کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

در مناظره با «تئوریسین یارانه‌ای احمدی‌نژاد»

راغفر: یارانه نقدی بدترین شیوه هدفمندی بود

3 آبان 1392 ساعت 22:59

گروه اقتصادي: حسین راغفر در مناظره با جمشید پژویان با اعلام اینکه در گزارش جامعی فقرای کشور را شناسایی کردم و دولت مي‌تواند از این گزارش بهره ببرد، گفت: یارانه نقدی بدترین شیوه اجرای هدفمندی بود.


بنا به رأی حضار قرعه مناظره دو نفره به نام جمشید پژویان و حسین راغفر افتاد و این دو نفر که در طول برگزاری مناظره صراحتاً مخالفتشان را در دیدگاه و نظریات اقتصادی اعلام کردند به مناظره دو نفره رفتند. حسین راغفر در دور سوم مناظره اظهار داشت: نکته‌ای که آقای دکتر پژویان اشاره کردند که در دهه 70 میلادی نرخ حامل‌های انرژی در کشورهای صنعتی افزایش یافت باید توجه داشته باشیم که این افزایش نرخ در ساختار اقتصادی صورت گرفته که با ساختار اقتصادی ما متفاوت است.

وی افزود: در اروپا نرخ حامل‌های انرژی و پولی که مردم بابت بنزین می‌پردازند بیش از 70 درصد آن مالیات است که این مالیات خود را در خدمات عمومی نشان می‌دهد بنابراین کمکی برای گروه‌های پایین درآمدی است. این استاد دانشگاه با بیان اینکه در جامعه ما نمی‌توانیم نفت را مستقیم بدهیم مردم بخورند گفت: شما می‌گویید دولت قبل قانون را بد اجرا کرده، چه ضمانتی وجود دارد در ادامه این قانون خوب اجرا شود.ما می‌توانیم به جای شناسایی دهک‌های پردرآمد گروه‌های پایین درآمدی را شناسایی کنیم.

راغفر با بیان اینکه شناسایی گروه‌های پایین درآمدی امکان‌پذیر است تصریح کرد: مطالعات غرب در بررسی اقتصاد فقر نشان می‌دهد می‌شود گروه‌های پایین درآمدی را شناسایی کرد. وقتی ما بر اثر سیاست‌های غلط اقتصادی دولت‌های نهم و دهم پولی را که باید صرف زیرساخت‌ها شود به جامع تزریق می‌کنیم که موجب افزایش شدید قیمت‌ها شده امروزه 100 هزار نفر از مردم معالجاتشان را رها کرده‌اند که این شعار نیست این زندگی مردم است. این اقتصاددان خطاب به پژویان گفت: به نظر می‌رسد شما با مردم ارتباط ندارید و از این واقعیت‌های جامعه بی‌اطلاعید.

وی ادامه داد: بحث ما سیاست‌های غلطی است که شما هم در اجرای آن نقش داشته‌اید، هیچ‌کس منکر این نیست که اصلاح قیمت‌های نسبی ضرورت دارد. راغفر با تاکید بر اینکه دولت نباید در طول یک ماه 3500 میلیارد تومان یارانه نقدی بدهد اذعان داشت: همین سیاست‌های غلط که بخشی از آن به اسم هدفمندی اجرا شده امروز موجب کسری بودجه شده است. لزومی ندارد به شناسایی گروه‌هایی بالایی درآمدی بپردازیم ما بایستی گروه‌های پایین درآمدی را برحسب میزان آسیب‌پذیری آنها شناسایی کنیم.

این کارشناس اقتصادی در بیان یک مثال جامع در این خصوص گفت: به طور مثال در یک خانوار روستایی زن‌سرپرست احتمال آسیب‌پذیری 50 درصد بیش از یک خانواده مردسرپرست است و اگر یک خانواده یک بچه معلول داشته باشد میزان آسیب‌پذیری آن به شدت بیشتر می‌شود.

راغفر با اشاره به اینکه شاخص‌های آسیب‌پذیری عینی است گفت: دولت نیاز نیست برای راستی‌آزمایی این اطلاعات هزینه‌های گزاف بدهد. وی افزود: غلط‌ترین شکل ممکن برای اجرای هدفمندی یارانه‌ها پرداخت یارانه نقدی بود، دولت می‌توانست درآمدهای هدفمندی را به خدمات عمومی اختصاص دهد مثلا بیاید طبق تاکید قانون آموزش و پرورش و بهداشت را رایگان کند. هم‌اکنون بسیاری از مردم مخصوصا اقشار فقیر در پرداخت شهریه مدارس بچه‌هایشان با مشکل مواجه‌اند و برخی خانواده‌های فقیر از ادامه تحصیل فرزندانشان منصرف می‌شوند.

این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه در برابر هر یک هزار میلیارد تومان تورم یک درصد افزایش می‌یابد گفت: وقتی 42 هزار میلیارد تومان نقدینگی به جامعه تزریق می‌کنیم 42 درصد افزایش تورم داریم و کسانی که ندارند بازنده اصلی هستند. وی ادامه داد: جوانی که امروز فارغ‌التحصیل می‌شود، جایی در کشور ندارد و ناگزیر به مهاجرت می‌شود. این تبعات سیاست‌های نادرستی است که باید پایان یابد.

راغفر با بیان اینکه اگر منابعی وجود دارد دولت باید آن را به صورت غیرمستقیم در حوزه‌های رفاهی، حمل و نقل، سلامت و آموزش و پرورش هزینه کند، تصریح کرد: اگر آقای پژویان 3 بار محاسبه کرده من 30 بار محاسبه کرده‌ام. وی افزود: از سال 63 تا سال 90 را بر حسب آمارها و هزینه خانوار محاسبه کردیم و سال 91 را بر حسب تعدیل‌ها بررسی کردیم و اطلاعات خانوار را به دست آوردیم.

این استاد دانشگاه پیشنهاد خود را برای دولت یازدهم اقدام به شناسایی گروه‌های پایین درآمدی عنوان کرد و گفت: ما این را محاسبه کردیم و تاکنون 3 مقاله بر حسب این اطلاعات چاپ کرده‌ایم این موضوع را در دولت‌های نهم و دهم پیشنهاد داده بودیم که گوش نکردند می‌توانیم این نتایج را برای بازدید عموم بر روی سایت قرار دهیم. ما می‌توانیم بر حسب آسیب‌پذیری خانوارها نسبت به فقر این موضوع رابررسی کنیم و مشخص کنیم که سهم هر خانوار از یارانه باید چقدر باشد و از جایی به بالاتر می‌توانیم پرداخت نکنیم.

راغفر در پایان این مناظره در پاسخ به اظهارنظر پژویان در خصوص سهمی که تولیدکنندگان بابت افزایش نرخ حامل‌های انرژی در قانون هدفمندی گرفته‌اند اظهار داشت: من رسما می‌گویم هیچ تولیدکننده‌ای یارانه نگرفته است و امکان ندارد وضعیت تولید با این رویه بهتر شود.


در همين رابطه سايت انتخاب نوشت: مناظره چند چهره اقتصادي  در تلویزیون در مورد "سرنوشت یارانه ای مردم" ، به جدل و درگیری لفظی دو چد اقتصاد دان بدل شد. مخالفت مکرر حسین راغفر با تئوری‌هاي جمشید پژوهان باعث جدی تر شدن جدل این نفر و واکنش تند پژوهان شد و موجب شد در سی دقیقه ی انتهایی برنامه مناظره، این نفر مقابل یکدیگر نشسته و تئوری‌هاي یکدیگر را به بحث بگذارند.راغفر نیز چند بار گفت که «اطلاعات شما کهنه و برای دهه هفتاد است» ، «شما از این موضوع بی اطلاع هستید». این اظهارات باعث شد پژوهان با چهره ای عصبانی رو به راغفر کرده و بگوید «من حاضرم هر جا بخواهید با شما دوئل اقتصادی بگذارم»

با این حال، پژوهان (که از او به عنوان تئوریسین اقتصادی دولت احمدی نژاد نام برده می‌شود) با بیان سخنان تند و غیرعادی باعث شد مسیر مناظره به انحراف کشیده و بیشتر دو طرف، در پی اثبات یکدیگر زمان این برنامه را سپری کنند.

پژوهان در این مناظره با بیان این که «بسیاری از اقتصاددانان شاگرد من هستند» ، «اصلاً می دانید این که می گویی یعنی چه؟» ، «حد و اندازه را نگه دار» و .. همچنین واکنش‌هاي خاص مانند خندیدن در میان سخنان راغفر، باعث شد این هفته مردم شاهد یک مناظره ی نه چندان مثرثمر باشند.

راغفر نیز چند بار گفت که «اطلاعات شما کهنه و برای دهه هفتاد است» ، «شما از این موضوع بی اطلاع هستید». این اظهارات باعث شد پژوهان با چهره ای عصبانی رو به راغفر کرده و بگوید «من حاضرم هر جا بخواهید با شما دوئل اقتصادی بگذارم»

واکنش‌هاي پژوهان به شکلی بود که بیننده هر لحظه منتظر درگیری فیزیکی یا حمله پژوهان به راغفر بود. با این حال، پس از این نوع واکنش‌هاي پژوهان، راغفر کمی عقب کشید تا مانع حمله احتمالی وی شود! راغفر معتقد بود می توان به جای شناسایی دهک‌هاي ثروتمند، دهک‌هاي فقیر را شناسایی کرد. پژوهان اما معتقد بود «شما که اطلاعات آماری مردم را ندارید چطور این حرف را می زنید، من خودم سال 64 این کار را کرده ام . این حرف شما، تئوری شکست خورده من در سال 64 است.»

پس از پایان این برنامه ، حیدری مجری این برنامه اعلام کرد که نتیجه نظرسنجی اول که «حذف یارانه ثروتمندانی که خودروی گرانقیمت دارند؟ » با موافقت 90 درصد مردم مواجه شد. از سوی دیگر، 75 هزار نفر از مردم شرکت کننده در نظرسنجی این برنامه، حق را به حسین راغفر دادند و 25 هزار نفر به جمشید پژوهان رای دادند. در مناظره قسمت نخست، حضور برخی افراد مثل «قدیری ابیانه» که شناخت آکادمیک و جدی از اقتصاد ندارند، عجیب به نظر می رسید.


کد مطلب: 18852

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/18852/راغفر-یارانه-نقدی-بدترین-شیوه-هدفمندی

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir