کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

كاهش 20 درصدي حقوق و دستمزدها

سال 93؛ افزايش يا كاهش حقوق و دستمزد؟

21 اسفند 1392 ساعت 11:12

گروه اقتصادي: معمولا در همه جاي دنيا رسم بر اين است كه ملاك محاسبه افزايش حقوق و دستمزدها ي سال جديد را بر اساس ميزان ميانگين تورم و گراني سال قبل مي‌سنجند و محاسبه مي‌كنند، تا بر روي قدرت خريد مردم تاثير منفي نگذارد.


حميد نجف


در كشور ما هم اين ملاك قانوني و شاخص اندازه گيري همان است، شاخصي كه متاسفانه چند سالي است كه مورد غفلت قرار مي‌گيرد، در كشور ما اين آهنگ با ساز مخالف ديگري كوك شده و آن هم تئوري چند اقتصادان نخبه ايست كه كاهش تورم را در كاهش قدرت خريد مردم جستجو مي‌كنند.
تئوري شكست‌خورده‌اي كه اين روزها ويروس آن متاسفانه بر بعضي از همكاران اقتصادي، دولت تدبير و اميد هم سرايت كرده است.

بر اساس اين نظريه دولت بايد به هر نحو ممكن براي كاهش حجم نقدينگي مبادرت نمايند حتي اگر لازم باشد بايد با كاهش حقوق و دستمزد پايه كارگران، كارمندان و مستمري بگيران اين مهم را اجرا كند. از نظر اين انديشمندان اقتصادي با كاهش در آمدها و متعاقب آن كنترل نقديندگي خود به خود تورم كاهش مي‌يابد. در پاسخ به اين تئوريسين‌ها لازم است تاكيد شود كه اگر بنا بر اين بود، طي چند سال اخير كه معمولا افزايش حقوقها خيلي كمتر از ميزان تورم واقعي محاسبه مي‌شد، اين مهم صورت مي‌گرفت.

كوچك كردن سفره مردم شايد بخشي از كسري بودجه ناشي از سو مديريت و فساد گسترده اداري و مالي دولت را جبران نمايد اما قطعا به دنبال خود ركود كمر شكني را هم به كشور تحميل مي‌كند ركود موجب بيكاري بيشتر مي‌شود و بيكاري موجب افزايش بيشتر ناهنجاريهاي اجتماعي.

دولتمردان بر اين باورند كه براي سال 1393 حدود 20 در صد بر حقوق و مزاياي كارگران و كارمندان افزوده‌اند كه البته تورم حدود 40 درصدي، در حقيقت 20 درصد از حقوق و دستمزدها كارگران و كارمندان براي سال آينده كاسته است.

اگر دولت چيزي معادل 40 درصد يعني ميزان تورم موجود در سال 92 هم به حقوق‌ها اضافه مي‌كرد در حقيقت چيزي به حقوق‌ها اضافه نكرده بود تنها كاري كه كرده بود اين بود كه قدرت خريد مردم را كماكان مانند سال قبل در يك نقطه نگه دارد. اتفاقي كه با اين ميزان تورم و اين ميزان افزايش حقوق خواهد افتاد كوچكتر شدن سفرهاي مردم به ميزان 20 درصد است. اگر بخواهيم اين بيست درصد را با درصد‌هاي سالهاي رياست پاك‌ترين دولت تاريخ ايران جمع بزنيم نتيجه براي مردم فاجعه‌آميز خواهد بود.

در همين راستا خطاب به آن روحاني محترمي كه رفع فيلتر فيسبوك را فاجعه‌اي عظيم براي كشور قلمداد كرده هم بايد گفت:
فاجعه يعني افزايش 20 درصدي سرقت
يعني رقم انباشته مطالبات معوق شده بانكي
يعني افزايش آمار طلاق
يعني افزايش آمار كودكان كار و زنان خياباني
يعني افزايش آمار چكهاي برگشتي
يعني افزايش ركود و تورم
يعني............
بماند.


کد مطلب: 35350

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/article/35350/سال-93-افزايش-كاهش-حقوق-دستمزد

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir