کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

پشت‌پرده برخی انتصابات در استان‌ها و وزارت نیرو

طرح‌های‌انتقـال آب‌كارون به‌ضرر امنیـت‌ملی‌است

18 مهر 1392 ساعت 15:46

گروه جامعه: رييس نظام صنفي كشاورزي خوزستان با ارسال نامه سرگشاده اي به علماي استان ضمن استمداد طلبیدن از آنان، در جهت مقابله با طرح‌هـای انتقـال آب كارون كه منجر به نابودي كامل كشاورزي و محيط زيست خوزستان مي‌شود از روي دادن برخي اتفاقات مهم پرده برداشت. اين نامه را در زير بخوانيد:


محضر مبارک حضرت آیت الله العظمی موسوی جزایری نماینده محترم ولی فقیه در خوزستان
حضرت آیت الله العظمی شفیعی نماینده محترم مردم استان در مجلس خبرگان رهبری

سلام علیکم
احتراماً به اطلاع مي‌رساند شرایطی پیش آمده که بدلایلی که ذیلاً به عرض خواهد رسید وظیفه کاری، وجدانی و اخلاقی خود دانستم مصدع گردیده و آن بزرگواران را از پشت پرده اتفاقات بسیار مهمی که در حال وقوع است آگاه و به نمایندگی از کشاورزان استان بوسیله این نامه سرگشاده استمداد طلبم.

چنانچه مستحضرید پس از انتخابات خرداد ماه و آغاز گمانه زنی ها برای تصدی سمت‌هاي عالی کشور خیلی زود مشخص گردید اصفهانی‌هاي همیشه سهیم در حاکمیت، این بار سهم بسیار بیشتری در دولت تدبیر و امید خواهند داشت و این چنین نیز شد. حداقل 3 و بقولی 4 وزیر اصفهانی و سیل معاونین و رؤسای سازمانهای ملی اثبات این مدعی بود اما به نظر مي‌رسد این عزیزان ما که الحق و انصاف در لیاقت، همدلی، اتحاد و تعصب شدید استانی و منطقه ای منحصر به فرد مي‌باشند تصمیم دارند این بار از موقعیت دولتی بی نظیر خود یک استفاده تاریخی ببرند و آنهم احیای زاینده رود و اجرایی نمودن تمامی طرحهای انتقال آب از سرچشمه‌هاي کارون و از کیسه بیت المال است که برای رسیدن به این مهم با توجه به نفوذ فراوان خود در دولت و مجلس مهره چینی ماهرانه ای کرده اند که اگر با دید بصیرت به این چینش ها بنگریم بخوبی متوجه مي‌شویم که این بزرگواران برای رسیدن به مقصود، گویی آرایش جنگی گرفته اند چرا که برترین و متعصب ترین رجال خود را به صف نموده اند.

آنها در اولین و واضح ترین قدم خود در این راه برجسته ترین مدیر آبی خود يعني مهندس زرگر را که سابقه معاونت آب و آبفای وزارت نیرو و رهبری متعصبانه طرحهای انتقال آب را در کارنامه خود دارد( مهمترین طرح‌هاي مطالعات انتقال آب در زمان وی کلید خورد) را به عنوان استاندار اصفهان به میدان فرستادند. وی نیز در اولین اقدام معنادار خود بازدید چندین ساعته ای از طرحهای در دست اقدام انتقال آب انجام داد.

سپس در دومین قدم در تعاملی آشکار با دیگر لابی قدرتمند دولت و مجلس(آذری ها) مهندس رحیم میدانی مدیر عامل آب منطقه ای استان آذربایجان شرقی را که ظاهراً ماموریت احیای دریاچه ارومیه را دارد به عنوان معاونت آب و آبفای وزارت نیرو رساندند تا در رودربایستی هزینه نجومی طرح انتقال آب از دریای خزر به دریاچه ارومیه دیگر مخالفتی با هزینه‌هاي کلان انتقال آب از سرچشمه‌هاي کارون به اصفهان نباشد. لازم به ذکر است از مهمترین عواملی که تاكنونمانع از اجرایی شدن طرحهای انتقال آب گردیده هزینه هنگفت آن بوده است.

در سومین انتصاب در این مسیر در پاسخ به همان همراهی شان در انتصاب رحیم میدانی آذری، موفق شدند دیگر اصفهانی متعصب به این هدف یعنی حاج رسولی ها( از بستگان نزدیک حاج رسولیهای شورای شهر اصفهان) را در ریاست سازمان بسیار کلیدی و استراتژیک مدیریت منابع آب ابقاء نمایند و بدین ترتیب وزارت نیرو برای اولین بار به صورت یکدست در اختیار کسانی قرار گرفته است که همه بدنبال انتقال آب مي‌باشند چه از دریای خزر به دریاچه ارومیه و چه از کارون به زاینده رود و هر کجای دیگر.

بدین شکل دیگر هیچگونه مخالفتی برای هیچگونه هزینه کردی نخواهد بود این موضوع را شخص وزیر نیرو در مصاحبه با خبرگزاری ایسنا در مورخ 16 مهر 1392 اعلام کرد و صراحتاً و بدون رودربایستی گفت برای زاینده رود همچون دریاچه ارومیه عمل مي‌کنیم.

اما در تکه نگران کننده ای از این پازل، اخبار موثق حاکی از برگزاری جلسات و انجام هماهنگی ها از سوی جریان فوق الذکر با تشکل‌هاي زیست محیطی و صنفی خصوصاً نظام صنفی کشاورزی اصفهان به عنوان تشکل قدرتمند کشاورزان استان اصفهان جهت انجام اقداماتی به منظور فضاسازی اجتماعی و فشار مردمی بر دولت مرکزی جهت ایجاد فضای مناسب برای اقدامات عملی و سریع افراد پیش گفته در عملی نمودن طرحهای انتقال مي‌باشد (مشابه اقدامات سال قبل کشاورزان اصفهان در مورد قطع نمودن خط لوله آب شرب یزد که منجر به موافقت تهران با بازکردن سد زاینده رود شد) و تمام کننده و راهبری کننده این پروسه پیچیده و کامل، نمایندگان قدرتمند اصفهان در مجلس هستند.

نمایندگانی توانمند و بشدت متحد و جنگنده بر روی منافع اصفهان که در میان آنها افرادی چون کامران، فولادگر و... حضور دارند که بدون شک چهره‌هاي ملی و قطب‌هاي مسلم قدرت و نفوذ در مجلس و در نتیجه مسلط بر دولت اند که متاسفانه استان خوزستان به رغم داشتن 18 نماینده متدین، محترم و مردمی به غیر از سه یا چهار نفرشان مابقی اصولاً فاقد هرگونه جایگاه تصمیم سازی و نفوذ کاریزماتیک شخصی، حزبی یا تشکیلاتی در مجلس و دولت مي‌باشند و از طرفی مثل اکثر دوره‌هاي مجلس بشدت غیر متحد و پراکنده مي‌باشند به نحوی که به زحمت مي‌توان 5 نفر از این بزرگواران را در موضعی متحد یافت و به هیچ وجه نمی توان امیدی به این عزیزان داشت.

از سویی هر چند خوزستان فرزندانی صاحب مقام در مرکز دارد اما متاسفانه آنها نه از لحاظ عده و نه از لحاظ نفوذ و اثرگذاری به هیچ وجه قابل مقایسه با باند حامیان انتقال آب در مرکز نیستند، هر چند استثتاناتی هم در میان این عزیزان وجود دارد. لذا به خوزستانی‌هاي مرکز نشین هم در این مسیر امید چندانی نمی توان داشت. در درون استان بدلیل همزمان شدن این موضوع با تغییرات مدیریتی از استانداری گرفته تا ادارات کل، تمامی سیاسیون و نخبگان که مي‌توانند در این مسیر مفید باشند تمام فکر و ذهن خود را معطوف به این تغییرات کرده اند و عملاً حتی به نظر نمی رسد فرصت فکر کردن به این امر را داشته باشند.

همچنین تشکل‌هاي زیست محیطی و صنوف کشاورزی یا توانی ندارند یا آنهایی که دارند همانند نظام صنفی به دلیل شرایط خاص استان با احساس مسئولیت و تعهد و همچنین سرخوردگی ناشی از نبودن هرگونه همراهی در مقاومت در مقابل اجرای طرحهای انتقال آب صلاح نمی دانند که نظیر همتایان اصفهانی خود از نفوذ و جایگاه اجتماعی خود به منظور ایجاد حرکتهای صنفی کشاورزان جهت تحت فشار قراردادن دولت مرکزی استفاده نماید. لذا به نظر مي‌رسد در این شرایط خوزستان حالت بلا دفاع بوده و در مقابل سازماندهی عظیم انجام شده جهت انتقال آب هیچگونه امکان مقاومت و جلوگیری فعال و بالفعلی وجود ندارد.

لذا به نمایندگی از جامعه کشاورزان استان به عنوان متضرر اصلی اجرای طرحهای انتقال آب از آن حضرات آیات عظام که همیشه و در هر زمان و هر برهه ای مصداق بارز حدیث شریف العلماء حصون الاسلام و ملجاء و پناهگاه مردم و کشاورزان و مایه خیر و برکت و احساس امنیت و آرامش مومنین و ساکنین این استان بوده اید ملتمسانه و عاجزانه در خواست مي‌نمایم به هر طریقی خصوصاٌ توجه دادن و فعال نمودن و موظف نمودن نمایندگان، مدیران، سیاسیون و نخبگان استان به پیگیری این موضوع از عملی نمودن طرحهای انتقال آب جلوگیری و یا حداقل از حجم و میزان آن کاسته شود چرا که در صورتیکه طرحهای انتقال آب، تمام و کمال به بهره برداری برسد خوزستان با مشکلات شدید کم آبی مواجه خواهد شد و این موضوع در کلان امنیت ملی کشور هم اثرات منفی شدیدی خواهد داشت که لازم است دستگاههای ذیربط خصوصاً برادر عزیز و گرانقدر جناب آقای دکتر شمخانی نه از باب یک موضع منطقه ای بلکه از باب امنیت ملی به آن توجه داده شود.

خداوند بزرگ را گواه مي‌گیرم که در پیگیری این موضوع بیش از هر چیز منافع کلان و امنیت ملی کشور را دیده و هر چند بعنوان نماینده قانونی بیش از 200 هزار بهره بردار بخش کشاورزی استان، دفاع از حقوق حقه آنها را وظیفه مسلم خود مي‌دانم ولی در این قضیه در میان مدت و بلند مدت بیش از کشاورزان استان منافع ملی و امنیت ملی را متضرر مي‌دانم.

مسعود اسدی
رئیس نظام صنفی کشاورزی خوزستان
و رئیس مجمع تشکل‌هاي کشاورزی ايران


کد مطلب: 17900

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/report/17900/طرح-های-انتق-ال-آب-كارون-به-ضرر-امنی-ت-ملی-است

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir