کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

63‌درصد آمریکایی‌ها موافق تفاهم ژنو هستند

تازه‌ترين‌نتایج‌نظرسنجی‌ها در آمريكا درباره ايران

ایرنا , 14 آذر 1392 ساعت 2:11

گروه بین الملل: جیم لوب روزنامه نگار آمریکایی گفت که نتایج نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد اکثریت پاسخ دهندگان موافق توافق هسته‌ای ژنو هستند و از کنگره می‌خواهند که درعین کنترل دقیق پایبندی ایران به توافق، امکان دستیابی به توافق دائمی را از بین نبرد.


لوب در تازه‌ترین یادداشت خود در پایگاه خبری تحلیلی لوبلاگ نوشت: نتایج نظرسنجی جدیدی که توسط موسسه تحقیقاتی هارت با بیش از چند دهه تجربه در خصوص گرایش‌های سیاست خارجی و سیاست کنگره آمریکا، از رای‌دهندگان آمریکایی درباره توافق هسته‌ای ژنو با ایران انجام شده است چند نکته را به وضوح نشان می‌دهد:

1- بین 37 تا 57 درصد از پاسخ دهندگانی که به گفته خودشان اندکی درباره توافق ژنو شنیده بودند، با آن موافق بودند. این نتیجه به نتایج نظرسنجی‌های انجام شده توسط شبکه سی ان ان و واشنگتن پست که ماه گذشته انجام شد، نزدیک است. وقتی به آنها درباره مبانی اولیه توافق اطلاع داده شد، درصد موافقان افزایش یافت و به 63 درصد رسید. گفتنی است این حمایت مرزهای حزبی و ایدئولوژی را هم پشت سر گذاشته است به طوری که 45 درصد از موافقان خودشان را جمهوری‌خواه، 47 درصد محافظه‌کار و 48 درصد طرفدار پروپا قرص اسراییل معرفی کرده‌اند.

2- پاسخ دهندگان از کنگره خواسته‌اند پایبندی به توافق را کنترل کند، اما آن را تخریب یا متوقف نکند یا در هر صورت، مذاکره برای دستیابی به توافق دائمی را به خطر نیاندازد. امید آن می‌رود که سناتور منندز و شومر دمکرات‌هایی که به نظر می‌رسد بیش از سایرین به وضع تحریم‌های جدید علیه ایران علاقه دارند، این پیام را دریابند. بیش از دوسوم کسانی که در این نظرسنجی شرکت کرده‌اند، چنین دیدگاهی دارند و فقط 21 درصد از آنها معتقدند که کنگره باید برای وضع تحریم‌های اقتصادی جدید علیه ایران اقدام کند حتی اگر چنین اقدامی، توافق با ایران را از بین ببرد یا مذاکره برای دستیابی به توافق دائمی را به خطر بیندازد.

3- شرکت کنندگان در نظرسنجی از قانون‌گذارانی که از حمله نظامی برای تخریب تاسیسات هسته‌ای ایران حمایت می‌کنند و یا با مذاکره با ایران مخالف‌اند، چندان پشتیبانی نخواهند کرد. اندکی بیش از یک چهارم از افراد حاضر در این نظرسنجی، گفته‌اند که عقیده این دسته از نمایندگان، مطلوب و مورد حمایت آنهاست و در حدود 2 برابر این عده گفته‌اند که اتخاذ چنین موضعی از سوی نمایندگان، مطلوب آنها نیست.

4- عقیده کسانی که در نظرسنجی شرکت کرده بودند درباره وضع تحریم‌های اقتصادی بیشتر علیه ایران نیز تقریبا شبیه به عقیده آنها در مورد سوال قبلی بود. وقتی از افراد پرسیده شد که اگر نمایندگان آنها خواهان اعمال تحریم‌های اقتصادی بیشتر علیه ایران باشند، چه واکنشی نشان خواهند داد، 31 درصد گفتند که از این موضع استقبال می‌کنند، 46 درصد گفتند که این اقدام مطلوب آنها نیست و بیش از نیمی از آنها گفتند که این کار اقدام بسیار نامطلوبی است.

بین 26 تا 48 درصد از پاسخ دهندگانی که طرفدار جمهوری خواهان بودند گفتند که اگر نمایندگان آنها خواهان اعمال تحریم‌های بیشتر علیه ایران باشند، از آنها حمایت می‌کنند. اما بین 16 تا 64 درصد از طرفداران دمکرات‌ها و 28 تا 49 درصد از کسانی که خود را مستقل معرفی می‌کردند، وضع تحریم‌های بیشتر را مطلوب نمی‌دانستند.

5 - اکثریت قابل توجهی از شرکت‌کنندگان در نظرسنجی (70 درصد) مخالف حمله به تاسیسات هسته‌ای ایران بودند، 50 درصد از پاسخ‌دهندگان؛ به شدت مخالف بودند و فقط در حدود 22 درصد با این کار موافق بودند. به نوشته این پایگاه خبری تحلیلی، نظرسنجی مذکور از 26 نوامبر( پنجم آذر) تا اول دسامبر(دهم آذر)، انجام گرفته است.

موسسه تحقیقاتی «هارت» که یکی از معتبرترین موسسات تحقیقاتی در آمریکا می‌باشد در این نظرسنجی تلفنی نظر 800 نفر را درباره توافق هسته‌ای ژنو جویا شده است که اظهار کرده‌اند قطعا یا به احتمال قوی در انتخابات بعدی آمریکا شرکت می‌کنند. 41 درصد شرکت‌کنندگان خود را هوادار حزب دمکرات و 35 درصد طرفدار جمهوری خواهان معرفی کرده‌اند.


کد مطلب: 23598

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/23598/تازه-ترين-نتایج-نظرسنجی-ها-آمريكا-درباره-ايران

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir