کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

وقتي كه بزرگترين كارخانه شيميايي ايران در وسط شهر اهواز قرار دارد!

هشدار درباره وقوع‌ فاجعه‌ انساني در آلوده‌ترين‌ شهر جهان

يك بارندگي پاييزي3000 خوزستانی را روانه بیمارستانی کرد!

13 آبان 1392 ساعت 1:39

گروه جامعه: شیوع بیماری تنگی نفس در بین مردم خوزستان خصوصا شهر اهواز از شب گذشته تاکنون بیمارستانها را با مراجعات متعدد مردم مواجه کرده است به گونه ای که تا ظهر روز يكشنبه بیش از سه هزار خوزستانی تنها به علت تنگی نفس راهی بیمارستان شدند.


بنا به گزارش‌ خبرنگار بهارنيوز از اهواز، اين شهر كه يكي از 7 كلان شهر و يكي از شهرهاي بزرگ صنعتي -نفتي- گازي ايران به شمار مي‌رود بالغ بر دو ميليون جمعيت دارد اما جالب اينكه برخي از صنايع بسيار خطرناك همچون نفت و گاز و مواد شيميايي و صنعتي؛ محيط زيست آن را تا آستانه يك فاجعه بزرگ پيش برده و با وجود هشدار سازمان‌هاي جهاني مبني بر كسب!! رتبه اول اين شهر در بين همه شهرهاي جهان از نظر آلودگي، هيچ مسئول استاني و كشوري كمترين دغدغه‌اي براي بررسي وضعيت فاجعه بار آن ندارد!

براي مثال در حال حاضر در وسط برخي از مراكز مسكوني اهواز همچون ملي‌راه و زيتون و جاده فرودگاه، چندين چاه نفت و گاز حفاري شده و دود حاصله از ضايعات آن 24 ساعته به حلقوم مردم مي‌رود!

اهواز در شرايط سالم هوايي

از سوي ديگر شركت كربن بلاك (توليد كننده مواد شيميايي) در وسط شهر اهواز «منطقه آرياشهر و كارون» قرار دارد و به صورت 24 ساعته دود و ضايعات بسيار خطرناك آن مناطق مسكوني شهر را به زير غبار و دوده‌هاي مرگباري قرار مي دهد و با وجود هشدارهاي سالهاي قبل محيط زيست براي انتقال اين كارخانه كه يكي از دو مركز توليدات كربنات كشور محسوب مي‌شود به بيرون شهر، مسئولان اين شركت به بهانه نصب فيلتر در دماغه دودكش‌هاي مرگبار خود، از اين انتقال سرباز زده و مردم را با انواع خطرات مواجه ساخته‌اند.

و در شرايط بحراني آلودگي

از سوي ديگر صنايع ديگري چون الكل سازي صنعتي در حاشيه شهر، صنايع فولاد (در منطقه مسكوني باهنر و سپيدار)! نيز شبانه روز مشغول آلوده‌سازي شهر هستند و جالب تر اينكه اكثر مديران سطح بالاي اين مراكز نيز به مديران پروازي معروفند كه خانواده‌هايشان عمدتا در خارج از خوزستان سكونت دارند! همه اينها يكطرف و مشكل ريزگردهاي وارداتي از كشورهاي منطقه به خوزستان و ديگر مناطق غربي كشور نيز مزيد بر علت شده‌اند تا وضعيت محيط زيست را در خوزستان و بالاخص مركز آن اهواز، به مرز بحران كشيده به گونه‌اي كه مجامع بين‌المللي اين شهر را كه روزگاري از شهرهاي زيبا و مدرن كشور محسوب مي‌شد آلوده‌ترين شهر جهان معرفي كرده‌اند.

جالب تر اينكه مسئولان صاحب نفوذ اصفهاني وزارت نيرو نيز درصدند تتمه آب باقيمانده كارون را براي كشاورزي برنج‌زارهاي ديار خود، به سمت اصفهان منتقل سازند و اين در حاليست كه در حال حاضر مردم اهواز كه رود كارون از وسط شهرشان عبور مي‌كند، از آب سالم آشاميدني بي‌بهره‌اند! در همين حال، سطح كيفي و توان مديريت‌هاي استان بسيار ضعيف بوده و عمدتا توانمندي‌هايشان در درگيري‌هاي قوميتي (خوزستان استاني چندقوميتي و چندزباني است) فيمابين خلاصه شده كه نمونه بارز آن شوراهاي شهر استان به ويژه شهر اهواز كه طي چند دوره اخير تاكنون، ضعيف‌ترين مراكز تصميم‌گيري شهري بوده به گونه‌اي كه شوراي قبلي كلان شهر به دليل فساد مالي و همچنين اختلافات قوميتي فيمابين خود، منحل شد!

منظره‌اي آشنا، حيرت‌آور و البته فاجعه بار در وسط مناطق مسكوني اهواز! دود ناشي از ضايعات چاه‌هاي نفت و گاز كه مردم اين ديار از مواهبش كمترين بهره‌اي را برده‌اند، و فقط دود و آلودگي‌اش نصيبشان شده! اين هديه مديران وزارت‌نشين محترمه نفت كه البته خود در اتاقهاي مجلل وزارت‌خانه در خيابان طالقاني- سميه تهران جلوس دارند! و  گذر اكثرشان حتي براي يكبار هم به قطب اول نفت ايران نيافتاده اما بر ميليون‌ها دلار در‌آمده حاصله از فروش بشكه‌هاي نفت همين چاه‌هاي اهواز، اميديه، آغاجاري و مسجدسليمان حكمراني مي‌كنند و به خوزستاني‌ها پوزخندي نثار مي‌نمايند! و حالا باز خواهيد پرسيد كه چرا اهواز  آلوده‌ترين شهر جهان شد؟

در ميان اين بي‌مسئوليتي و بي توجهي‌ها، احتمال حوادث بسيار هولناك انساني در استان خوزستان  افزايش يافته كه اگر مسئولان كشور فكري اساسي براي حل معضل محيط زيست اين منطقه نكنند بايد منتظر فاجعه‌هايي بس خطرناك باشند، اين در حاليست كه روز شنبه اولین باران پائیزی استان خوزستان باریدن گرفت و متعاقب آن افراد فراوانی دچار بیماری تنگ نفس آنی شدند به همین دلیل اغلب آنها برای رهایی از این وضع راهی بیمارستانها شدند!!

برخی گمانه ها از احتمال اسیدی بودن اولین باران خوزستان حکایت می کند به همین دلیل برخی کارشناسان در این خصوص وارد عمل شدهاند تا اسیدی بودن یا نبودن این باران را جویا شوند. در این خصوص معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اهواز اظهار کرد: با توجه به مراجعه بسیار زیاد بیماران با نشانه های تنگی نفس و مشکلات ریوی به بیمارستان های اهواز در شنبه شب، کمیته مشترکی از کارشناسان معاونت بهداشتی و درمان برای رسیدگی به این امر تشکیل شده است.

دکتر ساسان موگهی افزود: از شب گذشته کلیه تمهیدات لازم در این خصوص اندیشیده شده و صبح یکشنبه با تشکیل کمیته ویژه ای با همکاری متخصصان ریه، آسم و آلرژی دانشگاه به بررسی این موضوع از طریق مقایسه آمار مراجعان سال گذشته و امسال در موارد مشابه پرداخت شد.

و چرا اهواز آلوده‌ترين شهر جهان نباشد؟! شهري كه كارون را دارد اما آبش اين است! سمت راست: آب تصفيفه شده و سمت چپ: آب لوله كشي شهر! به نظر شما نبايد به مسئولان وزارت نيرو، سازمان محيط زيست كشور، استانداري خوزستان، شوراي شهر اهواز مدال لياقت داد؟

وی افزود: البته متخصصان ریه تلویحا این امر را در پاییز و پس از بارش اولین باران ها طبیعی برشمرده و عنوان کرده اند بررسی ها نشان می دهد که غالب مراجعه کنندگان دارای بیماری های زمینه ای مانند اسم و آلرژی هستند. موگهی در پاسخ به این سئوال که گفته می‌شود باران ها اسیدی است، گفت: اظهار نظر دقیق در این خصوص نیازمند کار کارشناسی و تخصصی است که از محیط زیست استان خواسته ایم در این خصوص بررسی و اظهار نظر کارشناسی نمایند و متخصصان دانشگاه نیز پس از بررسی آخرین وضعیت بیماران در این خصوص اظهار نظر خواهند نمود.


کد مطلب: 19917

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/19917/هشدار-درباره-وقوع-فاجعه-انساني-آلوده-ترين-شهر-جهان

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir