کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

کار شایسته در حد شعار باقی مانده است

27 ارديبهشت 1399 ساعت 9:51

گروه اقتصادی: عضو کانون عالی شوراهای اسلامی کار با بیان اینکه کار شایسته در حد شعار باقی مانده است، گفت: این موضوع را می‎توانیم در دستمزد و رفاهیات کارگران گرفته تا حمایت‎هایی که دولت بر اساس قانون باید از نیروی کار داشته باشد، ببینیم.


به گزارش  ایلنا، بحث کار شایسته که در اسناد بین‎المللی کار نیز بر آن تاکید شده، چند سالی است در ایران مورد توجه قرار گرفته و حتی سندی در این زمینه به امضا رسیده است. با وجود این، موارد مختلف ذکر شده برای کار شایسته، از امنیت شغلی گرفته تا حقوق و دستمزد کافی و موارد دیگر، همچنان مغفول مانده است.علی اصلانی (عضو کانون عالی شوراهای اسلامی کار)  تحقق کار شایسته را منوط به حمایت دولت از کارگر، کارفرما و تولید دانست و گفت: مانند موارد دیگر، درباره کار شایسته هم شعار خوب می‎دهیم، اما در عمل تا رسیدن به آن فاصله زیادی وجود دارد.او ادامه داد: موارد مختلفی را می‎توان درنظر گرفت که باعث می‎شود ادعا کنیم کار شایسته در بیشتر موارد وجود ندارد. برای مثال به افزایش دستمزد‌ها نگاه کنید. شاهد این هستیم که سال‎ها عدم رعایت ضوابط قانونی منجر به فاصله عظیم میان درآمد و هزینه‎ها شده و قدرت خرید افراد به شدت کاهش یافته است.
عضو کانون عالی شوراهای اسلامی کار همچنین به وعده‌های داده شده برای حمایت از کارگران و کارفرمایان اشاره و عنوان کرد: در ماه پایانی سال گذشته و ماه‌های سپری شده سال جدید، ما درگیر شیوع بیماری کرونا بودیم. دولت وعده‌های مختلف برای جبران خسارت داده است، اما در عمل هنوز اتفاقی نیفتاده و بیم آن می‎رود آنقدر جبران خسارت‎ها طول بکشد که دیگر کار از کار گذشته باشد.او ادامه داد: عنوان کرده‎اند ۷۵ هزار میلیارد تومان برای مشاغل آسیب‌دیده از شیوع کرونا در نظر گرفته شده است و قرار است این پول در اختیار واحد‎های آسیب‌دیده در رسته‎های شغلی معین قرار گیرد.

مدت‎هاست درباره آن حرف می‎زنند، ضوابط تازه اعلام می‎کنند، جزئیات طرح را تغییر می‎دهند، می‎گویند در فلان سایت و بهمان سامانه ثبت‎نام کنید و هنوز بعد گذشت دو ماه از سال جدید پولی پرداخت نشده است. چه زمانی قرار است این پول پرداخت شود؟ آیا وقتی کارگاه تعطیل و کارگر خانه‌نشین شد تازه قرار است تسهیلات حمایتی اعطا شود؟اصلانی همچنین به بحث بیمه بیکاری پرداخت و گفت: عنوان شد که پنج هزار میلیارد تومان به منظور تامین مستمری بیکاری افرادی که به دلیل شیوع کرونا بیکار شده‎اند در نظر گرفته شده است. در این مورد هم مثل وام حمایتی هنوز درگیر ضابطه‎گذاری، ثبت‎نام، پالایش و ... هستیم. می‎گویند مستمری شامل بیمه‎شدگان تامین اجتماعی است. اینکه مشخص است. بیمه شده تامین اجتماعی که حق سه درصدی بیمه بیکاری پرداخت کرده، باید مستمری بیکاری بگیرد و منتی بر سر کارگر نیست. آن ده‎ها هزار کارگر غیرمشمول چه کار باید بکنند؟ برای آنها چه فکری کرده‎ایم؟او ادامه داد: گفتند کارگران در خانه بنشینند تا زنجیره شیوع کرونا قطع شود. آنها هم در خانه نشستند. چه کسی از کارگران ساختمانی که در فصل اوج کارشان خانه‌نشین شدند حمایت می‎کند؟ اگر دنبال کار شایسته هستیم باید این موارد را پیگیری و رصد کنیم.این فعال کارگری با تاکید بر اینکه کار شایسته در حد شعار باقی مانده است، گفت: موارد مختلف از دستمزد تا رفاهیات کارگران گرفته تا حمایت از کارگر و کارفرما و به‌طور کلی تولید، زمینه تحقق کار شایسته را فراهم می‎آورد.


کد مطلب: 215414

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/215414/کار-شایسته-حد-شعار-باقی-مانده

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir