کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

داوری: لزومی ندارد آقای احمدی‌نژاد به سوالات خبرنگاران پاسخ بدهند!

«قیام زنجان» برای برپایی قسط و عدالت!

5 خرداد 1395 ساعت 11:34


فرهاد کیانفرید

گروه سیاسی: "قیام زنجان" این اصطلاحی بود که حامیان دولت‌های نهم و دهم در پی حضور محمود احمدی‌نژاد در زنجان مطرح کردند. آنها سعی کردند تا از این طریق مسئله تمایل مردم به بازگشت وی به عرصه سیاسی کشور را مطرح کنند. این تلاشی بود که طی روزهای اخیر در سایت‌ها و کانال‌های تلگرامی که از سوی این افراد مدیریت می‌شوند، به وضوح دیده می‌شد. در همین خصوص عبدالرضا داوری مشاور وزیر کشور در دولت احمدي‌نژاد که معتقد است احمدی‌نژاد پاسخگو‌ترین رئیس دولت تاریخ ایران پس از مشروطه هستند و هیچ رئیس دولتی به خصوص در سال‌های پس از انقلاب در مجلس مورد سوال قرار نگرفته است و در هیچ دوره‌ای از دولت‌ها، تعداد سوالات و استیضاح‌ها به اندازه  دولت نهم و دهم نبود، در یک گفت‌وگوی چالشی با بهار به سوالات ما پاسخ داده‌است:

شما پیش و بعد از سفر استانی آقای احمدی نژاد، حضور ایشان و استقبال مردمی را قیام زنجان لقب دادید. درباره این مسئله کمی توضیح می‌دهید؟
آچه که ما مطرح کردیم و نوشتیم به معنی قیام مردم برای برپایی قسط و عدالت بود. دلیلش هم این بود که چنین قیامی یک مفهوم قرآنی است و متکی به آیه 25 سوره حدید است که به فلسفه بعثت انبیاء اشاره می‌کند. این در واقع پایه همه نهضت‌های توحیدی از جمله انقلاب اسلامی و گفتمان آن است. آنچه که ما هم در سه سفر اخیر آقای احمدی‌نژاد و استقبال بی‌نظیر مردمی از ایشان می‌بینیم، ایشان به عنوان پرچمدار عدالت در کشور مورد توجه قرار دارند و مردم هم برای این خیزش عدالت قیام کردند.

پیش از آنکه سوال بعدی را مطرح کنم، لطفا بفرمایید تخمین حدودی شما از تعداد افراد حاضر در این برنامه چقدر است؟
با جمعیتی که نتوانستند وارد مسجد بشوند، بیشتر از 20 هزار نفر حضور داشتند.

ما فرض را بر 30هزار نفر می‌گذاریم. جمعیت استان زنجان حدود یک میلیون 16 هزار نفر است و شهر زنجان حدود 390 هزار نفر جمعیت دارد. تعداد آرا در انتخابات ریاست جمهوری سال 92 حدود 253 هزار بود. فکر می‌کنید جمعیت 30هزار نفری چه تاثیری در انتخابات سال آینده داشته باشد؟
نه شما بر اساس نسبت جمعیت به این ماجرا نگاه نکنید. شما باید بر اساس نسبت حضور اهالی هر منطقه در برنامه‌های مشابه این مسئله را مورد ارزیابی قرار دهید. اینکه آقای احمدی نژاد امروز هیچ مسئولیتی در کشور ندارند و در یک مسجد حاضر می‌شوند و این جمعیت برای استقبال وی حضور پیدا می‌کند، باید مورد توجه قرار بگیرد. این اتفاق هیچ مورد مشابهی هم ندارد. یعنی اگر شما سفرهای استانی دیگر مسئولان کشور را بررسی کنید چنین استقبالی نمی‌بینید.به عنوان مثال شما سفر استانی اخیر آقای هاشمی به قزوین را ببینید. با توجه به سرمایه‌گذاری وسیع دانشگاه آزاد و دولتی‌ها، حتی یک سال ورزشی هم برای ایشان پر نمی‌شود. در مجموع منظورم این است که باید با نمونه‌های مشابه ارزیابی شود. ضمن اینکه این با وجود کارشکنی‌های شدید دولتی‌ها که در سه سفر اخیر ایشان انجام شد، اتفاق افتاد.

البته این صحبت صرفا یک ادعا است و هیچ مدرک قانونی وجود ندارد . شما این را بگذارید در کنار کارشکنی‌هایی که دولتی‌ها در دوران ریاست احمدی‌نژاد در خصوص منتقدان و مخالفان خود انجام دادند. اما نکته‌ای که من در سوال قبلی به آن اشاره کردم، مقایسه نبود. صرفا تلاش حامیان رئیس دولت دهم برای القای این فرضیه بود که این تعداد بیانگر محبوبیت کلان ایشان در استان‌های مختلف است. در صورتی که تعدادی که در مراسم حاضر شدند حتی از میزان رای سعید جلیلی در زنجان هم کمتر بود.
من واقعا در جریان کارشکنی‌های دولت‌های نهم و دهم برای سفرهای استانی در آن زمان نیستم.اما شما اگر به رفتارهای آشکار مدیران دولتی در سه سفر اخیر ایشان نگاه کنید متوجه می‌شوید که صحبت من یک ادعا نیست. حتی آنها به صورت موردی هم در مسائل ورود کردند. یعنی علی‌رقم تمام فشارها اقبال عمومی کار خودش را کرد.

مسئله همین است که این اقبالی که شما به عنوان قیام از آن یاد کردید از نظر کمی نسبت به کل درصد بسیار پایینی است. ضمن اینکه چرا انتظار دارید که آقای احمدی نژاد بتواند دوباره به عرصه سیاسی باز گردد؟یعنی مردم فراموش می‌کنند که که ایشان دولت را با تورم 11 درصدی تحویل گرفتند و با 34 درصد تحویل دادند؟آیا فراموش می‌کنند که نقدینگی کشور 6 برابر افزایش پیدا کرد ؟
نه اینطوری نیست. ما باید در یک فرصت مناسب‌تر راجع به اینها بحث کنیم. اتفاقا یکی از دلایل اقبال عمومی در باره آقای احمدی‌نژاد این بود که گشایش‌های فراوانی در زندگی توده‌های مردم ایجاد کردند. به عنوان مثال در بحث درآمد سرانه مردم افزایش چشمگیری داشت.

طبق گزارش كميسيون ويژه حمايت از توليد ملي و نظارت بر اجراي سياست هاي كلي اصل 44 طي سال هاي 1384 تا 1391 نه تنها درآمد سرانه از 1/6 ميليون ريال 84 به 8/5 ميليون ريال كاهش يافته است كه به معناي كاهش رفاه در اين دوره است بلکه رشد اقتصادی از مثبت 51/7 به منفی 8/6 رسید...
این کاهش رشد اقتصادی فقط در یک سال رخ داد و آن هم نه به دلیل مشکلاتی درونی کشور، بلکه به دلیل فشارهای بیرونی مثل تحریم‌های نفتی و بانکی صورت گرفت.

خب این هم مقصر رئیس دولت بود که قطعنامه‌ها را کاغذپاره معرفی کردند و سیاست تهاجمی در دستورکار خودشان قرار دادند...
نخیر. اشتباه نکنید. آنچه که در دولت آقای احمدی نژاد اتفاق افتاد این بود که سهم نفت که در بودجه بین 25 تا 30 درصد بود. در سال 91 درآمدهای نفتی به دلیل تحریم‌ها 50 درصد کاهش پیدا کرد.اینکه تحریم‌های نفتی چرا اتفاق افتادند، می‌توانیم درباره‌اش بحث کنیم. این تحریم‌ها بعد از سال 90 آغاز شدند که در پی اتفاقات سال 88 بودند و پالس‌هایی که در داخل از سوی فتنه‌گران ارسال می‌شد آمریکایی‌ها را ترغیب کردند که بانک مرکزی و صنعت نفت ایران را مورد تحریم قرار دهند. اسنادش هم موجود است. از مذاکره فرهاد فرجام مشاوره خانم فاطمه هاشمی تا اقدامات مهدی هاشمی انجام دادند. حالا ما نمی‌خواهیم این ها را هم بزنیم اما تحریم بانک مرکزی و صنعت نفت ریشه در جای دیگر داشت.

یعنی می‌خواهید بگوید که این تحریم‌ها هیچ ارتباطی به سیاست‌ها دولت نداشت؟
بله. اگر ارتباطی وجود داشت قبل از سال 90 انجام می‌شدند. ضمن اینکه قطعنامه‌ها کاغذپاره هستند،اصلا برای آقای احمدی نژاد نیست. این جمله حضرت امام(ره) است. اینها گفتمان انقلاب هستند و از سال 84 مطرح شده بودند. چرا در سال 90 تحریم‌های نفتی آغاز شد؟

درست است که تحریم‌های نفتی از سال 90 آغاز شد اما تحریم علیه ایران از سال ۸۵ و بعد از ارجاع پرونده از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به شورای امنیت افزایش پیدا کرد و روز به روز هم بیشتر می‌شد تا به تحریم‌های نفتی رسید. دلیل ارجاع پرونده هم که مشخص است...
بله ولی تحریم‌ها در آن دوران کمرشکن نبودند. اما تحریم بانک مرکزی، صنعت نفت و خودرو سازی و پتروشیمی دقیقا نسخه‌ای بود که آقای مهدی هاشمی و مشاور خانم فاطمه هاشمی پیچیده بودند. اینها به آمریکایی‌ها توصیه کردند که این تحریم‌ها را انجام دهند.حالا ما الان نمی‌خواهیم راجع به اینها صحبت کنیم.

منم قصد نداشتم اما اینکه یکی از ابرقدرت‌های جهان مثل ایالات متحده آمریکا با تمام توان و قدرتش گوش به توصیه‌های دونفر یا سه نفر از ایران داشته باشد واقعا قابل باور نیست. اما از این مسئله می‌گذریم . شما در صحبت‌هایتان و مصاحبه دیروزتان به این نکته اشاره کردید که آقای احمدی نژاد در راستای فرمایشات امام (ره) حرکت می‌کنند و حتی از نظر ایشان مهمترین نیاز امروز انقلاب تبیین خط امام (ره) است. در صحیفه نور آمده است که هر فردی از افراد ملت حق دارد که مستقیماً در برابر سایرین، زمامدار مسلمین را استیضاح کند و به او انتقاد کند و او باید جواب قانع کننده بدهد. حالا آیا آقای احمدی نژاد جایگاهشان بالاتر است که حاضر نیستند دربرابر مردم درمقابل روزنامه نگاران و کارشناسان منتقد بنشینند و جواب دهند؟
اتفاقا آقای احمدی نژاد پاسخگو‌ترین رئیس دولت تاریخ ایران پس از مشروطه هستند. هیچ رئیس دولتی به خصوص در سال‌های پس از انقلاب در مجلس مورد سوال قرار نگرفته است. در هیچ دوره‌ای از دولت‌ها، تعداد سوالات و استیضاح‌ها به اندازه9 دولت نهم و دهم نبود.ایشان پاسخگوترین رئیس دولت بودند.

اینکه به مجلس پاسخگو باشند که جز وظایف قانونی ایشان است و نمی‌توانستند پاسخگو نباشند. من درباره مجلس صحبت نکردم من منظورم فقط خبرنگاران و کارشناسان است.
مگر آقای خاتمی درباره مسئله کرسنت پاسخگو بودند؟ یا آقای هاشمی رفسنجانی درباره قتل‌های زنجیره‌ای پاسخگو بودند؟ مخصوصا آقای خاتمی که اثبات شده در مسئله کرسنت دخیل بودند.

ببینید اولا اگر جرمی درباره آقای خاتمی اثبات شده پس باید قوه قضائیه پاسخگو باشد که چرا رسیدگی نکرده‌است.ثانیا این آقایان بعد از دوران ریاست جمهوریشان بارها و بارها دربرابر خبرنگاران قرار گرفتند و به سوالات پاسخ دادند. حتی اگر بر فرض اینها درباره مسائل مورد اشاره شما مقصر باشند، اینکه خبرنگار سوال درست را نپرسیده مشکل از شخص او است نه آقای خاتمی یا آیت‌الله هاشمی.
نه اینکه نمی‌شود. موضوع این است که ما نمی‌توانیم بیاییم و یکسری شبهه و شایعه در کشور مطرح کنیم بعد انتظار پاسخگویی از آقای احمدی‌نژاد را داشته باشیم. آیا برای دولت ایشان فسادی ثابت شده است که باید پاسخگو باشند؟

اگر اثبات شود که موظف هستند به قوه قضائیه پاسخگو باشند که البته طبق گفته رئیس کمیسیون اصل 90 پرونده‌هایی درحال برسی هستند. این دومقوله جداگانه‌ است. پس از دوره ریاست ایشان در بررسی‌های انجام شده ده‌ها مورد تخلف دیده شده. پرداخت دیه مقتول کهریزک از محل بودجه تأمین اجتماعی،رانت هفت هزار میلیاردی برای صرافان، دکل نفتی ۸۰ میلیون دلاری، چندهزار مورد بورسیه غیرقانونی و تخلف، فساد ۱۲ هزار میلیارد تومانی بانکی و...
اینها که اثبات نشده‌اند. اینکه یک نفر از گوشه‌ای بلند شود یک اتهام را مطرح کند ملاک نیست.

من درباره یک فرد در یک گوشه صحبت نمی‌کنم. من دارم درباره تحقیق و تفحص مجلس و یا به عنوان مثال رئیس کمیسیون اقتصادی قوه مقننه صحبت می‌کنم...
اصلا رئیس کمیسیون یا خیلی بالاتر از ایشان... لزومی ندارد آقای احمدی‌نژاد به سوالات خبرنگاران پاسخ بدهند. اگر زمانی فسادی اثبات شد و مستقیما به دولت ایشان مربوط بود، حتما پاسخگو خواهند بود.

شما با سایت عمارنیوز که شایعه همسر دوم وزیر امورخارجه دولت را مطرح کرده‌بود، در ارتباط هستید؟
خیر. نمی‌شناسم. در این باره واقعا معتقدم که اقدام بسیار زشت و سخیفی انجام دادند و این کار از نظر من محکوم است و جز اینکه فضای سیاسی کشور را مغشوش کنند،کار دیگه‌ای انجام نمی‌دهند.

ولی یکی از سایت‌های حامی دولت‌های نهم و دهم است. جالب این است که نمونه این اقدام یا ادبیات را در گروه‌های تلگرام که شما و نزدیکان شما راه‌اندازی و مدیریت می‌کنید به کرات دیده می‌شود...
نه ببینید ما کاملا با این مسئله مخالفیم و هرکجا که توهینی شود، ما برخورد می‌کنیم یا حتی در مواردی از گروه حذف می‌شوند. ما از همه اعضا در بدو ورود خواسته‌ایم که بحث‌های خود را بدون هرگونه توهین و تحقیر افراد انجام دهند. ما به هیچ وجه توهین به آقای هاشمی و آقای خاتمی تائید نمی‌کنم. اما به هرحال ما 120 سوپرگروه داریم که در آنها حدود 30‌هزار نفر فعال هستند و بعید نیست بعضی از موارد را ندیده ‌باشیم.


کد مطلب: 108038

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/interview/108038/قیام-زنجان-برپایی-قسط-عدالت

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir