کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

بحران کنونی ناشی ازغفلت و جفای گذشته است

هلال احمر؛ پتانسیلی مهم درحفظ محیط زیست

ایسنا , 7 تير 1394 ساعت 12:36

گروه جامعه: رئیس جمعیت هلال احمر با ابراز تاسف از غفلت‌های صورت گرفته در حوزه محیط زیست، گفت: بحران متعدد کنونی محیط زیست ایران ناشی از غفلت و جفایی است که در گذشته بر این حوزه داشتیم و حتی باید اعتراف کرد، طبیعت رفتاری مهربان‌تر از ما، دارد.


دکتر سید امیرمحسن ضیائی در نشست بررسی راهکارهای ارتقای همکاری سازمان حفاظت محیط زیست و جمعیت هلال احمر که با حضور روسا، معاونان و مدیران ارشد دو سازمان در محل سازمان حفاظت از محیط زیست برگزار شد با تاکید بر فرابخشی، ملی و بین‌المللی بودن محیط زیست، تصریح کرد: از این رو یک سازمان نمی‌تواند به تنهایی متولی حفظ محیط زیست کشور باشد و سایر دستگاه‌ها موظف هستند از طریق تعامل و هماهنگی میان‌بخشی بکوشند سازمان متولی امر را در اجرای سیاست‌گذاری‌ها یاری رسانند.

وی اشاره‌ای هم به وظایف دولت‌های مدرن در جهان داشت و افزود: آموزش، سلامت، دفاع، ایجاد تعاملات و روابط بین‌المللی مناسب و حفظ محیط زیست از معدود وظایف دولت‌های مدرن است و همین امر بیانگر میزان اهمیت حفظ محیط زیست و مسئولیت دولت‌ها در این حوزه است.رئیس جمعیت هلال احمر با ابراز تاسف از غفلت‌های صورت گرفته در حوزه محیط زیست، گفت: بحران متعدد کنونی محیط زیست ایران ناشی از غفلت و جفایی است که در گذشته بر این حوزه داشتیم و حتی باید اعتراف کرد، طبیعت رفتاری مهربان‌تر از ما، دارد.ضیائی خاطرنشان ساخت: بخش عمده تغییرات اقلیم و آب و هوایی در سراسر جهان و ایران، نتیجه رفتارهای غلط انسان‌ها و در اصل محصولی انسان ساخت است.

هر اقدامی که برآیند آن تخریب محیط زیست باشد، محکوم است
وی شاخص و معیار سنجش موفقیت و اصولی بودن حرکت در مسیر توسعه را میزان آسیب، تخریب و آلایندگی فعالیت‌ها در محیط زیست دانست و اظهار کرد: هر اقدامی که برآیند آن منجر به تخریب محیط زیست و در نتیجه تهدید سلامت و زندگی بشر شود، توسعه ناپایدار است.
رئیس جمعیت هلال احمر با تاکید بر زمان‌بر بودن جبران خسارات وارده بر محیط زیست، تصریح کرد: انتظار دستیابی به نتایج مثبت و ملموس در کوتاه مدت برای بحران‌هایی که بر اثر سال‌ها غفلت و بی‌توجهی بوجود آمده‌اند، به دور از منطق است.
ضیائی آموزش، جریان‌سازی مثبت اجتماعی به منظور تغییر فرهنگ و الگوهای رفتاری در مقابل محیط زیست را از جمله ضروریات فعالیت در این حوزه برشمرد و گفت: قطعا آموزش باید از سنین کودکی و در سطح عمومی جامعه مورد توجه قرار گیرد.

مسئولان پاسخگوی اثرات منفی تصمیمات خود بر محیط زیست باشند
وی اظهار کرد: افزایش سطح اگاهی و در نتیجه مطالبه مردم برای حفظ محیط زیست منجر می شود همه مسئولان دولتی و غیردولتی موظف به پاسخگویی برای اثرات مثبت یا منفی تصمیم‌های خود بر محیط زیست شوند. رئیس جمعیت هلال احمر شرحی هم از روند شکل گیری، اهداف و وسعت فعالیت‌ها و تعداد اعضای سازمان تحت مدیریت خود داشت و اضافه کرد: مضاف بر وظیفه ملی که ما برای خود در زمینه حفظ محیط زیست قائل هستیم، طبق قوانین و اساسنامه های بین المللی، فعالیت در زمینه حفاظت محیط زیست و مقابله با تاثیرات منفی تغییرات آب و هوایی از جمله وظایف هلال احمر است.

بنابر اعلام روابط عمومی سازمان حفاظت از محیط زیست، ضیائی اشاره ای به کمیت و کیفیت اعضای هلال احمر داشت و یادآور شد: هلال احمر، ظرفیت عظیم و پتانسیل مهمی برای حفظ محیط زیست است. این گزارش می‌افزاید، شرح اقدامات صورت گرفته از سوی سازمان حفاظت محیط زیست و سازمان‌های وابسته به جمعیت هلال احمر و همچنین ارائه پیشنهادات جدید برای بسط همکاری ها و فعالیت ها از سوی معاونان و مدیران حاضر در جلسه ، از دیگر بخش‌های این نشست بود.


کد مطلب: 82328

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/82328/هلال-احمر-پتانسیلی-مهم-درحفظ-محیط-زیست

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir