کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

آقاي سیف؛ بانک مرکزی بانک تجاری نیست!

نرخ واقعی‌دلار بين 2000 تا 2500‌تومان است

5 مهر 1392 ساعت 15:08

گروه اقتصادي: رئیس کل بانک مرکزی چند روز پیش اعلام کرد که جلوی کاهش نرخ دلار را خواهند گرفت این در حالی است که بر اساس برنامه پنج ساله توسعه کشور نرخ ارز باید شناور و مدیریت شده تعیین شود.


يك استاد اقتصاد دانشگاه شهید بهشتی درباره اين اظهارنظر سيف به سايت خردادنيوز گفت: ببینید بالاخره آقای سیف یک مدیر بانکی است! حقیقتا من یک مقداری تعجب کردم چرا ایشان چنین صحبتی می‌کنند. شاید ایشان به بانک مرکزی مانند یک بانک تجاری نگاه می کنند چون سابقه مدیریتی ایشان دربانک داری تجاری بوده است. ایشان باید تفکر خود را تغییر دهند. توجه کنید که بانک مرکزی به تعبیر معمول یک بانک نیست ما در تعریف آکادمیک نیز بانک مرکزی را بانک بانک ها یا به تعبیری بانک کنترل کننده سیاست های پولی می دانیم و به عبارتی دیگر بانکی است، فرا بانکی. حال اگر بخواهید یک تفکربانکی معمولی رادر بانک مرکزی حاکم کنید قطعا با مشکلات متعددی روبرو خواهیم شد البته من نمی خواهم اعلام کنم آقای سیف اینگونه است.

دکتر غلامحسین خورشیدی افزود: بانک مرکزی را باید به عنوان نهادی نگاه کرد که از سر منافع اجتماعی و منافع بین المللی ایران باید وظایف خود را انجام دهد اگر با این دید به بانک مرکزی نگاه کنیم ریاست محترم بانک مرکزی درزمینه جلوگیری از کاهش نرخ ارزحرف منطقی نزده اند. نرخ ارزهر چقدر در کشور ما کاهش پیدا کند اعتبار سیاسی و اقتصادی ما را در سطح جهانی افزایش می دهد حتی اگر منافعی هم از افزایش نرخ ارز عاید کشور شود این منافع خیلی کم ارزش تراز منافعی است که باعث می شود حیثیت سیاسی و اقتصادی کشورمان در جهان با افزایش نرخ ارز ابعادش کم اهمیت شود چون اندازه نرخ برابری ریال با ارزهای بین المللی شاخصی است برای سنجش اعتبار سیاسی واقتصادی کشور در سطح بین المللی حال با چنین شرایطی رئیس کل بانک مرکزی که باید حافظ این اعتباردرسطح جهانی باشد خلاف این عمل می کند و من به عنوان یک اقتصاد دان نمی توانم این عملکرد آقای سیف را توجیه کنم.

وي در پاسخ به اين سئوال كه شما به عنوان یک اقتصاد دان قیمت واقعی دلار را که بتواند هم منافع تولید کننده و هم منافع مصرف کننده را تضمین کند چه میزان می دانید؟ اظهار داشت: من معتقدم اگر دلار روند طبیعی و مدیرت شده را طی کند و ما هم به بهبود شرایط اقتصادی امید وار باشیم می توانیم دلار را در یک شرایط میان مدتی بین دو تا دوهزارو پانصد تومان ببینیم وحتی اگر شرایط با ثبات تری را در آینده پیش بینی کنیم از این هم پایین تر خواهد آمد.
اين استاد اقتصاد افزود: ایران تجربه افزایش غیر منطقی ارز و پایین آمدن قیمت ریال را داشته است دلار طی چند دهه ازهفت تومان به اینجا رسیده واقعیت این است که پایین آمدن قیمت ارز بر روی قیمت تمام شده کالاها چه داخلی و چه وارداتی تاثیر می گذارد و می تواند موجب افزایش تولید داخل و جایگزینی آن با کالاهای خارجی شود و حتی باعث می شود ما بتوانیم کیفیت تولید داخلی خود را بالا ببریم تا بتوانیم در صحنه بین المللی حضور داشته باشیم و حتی در صحنه بین المللی رقابت کنیم همه اینها ثمراتی است که با کاهش قیمت دلار نصیب کشور ما می شود . درست به همین دلایل است که من ازآقای سیف با تجربه بالای مدیریتی بانکی که دارد تعجب میکنم که چگونه آن حرف ها را در مورد بالا رفتن قیمت ارز می زنند البته من معتقدم که ایراد کار یا از مشاوران ایشان است و یا اینکه تصور ایشان از بانک مرکزی تصور درستی نیست چون ایشان تا آنجایی که بنده مطلع هستم در سیستم بانک داری مرکزی از قبل حضور نداشته و حضور ایشان در سیستم بانک داری تجاری بوده است که اساسا این دو سیستم بانکداری بسیار با هم متفاوت است و نقطه اشتراک این دو بانک داری تنها کلمه بانک است.


کد مطلب: 17021

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/17021/نرخ-واقعی-دلار-بين-2000-2500-تومان

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir