نخواهد گرفت بنابراین نمایندگان جبراً باید به رأی و نظر مردم احترام بگذارند و اگر رئیس یا نایب رئیس مجلس نشدند به عنوان نماینده عادی در پارلمان بمانند و در صحنه‌ها و تصمیم گیری‌ها نقش فعال‌تری ایفا کنند. نظام نیز انتظار دارد که نمایندگان احترام رأی مردم را نگه دارند و با رأی مردم بازی نکنند.
اگر نماینده‌ای بخواهد از جایگاه نمایندگی استعفا کند، باید از مجلس کسب رأی کند. کسی که نتواند برای ریاست از مجلس رأی بگیرد و بعد به همین خاطر بخواهد از پارلمان خارج شود قطعا نمایندگان به تقاضای استعفای او رأی نخواهند داد.
نمایندگان باید تابع نظر مردم باشند و آقای قالیباف نیز همین کار را خواهد کرد، پشتوانه آرای مردمی مجلس دوازدهم نسبت به مجالس گذشته کمتر است، طبیعتا نمایندگان باید برای کسب رضایت مردم خیلی دقت داشته باشند بنابراین خیلی قدرت مانور ندارند و نمی‌توانند فقط براساس نظر شخصی تصمیم بگیرند و رأی دهند.
مجتبی ذوالنوری رقیب اصلی قالیباف برای تصدی کرسی ریاست مجلس دوازهم است؛ اگر نمایندگان مستقل و اصلاح طلب به آقای قالیباف رأی دهند، او مانند مجلس یازدهم، رئیس خواهد بود؛ در غیر این صورت هم اکنون شانس آقای ذوالنور به مراتب از آقای قالیباف برای تصدی کرسی ریاست مجلس دوازدهم بالاتر است.
تعداد کثیری از نمایندگانی که برای اولین بار به مجلس راه یافتند بیشتر جذب آقای ذوالنور شدند، اگر اتفاق خاصی نیفتد آقای ذوالنور رئیس مجلس خواهد بود. آقای ذوالنور علاوه بر آنکه شخصیت روحانی است، رشته تحصیلی دانشگاهی مرتبط نیز دارد. او مردم دارتر است.
آقای قالیباف قدری مغرور شد، شرایط فرزندش نیز نمره منفی نزد افکارعمومی در کارنامه او ثبت کرد بنابراین نمایندگان قطعا این موضوع را هنگام رأی دادن به گزینه ریاست مجلس درنظر می‌گیرند. در مجموع آقای قالیباف رئیس هم نشود چاره‌ای ندارد که در مجلس بماند چون ما در کشور خلایی نداریم که آقای قالیباف بخواهد از مجلس برود و آن خلا را پر کند.
برچسب ها: مجلس دوازدهم
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها