کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

ظهور پدیده‌ اساتید زودرس در دانشگاه‌ها

15 مهر 1392 ساعت 15:08

گروه جامعه: يك عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس با تاکید بر اینکه برای پذیرش دانشجو و جذب استاد در دانشگاه‌ها باید حساسیت‌ها و دقت‌ها را بیشتر کرد تا افرادی که واقعا شایسته هستند وارد دانشگاه شوند، تاکید کرد: متاسفانه امروزه برونداد دانشگاه با ظرفیت و نیاز اقتصاد ملی ما متناسب نیست و یک دلیل مهم این مسئله این است که هنگام پذیرش دانشجو و یا استاد، لزوما نخبه‌ها وارد دانشگاه نمی‌شوند!


به گفته دکترمحمدحسین صادقی ، برخی از فارغ‌التحصیلان دانشگاهی در واقع آن دانش ، مهارت و سواد لازم را ندارند که بتوانند به عنوان یک نیروی محرک و کار آفرین عمل کنند و یک چرخه اقتصادی را در کشور راه بیاندازند. می بایست برنامه ریزی بهتری برای اوقات گرانبهای نخبگان، اساتید، دانشجویان و جوانان این مرز و بوم داشت. باید کاری کنیم تا آنها مهارت بیشتری کسب کنند و پس از فارغ التحصیل شدن مفید و موثر باشند و اثربخشی بیشتری برای خود و جامعه داشته باشند. باید وضع به گونه ای باشد که خروجی دانشگاه، توسعه ملی را دربر داشته باشد.
این استاد دانشگاه با اشاره به معضل پدیده «اساتید زودرس» که در حال حاضر در دانشگاه افزایش یافته است، تاکید کرد: متاسفانه در حال حاضر برخی افراد فاقد توانمندی و شایستگی لازم ارتقاء مرتبه یافته و در دانشگاه مشغول به کار شده‌اند که این مساله آسیب زیادی را به آموزش عالی کشور وارد کرده است.

وي رشد کمی و بی رویه دانشگاه‌ها را یکی از چالش‌های آموزش عالی خواند و گفت: در حال حاضر دانشگاه‌ها از نظر کمی به طرز
بی‌سابقه‌ای رشد پیدا کرده‌اند اما از نظر کیفی بازمانده‌اند، یکی از نمونه‌های آن توسعه آنی واحدهای پیام نور در سطح کشور است. متاسفانه دولت نهم و دهم برای مقابله با دانشگاه آزاد و محدود کردن گسترش آن، در تمام مناطق کشور بدون تامین بسترها و زیرساخت‌های لازم دانشگاه پیام نور را احداث کرد که این موضوع مشکلات و ناکارآمدی زیادی را سبب شده است.
این مساله باعث شده است که سیل عظیمی از افراد مدرک به دست و فاقد کارآمدی و توانمندی لازم، از دانشگاه فارغ التحصیل شوند که متاسفانه تنها درصد کمی از آن‌ها را افراد توانمند تشکیل می‌دهد.


کد مطلب: 17702

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/17702/ظهور-پدیده-اساتید-زودرس-دانشگاه-ها

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir