کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

دنبال نکردن دیپلماسی غیرمسئولانه است

کری: تسلیم ​وحشت​ علیه مذاکرات​ نمي​شويم

ايسنا , 7 آبان 1392 ساعت 11:26

گروه سياسي:​ وزیر امور خارجه آمریکا از ایران خواست تمایلش را به دنبال کردن یک برنامه هسته‌یی صلح‌آمیز نشان دهد و از مردم آمریکا و کنگره این کشور خواست که از تلاش‌ها برای کاهش تسلیحات هسته‌یی در سراسر جهان حمایت کنند.


جان کری در مراسمی در واشنگتن که توسط صندوق پلوشیر در حمایت از ابتکاراتی که مانع گسترش تسلیحات کشتار جمعی می‌شود، برگزار شد گفت که باراک اوباما، رییس‌جمهور آمریکا وی را موظف کرده است که ببیند آیا ایران حقیقتا مایل به دنبال کردن یک برنامه هسته‌یی صلح‌آمیز هست یا خیر. کری گفت که ایران باید چنین تمایلی را با اقداماتش نشان دهد و این اقدامات باید واقعی و قابل راستی‌آزمایی باشند؛ زیرا کلمات نمی‌توانند جایگزین اقدامات شوند. وزی در بخش دیگری از اظهاراتش از جامعه آمریکا و کنگره این کشور خواست از تلاش‌ها برای کاهش تسلیحات هسته‌یی در سراسر جهان حمایت کند.

شبکه خبری بلومبرگ نیز گزارش داد که کری در اظهاراتی که در موسسه صلح آمریکا بر زبان آورد، تاکید کرد که دنبال نکردن دیپلماسی در قبال برنامه‌ی هسته‌یی ایران غیرمسئولانه است. وزیر امور خارجه‌ آمریکا در ادامه بدون این‌که به جزییات اشاره‌ای کند گفت که ما تسلیم تاکتیک "وحشت" علیه برگزاری مذاکرات با ایران نخواهیم شد. کری این اظهارات را در حالی بیان کرد که بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی در هفته‌های اخیر بارها از تمایل دولت آمریکا به تعامل با ایران ایراد گرفته است. کری گفت که رها کردن روند دیپلماتیکی که اکنون در قبال ایران جریان دارد اوج بی‌مسئولیتی است. وی در عین حال تاکید کرد که توافق نکردن بهتر از رسیدن به یک توافق بد است.

در همين حال، روزنامه لس انجلس تایمز طی گزارشی تحت عنوان "همکاری بی سر و صدای امریکا و روسیه بر سر ایران" نوشت: درحالیکه امریکا در تلاش برای دستیابی به توافقی هسته ای با ایران است، از متحدی دور از تصور نیز کمک می گیرد: روسیه.

به گزارش «انتخاب»، روابط روسیه و امریکا امسال به شرایط ناگواری رسید که تماما بر سر ماجرای اعطای پناهندگی موقت به اسنودن و البته اختلاف اوباما و پوتین بود. تحلیلگران می گویند که دو کشور به بهبود روابط به عنوان اولویت نخست نگاه نمی کنند.

با این حال مسکو و واشنگتن بر سر مسائلی که برای آنها حیاتی محسوب می شود با یکدیگر همکاری دارند. انها در حال همکاری برای نابودی تسلیحات شیمیایی سوریه هستند. ایران مسئله مهمتری است که این دو کشور را وادار به همکاری کرده است. با وجود روابط خوب مسکو با تهران و ابراز نارضایتی اش از تحریم های بین المللی، اما از بسیاری تلاش ها در جهت «مهار اهداف هسته ای ایران»، حمایت کرده است!

روسیه نگران است که عدم موفقیت در دستیابی به توافق، به حمله نظامی علیه ایران (که در نهایت سبب بی ثباتی در امتداد مرزهای جنوب روسیه و اشفتگی بازار گاز طبیعی و نفت می شود،) منتهی شود. گری سیمور عضو سابق مشاوران اوباما در حوزه ی ایران می گوید: دو کشور اختلافاتی با یکدیگر دارند اما در نهایت منافع مشترکی نیز دارند.

دولت اوباما انتخاب حسن روحانی میانه رو به عنوان رئیس جمهور را به عنوان فرصت می بینند. بن بست در روابط دیپلماتیک امریکا و ایران تا حدی با تماس تلفنی اوباما و روحنای از میان برداشته شد. مسکو ظاهرا در تکاپوی بیشتری برای دستیابی به توافق هسته ای نسبت به واشنگتن است. در پایان مذاکرات ژنو، دو طرف جو مذاکرات را مثبت توصیف کردند اما در این میان مذاکزه کننده ارشد روسیه نیمه خالی لیوان را می دید.


کد مطلب: 19261

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/19261/کری-تسلیم-وحشت-علیه-مذاکرات-نمي-شويم

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir