کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

امشب وزيران خارجه آمريكا و ايران با هم ملاقات می‌کنند

جان کری و جواد ظریف طلسم 35 ساله را مي‌شكنند

4 مهر 1392 ساعت 19:48

گروه سياسي: وزیر خارجه ایران قرار است تا ساعتي ديگر با وزاری خارجه گروه 1+5 از جمله جان کری همتای آمریکایی خود دیدار کند.


محمد جواد ظریف امروز پنج‌شنبه در گفت و گویی از اعلام آمادگی مقام های کشورش برای دیدار با مقام های آمریکایی در بالاترین سطوح خبر داده است. دیدار امروز جان کری و محمد جواد ظریف نخستین دیدار دیپلمات‌های دو کشور است که پس از سال 1979 صورت می‌گیرد.

به گزارش خبرگزاری رویترز ظریف در این باره به خبرنگاران مستقر در سازمان ملل گفت: این نشست پرشی برای آغاز مذاکرات است با این چشم انداز که در کوتاه ترین زمان به یک توافق دست یابیم. وی افزود: آنچه در دیدار با مقامات آمریکایی مهم به شمار می آید ، محتوای آن است، ما اینجا برای نمایش نیامده ایم بلکه برای دفاع از منافع ملت مان در نیویورک حضور داریم. بیش از ۳۰ سال است که مقام‌های ایران و آمریکا در یک چنین سطح عالی رتبه‌ای علنا درباره یکی از حساس‌ترین موضوعات مورد اختلاف دیدار و گفتگو نداشته‌اند. به همین دلیل، نشست امشب از همین حالا در کانون توجه رسانه‌های جهانی قرار گرفته است.

رییس موسسه علوم و امنیت بین المللی در واشنگتن به میدان آمدن وزیران امور خارجه ایران و آمریکا را مهم و مثبت می‌داند. دیوید آلبرایت، می‌گوید: «امیدوارم که فقط برای یک روز دیدار نداشته باشند و بعد از شروع مذاکرات در دور بعد به ژنو یا مکان قابل قبول دیگری بروند و چند هفته در آنجا بمانند و سعی کنند که به توافق برسند. مهم است که گفتگو‌ها به طور محرمانه انجام شود تا بتوانند این مناقشه را در پشت درهای بسته حل و فصل کنند.»

آلبرایت می‌گوید: «ایران می‌خواهد که تحریم‌ها کاهش یابد اما برآورده شدن این خواسته در کوتاه مدت مشکل است. بیشتر تحریم‌ها را کنگره اعمال کرده است. برای باراک اوباما بسیار دشوار خواهد بود که برای کاهش تحریم‌ها اقدام کند در حالی که ایران امتیازات بزرگی نداده باشد.» کار‌شناس موسسه کنترل تسلیحات در واشنگتن انتظار دارد که سطح غنی سازی، ‌مکانیزیم شفاف سازی و چگونگی بازرسی از مراکز اتمی ایران از موضوعات اصلی مورد بحث ایران و گروه ۵+۱ باشد.

کلسی داونپورت، می‌گوید: «یکی از بزرگ‌ترین موانعی که باراک اوباما با آن مواجه است این است که در توافق احتمالی به ایران اجازه ادامه غنی سازی داده شود. گروهی از اعضای کنگره با هرگونه حق غنی سازی اورانیوم در ایران مخالفند.»


کد مطلب: 16961

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/16961/جان-کری-جواد-ظریف-طلسم-35-ساله-مي-شكنند

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir