کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

سپهر سیاسی کشور همچنان دستخوش تغيير

چرا فرمان راست همچنان به چپ کشیده مي‌شود؟

20 آبان 1392 ساعت 12:38

گروه سياسي: چندی پیش دبیر کل حزب کارگزان از اجماع اصلاح‌طلبان در انتخابات مجلس بر روی شیخ گوشه‌نشین ناطق‌نوری خبر داد. اما شاید کمی قابل تامل باشد که رقیب سرسخت رهبر اصلاحات در سال 76 چگونه هم اکنون گزینه‌ای از اصلاح‌طلبان اعلام مي‌شود. این جابجایی تاکتیکی که در انتخابات 92 باعث هتریک جناح راست شد آنچنان به دور از ذهن هم نبود چرا که فضای سال 88 زمینه ای برای این تغییرات و تعویض های سیاسی را ایجاد و بسترسازی کرد. شعاع دایره این تغییرات آنچنان کم هم به نظر نمی‌رسد. بعضی از آنها را با هم مرور کنیم:


شخصیت فراجناحی مانند "هاشمی‌رفسنجانی " بود که از بعد از انتخابات سال 84 آماج حملات تهمت‌ها توهین‌ها و در بعضی موارد تحریف تاریخ علیه ایشان شروع شد. دختر و پسر ایشان را به زندان انداختند اجازه حضور ایشان در نماز جمعه را گرفتند حذف تصویر و سخنان ایشان در صدا سیما را اجرا کردند و تا همین اواخر که آرزوی مرگ ایشان را در یک مراسم مذهبی خواستار شدند. تمامی این بداخلاقی‌ها باعث رویگرداند آیت اله از فراجناحی بودن به سمت تفکر اصلاح طلبی و اعتدال شد.

شخصیت دیگری که این روزها فرمان تفکر سیاسی اش به سمت چپ متمایل شده "ناطق‌نوری" است. بعد از انتخابات 88 و یا دقیق تر بعد از مناظره احمدی‌نژاد و مهندس موسوی بود که تهمت‌ها و بد اخلاقی هایی از کاندید جناح راست به ایشان سمت و سوق پیدا کرد. ناطق نوری که انتظار جبهه گیری از همفکران سال 76 را داشت با موضع انفعال آنان با این موضوع روبه رو شد و این داستان ناطق را به جبهه اصلاحات و اعتدال راهنمایی کرد. تا جایی که در بعضی مراسم‌ها با سیدمحمد خاتمی همنشین و همسفره شده و دولت روحانی را موهبتی الهی می‌داند.

احمدی‌نژاد شخصیتی که در هر دو دوره انتخاب وی در ریاست جمهوری اصولگرایان چیزی برایش کم نگذاشتند حتی از کلهر نماینده انتخاباتی وی در سال 88 شنیده شده که اولین بار واژه اصولگرایی را او مطرح کرده است. از زمان خانه نشینی 11روزه و دعوا بر سر مشایی بود که معلوم شد احمدی‌نژاد دیگر مصداق راست گرایی نیست و بیشتر به تفکر سوم تیر تاکید می‌کند.

چنین رخدادها و عوض شدن تفکر سیاسی در افرادی مانند علی مطهری نیز نمایان شده به طوری که بزرگترین منتقد دولت اصلاحات در مصاحبه‌ای از پخته شدن خاتمی وانتقاد از نحوه برخورد با مهندس موسوی صحبت می‌کند.

حسن روحانی نیز از جاده چپ گرایی عقب نمانده نامزد اصولگرای انتخابات مجلس ششم در سال 92کاندیدای واحد اصلاحات معرفی شد و تا جایی که توانست وزن اصلاحات را در دولت یازدهم بالا برد. انتخابات سال 88 و یا دقیق تر شخصیتی مانند محمود احمدی‌ نژاد باعث چرخش فرمان راست گرایی به چپ شد و بسیاری از سیاستمداران کهنه کار را به تغییر تاکتیک وادار کرد. به هر حال اینگونه که پیش می‌رود امکان چنین تعویض‌هایی در سپهر سیاسی کشور در آینده نه چندان دور وجود دارد.


پیام فیض


کد مطلب: 20909

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/article/20909/چرا-فرمان-راست-همچنان-چپ-کشیده-مي-شود

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir