کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

افغانستان 92درصدمخدر ‌دنیا را تولید می‌کند

ايسنا , 27 آبان 1392 ساعت 19:25

گروه حوادث: فرمانده انتظامی استان کرمان گفت: ایران به علت همسایگی با افغانستان بیشترین آسیب را از مواد مخدر دیده است.


سردار"حسین چناریان" ظهر امروز در میزگرد علمی کاهش تقاضای مواد مخدر و روان گردان‌ها در دانشگاه شهید باهنر کرمان با اشاره به اهمیت پدیده مواد مخدر اظهار کرد: این پدیده موضوعی فراتر از بحث اجتماعی و یک معضل در جامعه بوده و تقریبا دغدغه تمام دنیا، مسوولان و نهادهای فرهنگی و علمی و مسوولان است. وی افزود: امروز مسئله مواد مخدر به عنوان دغدغه جدی دولت‌ها و ملت‌ها مطرح است. چناریان با اشاره به میزان تولید مواد مخدر تصریح کرد: در هفت سال گذشته یعنی از زمان ورود امریکا و انگلیس به افغانستان که یکی از مسائل مطرح شده توسط آنان، کنترل مواد مخدر بود، تولید مواد در افغانستان سه برابر شده و این آمار توسط سازمان جهانی مبارزه با مواد مخدر اعلام شده است.

وی بیان کرد: میزان تولید مواد مخدر سنتی هفت سال قبل در افغانستان 4 هزار و 600 تن بوده و هم اکنون نزدیک به 12 هزار تن است و البته بحث ارزش اقتصادی و ریالی در قاچاق مواد مخدر قابل توجه است. چناریان ادامه داد: نفت، سلاح و مواد مخدر ارزش ریالی بالایی در معاملات جهانی دارند و جزو سه موضوع مهمی هستند که بیشترین چرخه پولی در دنیا را به خود اختصاص داده‌اند. وی افزود: کشور ایران به علت همسایگی با افغانستان - که 92 درصد مواد مخدر سنتی دنیا را تولید می‌کند- و مرز طولانی که با آنها داریم، ناخواسته در کوریدور عبور بیشترین حجم مواد مخدر در دنیا قرار گرفته و طبیعتا بیشترین آسیب را کشور، منطقه و استان ما از این موضوع دیده است.

فرمانده انتظامی استان کرمان اظهار کرد: کویر 40 هزار کیلومتری بدون جمعیت با بستر مناسب برای قاچاق مواد مخدر به کشور افغانستان وصل است و این جغرافیای خشک برای عبور تا پشت مرزهای غرب کشور مناسب بوده و از جمله عواملی بوده که زمینه قاچاق مواد را فراهم کرده است. وی تصریح کرد: متاسفانه هیچ وقت به مواد مخدر به عنوان یک موضوع با اهمیت جهانی و بومی به اندازه ارزش و اهمیت آن کار و دقت نکرده‌ایم، البته تلاش‌های انجام شده کم نیست، ضمن اینکه پشت این قضیه مافیای بسیار قدیمی وحساب شده و بین المللی وجود دارد.

چناریان تاکید کرد: ابعاد حوزه فعالیت مافیای جهانی مواد مخدر را تا عمق کشورهای اروپایی و غربی شاهد هستیم، حتی کشور قوی روسیه از حیث کنترل مرز، بیشترین معتاد هروئین را دارد. وی افزود: موضوع مواد مخدر ابعاد انسانی و اجتماعی فوق‌العاده زیادی دارد و معضلی که در جهان و کشور ما ایجاد کرده، بیشترین دغدغه را به دنبال دارد. چناریان گفت: مواد مخدر موضوع هدایت شده ای توسط مافیای جهانی است که در گذشته مواد سنتی را به عنوان سستی زا و برای ایجاد جامعه‌ای بی‌رغبت و با روحیه بی تفاوتی هدایت می‌کردند و امروز مواد صنعتی و روانگردان‌ها را با هدف روحیات معترضانه و تحرکی و ضد اجرای قوانین مدنی جامعه هدایت می‌کنند. وی تصریح کرد: آنها بنا به مقتضیات از مواد مخدر استفاده می‌کنند و بنا بر هدف خود استفاده از آن را توسعه می‌دهند.


کد مطلب: 21792

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/21792/افغانستان-92درصدمخدر-دنیا-تولید-می-کند

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir