کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

ايسنا، مديريت جديدش و اخبار آقاي خاتمي!

18 آذر 1393 ساعت 14:48

گروه سياسي: يك عضو تحريريه ايسنا بحث ممنوع‌التصوير شدن آقاي سيدمحمد خاتمي در اين خبرگزاري را تلويحا تكذيب كرد.


در پي انتشار اخباری دال بر سياست‌هاي جديد تحريري اين خبرگزاري پس از تغيير مديرعامل آن و خصوصا عدم پوشش اخبار آقاي خاتمي و همچنین دیگر چهره های اصلاح‌طلب در روز دانشجو، خبرنگار ما با برخي از اعضاي تحريريه اين خبرگزاري تماس گرفت كه آنان پاسخ به اين سئوال را به مديريت اين رسانه ارجاع داده و از تكذيب يا تاييد اين خبر خودداري نمودند.

در عين حال يكي از اعضاي تحريري ايسنا تاكيد كرد كه نحوه پوشش اين موضوع در برخي سايت‌ها با واقعيت منطبق نيست و تا آنجا كه من اطلاع دارم هم در مديريت قبل و هم كنوني ايسنا، پوشش سخنراني‌ها و مواضع آقاي خاتمي با هماهنگي با آنها صورت مي‌گرفت و در اين سياست تغيير خاصي ايجاد نشده است. وي تصريح كرد: ما تاكنون عمده سخنان‌ آقاي خاتمي را پوشش خبري داده‌ايم و در روز 16 آذر نيز ايشان اصولا سخنراني نداشته‌اند كه بخواهيم آن را پوشش بدهيم يا ندهيم، ضمن اينكه در برخي از مراسم روز دانشجو از قرائت پيام ايشان نيز ممانعت به عمل آمد.

گفتني اينكه سايت اصلاح‌طلب انصاف‌نيوز روز گذشته در گزارشي با تیتر«آیا رفیق احمدی نژاد در ایسنا به نفع او بازی می کند؟» نوشته بود: خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) که به تازگی مدیرعاملش تغییر کرده، روز گذشته خبرهای روز دانشجو را به شدت سانسور کرد؛ روزی که پانزدهمین سالگرد تاسیس این خبرگزاری وابسته به جهاد دانشگاهی بود ولی به نظر می رسد با تغییر جدید در مدیرعامل و سیاست های آن، شاید تاریخ «انحراف» از هدف تاسیس خوانده شود.

این خبرگزاری حتی خبر و عکس های مراسم روز دانشجویی که دکتر روحانی رییس جمهور در آن حضور پیدا کرد را نیز سانسور کرد؛ همچنین دیگر گزارش هایی که خبرنگارانش از مراسم های دانشگاه های سراسر کشور تهیه کرده بودند به صورت عجیبی سانسور شدند. به عنوان مثال، مهمترین مراسم روز دانشجو که به یاد کشته شدن 3 دانشجوی دانشکده ی فنی دانشگاه تهران در 16 آذر سال 1332 در این دانشکده برگزار می شود، به شدت سانسور شد به نوعی که حتی یک عکس از این مراسم در ایسنا منتشر نشد؛ در حالی که دو عکاس این خبرگزاری در آن مراسم حضور داشتند.

همچنین گزارش سخنرانی های علی مطهری و مصطفی معین به شدت سانسور شده است؛ پیام سیدمحمد خاتمی که در این مراسم رسما پخش شد به کل سانسور شده و منتشر نشد، گزارشی که به عنوان حاشیه ی این مراسم منتشر شد نیز تقریبا خنثی بوده و نشانی از حال و هوای این مراسم نداشت. این در حالیست که خبرگزاری منسوب به دانشجویان از بدو تاسیس، همیشه نگاهی ویژه به مراسم های دانشجویی داشته و حواشی این گونه برنامه ها را با جزییات منتشر می کرد. ایسنا با شعار «ایران به روایت ایرانیان»، در سالهای اولیه تلاش می کرد که به گونه ای رویدادهای خبری داخلی کشور پوشش داده شود که ایرانیان خبرهای کشور را از منابع خبری داخلی تهیه کنند و به مراجعه به رسانه های غیرایرانی و یا اخبار غیررسمی روی نیاورند.

ایسنا تا سالها توانسته بود چنین سیاستی را به نتیجه برساند ولی با روی کار آمدن احمدی نژاد و تغییر ریاست جهاد دانشگاهی و ایسنا که زیر مجموعه ی آن است، به تدریج سیاست های محافظه کارانه ای جای آن را گرفت اما در روزهای اخیر این خبرگزاری دوره ای متفاوت با تمام دوره ی گذشته اش را تجربه می کند. به نظر می رسد که در صورتی که سیاست جدید و یا مدیر آن به سرعت تغییر نکند، اعتبار این خبرگزاری در مدت زمان کوتاهی در نزد مخاطبانش از بین خواهد رفت. از سوی دیگر این رویکرد جدید بر خلاف دیدگاه دولت جدید و تاکیدات رییس جمهور بوده و می تواند باعث آسیب رساندن به وجهه ی آن شود؛ تبعاتی که می تواند شائبه ی بازی به نفع رفیق قدیمی رییس کنونی جهاد دانشگاهی را تقویت کند؛ محمود احمدی نژاد.

سانسور خاتمی توهین به نظام است

معاون رییس جمهور درباره‌ی شنیده‌هایی مبنی بر دستور اخیر خبرگزاری ایسنا برای سانسور خبری سیدمحمد خاتمی، با بیان اینکه «این خبر چون موثق نیست، فعلا اظهارنظر نمی‌کنم»، در واکنش به خبر سانسور شدن خاتمی در روز دانشجو در این خبرگزاری، گفت که صحت و سقم آن را پیگیری خواهد کرد.

مجید انصاری در گفت‌وگو با انصاف نیوز در حاشیه‌ی همایش ملی ارتقای سلامت اداری و مبارزه با فساد، در پاسخ به این که «مگر اساسا چنین دستوری درباره‌ی ممنوع التصویر بودن آقای خاتمی وجود داشته است؟»، تصریح کرد: من اصلا نشنیده‌ام، بعید است که در جمهوری اسلامی ایران ما به جایی برسیم که شخصیت بزرگی مثل آقای خاتمی که مایه‌ی افتخار کشور هستند، و فرزند معنوی امام هستند، رییس جمهور محبوب اسبق این کشور بودند، در خدمت مردم، در خدمت نظام هستند، ممنوع التصوی بشوند. وی درباره ی ادعای ممنوع التصویری خاتمی، افزود: این سخن اصلا توهین به نظام است، مگر نظام ما نظامی هست که محدود کند. در نظام ما بحث آزادی بیان و آزادی عقیده، از افتخارات قانون اساسی است، شعار نظام است، مورد تاکید حضرت امام بوده، مورد تاکید مقام معظم رهبری است؛ مگر می‌شود در نظام جمهوری اسلامی ایران با همه‌ی زیبایی‌هایش، چنین تصمیمی گرفته بشود؟ معاون رییس جمهور در پاسخ به این پرسش که «اگر یکی از خبرگزاری‌های زیر نظر دولت (ایرنا یا ایسنا) چنین تصمیمی گرفته باشد، با آن برخورد می‌کنید؟»، گفت: حتما چنین تصمیمی نخواهند گرفت.


کد مطلب: 62950

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/62950/ايسنا-مديريت-جديدش-اخبار-آقاي-خاتمي

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir