به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۰ - ۲۱:۵۳
 
۲
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۸/۲۷ ساعت ۱۹:۲۵
کد مطلب : ۲۱۷۹۲

افغانستان 92درصدمخدر ‌دنیا را تولید می‌کند

گروه حوادث: فرمانده انتظامی استان کرمان گفت: ایران به علت همسایگی با افغانستان بیشترین آسیب را از مواد مخدر دیده است.
افغانستان 92درصدمخدر ‌دنیا را تولید می‌کند
سردار"حسین چناریان" ظهر امروز در میزگرد علمی کاهش تقاضای مواد مخدر و روان گردان‌ها در دانشگاه شهید باهنر کرمان با اشاره به اهمیت پدیده مواد مخدر اظهار کرد: این پدیده موضوعی فراتر از بحث اجتماعی و یک معضل در جامعه بوده و تقریبا دغدغه تمام دنیا، مسوولان و نهادهای فرهنگی و علمی و مسوولان است. وی افزود: امروز مسئله مواد مخدر به عنوان دغدغه جدی دولت‌ها و ملت‌ها مطرح است. چناریان با اشاره به میزان تولید مواد مخدر تصریح کرد: در هفت سال گذشته یعنی از زمان ورود امریکا و انگلیس به افغانستان که یکی از مسائل مطرح شده توسط آنان، کنترل مواد مخدر بود، تولید مواد در افغانستان سه برابر شده و این آمار توسط سازمان جهانی مبارزه با مواد مخدر اعلام شده است.

وی بیان کرد: میزان تولید مواد مخدر سنتی هفت سال قبل در افغانستان 4 هزار و 600 تن بوده و هم اکنون نزدیک به 12 هزار تن است و البته بحث ارزش اقتصادی و ریالی در قاچاق مواد مخدر قابل توجه است. چناریان ادامه داد: نفت، سلاح و مواد مخدر ارزش ریالی بالایی در معاملات جهانی دارند و جزو سه موضوع مهمی هستند که بیشترین چرخه پولی در دنیا را به خود اختصاص داده‌اند. وی افزود: کشور ایران به علت همسایگی با افغانستان - که 92 درصد مواد مخدر سنتی دنیا را تولید می‌کند- و مرز طولانی که با آنها داریم، ناخواسته در کوریدور عبور بیشترین حجم مواد مخدر در دنیا قرار گرفته و طبیعتا بیشترین آسیب را کشور، منطقه و استان ما از این موضوع دیده است.

فرمانده انتظامی استان کرمان اظهار کرد: کویر 40 هزار کیلومتری بدون جمعیت با بستر مناسب برای قاچاق مواد مخدر به کشور افغانستان وصل است و این جغرافیای خشک برای عبور تا پشت مرزهای غرب کشور مناسب بوده و از جمله عواملی بوده که زمینه قاچاق مواد را فراهم کرده است. وی تصریح کرد: متاسفانه هیچ وقت به مواد مخدر به عنوان یک موضوع با اهمیت جهانی و بومی به اندازه ارزش و اهمیت آن کار و دقت نکرده‌ایم، البته تلاش‌های انجام شده کم نیست، ضمن اینکه پشت این قضیه مافیای بسیار قدیمی وحساب شده و بین المللی وجود دارد.

چناریان تاکید کرد: ابعاد حوزه فعالیت مافیای جهانی مواد مخدر را تا عمق کشورهای اروپایی و غربی شاهد هستیم، حتی کشور قوی روسیه از حیث کنترل مرز، بیشترین معتاد هروئین را دارد. وی افزود: موضوع مواد مخدر ابعاد انسانی و اجتماعی فوق‌العاده زیادی دارد و معضلی که در جهان و کشور ما ایجاد کرده، بیشترین دغدغه را به دنبال دارد. چناریان گفت: مواد مخدر موضوع هدایت شده ای توسط مافیای جهانی است که در گذشته مواد سنتی را به عنوان سستی زا و برای ایجاد جامعه‌ای بی‌رغبت و با روحیه بی تفاوتی هدایت می‌کردند و امروز مواد صنعتی و روانگردان‌ها را با هدف روحیات معترضانه و تحرکی و ضد اجرای قوانین مدنی جامعه هدایت می‌کنند. وی تصریح کرد: آنها بنا به مقتضیات از مواد مخدر استفاده می‌کنند و بنا بر هدف خود استفاده از آن را توسعه می‌دهند.
مرجع : ايسنا